پنج واحد درسی در مکتب شهدا

شهدا در مسیر الهی که انتخاب کردند درس های فراوانی را به همگان آموختند درس های بزرگی که گوشه ای از سبک زندگی شهدا را برای ما ترسیم می کند:
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
پنج واحد درسی در مکتب شهدا

پنج واحد درسی در مکتب شهدا

به یاد شهدایی که از سیم خاردار نفس عبور کردند

به طور قطع و یقین کسانی که سال های بعد از جنگ تحمیلی به این عرصه خاکی پا گذاشتند به خوبی نمی توانند سختی روزهای جنگ تحمیلی را درک کنند، البته کودکانی که از ترس بمباران های شیمیایی و حمله های هوایی و موشکی با ترس و دلهره بعد از صدای آژیر خطر به پناهگاه می رفتند به خوبی سختی آن ایام را به یاد دارند، در آن دوران غیرتمندانی از جنس آهن و فولاد بودند که برای دفاع از مال، و جان و ناموس این سرزمین علی اکبر وار به ندای رهبر خود لبیک گفتند و بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای به مصاف با دشمن تا دندان مصلح شتافتند، جوانان شجاعی که عده ی زیادی از آنان در مظلومیت تمام به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و به دیدار محبوب رفتند، هر چند مظلومیت آن جوانان تنها در آن دوران خلاصه نشد؛ چرا که برخی بی بصیرتان داخلی با عدم درک صحیح مقتضیات زمان دست بی مهری و اتهام را به سوی آنها دراز کردند.


نکته بسیار مهمی که تاریخ از یاد نخواهد برد
نکته بسیار مهمی که هیچ گاه تاریخ انقلاب اسلامی از یاد نخواهد برد، این است که شهدای سرزمین ایران اسلامی مدافع حریم کشور اسلامی بودند، ایشان آغاز گر جنگ نبودند و تنها در مقام دفاع از جان و ناموس این سرزمین به پاخواستند، در واقع شهدای مدافع ایران اسلامی در جنگ و جهاد بر دشمن به این آیه شریف اقتدا کردند: «أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ؛[1]به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته ‏اند؛ و خدا بر یارى آنها تواناست.‏»

 هرچند که برخی بی بصیرتان داخلی سعی می کنند که جای مدافع و مهاجم را با هم عوض کنند، تا اینکه به نوعی جایگاه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را مخدوش کنند، ولی با این حال هیچگاه کودکان بی پناه و مادران داغدار و مصیبت دیده رشادت های آن سرافرازن تاریخ را فراموش نخواهند کرد و شهدای خود را لایق بشارت این آیه شریف می داند:
 «فَلْیُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یَشْرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا بِالْآخِرَةِ وَ مَنْ یُقاتِلْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً [2] کسانى که زندگى دنیا را به آخرت فروخته‏ اند، باید در راه خدا پیکار کنند! و آن کس که در راه خدا پیکار کند، و کشته شود یا پیروز گردد، پاداش بزرگى به او خواهیم داد.»

 

هرچند که برخی بی بصیرتان داخلی سعی می کنند که جای مدافع و مهاجم را با هم عوض کنند، تا اینکه به نوعی جایگاه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را مخدوش کنند، ولی با این حال هیچگاه کودکان بی پناه و مادران داغدار و مصیبت دیده رشادت های آن سرافرازان تاریخ را فراموش نخواهند کرد.

دفاع ازمظلوم و مبارزه باظالم، یکی از اصول ومبانی شهدای انقلاب
شهدای غیور و جان برکف ایران اسلامی با نگاه ژرف و دقیق به آموزه های دینی و قرآنی برای دوری از ملامت قرآن کریم به دفاع از مظلوم بپاخواستند و مانع ظلم و ستم ابرقدرت های جهان شدند، ایشان ندای الهی را اجابت کردند که فرمود: «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً؛[3]چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده‏اند، پیکار نمى‏کنید؟! همان افراد (ستمدیده‏اى) که مى‏گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، یار و یاورى براى ما تعیین فرما!»

شهدای والا مقام ما با شناخت و معرفت به آموزه های دینی خود باور داشتند که اگر صدای مظلوم را بشنوند و با پانخیزند و جان خود را برای نجات آنان فدا نکنند بویی از مسلمانی نبرده اند؛ کما اینکه در منابع روایی نیز از پیامبر خوبی ها نقل شده است : «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛[4] پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: هر که صبح کند و به امور مسلمین همت نگمارد. از آنها نیست، و هر که بشنود مردى فریاد می زند «مسلمان ها بدادم برسید» و جوابش نگوید مسلمان نیست.

شهدا مانع گسترش ظلم  و عذاب در جهان
اگر شهدای ما با غیرت و دلیرمردی برای جلوگیری از ظلم ابرقدرت های جهان بر نمی خواستند آتش کینه دشمن تمام این سرزمین را در خود می سوزاند، شهدای ما به خوبی می دانستند که اگرروزی در مقابل ظالم نایستند باید منتظر این وعده حق باشند که درمنابع روایی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)  نقل شده است: «إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ یَأْخُذوا عَلى یَدَیْهِ أَوْشَکَ أَنْ یَعُمَّهُمُ اللّه بِعِقابٍ مِنْهُ؛[5]مردم آنگاه که ظالم را ببینند و او را باز ندارند، انتظار مى‏ رود که خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.»

پنج واحد درسی در مکتب شهدا
شهدا در مسیر الهی که انتخاب کردند درس های فراوانی را به همگان آموختند درس های بزرگی که گوشه ای از سبک زندگی شهدا را برای ما ترسیم می کند:

1-خنثی بودن و بی تفاوتی ممنوع:  شهدا به ما آموختن که در برابر طاغوتیان و ابرقدرت های متخاصم هیچ گاه نباید بی تفاوت و خنثی بود، ایشان با اقتدا به شهدای سرافراز کربلا به همگان آموختن که مردن با عزت بهتر از زندگی با ذلت است: ابن شهر آشوب در مناقب از امام حسین(علیه السلام) این چنین نقل می کند: «مَوتٌ فی عِزٍّ، خَیرٌ مِن حَیاةٍ فی ذُلٍّ؛[6] «مرگ در عزّت، بهتر از زندگى در ذلّت است.»

2-بهترین مسیر مُردن  شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به همگان انتخاب بهترین مرگ را آموخته، آنان خوب می دانستند که بهترین مرگ مردن در راه خدا و در مسیر جهاد حق علیه باطل است، در منابع در عظمت این نوع مردن نقل شده است: «أَشْرَفَ الْقَتْلِ قَتْلُ الشُّهَدَاء؛[7] والاترین قتل، کشته شدن شهیدان است.»

3- با ولیّ بودن در سخت ترین شرایط: از جمله مهمترین درس هایی که شهدا به ما آموختن، بودن با ولیّ در سخت ترین شرایط است. برخی از مدعیان ولایت مداری تنها در روز های خوش زندگی و رفاه بانگ ولایت مداری را سر می دهند، ولی همین که ناقوس جنگ به صدا در می آید در شلوغی معرکه گم می شوند. از جمله مهمترین درس هایی که شهدا به ما آموختن، بودن با ولیّ در سخت ترین شرایط است. برخی از مدعیان ولایت مداری تنها در روز های خوش زندگی و رفاه بانگ ولایت مداری را سر می دهند، ولی همین که ناقوس جنگ به صدا در می آید در شلوغی معرکه گم می شوند. بیعت شهدای انقلاب اسلامی ایران با ولیّ خود همانند بیعت شهدای کربلا بود که تا پای جان در کنار ولیّ خود در میدان کارزار باقی ماندند و در وصف بهترین شهدای تاریخ اسلام ماندگار شدند.
 

4-درس ایثار از خود گذشتن: شهدا به ما آموختن برای رسیدن به محبوب و برای دست یابی به اهداف والا و الهی انقلاب می بایست از خود گذشت، پست و مقام و جایگاه در نگاه شهدا رنگ و بوی الهی داشت. آنان فقط قرب الی الله را طلب می کردند، نه رسیدن به پست و جایگاه و مقام و منصب دنیوی از این رو در این مسیر با ایثار و جان فشانی به بالاترین درجه انسانیت دست یافتند.

5-درس صبر و بصیرت: جبهه و جنگ سختی ها و زیبایی های خاص خود را دارد، ولی تنها انسان هایی می توانند زیبایی های آن را ببنید که چشم زیبا بین و با بصیرت خود را باز کرده باشند. شهید علی چیت‌سازیان راه عبور از دشمن را عبور از نفس می‌داند و همین راهکار او دهان به دهان و سینه به سینه منتقل شد و باعث شد تا رهبر انقلاب درباره او چنین بیان کنند: (این مطلبی را که از بنده  نقل کرده‌اند اگر می خواهید از سیم خاردار دشمن عبور کنید، باید از سیم خاردار نفس عبور کنید حرف بنده نیست و حرف آن رزمنده همدانی است که چقدر زیبا می گوید برای اینکه از سیم خاردار دشمن عبور کنید، باید از سیم خاردار نفس عبور کنید.)[8]
نویسنده علی بیرانوند

پی نوشت:
[1]. حج: 39.
[2]. نساء آیه 74.
[3]. همان: 75.
[4]. الکافی، ج‏2، ص164، ح5.
[5]. نهج الفصاحة ص323، ح833.
[6]. المناقب لابن شهرآشوب: ج4، ص 68.
[7]. بحار الأنوار، ج‏74، ص133، ح43.
[8]. دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور با رهبر انقلاب: 1۳۹۵/۱۲/16
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.