روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

در مطلب پیش رو به مهم‌ترین روش‌های باز کردن لوله ظرفشویی از روش‌های ساده و دم دستی گرفته تا راه‌های پیچیده اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی
روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

باز کردن لوله ظرفشویی از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. روش‌هایی که برخی از آنها ساده بوده و انجام دادنشان نیاز به برخورداری از ابزار ویژه‌ای ندارد. در عین حال بعضی از این روش‌ها نیز هستند که از دشواری بیشتری نسبت به روش‌های معمولی برخوردارند و انجام دادن آنها ابزار و وسایل خاص خود را طلب می‌کند.

گرفتن لوله ظرفشویی معمولا به دلیل انباشته شدن مواد حاصل از شستشوی ظرفها در لوله‌ی منتهی به سینک ظرفشویی رخ می‌دهد. از همین رو معمولا با پاک‌سازی لوله ظرفشویی از وجود مواد اضافه می‌توان آن را پاک نمود. اما این کار چگونه انجام می‌شود و باز کردن لوله ظرفشویی از طریق انجام چه روش‌هایی امکان‌پذیر خواهد بود؟


راه‌های ساده برای باز کردن لوله ظرفشویی

همان گونه که به آن اشاره شد برخی از روش‌های باز کردن لوله ظرفشویی ساده و پیش پا افتاده هستند. در این روش‌ها معمولا به استفاده از ابزار خاصی نیاز نیست و باز کردن لوله ظرفشویی از طریق استفاده از مواد طبیعی امکان‌پذیر می‌گردد.


۱. استفاده از آب داغ

ساده‌ترین روش برای انجام این کار هم استفاده از آب داغ است. به این ترتیب که می‌توانید یک کتری بزرگ را از آب پر کنید و آن را آن‌قدر حرارت دهید تا به نقطه‌ی جوش برسد. پس از آن باید آب داغ را با فشار فراوان و به صورت یک‌باره در لوله ظرفشویی خالی کنید. معمولا گرمای بیش از اندازه‌ی آب موجب باز شدن لوله‌ی گرفته‌ و بسته شده‌ی ظرفشویی می‌شود.


۲. استفاده از نمک و جوش شیرین

البته در کنار آب داغ می‌توان از ترکیب نمک و جوش شیرین نیز بهره گرفت. به این ترتیب که می‌توان نیم فنجان نمک معمولی را با نیم فنجان جوش شیرین ترکیب کرد و مخلوط حاصل را درون لوله ظرفشویی بسته شده ریخت. پس از آن باید اجازه داد تا این مخلوط در مدت زمانی حدود بیست دقیقه درون لوله باقی بماند و واکنش نشان دهد. سپس مقدار فراوانی آب جوش را درون لوله بریزید و منتظر بروز واکنش میان این دو ماده باقی بمانید.

واکنش شیمیایی ایجاد شده میان نمک و جوش شیرین موجب می‌شود تا اجرام و چربی‌های انباشته شده درون لوله گرفته حل گردد و لوله ظرفشویی پاک‌سازی شود.

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

۳. سرکه سفید

نظیر همین کار را می‌توان توسط سرکه‌ی سفید نیز انجام داد. به این معنی که به جای جوش شیرین و نمک یک لیوان سرکه‌ی سفید را داخل لوله ظرفشویی بسته شده ریخت و حدود نیم ساعت اجازه داد تا همان‌گونه به حال خود باقی بماند. پس از آن می‌توان با ریختن آب داغ درون لوله شرایطی را فراهم کرد تا سرکه با خواص پاک کنندگی خود اجرام و چربی‌های رسوب کرده در داخل لوله را از سطح آن جدا کند.

در این میان می‌توان نمک را از ترکیب یاد شده حذف کرد و کار باز کردن لوله ظرفشویی را تنها به کمک جوش شیرین و آب جوش انجام داد. به این معنی که ابتدا یک لیوان جوش شیرین را درون لوله ظرفشویی ریخت و اجازه داد تا چند دقیقه‌ای همان‌جا به حاب خود باقی بماند. سپس سه لیوان آب جوش را به آن اضافه کرد تا لوله گرفته شده باز گردد.

در صورت ترکیب جوش شیرین و سرکه با یکدیگر نیز می‌توان به نتیجه‌ی مشابهی دست یافت. این دو ماده را در مقادیر یاد شده با هم ترکیب کنید و آن را درون لوله بسته شده بریزید. پس از سپری شدن مدت زمانی حدود یک ساعت درپوش سینک ظرفشویی را سر جای خود قرار دهید تا آب نتواند وارد لوله شود. سپس کل سینک ظرفشویی را با آب داغ پر کنید. پس از انجام این کار درپوش سینک را بردارید تا آب داغ با فشار فراوان وارد لوله ظرفشویی شود. به کمک انجام این روش و سایر روش‌های یاد شده می‌توان نسبت به باز شدن لوله امیدوار بود.

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

باز کردن لوله ظرفشویی از طریق مواد شیمیایی

علاوه بر مواد طبیعی که می‌توان آنها را در اکثر خانه‌ها به راحتی یافت، از طریق استفاده از مواد شیمیایی مختلف نیز می‌توان لوله‌های ظرفشویی مسدود شده را باز کرد.


۱. استفاده از مایع ظرفشویی

مسلما یکی از دم دستی‌ترین مواد شیمیایی که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود مایع ظرف‌شویی است. برای باز کردن لوله ظرفشویی می‌توان یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی را داخل یک ظرف خالی ریخت و پس از جوشاندن آن با آب ترکیب حاصل را درون لوله ظرفشویی خالی نمود. سپس باید مقدار فراوانی آب جوش را به این ترکیب اضافه کرد تا لوله مسدود شده باز گردد.


۲. جوهر نمک

اگر استفاده از مایع ظرفشویی برای باز کردن لوله‌های گرفته راه‌گشا نبود می‌توان از جوهر نمک برای انجام این کار استفاده کرد. شیوه‌ی به کار بردن جوهر نمک به این ترتیب است که ابتدا یک ظرف نسبتا بزرگ بی‌استفاده را از سه چهارم گالن آب پر می‌کنیم و سپس سه فنجان جوهر نمک را هم به آن اضافه می‌نماییم. این مخلوط باید توسط یک قاشق کهنه و بی‌استفاده به خوبی هم زده شود تا به طور کامل با یکدیگر ترکیب گردد. قاشق مورد استفاده در این کار حتما باید چوبی باشد. بنابراین سعی کنید از قاشق‌های فلزی برای هم زدن محلول جوهر نمک و آب استفاده نکنید. در صورت عدم دسترسی به قاشق چوبی می‌توان از یک تکه چوب هم برای این کار استفاده کرد.

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

در هنگام ترکیب جوهر نمک با آب، جوشش قابل توجهی پدید می‌آید و بخار و گرما از درون ظرف حاوی این محلول به بیرون متصاعد می‌شود. از همین رو باید هنگام هم زدن محلول جوهر نمک و آب از دست‌کش محافظ استفاده کرد و در کنار آن صورت و چشم‌ها را هم توسط پوشش حفاظتی پوشاند. چرا که بخار متصاعد شده و ترشحات پراکنده شده از محلول جوهر نمک و آب می‌تواند به پوست بدن یا چشم آسیب‌های جدی وارد کند.

پس از آماده شدن محلول جوهر نمک و آب باید آن را درون لوله مسدود شده ریخت و اجازه داد که این محلول حدود بیست تا سی دقیقه در لوله باقی بماند. پس از آن می‌توان با ریختن آب داغ درون لوله‌ی مسدود شده موجبات تسهیل عملیات پاک‌سازی آن را فراهم آورد. بسته به میزان گرفتگی لوله ظرفشویی آشپزخانه گاه لازم است که این عملیات چندین بار تکرار شود.

در صورتی که به جوهر نمک دسترسی ندارید می‌توانید شانس خود را با مایع سفید کننده‌ی لباس و ظروف امتحان کنید. همان ماده‌ای که بسیاری از مردم آن را با نام یکی از برندهای قدیمی آن یعنی وایتکس می شناسند. برای باز کردن لوله ظرفشویی توسط مایع سفید کننده باید حجمی معادل یک لیوان بزرگ از این ماده را به صورت مستقیم درون لوله‌ی مسدود شده بریزید. پس از سپری شدن مدت زمانی حدود ده دقیقه هم باید آب داغ را با فشار فراوان به آن اضافه نمایید.

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

باز کردن لوله ظرفشویی توسط ابزار

تا این‌جای کار تنها به عملیات باز کردن لوله ظرفشویی توسط مواد طبیعی یا شیمیایی اشاره شد. این در حالی است که گاه استفاده از این مواد جواب لازم را نمی‌دهد و لوله ظرفشویی همچنان بسته و گرفته باقی می‌ماند. در چنین شرایطی باید آستین‌ها را بالا زد و از وجود برخی ابزارهای خاص برای باز کردن لوله ظرفشویی استفاده کرد.


۱. لوله بازکن پلاستیکی

مسلما دم دستی‌ترین وسیله‌ی موجود برای انجام این کار که در اکثر آشپزخانه‌ها هم یافت می‌شود لوله بازکن پلاستیکی و خانگی است. برای استفاده از لوله بازکن پلاستیکی بهتر است ابتدا حجمی کمتر از نصف سینک ظرفشویی را از آب پر کرد. پس از آن می‌توان به کمک این وسیله و قدرت مکش ایجاد شده توسط آن لوله‌ی گرفته را باز نمود.  


۲. جاروبرقی

اگر در منزل خود از جاروبرقی قدرتمندی استفاده می‌کنید و جاروبرقی پرتوان شما علاوه بر قابلیت مکش از توانایی دمیدن هوا نیز برخوردار است می‌توان از آن برای باز کردن لوله‌های گرفته شده استفاده کرد. به منظور انجام این کار ابتدا محافظ یا آشغال‌گیر سینک ظرفشویی را باز کنید و سپس دهانه‌ی جاروبرقی را درون لوله‌‌ی مسدود شده قرار دهید. پس از انجام این کار می‌توان با فعال کردن قابلیت پمپاژ باد جاروبرقی اقدام به پاک‌سازی مسیر لوله نمود.

البته برخی از جاروبرقی‌ها علاوه بر زباله‌های خشک قادر به مکش زباله‌های تر نیز هستند. بنابراین در صورت عدم وجود قابلیت پمپاژ باد می‌توان از قابلیت مکش جاروبرقی برای باز کردن لوله ظرفشویی بهره گرفت. البته این روش بیشتر در مواقعی راه‌گشا است که لوله ظرفشویی به شکل جدی مسدود نشده باشد.

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

۳. سیم زدن یا فنر زدن

در صورتی که روش‌های یاد شده ثمربخش نباشد، باید به سراغ روش‌های جدی‌تری برای باز کردن لوله ظرفشویی رفت. یکی از مفیدترین و پر کاربردترین روش‌هایی که می‌توان توسط آن اقدام به بازگشایی لوله‌های مسدود شده کرد روش سیم زدن یا فنر زدن است. این روش معمولا توسط کسانی که حرفه‌ی اصلی‌شان تخلیه چاه و باز کردن لوله است انجام می‌شود. اما شما نیز می‌توانید به شیوه‌های ساده‌تری آن را در خانه انجام دهید.

ماموران تخلیه‌ی چاه معمولا از فنرهای بلندی که از سر چنگک مانند بهره می‌برند برای باز کردن لوله‌های گرفته استفاده می‌کنند. البته ابزار مورد استفاده توسط آنها بیشتر برای باز کردن لوله‌های فاضلاب کاربرد دارد. در واقع برای پاک‌سازی لوله کوتاه ظرفشویی به ابزار چندان بلندی نیاز نیست. از همین رو شما می‌توانید یک ابزار ساده و خانگی چنگک مانند برای انجام این کار بسازید.

به عنوان مثال می‌توان یک چوب رختی یا آویز لباس نازک فلزی را گرفت و شکل آن را از حالت خمیده به حالت صاف تبدیل کرد. البته یک سر این میله‌ی فلزی باید به شکل چنگک یا قلاب طراحی شده باشد. پس از انجام این کار میله‌ی سر کجی که به شکل قلاب طراحی کرده‌اید را وارد لوله طرفشویی نمایید و سعی کنید توسط آن اجرام موجود در این لوله را به سمت بیرون بکشید.

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

توجه کنید که نباید محتویات درون لوله را به سمت پایین هل داد. چرا که در این صورت نیازی نبود که سر میله به شکل قلاب یا چنگک طراحی شود. در واقع فشردن موانعی که موجبات مسدود شدن لوله را فراهم آورده‌اند به سمت پایین می‌تواند درصد گرفتگی لوله را افزایش دهد. به این ترتیب می‌توان توسط  میله‌ی قلاب مانند ساخته شده لوله ظرفشویی را تمیز کرد و آن را به طور کامل باز نمود. پس از پایان عملیات نیز بهتر است لوله‌ی مسدود شده با آب داغ شستشو داده شود تا به طور کامل تمیز و پاک گردد.
     
در صورتی که این روش هم برای باز کردن لوله ظرفشویی جواب نداد می‌توانید به سراغ باز کردن لوله U شکلی که در زیر سینک ظرفشویی قرار دارد بروید. پیش از انجام این کار بهتر است یک سطل یا ظرف بزرگ را زیر سینک ظرفشویی قرار دهید تا محتویات درون لوله کف آشپزخانه را کثیف نکند. پس از باز کردن بست‌هایی که لوله‌ی یو شکل را به لوله‌ی زیر سینک ظرفشویی متصل می‌کند محتویات درون آن را داخل سطل یا لوله‌ای که زیر سینک قرار داده‌اید خالی کنید. به دلیل شکل خاص این لوله معمولا در کنج آن رسوبات و زایدات فراوانی جمع می‌شود. پس بهتر است تمام این رسوبات را که می‌تواند منجر به بسته شدن لوله شود به طور کامل از درون لوله تمیز کرد.

هنگامی که تمام بخش‌های لوله و اتصالات آن را به طور کامل تمیز کردید آن را دوباره سر جای خود قرار داده و به طور دقیق محکم کنید. پس از انجام این کار بعید به نظر می‌رسد که لوله ظرفشویی همچنان با مشکل گرفتگی مواجه باشد و مسدود باقی بماند.      

روش های موثر برای باز کردن لوله ظرفشویی

جمع‌بندی نکات مربوط به باز کردن لوله ظرفشویی

معمولا توسط انجام دادن یکی از کارهایی که در سطور پیشین این متن به آنها اشاره شد گرفتگی لوله ظرفشویی برطرف می‌گردد. در واقع باز کردن لوله ظرفشویی کار بسیار راحت‌تری نسبت به باز کردن لوله‌ی گرفته‌ی فاضلاب یا چاه توالت محسوب می‌شود. با این حال اگر همچنان مشکل گرفتگی لوله به قوت خود باقی بود می‌توان به کسانی که در زمینه‌ی تخلیه‌ی چاه و باز کردن لوله‌های فاضلاب فعالیت می‌کنند مراجعه کرد و از تجربه‌ی آنها استفاده نمود.  


منبع : سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.