منش و جنسیت کودک 9 ساله

والدین کودکان با ورود به سن نه سالگی، تغییراتی را در کودک خود احساس می کنند که نشان از پختگی او برای ورود به دوران نوجوانی دارد. با ما همراه باشید تا با منش و آگاهی جنسی کودک نه ساله نسبت به خود بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منش و جنسیت کودک 9 ساله
 کودک ۹ ساله تا اندازه ای به مسأله تولید مثل علاقمند است، به خصوص اگر در سن ۸ سالگی اطلاعاتی در این باره بدست آورده باشد.
 

منش کودک 9 ساله

در مورد کودک ۹ ساله می گویند که: «شخصا احتیاجی به یاری دیگران ندارد». او اکنون می داند که چگونه استقلال خود را رهبری کند و می تواند خودش استدلال کرده و دلیل بیاورد. معمولا می توان به او افتخار کرد و اگر بگوید کاری را انجام داده، واقعا آن کار را انجام داده است و می توان به او اعتماد کرد.
کودک 9 ساله خودش را بهتر کنترل می کند، به حد کافی نسبت به اطرافیانش مستقل است و حتی می تواند بر آنها حاکم شود و به خوبی از حسن شخصیتی خود استفاده نماید ، ولی برخلاف 7 سالگی، به خودش پناه نمی برد و باز هم برخلاف ۸ سالگی خود را مجبور به لاف زدن و خودستائی احساس نمی کند و در این سن برای عقاید و اعمال خود مبارزه می نماید. مثلا از زمان برای استفاده در برنامه ریزی کار خود استفاده می کند و می تواند سریعا خود را به کلاس درس برساند در حالی که عمده نگرانی هایش عبور از خیابان است.
 

[مهارت های کودک 9 ساله]

او مهارت کاملی در پرداختن به وظیفه اش با عشق و علاقه و هدایت کار خود تا پایانی مطلوب و خوب ، به دست آورده است، او بسیار جاه طلب و بسیار نسبت به خودش پر توقع است. او می خواهد نه تنها در انجام وظیفه مخصوصش، بلکه به طور کلی در کارهایش موفق شود. دخترها روش بهتری برای به دست آوردن آنچه که می خواهند، دارند، بدون آنکه با مقاومتی روبرو شوند.
کودک ۹ ساله اهمیت زیادی برای داشتن روابط خوب با دیگران قائل می شود، او دوست دارد که محبوب همه شود و مورد علاقه دیگران باشد و دلبسته اولویت نسبت به دیگران می باشد؛ او کاری می کند تا حسن نظر دیگران را به دست آورد و وقتی به او «آفرین» بگویند استعدادهایش شکوفا می شود، اما هنوز هم نسبت به سرزنش ها حساس است و هنگامی که به او ایراد می گیرند، مضطرب می شود و این اولین مرحله ای است که برای عمل کردن در جایگاه اجتماعی، بر نفس خود فائق می آید و حالاتی است که در آن انجام دادن «کارهای خوب و عالی» پیش می آید و هرگز زیاد نیست ولی احساسات او با انجام دادن آن کارها تحریک شده و این احساسات کارهای دیگری نیز برای او پیش می آورد. تمام کودکان ۹ ساله نسبت به این کار هنوز به خوبی سازمان نیافته اند.

[فعالیت های گروهای]

در این سن تعداد زیادی از کودکان باز هم از «خودشان» اطاعت می کنند، به خاطر فعالیت های مخصوص خود بسیار سر گرم بوده و نسبت به دیگران بی تفاوت هستند و هنگامی که در کارهایشان دخالت شود بر سر خشم آمده و عصبانی می شوند. با کودکی از تیپ خودش برای برنامه ریزی کارهایش در آینده و یا آموخته هایش را در اختیار او قرار دهد بهتر تفاهم می یابد. عده ای از کودکان 9 ساله، از کارهای خودشان ناراحت می شوند و گاهی پیش می آید که نسبت به خود بی توجهی کرده و خویشتن را حقیر می شمارند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و می گویند: «من احمق هستم» یا «چقدر من نادان هستم».
این مساله قابل توجه است که مطمئن شویم کودک 9 ساله در کلاس درس در حالت جدا از دیگران نباشد، زیرا در این حالت است که باید انتقاد در مورد خودش را همراه با انتقاد از دیگران است تحمل کند. با این حال باید مراقب بود تا کودک ۹ ساله آنچه را که می گوید جدی نگیرد. با گفتن جملاتی مانند: «آیا انجام این کار برای افرادی مثل من درست است ؟» یا «باز هم حافظه بد من» یا «تو خوب می دانی که من نفرت انگیز هستم»، و بدین ترتیب از خود انتقاد می کند. او از خیلی چیزها اظهار نارضایتی می کند ولی چند دقیقه بعد فراموش می کند که از چه چیزی نالیده است. معمولا شکایت های کودک ۹ ساله را تقریبا بی اهمیت تلقی می کنند ولی لازم است بدانیم که آیا یک شکایت خاص برای او معنای عمیقی ندارد؟

جنسیت

 کودک ۹ ساله تا اندازه ای به مسأله تولید مثل علاقمند است، به خصوص اگر در سن ۸ سالگی اطلاعاتی در این باره بدست آورده باشد، لذا به بحث در مورد این موضوع با دوستانش ادامه داده و تا مدت زیادی هم والدینش نمی توانند درک کنند که او به این موضوع می اندیشد. اگر اطلاعات کافی فراهم نیامده باشد، کودک معمولا نارضایتی خود را نشان می دهد و مادر دیگر نمی تواند با توضیح اینکه «یک مامان و یک بابا با هم ازدواج می کنند و تصمیم می گیرند که یک بچه داشته باشند» خود را از دست پرسش های بچه رها کند. یک کودک ۹ ساله با احساسی واضح جواب می دهد: «بله، اما تصمیم گرفتن کافی نیست».
دختر بچه های ۹ ساله دوست دارند در روند تولید مثل نقشی را بازی کنند. بنابراین می پرسند: «آیا من هم در داخل بدنم یک دانه و تخم دارم؟» یا اگر مشاهده کند که مادرش بسیار چاق شده، می پرسد: «آیا من هم این چنین چاق خواهم شد؟». بعضی از ۹ ساله ها فکر می کنند که بچه ها بعد از یک عمل سزارین به دنیا می آیند، گاهی این تفکر برای درک روند تولد معمولی بسیار آسان است، با این حال کودکان ۹ ساله که با حیوانات دوست هستند تولد کاملا طبیعی حیوانات را می بینند.
آنها از اینکه کاملا لخت شوند احساس ناراحتی و خجالت می کنند، این ناراحتی می تواند به لخت شدن در مقابل افراد بیگانه با گروه خانوادگی محدود شود، اما گاهی پیش می آید که کودک ۹ ساله میل ندارد که حتی پدر یا مادرش - فقط آلت جنسی ۔ او را لخت ببینند. اگر در نزد دوستان همجنسش باشد، ممکن است که برادر یا خواهر بزرگترش را (از جنس مخالف) هنگام تعویض لباس بیرون بفرستد اما گاهی پیش می آید که با همان کودک به حمام می رود. او به شرح اندام های بدن خود و عمل آنها و حتی جنس مخالف بسیار علاقمند می شود. او حتی به دنبال به دست آوردن اطلاعات ، خصوصا عکس ها، در دائرة المعارف ها یا در کتاب است. همه مردم عادت دارند که قبلا برای دخترهایی که در این سن هستند و عادت ماهانه، را توضیح دهند. کلمات توهین آمیز که پیش از این در سنین پائین با اشاره به آلت جنسی به کار برده می شد، حذف می شود و کودکان با خواندن اشعاری از آن قبیل موجب خشم مادرشان می شوند و همسایگان گاهی از این انحرفات زبانی پسرها شکایت می کنند. در بازی ها فرق پسر و دختر برای کودکان ۹ ساله ثابت است، هرچند که امروزه در بازی ها یک جدائی مشخص بین این دو جنس وجود دارد. در جشن های تولد به ندرت پسرها و دخترها را با هم دعوت می کنند.
 
 
منبع: کتاب روان شناسی کودک
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.