سنسور تشخیص دود هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

سنسورهای تشخیص دود هوشمند، علاوه بر اینکه می‌توانند هر نوع دود یا آتش سوزی را اطلاع دهند، نسبت به منو کسید کربن نیز حساس بوده و با قابلیت اتصال به اینترنت، می‌توانند این هشدار را به گوشی همراه هوشمند شما نیز اطلاع دهند.
پنجشنبه، 2 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
سنسور تشخیص دود هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟
چکیده:
سنسورهای تشخیص دود هوشمند، علاوه بر اینکه می‌توانند هر نوع دود یا آتش سوزی را اطلاع دهند، نسبت به منو کسید کربن نیز حساس بوده و با قابلیت اتصال به اینترنت، می‌توانند این هشدار را به گوشی همراه هوشمند شما نیز اطلاع دهند.
تعداد کلمات: 1015 / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
 
سنسور تشخیص دود
 
 

آیا یک سنسور تشخیص دود هوشمند می‌تواند جان شما را نجات دهد؟

سنسور تشخیص دود در صورت تشخیص دود یا آتش، آژیر می‌کشد و در هنگام وقوع آتش سوزی که ممکن است به همان اندازه خطرناک باشد، هشدار می‌دهد.
سنسور تشخیص دود هوشمند دارای این قابلیت است که در صورت آژیر کشیدن، حتی وقتی که شما خارج از خانه باشید، می‌تواند به تلفن همراه شما پیام بدهد. سنسورهای هوشمند تشخیص دود همچنین هنگامی که باتری دستگاه یا حسگرهای موجود کم می‌شود، به شما اطلاع می‌دهند و همین دو توانایی به تنهایی، قابلیت نجات جان شما و خانواده شما را دارد.

 

سنسور تشخیص دود هوشمند چیست؟

اگر تنها یک دستگاه هوشمند وجود داشته باشد که بخواهید آن را برای خانه‌تان تهیه کنید، همین سنسور تشخیص دود هوشمند است. در حالی که سنسورهای مورد استفاده (سنسورهای یونیزه شده و یا فوتوالکتریک) برای هر دو سنسور تشخیص دود معمولی و هوشمند یکسان است، سنسور تشخیص دود هوشمند شامل ویژگی‌های مازادی برای نظارت بر عملکرد باتری و حسگرها می‌باشد و اگر مشکلی وجود داشته باشد، به شما اطلاع رسانی می‌کند.
اکثر مدل‌های سنسور تشخیص دود هوشمند قابلیت تشخیص مونوکسید کربن را نیز دارند. اگر سنسور تشخیص دود هوشمند شما با سیستم هوشمند خانگی‌تان ادغام شود، می‌توانید از قابلیت‌های این دستگاه همراه با سنسورهای سایر دستگاه‌هایی استفاده کنید که گرما و نور را تشخیص داده و سریعتر به شما هشدار می‌دهند که آتش سوزی رخ داده است.

 

سنسور تشخیص دود هوشمند چگونه کار می‌کند؟

ساده ترین راه برای توضیح اینکه سنسور تشخیص دود هوشمند چگونه کار می‌کند این است که هنگامی که یک آتش سوزی ایجاد می‌شود، سنسور تشخیص دود هوشمند با استفاده از Wi-Fi و یا تکنولوژی‌های ارتباطاتی مشابه برای اتصال به هاب خانه هوشمند شما استفاده می‌کند. اگر شما به طور تصادفی کلوچه‌های در حال پخت در فر را به علت تماشای تلویزیون سوزانده باشید، این هشدار، فقط یک اشتباه ساده است و می‌توانید از گوشی خود برای خاموش کردن آژیر استفاده کنید.
اگر چندین سنسور تشخیص دود هوشمند با همدیگر همگام سازی شده باشند، همه آنها آژیر هشدار را به صدا در می‌آورند، حتی اگر تنها یکی از آنها دود را تشخیص داده باشد. علاوه بر این، شما اطلاع رسانی آن را در گوشی خود دریافت می‌کنید، که می‌تواند به شما کمک کند که اگر از خانه دور هستید به سرعت از حادثه با خبر شده و از خسارات جدی جلوگیری کنید.

 

سنسور تشخیص دود هوشمند قدرت و نگرانی در مورد نحوه اتصال و ارتباط آن

تا زمانی که هاب یا سیستم هوشمند خانگی شما دارای قابلیت اتصال به تلفن همراه است، می‌توانید از یک سیگنال تلفن همراه برای ارسال اطلاعیه‌ها و خدمات اضطراری در هنگام آژیر کشیدن استفاده کنید. با این وجود، همه دستگاه‌های هوشمند از قابلیت اتصال به تلفن همراه برخوردار نیستند و برخی از گزینه‌ها ممکن است نیاز به یک دستگاه اضافی و احتمالا هزینه ماهانه برای این اتصال سلولی داشته باشند. اگر قطعی اینترنت یا برق در منطقه شما زیاد است، انتخاب سنسوری که اتصال به تلفن همراه را ارائه می‌دهد، آرامش خاطر بیشتری را فراهم می‌کند و ارزش هزینه‌های اضافی را دارد.
 

باتری سنسورهای هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

باتری‌های هوشمند برای کار با سنسور تشخیص دود ساخته شده اند. تفاوت این باتری‌ها با باتری‌های معمولی در این است که این قابلیت‌ها را شامل می‌شود:
اگر آژیر باعث تمام شدن باتری شود یا اگر شارژ باتری دستگاه کم شود، به شما یک اعلان ارسال می‌کند و در حالی که باتری‌های هوشمند گزینه ارزانی نیستند، اگر فقط می‌خواهید هشدار دریافت کنید و زنگ هشدار را هنگامی که از خانه دور هستید نیز دریافت کنید، باید از این باتری‌ها استفاده کنید.

 

سنسور تشخیص دود هوشمند را از کجا بخریم

سنسور تشخیص دود هوشمند در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم خانگی، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و فروشگاه‌های آنلاین در دسترس هستند.
 

نصب سنسور تشخیص دود هوشمند

نصب و راه اندازی سنسور تشخیص دود بستگی به این دارد که آیا آنها دارای باتری هستند یا سیمی می‌باشند. سنسور تشخیص دود هوشمند، به سادگی نصب می‌شود زیرا شما می‌توانید آن را بر روی هر دیواری (یا سقف) سوار کنید، درست همان گونه که می‌توانید هر آیتم دیگری را مانند یک قاب نقاشی یا قفسه تزئینی، به دیوار بیاویزید. اگر شما بیش از یک سنسور نصب می‌کنید، بهتر است که قبل از نصب آنها بر روی دیوار، ابتدا تست و جفت شدن آنها با یکدیگر را انجام دهید (برای آزمایش و جفت شدن دستگاه‌ها با هم، بر اساس دستورالعمل ارائه شده در بروشور آنها پیش بروید).
برای نصب یک سنسور تشخیص دود و حذف سنسور قبلی، باید برای احتیاط بیشتر، برق خانه را قطع کنید و سپس مطابق دستور العمل نصب، مراحل نصب آن را دنبال کنید. اگر در هنگام نصب این سنسورهای هوشمند دچار مشکل شدید، بهتر است که این کار را به یک تکنسین برق یا کسی که در زمینه برق دانش فنی دارد، بسپارید.

 

تبدیل یک سنسور تشخیص دود معمولی به سنسور هوشمند

اگر شما در مورد اینکه سنسورهای تشخیص دود هوشمند ارزش سرمایه گذاری دارند یا خیر تردید دارید، نکات زیر را در نظر بگیرید:
کارشناسان آتش نشانی توصیه می‌کنند هر نوع سنسور تشخیص دود را حداقل هر 10 سال یکبار باید تعویض کنید. در حالی که بسیاری از خانه‌ها دارای سنسورهایی قدیمی‌تر از 10 سال هستند و این باعث افزایش خطر عدم کارکرد سنسور یا خرابی آن می‌شود. به هر حال اگر سنسور تشخیص دود شما باید جایگزین شود، این ویژگی‌های امنیتی اضافی که به مدل‌های هوشمند افزوده شده است، ارزش این تفاوت قیمت را دارد.
اگر شما در حال حاضر یک خانه هوشمند دارید، اضافه کردن سنسور تشخیص دود هوشمند که با سیستم هوشمند خانگی شما ادغام می‌شود، به شما امکان اضافه کردن قابلیت‌هایی را می‌دهد که هرگز با سنسورهای سنتی این امکان را نداشتید.

 

برگرفته از سایت lifewire



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما