آسم در کودکان، حملات و درمان و جلوگیری آن (بخش اول)

آسم یکی از بیماری‌های شایع در دوران کودکی است و آمارها نشان می‌دهند که به‌طور پیوسته نیز در حال افزایش است. این بیماری علائمی ایجاد می‌کند که درصورت عدم توجه والدین و کنترل نکردن به‌ موقع آن، می‌توانند موجب کاهش کیفیت زندگی کودک شوند
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسم در کودکان، حملات و درمان و جلوگیری آن (بخش اول)
قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زایی مانند هیره که مایت یا کنهٔ گرد و غبار، کپک، گرده‌های گیاهان می‌تواند علائم آسم در برخی کودکان مبتلا به آسم را شروع یا بدتر کند.
 

مقدمه

آسم یک بیماری التهابی مزمن ریه‌ها و مجاری هوایی؛ یعنی لوله‌هایی است که هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها می‌رسانند. اگر کودک تان آسم دارد، این مجاری هوایی تحریک و متورم می‌شود و همین اتفاق می‌تواند روی توانایی او برای نفس کشیدن تأثیر بگذارد. آسم شایع‌ترین بیماری مزمن جدی دوران کودکی و سومین علت شایع بستری شدن در کودکان زیر ۱۵ سال است و بیشتر کودکان مبتلا به آسم، قبل از پنج سالگی‌شان علائم آن را نشان می‌دهند. برای جلوگیری و درمان حملات آسم لازم است که با پزشک کودک تان همکاری کنید. با داروهای مناسب و پیگیری پزشکی منظم، بیشتر کودکان مبتلا به آسم بدون مشکل زندگی می‌کنند. در این مطلب می‌توانید با همه چیز در رابطه با آسم کودکان، حملات آسم و درمان و جلوگیری از ابتلا به این مشکل آشنا شوید.
 

ارتباط آلرژی‌ با آسم در کودک

قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زایی مانند هیره که مایت یا کنهٔ گرد و غبار، سوسک، کپک، گرده‌های گیاهان یا شورهٔ حیوانات می‌تواند علائم آسم در برخی کودکان مبتلا به آسم را شروع یا بدتر کند. این مورد آسم آلرژیک نامیده می‌شود. آلرژی فصلی به گرده‌های موچود در هوای آزاد که تب یونجه نیز نامیده می‌شود معمولاً تا زمانی که کودک تان چهار یا پنج ساله می‌شود بروز نخواهد کرد، زیرا برای اینکه یک کودک به گرده‌های موجود در هوا آلرژی پیدا کند باید به اندازهٔ کافی در معرض آنها قرار بگیرد و این می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. با این حال آلرژی به هیره، کپک یا شورهٔ حیوانات ممکن است زودتر ایجاد شود.
حدود ۷۵ تا ۸۰ از درصد کودکان مبتلا به آسم آلرژی‌های قابل توجهی نیز دارند. اگر کودک شما مبتلا به آسم است و فکر می‌کنید که آلرژی دارد، بهتر است برای ارزیابی و درمان بیشتر که ممکن است به جلوگیری از حملات آسم کمک کند، او را نزد یک متخصص آسم و آلرژی ببرید.
 

حملهٔ آسم در کودک

وقتی کودکی دچار یک حملهٔ حاد آسم می‌شود، پوشش مجاری هوایی او حتی از حالت معمول متورم‌تر خواهد شد و مخاط بیشتری تولید خواهد کرد. سپس عضلات اطراف مجاری هوایی کودک تنگ‌تر می‌شوند و این موجب باریک‌تر ‌شدن لوله‌های تنفسی می‌شود. کودک ممکن است به تندی نفس بکشد، سرفه کند یا خس‌خس سینه یا صدایی شبیه سوت زدن داشته باشد، زیرا نفس او از مجاری هوایی تنگ شده می‌گذرد. ممکن است متوجه شوید که سوراخ‌های بینی کودک تان بزرگ‌تر شده است یا پوست اطراف دنده‌های او با هر نفس فرو می‌رود. همچنین علائم آسم در کودکان احتمالاً شب‌ها بیشتر می‌شود.
اگر حملهٔ آسم درمان نشود یا در فراهم کردن مراقبت پزشکی تأخیر شود، یک حملهٔ آسم حتی می‌تواند کشنده باشد. به محض اینکه متوجه هر گونه نشانه‌ای از حملهٔ آسم شدید، سریعاً داروی «تسکین سریع» تجویزشده توسط پزشک کودک تان را به او بدهید. اگر داروی شرایط اضطراری ندارید، با اورژانس تماس بگیرید یا کودک را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس برسانید.
همچنین بعد از مصرف دارو، لوله‌های تنفسی کودک باز خواهد شد و علائم نیز باید فروکش کند ولی اگر علائم همچنان ادامه داشت یا بدتر شدند، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
 

عوامل محرک ایجاد آسم در کودک

عوامل محتمل آلرژی‌زا شامل هوای سرد، عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی معمولی، دود تنباکوها و سایر آلاینده‌های هواست و وقتی فرزندتان به اندازه‌ای بزرگ شد که بتواند بدود، تنها همان دویدن یا حرکت سریع می‌تواند یک حملهٔ آسم ایجاد کند. در واقع، اگر او اغلب پس از جست‌وخیز در پارک سرفه و خس‌خس سینه دارد، ممکن است موردی از آسم را داشته باشد که به نام «آسم ناشی از ورزش» شناخته می‌شود.
 

تشخیص آسم در کودک

تشخیص آسم در کودکان زیر دو سال می‌تواند دشوار باشد، زیرا عارضه‌هایی غیر از آسم نیز می‌تواند باعث ایجاد خس‌خس سینه یا دیگر صداهای مشابه شوند. در واقع، عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی احتمالاً شایع‌ترین علت خس‌خس سینه در کودکان هستند.
با این حال، اگر کودک شما اغلب سرفه می‌کند و حساسیت و آلرژی یا اگزما دارد و در خانواده‌تان سابقهٔ آسم و آلرژی یا اگزما وجود دارد، به خصوص اگر شما و همسرتان هر دو نفرتان این عارضه‌ها را دارید، احتمال بالایی وجود دارد که کودک تان نیز آسم داشته باشد. پزشک، فرزندتان را معاینه خواهد کرد و برای تشخیص درست، با دقت تاریخچه و سوابق کودک مثل تاریخچهٔ سلامت خانواده را بررسی می‌کند.

ادامه دارد...

منبع : سایت مادرشو


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.