ویژگی های رفتاری و نوع تغذیه کودکان در نه سالگی

هر کودک، واجد ساختار ویژه شخصی خود می باشد. از این رو دانستن این علائم رفتاری که در اینجا توصیف می شود برای تعبیر شخصیت و ارزیابی سطح بلوغ کودک نه ساله به کار می روند. با ما همراه باشید تا با ویژگی های رفتاری و نوع تغذیه کودکان در نه سالگی بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی های رفتاری و نوع تغذیه کودکان در نه سالگی
کودک ۹ ساله علامت ها، طبیعت بی جان ، تصاویر را دوست دارد.
 

ویژگیهای فعالیت های رفتاری کودک نه ساله

فعالیت بدنی
کودک ۹ ساله فعالیت می کند و با شور و شوق به بازی می پردازد. او مهارت و چابکی زیادی را در تمام آنچه که به فعالیت های زندگیش مربوط می شود ابراز می دارد و دوست دارد آن را نشان دهد. همچنین به خوبی مفهوم زمان را بررسی می کند. پسرها خیلی سریع با وضع فعال مبارزه سازگار می شوند و یکی پس از دیگری به هیجان آمده مبارزه می کنند و غالبا با خشونت عمل می نمایند و مانند دیوانه ها به طرف یک مانع، هرچه که باشد، یورش می برند.
کودک ۹ ساله میل دارد که از حد و حدود خود تجاوز کند. پس از زنگ تفریح یا بعد از بازی های خشن و سخت، آرامش را باز می یابد. او تمایل دارد که با دوچرخه خود به جاهای دور برود و چمن ها را آنقدر از بیخ بزند تا خشک شوند.
 
چشم ها و دست ها
چشم ها و دست ها متفاوتند. کودک به طور کلی قادر است که از هر دو دست خود به طور مستقل استفاده کند. انگشتان نیز تفاوت جدیدی را نشان می دهند. کودک ۹ ساله با پیانو بازی می کند ، زبانه های آن را فشار می دهد و صداهایی از آن در می آورد. و حالا در مورد او می گویند که در استفاده از دست هایش زرنگ و چابک و یا بی دست و پاست، یا اینکه استعدادهای فردی او در این سن به وضوح قابل رؤیت است.
اعمال و حرکاتی که در ۸ سالگی نمودار می شد، اینک به طرز بهتری می نمایاند. کودک ۹ ساله علامت ها، طبیعت بی جان ، تصاویر را دوست دارد. با کمترین خطوط، طرحی را رسم می کند و جزئیاتی را به کارش اضافه می کند. ترسیم یک هواپیما در آسمان با سرعت زیاد یکی از بزرگترین مهارت هایش می باشد. کودک 9 ساله می تواند به چیزی خیره شود و چشمانش را تا آخرین حد باز کند بدون اینکه تا چند ثانیه پلک هایش را به هم بزند، می تواند در مورد آنچه که به آن نگاه می کند اطلاعاتی کسب کند و حتی می تواند به آنچه که نگاهش را روی آن خیره می کند زیاد دقت و توجه نکند. یک دختر بچه می گفت که می تواند به چیزی نگاه کند بدون آنکه آن را ببیند و افکارش را به جای دیگر متمرکز نماید.
کودک در وضعی نشسته که کمی مناسب است، لذا با سنگینی خود بر صندلی فشار می آورد و حالت های غیر معمولی به خود می گیرد. گاهی پیش می آید که در موقع کار، سرش را به کاری که می کند، خیلی نزدیک می آورد و سپس سر را بسیار به عقب می برد و بازوانش را جلو می آورد و به عقب می برد، پاهایش را به هم می زند و با دست به سرش میکوبد.
کودک ۹ ساله می تواند در طول یک مدت طولانی به نوشتن بپردازد، او دوست دارد که لیست های طولانی تهیه کند و از کاتالوگ های کلکسیونش فهرست برداری کند.

تغذیه کودک نه ساله

اشتها: کودک ۹ ساله نسبت به سال قبل، اشتهایش را بهتر کنترل می کند. کودکانی که زیاد غذا می خورند، اشتهایی خارج از اندازه دارند و آنان که کم غذا می خورند نسبت به قبل بهترین اشتها را دارند. کودک ۹ ساله به مطالعه کتاب های آشپزی علاقه دارد و دوست دارد که در تهیه غذا کمک کند و هنگامی که از مدرسه به خانه باز می گردد غالبا اولین فکرش این است که چیزی برای خوردن بخواهد.
 
امتناع و اولویت: کودک ۹ ساله از نقطه نظر تغذیه ، دارای سلیقه ای کاملا مشخص است و آنها را صریحا بیان می کند. بعضی از کودکان ۹ ساله می توانند هر چیزی را بخورند و به همه چیز علاقه دارند، در غیر این صورت، بزرگسالان باید از میل آنها تبعیت کرده و با بیانی صریح با آنان موافقت نمایند. آنها غذاهای ساده را بیشتر ترجیح می دهند. کودک گوشت های کبابی را دوست دارد ولی از پوره و چربی های گوشت متنفر است. به دسر و غذاهای سبک بیش از پیش علاقه نشان می دهد.
 
کودک میل دارد تنها غذا بخورد: کودک 9 ساله با مهارت از ظرف خودش غذا می خورد. با وجود اینکه بسیاری از کودکان هنگام صرف غذا خیلی خوب از کارد استفاده می کنند، عده ای از آنها هنوز به کمک احتیاج دارند یا با تلاش گوشت را قطعه قطعه می نمایند. کودک ۹ ساله به ندرت با دست غذا می خورد. او نسبت به طرز بد غذا خوردن و بد سر میز غذا نشستن آگاهی دارد و به هنگام غذا خوردن از گوشه چشم مواظب پدر خود است که آیا او را مورد سرزنش قرار خواهد داد یا نه. درست نشستن کودک ۹ ساله بر سر میز غذا و درست استفاده کردن از ظرف غذا به هنگام حضور میهمانان در سر میز غذا یا هنگام صرف صبحانه بسیار قابل توجه می باشد.
 
روشی مناسب در سر میز غذا: رفتار کودک سر میز غذا به تدریج بهتر شده و اصلاح می گردد ، البته اگر والدین کمتر به این مسأله بیاندیشند. گاهی از اوقات باید کودک را به خاطر روش خوب غذا خوردنش مورد تعریف و تمجید قرار داد. او بسیار با مهارت غذا می خورد و احتمال اینکه دهانش را در هنگام جویدن باز بگذارد، بسیار اندک است. بسیار کم پیش می آید که قاشقش را بسیار پر کند یا غذایش را با حرص و ولع بخورد. غذایش را له نمی کند و گاهی می تواند هم خوب غذا بخورد و هم ضمن آن صحبت کند و یا به صحبت های دیگران گوش بدهد. اما گروهی از کودکان ۹ ساله سر میز غذا میل دارند که پرحرفی کنند به خصوص اگر دیگران با دقت به صحبت هایشان گوش فرا دهند.
می توان امیدوار بود که کودکان ۹ ساله قبل از اینکه سر میز غذا بروند به میل خود دست هایشان را بشویند، هرچند گاهی اتفاق می افتد که اشتباه فکر کنند این کارها را انجام داده اند. همیشه کارهایی را که از آنها انتظار می رود، نمی توانند به تنهایی انجام دهند و باید وظایفشان را به آنها یادآوری کنیم، در این حال، بدون اخم کردن یا ناراحت شدن اطاعت می کنند. معمولا دستمال سفره اش را روی زانوهایش می گذارد، ولی احتمال اینکه لیز بخورد و روی زمین بیافتد وجود دارد، نسبت به قبل غذای بیشتری می خورد و کمتر به دستمال سفره احتیاج پیدا می کند.
 
 
منبع: کتاب روان شناسی کودک
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.