چگونه برای یک جمعیت زیاد سخنرانی کنیم؟ (بخش اول)

سخنرانی برای یک جمعیت زیاد تقریباً برای همه دشوار است و بیشتر افراد در هنگام روبرو شدن با چنین موقعیتی دچار استرس می شوند. اما خوشبختانه این مشکل برای بسیاری از افراد به سادگی قابل حل است و با رعایت چند نکته ساده می توان بر آن غلبه نمود. در این مقاله به برخی راهکارها در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 19 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونه برای یک جمعیت زیاد سخنرانی کنیم؟ (بخش اول)

مقدمه

سخنرانی در یک مجلس شلوغ و پر جمعیت برای بسیاری از افراد وحشتناک و دلهره آور است. این مشکلی است نسبتاً شایع و به خاطرهمین شیوعش است که برایش اسمی انتخاب کرده اند. بله ترس از سخنرانی در مقابل یک جمعیت کثیر را گلاسوفوبیا  می نامند. خوشبختانه این مشکل قابل حل بوده و با استفاده از برخی تکنیک ها و روش ها می توان بر اضطراب سخنرانی غلبه نموده و با اعتماد به نفس کامل در مقابل یک جمعیت کثیر به ایراد سخنرانی پرداخت.
 

1. مطالب خود را از قبل آماده کنید.

الف. ببینید برای چه می خواهید صحبت کنید و چه هدفی را دنبال می کنید. ممکن است بخواهید به عنوان یک دانشجو و یا دانش آموز در یک محیط آکادمیک صحبت کنید و یا اینکه از شما خواسته شده به عنوان یک کارمند شرکت، گزارشی را ارائه دهید و یا اینکه از شما دعوت شده به عنوان یک متخصص در یک حوزه خاص، به ارائه سخنرانی بپردازید. در هنگام آماده کردن مطالب، به هدف خود کاملاً توجه و تمرکز داشته باشید و بدانید که چه چیزی را قرار است برای چه مخاطبی اجرا کنید.
مثلاً اگر قرار است در یک محیط آکادمیک مانند دانشگاه سخنرانی کنید، کلمات و جملات را عالمانه و متناسب با آن موقعیت انتخاب کرده و روی آن ها تمرین کنید.

ب. در مورد مخاطبان خود اطلاعات کافی بدست آورید. برای اینکه بتوانید توجه مخاطب را به صحبت های خود جلب کنید، باید سخنرانی خود را متناسب با آنها ایراد کنید. اگر امکان دارد در مورد سن، جنسیت، قومیت و سطح سواد مخاطبین و شنوندگان سخنرانی خود، اطلاعاتی را به دست آورید. درباره اعتقادات و ارزش های آن ها و همچنین نگرششان به موضوعی که قرار است پیرامون آن صحبت کنید، پرس و جو کنید تا با اطلاعات بدست آمده بتوانید یک سخنرانی تأثیر گذار را اجرا کنید.
در صورت امکان، قبل از شروع سخنرانی با چند تن از مخاطبین سخنرانی تان صحبت کنید و از انگیزه و علت حضورشان سؤال کنید.
وقتی مخاطب خود را شناختید قطعاً متناسب با موقعیت، سخنرانی بهتری ارائه خواهید کرد. مثلاً فرض کنید قرار است برای بچه های دبیرستانی صحبت کنید. پس باید از یک زبان کاملاً ساده و با چاشنی طنز بهره ببرید، اما اگر قرار است در یک محیط نظامی به ایراد سخنرانی بپردازید، بهتر است با صلابت و ادب بیشتری صحبت کنید.
 
ج. به محدودیت زمانی توجه کنید. اگر زمان مشخصی را برای سخنرانی شما در نظر گرفته اند و به عبارتی دارای محدودیت زمانی هستید، سعی کنید حتماً زمان بندی را رعایت کنید. از سویی هر چه بتوانید سخنرانی سریع تر و کوتاه تری ارائه دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
در نظر داشته باشید در یک سخنرانی 5 دقیقه ای حدود 750 کلمه و در یک سخنرانی 20 دقیقه ای حدود 2500 تا 3000 کلمه، بیان می شود. پس وقتی متن سخنرانی خود را تنظیم می کنید، با توجه به کلمات می توانید برای سخنرانی تان زمانبندی مشخصی را در نظر بگیرید.

د. آنقدر سخنرانی تان را تمرین کنید که نیازی به همراه داشتن یادداشت نداشته باشید. کلیدی ترین نکته برای ارائه یک سخنرانی موفق در مقابل جمع کثیری از افراد، آماده بودن است. باید تمام تلاش خود را بکنید تا به جای خواندن مطالب از روی کاغذ، تمام آن ها را به حافظه خود بسپارید و تنها یک کاغذ کوچک همراه خود برده و رئوس مطلب را در آن یادداشت کنید.
لازم نیست سخنرانی خود را از همان ابتدا حفظ کرده و تمرین کنید، بلکه می توانید صحبت های خود را به چند بخش تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت جداگانه، مجزا و مستقل، به خاطر بسپارید.
می توانید سخنرانی خود را در مقابل آینه، داخل ماشین، در حیاط خانه و یا هر جای دیگری که مایل باشید، تمرین کنید.

ه. در صورت تمایل و یا نیاز، از کمک های بصری استفاده کنید. کمک های بصری برای کاهش اضطراب بسیار مفید خواهند بود. کمک های تصویری موجب تمرکز شما و مخاطبینتان بر مطالب ارائه شده، می شوند. برای این منظور می توانید از لوحه ها، تصاویر و حتی نرم افزارهایی مانند پاورپوینت بهره ببرید.
برای استفاده از نرم افزارهایی مانند پاورپوینت لازم است تا حدودی با تکنولوژی آشنا باشید تا هم مطالب را به خوبی تدوین نمایید و هم اینکه در موقع اجرا به مشکل بر نخورید. تمام تلاش خود را برای طراحی یک پاورپوینت جذاب انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
 

2. آرامش خود را حفظ کنید.

الف. پیش از شروع سخنرانی در محل مورد نظر حاضر شوید. اگر تا پیش از این محلی را که قرار است در آن به ایراد سخنرانی بپردازید را ندیده اید، سعی کنید کمی زودتر و یا حتی چند روز قبل، به آنجا بروید تا در روز سخنرانی، محل مورد نظر برایتان تازگی نداشته باشد. با این کار استرس شما نیز به شدت کاهش خواهد یافت. سعی کنید به دقت محل سخنرانی را بررسی کنید. از درب ورود و خروج گرفته تا سرویس های بهداشتی را کنترل کنید.
همچنین رفتن به محل سخنرانی یک فایده دیگر دارد و آن این است که مسیر رفت را بررسی می کنید و با در نظر گرفتن مسافت و ترافیک، به نحوی برنامه ریزی می کنید که به موقع در محل سخنرانی حاضر شوید.
 
ب. مراقب ظاهر خود باشید. داشتن ظاهری مرتب موجب می شود احساس بهتری داشته باشید، پس تا می توانید، قبل از شروع سخنرانی به خودتان رسیده و مرتب و منظم برای سخنرانی حاضر شوید. برای شرکت در مراسمات رسمی از لباس های رسمی استفاده کنید. پوشیدن لباس های مناسب، حس اعتماد به نفس بیشتری به شما خواهد داد.

ج. از ترس های خود آگاه باشید تا بتوانید بر آن ها غلبه کنید. ترس از صحبت در برابر یک جمعیت زیاد، به هیچ عنوان شرمندگی ندارد پس نباید خود را به خاطر این ترس سرزنش کنید. ترس خود را بپذیرید و آن را انکار نکنید. ممکن است با خودتان فکر کنید: "قلبم به شدت می زند، ذهنم خالی شده، دلم شور می زند و ..." در این مواقع به خودتان بگویید این حالات کاملاً طبیعی هستند و نشان می دهند که شما حواستان به همه چیز هست.
سعی کنید خود را در حال سخنرانی تصور کنید، چشم های خود را ببنید و تخیل کنید که همه چیز در حال خوب پیش رفتن است و به خوبی از پس سخنرانی بر آمده اید.

ادامه دارد....


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.