حملات ۱۱ سپتامبر چگونه رخ داد؟

حملات ۱۱ سپتامبر (که غالبا" به 9/11 که نهِ یازده خوانده می شود از آن یاد می شود) عبارت است از سلسله ای از حملات انتحاری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، توسط گروه القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوست.
چهارشنبه، 11 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حملات ۱۱ سپتامبر چگونه رخ داد؟
حملات ۱۱ سپتامبر چگونه رخ داد؟
حملات ۱۱ سپتامبر چگونه رخ داد؟


 

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون

حملات ۱۱ سپتامبر (که غالبا" به 9/11 که نهِ یازده خوانده می شود از آن یاد می شود) عبارت است از سلسله ای از حملات انتحاری که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، توسط گروه القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوست.

حملات ۱۱ سپتامبر چگونه رخ داد؟

در صبح آن روز، 19 تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را ربودند. برخورد یك هواپیمای مسافربری برخواسته از فرودگاه «بوستون» با طبقه‌ی هفتاد و پنجم ساختمان شمالی برج‌های دوقلوی مركز تجارت جهانی، دنیا را مات و مبهوت كرد. انفجارهای نیویورك آمریكا – در محله‌ منهتن – در ساعت 45/8 به وقت محلی (ساعت 20/17 به وقت تهران) در 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) به وقوع پیوست. در حالیكه تعجب همراه با ترس همه را فرا گرفته بود، هواپیمای دوم در ساعت 03/9 به طبقه‌ شصتم برج جنوبی ساختمان‌های دوقلو اصابت كرد. وحشت آمریكا را فرا گرفته بود كه هواپیمای سوم، بعد از گذشت 35 دقیقه، ضلع‌ جنوبی پنتاگون را منهدم كرد. مدتی بعد اعلام شد كه هواپیمای چهارم – كه گویا قصد انهدام كاخ سفید یا كنگره‌ آمریكا را داشته است – در ساعت 10 صبح در پنسلوانیا سقوط كرده است. این که نیروی هوایی آمریكا، آن را ساقط كرده بود یا عامل دیگر باعث سقوط شده بود، روشن نگردید.
نود (90) دقیقه‌ بعد، با رسیدن درجه‌ حرارت به 800 درجه‌ سانتیگراد (درجه‌ ذوب فولاد) برج‌ها، به كلی فرو ریختند.
اولین هواپیما 000/80 لیتر و دومی 000/90 لیتر بنزین داشتند. برج‌های دوقلو با 110 طبقه و 420 متر ارتفاع، شهر عمودی لقب گرفته بودند. روزانه 000/50 نفر كارمند در آن مشغول به كار بودند كه در ساعت ازدحام – با حضور مراجعه كنندگان و جهانگردان – 200 هزار نفر در آنها حضور می‌یافتند.
تعداد قربانیان این حملات به 2,974 نفر می رسید، که با در نظر گرفتن 19 هواپیماربا تعداد کشته‌های مجموع این حمله‌ها به 2,993 نفر می رسید. اکثر قربانیان این حملات مردم عادی و شهروندان بودند، که ملیت آنها 90 کشور مختلف را شامل می شد. به علاوه، مرگ حداقل یک نفر ناشی از قرار گرفتن در معرض گرد و خاک به وجود آمده از ویرانی دو برج نیز گزارش شد.
واکنش ایالات متحده به این حملات، شروع جنگ علیه تروریسم با حمله به افغانستان و از قدرت بر کنار کردن طالبان که تروریست های القاعده را پناه می داد، و نیز تصویب طرح «قانون میهن پرستی آمریکا» بود. کشورهای بسیاری قوانین ضد تروریسم خود را تقویت کردند و اجرای آنها را گسترش دادند. بعضی از بنگاه‌های تجاری در آمریکا، تا آخر هفته فعالیت خود را تعطیل کردند و بعد از بازگشایی از زیان هنگفتی خبر دادند که به خصوص متوجه شرکت های هواپیمایی و موسسات بیمه بود.
خسارتی که به پنتاگون وارد شده بود، ظرف مدت یک سال جبران شد، و بعدها بنای «یادبود پنتاگون» در محل ساخته شد. همچنین بازسازی مرکز تجارت جهانی نیز آغاز شد. در 2006، برج اداری جدیدی در محل به بهره برداری رسید. مرکز تجارت جهانی 1 نیز اکنون در حال احداث است که با 541 متر ارتفاع، پیش بینی مس شود در سال 2011 به بهره برداری برسد. این برج به یکی از مرتفع ترین برج های شمال آمریکا تبدیل خواهد شد. سه برج دیگر نیز قرار است بین سال های 2007 تا 2012 در منطقه ساخته شود.
حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به دنبال داشته‌است . گفته می‌شود که حادثه ۱۱ سپتامبر همانند حمله ژاپن به بندر پرل هاربر، تاریخ آمریکا را تغییر داده‌است.

هواپیما ربایی
 

چهارهواپیما که از فرودگاه‌های لوگان اینترنشنال، دالاس اینترنشنال و نیوآرک به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند ، دزدیده شدند . دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و دیگری در پنسیلوانیا سقوط کرد . این هواپیما احتمالاً به قصد تخریب ساختمان کاخ سفید‍‍ ربوده شده بود. اما به دلیل تاخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما موفق به این اقدام نشد. در گزارش نهایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر اعلام شده مسئولان دفاع هوایی پس از آنکه هواپیمای ربوده شده چهارم در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد از وجود آن اطلاع یافتند که این اظهارات اولیه مقامات پنتاگون را رد می‌کند.

هواپیماهای ربوده شده
 

•پرواز شماره ۱۱ شرکت هوایی آمریکن ایرلاینز ، بوئینگ ۷۶۷ ، برخورد با برج شمالی مرکز تجارت جهانی در ساعت ۸:۴۶:۳۰ صبح به وقت محلی.
•پرواز شماره ۱۷۵ شرکت یونایتد ایرلاینز ، بوئینگ ۷۶۷ ، برخورد با برج جنوبی مرکز تجارت جهانی در ساعت ۹:۰۲:۵۹ صبح به وقت محلی.
•پرواز شماره ۷۷ شرکت آمریکن ایرلاینز ، بوئینگ ۷۵۷ ، برخورد با ساختمان پنتاگون در ساعت ۹:۳۷:۴۶ صبح به وقت محلی.
•پرواز شماره ۹۳ شرکت یونایتد ایرلاینز ، بوئینگ ۷۵۷ ، سقوط در شانکسویل ایالت پنسیلوانیا در ساعت ۱۰:۰۳:۱۱ صبح به وقت محلی.

خسارات
 

سه ساختمان در مرکز تجارت جهانی تخریب شدند:
•برج جنوبی (۲ WTC) در ساعت ۹:۵۹ بعد از ۵۶ دقیقه آتش سوزی فروریخت.
•برج شمالی (۱ WTC) در ساعت ۱۰:۲۸ بعد از ۱۰۲ دقیقه آتش سوزی فروریخت.
•برج شماره ۷ (۷ WTC) در ساعت ۵:۲۰ فروریخت.
•همچنین یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ شرکت آمریکن ایرلاینز در ساعت ۹:۳۷ صبح به وقت محلی با ساختمان پنتاگون در واشنگتون برخورد کرد و باعث تخریب بخشی از آن شد.

تعداد تلفات
 

در مجموع ۲۹۹۲ نفر یا ۲۹۹۳ نفر (با احتساب هواپیما ربایان) یا ۲۹۹۸ نفر شامل ۲۴ نفر مفقود (بدون احتساب هواپیما ربایان) کشته شدند.
• ۲۴۶نفر در ۴ هواپیما به استثنای هواپیماربایان شامل : پرواز شماره ۱۱ آمریکن:۸۸ نفر، پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد:۵۹ نفر، پرواز شماره ۷۷ آمریکن:۵۹ نفر، پرواز شماره ۹۳ یونایتد:۴۰ نفر
• ۲۶۰۲ در برج‌های مرکز تجارت جهانی
• ۱۲۵ نفر در پنتاگون
از میان این افراد ۳۴۳ از اداره آتش نشانی نیویورک ، ۲۳ نفر از اداره پلیس نیویورک و ۳۷ نفر از اداره پلیس بندر نیویورک بودند . ژنرال تیموتی مودی (به انگلیسی:Timothy Maude) بلند پایه‌ترین مقام کشته شده در پنتاگون بود .

نجات یافتگان
 

به گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر ، در زمان وقوع حادثه حداقل ۱۶ هزار نفر در محل بودند که به سرعت خود را نجات دادند .اما بیش از ۶٬۲۹۱ نفر نیز مجروح شدند

هواپیماربایان
 

هواپیماربایان در مجموع ۱۹ نفر بودند ،که شامل ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱ آمریکن ایرلاینز ،۵ نفر در پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاینز ،۵ نفر در پرواز شماره ۷۷ آمریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. ملیت هواپیماربایان را ۱۵ تبعه عربستان سعودی، ۲ تبعه امارات عربی متحده، یک تبعه مصر و یک تبعه لبنان تشکیل می‌داد.تیم عملیاتی حادثه ۱۱ سپتامبر تماماً عرب و عضو سازمان القاعده بودند.
اهداف تروریست‌ها در این عملیات حمله انتحاری به دو برج تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) بود٬که به وسیلهٔ سه هواپیمای مسافربری انجام شد در طی این حوادث و در مجموع ۲۹۹۲ نفر (با احتساب هواپیما ربایان) کشته شدند.

گاه‌شمار ۱۱ سپتامبر
 

حملات ۱۱ سپتامبر چگونه رخ داد؟

۸:۴۵ برخورد نخستین هواپیمای ربوده شده به برج‌های مرکز تجارت جهانی
۰۳ : ۹ برخورد دومین هواپیمای ربوده شده به برج‌های مرکز تجارت جهانی
۱۷ : ۹ اعلام تعطیلی فرودگاه‌های منطقه نیویورک
۲۱ : ۹ اعلام ممنوعیت تردد در کلیه تونل‌ها و پل‌های نیویورک
۳۰ : ۹ جرج واکر بوش رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در فلوریدا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا مورد حمله قرار گرفته‌است
۴۰ : ۹ اعلام ممنوعیت پرواز برفراز ایلات متحده آمریکا برای نخستین با در تاریخ هوانوردی این کشور
۴۳ : ۹ برخورد یک هواپیمای ربوده شده به ساختمان پنتاگون در واشنگتن دی سی
۴۵ : ۹ تخلیه کاخ سفید
۵۷ : ۹ پرواز بوش از فلوریدا
۰۵ : ۱۰ فروریختن برج جنوبی مرکز تجارت جهانی
۱۰:۱۰ فروریختن یک ضلع ساختمان پنتاگون
۱۰ : ۱۰ سقوط یک فروند هواپیمای ربوده شده در پنسیلوانیا
۱۳ : ۱۰ تخلیه ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک
۲۲: ۱۰ تخلیه وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری ایالات متحده و ساختمان بانک جهانی در واشنگتن دی سی
۲۴ : ۱۰ انتقال کلیه هواپیماهای در حال پرواز در آسمان آمریکا به کانادا
۲۸ : ۱۰ سقوط برج شمالی مرکز تجارت جهانی
۴۵ : ۱۰ تعطیلی کلیه ساختمان‌های دولت فدرال در واشنگتن دی سی
۴۶ : ۱۰ قطع سفر کالین پاول وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به آمریکای لاتین و بازگشت به کشور
۵۴ : ۱۰ تعطیلی کلیه اماکن دیپلماتیک اسرائیل در سراسر جهان
۵۷ : ۱۰ اعلام تعطیلی کلیه مراکز دولت ایالتی نیویورک
۰۲: ۱۰ درخواست رودی جولیانی شهردار نیویورک برای ماندن شهروندان در منازل
۱۸ : ۱۱ اعلام گم شدن دو فروند هواپیمای مسافربری آمریکا : پرواز ۱۱ ، یک فروند بوئینگ ۷۶۷ از مبدا بوستون به مقصد لس آنجلس به همراه ۸۱ مسافر و ۱۱ خدمه و پرواز ۷۷ ، یک فروند بوئینگ ۷۵۷ از مبدا واشنگتن دی سی به مقصد لس آنجلس با ۵۸ مسافر و ۵ خدمه .
۲۶ : ۱۱ اعلام سقوط پرواز ۹۳ از مبدا نیوجرسی به مقصد سانفرانسیسکو
۵۹ : ۱۱ اعلام سقوط پرواز ۱۷۵ از مبدا بوستون به مقصد لس آنجلس با ۵۶ مسافر و ۹ خدمه
۰۴ : ۱۲ تخلیه فرودگاه بین المللی لس آنجلس
۱۵ : ۱۲ تخلیه فرودگاه بین المللی سانفراسیسکو
۱۵ : ۱۲ اعلام بالاترین وضعیت خطر در مرزهای ایالات متحده آمریکا با کانادا و مکزیک
۳۰ : ۱۲ اعلام این‌که ۵۰ فروند هواپیما در آسمان آمریکا در حال پرواز هستند
۰۴ : ۱ جورج بوش از پایگاه نیروی هوایی در بارکس دیل Barksdale Air Force Base گفت که ارتش ایالات متحده در سرتاسر جهان به حال آماده باش کامل در آمده‌است و تاکید کرد که عاملین این جنایات به شدت مجازات خواهند شد
۲۷ : ۱ اعلام وضعیت اضطراری در شهر واشنگتن دی سی
۴۴ : ۱ پنتاگون اعلام کرد ۵ ناو جنگی و ۲ ناوهواپیمابر مسئولیت تامین امنیت سواحل شرقی ایالات متحده رابرعهده گرفته‌اند
۴۸ : ۱ پرواز جورج بوش از پایگاه نیروی دریایی براکس دیل در لوئیزیانا به نقطه نامعلوم
۳۰ : ۲ اعلام ممنوعیت پروازهای تجاری در سرتاسر آمریکا تا روز چهارشنبه
۵۵ : اعلام حضور جورج بوش در یک پایگاه نیروی هوایی در نبراسکا ، شرکت بوش در یک کنفرانس ویدئویی با شرکت دیک چنی و کاندولیزا رایس
۰۰ : ۴ سی ان ان خبر داد که مقامات آمریکایی به احتمال زیاد اسامه بن لادن را مسبب وقوع حوادث تروریستی می‌دانند
۱۰ : ۴ آتش سوزی در ساختمان شماره ۷ مرکز تجارت جهانی
۲۵ : ۴ تعطیلی بازار بورس نیویورک (وال استریت)
۳۰ : ۴ پرواز جورج بوش از پایگاه نیرو هوایی آفوت در نبراسکا به سوی واشنگتن دی سی
۲۰ : ۵ سقوط ساختمان شماره ۷ مرکز تجارت جهانی با ۴۷ طبقه
۵۴ : ۶ ورود جورج بوش به واشنگتن تحت تدابیر شدید امنیتی ، بازگشت لورا بوش به کاخ سفید

واکنش ها
 

پس از این حمله بسیاری از کشورها با آمریکائیان هم دردی کردند.روزنامه لوموند جمله «ما همه آمریکایی هستیم» را تیتر اول خود کرد. بیشتر رهبران کشور‌های خاورمیانه ازجمله دولت وقت افغانستان این حمله را محکوم کردند ولی عراق در این بین یک استثنا بود.دولت وقت عراق بلافاصله پس از این حادثه طی یک بانیه رسمی اعلام کرد که آمریکا میوه «جنایات خود بر علیه انسانیت» را چید. گروهی از مردم فلسطین نیزاین حادثه را جشن گرفتند وابراز شادی کردند.در حالی که بعدا معلوم شد تصاویر پخش شده از مردم فلسطین در واقع تصاویر آرشیوی رسانه های آمریکایی بوده است که این کار را به قصد متهم کردن مسلمانان به عمد انجام داده بودند. یک ماه بعد آمریکا یک ائتلاف بین المللی را برای جنگ با افغانستان رهبری کرد. پاکستان ضمن همکاری با آمریکا، پایگاه‌های هوایی خود را دراختیار آمریکا قرار داد. وحدود ۶۰۰ نفر از مظونین به شرکت در اقدامات تروریستی رادستگیر کرد.کشورهای مختلف جهان قوانین سخت گیرانه‌ای را در مورد حسابهای بانکی وضع کردند تا مانع ازاستفاده گروه‌های تروریستی از حسابهای بانکی برای اهداف تروریستی شوند. در آمریکا قوانین ازجمله قانون میهن پرستی برای کنترل افراد متهم به دخالت در اعمال تروریستی به تصویب رسید. این قانون به شدت مورد انتقاد گروه‌های حامی حقوق شهروندی در آمریکا قرار گرفت. زیرا این گروه‌ها معتقد بودند که این قوانین به دولت اجازه نقض حریم شخصی افرادرامی دهد.

انگیزه حمله
 

در سال ۱۹۹۸ فتوایی توسط هیئت رهبری القاعده متشکل از اسامه بن لادن،ایمن الظواهری،احمد رفیع طاها،میر حمزه و فضل الرحمان صادر شد که در آن گفته شده بودوظیفه هر مسلمان کشتن هر آمریکایی در هر جایی از جهان است.

نقشه حمله
 

ایده این حملات اولین بار توسط خالد شیخ محمد در سال ۱۹۹۶ به بن لادن پیشنهاد شد. در آن زمان بن لادن با این اقدام مخالفت کرد.بن لادن در آن زمان اقدامات خود را در سودان وافغانستان متمرکز کرد و طرح بمب گذاری در سفارت‌های آمریکا در چند کشور آفریقایی رادر سال ۱۹۹۸ رااجرا نمود. در سال ۱۹۹۹ بن لادن از خالد شیخ محمد خواست که طرح حمله خود را بهبود ببخشد.بن لادن رهبری و تأمین مالی طرح را برعهده گرفت..بن لادن اهدافی را که باید مورد حمله قرار گیرد را مشخص کرد.او هواپیمار بایان رانیز خود انتخاب کرد. از جمله محمد عطا رهبر هواپیما ربایان.بن لادن با برخی از طرح‌های شیخ محمد مخالفت کرد از جمله حمله به برج بانک آمریکا در لس آنجلس. کمیسیون بررسی کننده این حمله در گزارش خود هزینه این حمله را ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار دلار اعلام کرد ولی منبع تأمین مالی این حمله مشخص نشد.

تخلیه خانواده بن لادن
 

در روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۱ یعنی ۸ روز پس از حمله تروریستی، و علیرغم برقراری شرایط ویژه و ممنوعیت پروازها در ایالات متحده، دولت آمریکا اجازه داد یک پرواز ویژه ۱۳ تن از بستگاه اسامه بن لادن را از سراسر آمریکا جمع‌آوری و خارج سازد. به گفته ریچارد کلارک، مسئول وقت بخش ضدتروریستی کاخ سفید، پلیس فدرال آمریکا دستور اجازه پرواز خانواده بن لادن را تایید کرده بود.

تئوری‌های توطئه
 

چندین تئوری توطئه مربوط به این حادثه تاکنون تدوین گشته‌است. یکی از فرضیه‌ها دست داشتن دولت آمریکا یا اسرائیل در این حملات یا جلوگیری نکردن تعمدی آنها از وقوع حملات، به منظور بهره‌گیری‌های بعدی است. از جمله می‌توان به استدلال‌هایی اشاره کرد که خرابی‌های ساختمان پنتاگون را ناشی از برخورد یک هواپیمای تجاری نمی‌داند و می‌گوید که حفره ایجاد شده در پنتاگون به اندازه یک هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ نیست، بلکه مربوط به یک موشک کروز است. دربارهٔ برج‌های مرکز تجارت جهانی، به‌خصوص برج شمارهٔ ۷، نیز برخی معتقدند که فروریختن برج‌ها در اثر انفجار کنترل شده صورت گرفته‌است و نه آتش‌سوزی داخل ساختمان. این افراد که در بین آنها تعدادی از خانواده‌های قربانیان نیز حضور دارند، ادعا می‌کنند که دولت آمریکا برای اتهام طراحی و اجرای عملیات به افرادی عرب مدارک غیر قابل تشکیک ارائه نکرده‌است. برای مثال، با ذکر دلایلی، ویدئویی را که در آن اسامه بن لادن مسئولیت حملات را بر عهده می‌گیرد، جعلی می‌دانند. این افراد پایگاه‌های اینترنتی مختلفی را بوجود آورده‌اند که تمامی مدارک موجود خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

متهم دستگیر شده
 

زکريا موسوی ماه اوت ۲۰۰۱ در يک آموزشگاه خلبانی بازداشت شد.
زکریا موسوی، تنها کسی است که در ارتباط با حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا تحت محاکمه قرار گرفته‌است، وی شهروند فرانسوی مراکشی تبار است که به همکاری با شبکه القاعده علیه آمریکا اعتراف کرده‌است.
در جریان محاکمه، آقای موسوی گفته بود پشیمان نیست و آرزو کرده بود هر روز مانند ۱۱ سپتامبر باشد.زکریا موسوی در ماه اوت ۲۰۰۱ در یک مدرسه آموزش خلبانی در ایالت مینسوتای آمریکا آموزش می‌دید که دو تن از مربیان خلبانی به رفتار او مشکوک شدند و پلیس فدرال را در جریان قرار دادند.
وی سپس به اتهام نقض مقررات مهاجرت بازداشت شد و در زمان حملات ۱۱ سپتامبر در زندان بود ،دادستانها اعتقاد داشتند اطلاعاتی که آقای موسوی درباره حملات ۱۱ سپتامبر در اختیار داشته می‌توانسته ۳۰۰۰ نفری که در آن روز کشته شدند، از مرگ نجات دهد.
وی ابتدا با خطر اعدام مواجه بود ولی وکلای مدافع آقای موسوی با موفقیت استدلال کردند که او باید حبس ابد بگیرد زیرا اگر اعدام شود به آرزوی خود برای شهادت خواهد رسید.وکلای مدافع آقای موسوی همچنین استدلال کرده‌اند که موکل آنها مبتلا به بیماری روانی است.

موضع ایران
 

تنها ساعاتی پس از این رویداد محمد خاتمی رییس جمهور وقت ایران این اقدام تروریستی را محکوم کرده و با مردم آمریکا همدردی کرد.عده‌ای از مردم ایران نیز با حضور در محل سفارت سوئیس در تهران( حافظ منافع آمریکا در ایران) با روشن کردن شمع با مردم آمریکا ابراز همدردی کردند. این درحالی بود که در برخی مناطق خاورمیانه مردم به جشن و پایکوبی می‌پرداختند. اقدام سریع و سخنرانی تلوزیونی خاتمی نقش موثری در خارج کردن ایران ( بعنوان کشوری که متهم به گروگانگیری و حمله به اتباع و پایگاه‌های آمریکایی در خاورمیانه در سالهای پس از انقلاب بوده است ) از کانون حملات دولت آمریکا داشت.
البته سید محمد خاتمی برای اظهار عشق به آمریکا نیازی به بهانه ای همچون 11 سپتامبر نداشت. او شیفته آمریکا بود و نتیجه آن را هم در سیاست خارجی خود کاملا بروز داد. در حالی که وی با آمریکایی ها در مورد 11 سپتامبر همدردی می کرد، آمریکا ما را محور شرارت می خواند. و جالب تر این که خاتمی باز هم از اظهار ارادت به آمریکایی ها و کرنش در برابر دولت آمریکا کوتاه نمی آمد.

بازتاب 11 سپتامبر در افكار عمومی و مطبوعات آمریكا
 

حادثه‌ 11 سپتامبر، ظرف 200 سال گذشته در ایالات متحده، حادثه‌ای بی‌سابقه معرفی شد؛ چرا كه در آن سال‌ها نه تنها به خاك ایالات متحده، حمله‌ جدی نشده بود، بلكه تهدید مهمی هم در میان نبود. آمریكا در 11 سپتامبر – در كمتر از یك ساعت – بیش از یک دهم جنگ ده‌ ساله‌ ویتنام كشته داد؛ علاوه بر آن توان تروریست‌ها در استفاده از هواپیماها و سلاح‌های شیمیایی و میكروبی، موجی از نگرانی برانگیخته بود. راسل – یك دهه‌ی قبل – هشدار داده بود كه اگر رودخانه « می‌سی‌سی‌پی» با گازهای شیمیایی و میكروبی آلوده شود، چه خواهد شد؟
در همان ساعت‌های اولیه به دلیل نفوذ لابی صهیونیسم در اركان جامعه‌ آمریكا، اولین تیرهای اتهام به سوی مسلمانان و اعراب نشانه رفت. فضای آمریكا به شدت ضد اسلامی و به خصوص عربی شد. جورج بوش، اسلام و مسلمانان را متهم ساخت و حادثه‌ 11 سپتامبر را «آغاز مجدد جنگ‌های صلیبی» نامید، هشت كشور جهان و 20 سازمان مأمن تروریست‌ها و مقصد مقابله معرفی شدند، كه غالب آنها مسلمان بودند.

دو فرضیه‌ درخصوص عاملان حادثه
 

در 11 سپتامبر نماد های اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریكا – برج‌های دوقلو، كاخ سفید وپنتاگون – مورد حمله قرار گرفتند. هر كه عامل حادثه بود، می‌خواست تلاطم شدیدی در آمریكا و جهان ایجاد كند.
به طور كلی دو دیدگاه اصلی در این خصوص طرح شده است. گروهی آن را حادثه‌ای طبیعی – واقعی – و گروهی آن را ساختگی دانسته‌اند.

دیدگاه اول:
 

در صورتی كه 11 سپتامبر را یك حادثه‌ی طبیعی و واقعی بدانیم، گروه‌های مخالف داخلی، جبهه‌ دمكراتیك برای آزادی فلسطین، سازمان جهاد اسلامی (حماس)، ارتش سرخ ژاپن و سازمان القاعده مورد اتهام قرار گرفتند كه به تدریج بقیه گروه‌ها حذف شدند، و فقط سازمان القاعده مورد اتهام جدی قرار گرفت.

القاعده:
 

اسامه بن لادن در سال 1953 از پدری یمنی و مادری سوری در مكه به دنیا آمد. او خانواده‌ای ثروتمند داشت كه دارای روابط اقتصادی و سیاسی مستحكمی با خاندان سعودی و بوش بود. اسامه در رشته مهندسی عمران – در دانشگاه ملك عبدالعزیز جده – تحصیل و سال‌ها در افغانستان جنگیده بود. هرچند القاعده در 1988 جهت سازماندهی و كمك به مجاهدان افغان تأسیس شده بود، اما در 1992 با هدف مقابله با آمریكا بازسازی شد. القاعده در انفجارهای زیادی از جمله الخبر عربستان (1996)، انفجار سفارتخانه‌های آمریكا در آفریقا (1998) و انهدام ناو یو اس كول (2000) مورد اتهام قرار گرفت. و تلاش‌های دولت آمریكا جهت قتل اسامه ناموفق ماند.

القاعده و 11 سپتامبر:
 

آمریكا هیچ دلیل قابل قبولی جهت اثبات اتهام القاعده ارائه نكرده است. انتشار یك دست نوشته از محمد عطا – خلبان یكی از هواپیماها – و تأیید مسؤولیت اسامه بن لادن در حمله به برج‌ها توسط رئیس سرویس اطلاعات عربستان سعودی و مكالمه‌ی تلفنی اسامه با مادرش مبنی به وقوع اتفاق مهمی در روزهای آینده و دشمنی دیرینه‌ اسامه بن لادن با آمریكا، مهم‌ترین دلایل اقامه شده بر علیه القاعده می‌باشد. با این وجود شخص بن لادن هرگونه دخالت در حمله‌ فوق را تكذیب كرده است؛ اما، به دلیل جنایت‌های آمریكا علیه مسلمانان، از آن حمله اظهار خشنودی و رضایت نموده است.

دیدگاه دوم:
 

برخی معتقدند كه هیچ دولت و سازمان و گروهی توان سازماندهی و اجرای چنان حمله‌ای را در آمریكا ندارد. سختی انجام چنین عملیاتی، ساختگی بودن آن را اثبات می‌نماید. فقط دولت آمریكا و یا صهیونیسم و موساد – با توجه به نفوذی كه در ایالات متحده دارند – می‌توانند چنین عملیاتی را انجام دهند. آنان استدلال می‌نمایند كه آمریكا در صدد ارائه‌ تصویر خشنی از اسلام و مسلمانان بود تا برای خودش فرصت جهانی ایجاد نماید، برج‌ها در جای نامناسبی قرار گرفته بودند و می‌بایست ظرف چهارسال آینده ویران شوند، 17 دوربین تلویزیونی، از حادثه فیلمبرداری كرده‌اند، گویا همه چیز از قبل هماهنگ شده بود و دولت آمریكا هیچ اقدامی جهت متوقف كردن هواپیماها انجام نداد. از سوی دیگر برخی معتقدند ممكن است سازمان موساد و صهیونیسم – با هماهنگی دولت آمریكا یا به تنهایی – آن را انجام داده باشند. صاحب برج‌ها یك یهودی بود و فقط با موافقت او چنین عملیاتی امكان‌پذیر بود و چهار هزار كارمند یهودی برج‌ها، در روز حادثه در مرخصی بودند. آیا مرخصی چهارهزار نفر بدون هماهنگی قبل امكان‌پذیراست؟ از سوی دیگر سازمان‌های یهودی با ایجاد دشمنی بین غرب و جهان اسلام و جلوگیری از اجرای هر طرحی از سوی آمریكا كه به نفع مسلمانان و فلسطینی‌ها باشد، بیشترین منفعت را عاید خودشان كردند.

نتیجه‌گیری
 

هر چند 11 سپتامبر حادثه‌ای بی‌نظیر در جهان بود، اما غبار آن به حدی بود كه عامل واقعی حادثه شناسایی نشد. اگر هم القاعده عامل حمله بود، بعید نیست كه سازمان سیا و موساد آن را طراحی و هدایت كرده باشند، به خصوص موفقیت اولیه حمله و پس از آن سقوط هواپیمای چهارم، فرضیه‌ ساختگی بودن را بیشتر تقویت می‌نماید.
منابع مورد استفاده در مقاله :
www.pajoohe.com
ویکی پدیا



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.