معرفی فیلم های ایرانی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

در سی و هفتمین دوره از میان ۵۲۲ عنوان اثر متقاضی، ۴۸ فیلم ایرانی، شامل ۳۳ فیلم سینمایی، شش فیلم کوتاه و ۹ فیلم مستند برای نمایش در بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیده شده‌اند.
جمعه، 23 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حبیب خلیفه
موارد بیشتر برای شما
معرفی فیلم های ایرانی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین 98 به دبیری رضا میرکریمی در در پردیس سینمایی چهارسو تهران آغاز می شود. این جشنواره، بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر است که از سال 93 از آن جدا شده و چند ماه دیرتر برگزار می شود.

در سی و هفتمین دوره از میان ۵۲۲ عنوان اثر متقاضی، ۴۸ فیلم ایرانی، شامل ۳۳ فیلم سینمایی، شش فیلم کوتاه و ۹ فیلم مستند برای نمایش در بازار فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیده شده‌اند.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش بازار، فیلم‌های کوتاه، مستند و سینمایی ایرانی را به نمایش می‌گذارد که ۲۰ عنوان از فیلم‌های سینمایی، اولین نمایش خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه می‌کنند.
مهمترین فیلم های سینمایی ایرانی در این جشنواره عبارتند از:
 

«متری شیش و نیم» (سعید روستایی)

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حالا در جشنواره جهانی فیلم فجر هم حضور دارد. به عقیده برخی از منتقدین «متری شیش و نیم» برای سعید روستایی به نسبت «ابد و یک روز» اثر رو به جلویی محسوب نمی شود اما این فیلم توانسته در خلق صحنه های تاثیر گذار و البته جذب تماشاگر موفقیت نسبی کسب کند.
نوید محمدزاده، پیمان معادی، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سرگرد صمد مجیدی که مشکلاتی را در زندگی زناشویی خود دارد در پی یافتن ناصر خاکزاد یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر است. کشمکش سرگرد با همکارانش و رویارویی او با ناصر پس از دستگیری ماجراهای متفاوتی را رقم می زند.»
 

«سال دوم دانشکده من» (رسول صدرعاملی)

9 سال بعد از ساخت فیلم «در انتظار معجزه» رسول صدر عاملی به سراغ فیلمنامه ای از پرویز شهبازی کارگردان موفق سینمای ایران رفت تا فیلم سال دوم دانشکده من را بسازد. برای این فیلم از ۹۰۰ نفر تست گرفته شد که در نهایت ۲۲ نفر بازیگر و ۲ چهره جدید به سینما معرفی شدند. این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، نیلوفر خوش خلق و شقایق فراهانی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «مهتاب (سها نیاستی) و آوا (فرشته ارسطویی) دانشجویان سال دوم دانشکده معماری هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روندو ...»
 

«قسم» (محسن تنابنده)

محسن تنابنده بعد از فیلم «گینس» که در سال 93 ساخته شد، این بار به سراغ ساخت فیلم «قسم» رفت. فیلمی که تنابنده نویسندگی آن را هم بر عهده داشت. «قسم» دومین تجربه فیلمسازی تنابنده است. مهناز افشار، سعید آقاخانی، مهران احمدی و حسن پورشیرازی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: « این فیلم درباره قتل زنی به نام رضوان است که خانواده و اقوام آن به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر وی به دادگاه است... »
 

 «قصر شیرین» (رضا میرکریمی)

قبل از ساخت قصر شیرین، آخرین فیلم میرکریمی «دختر» بود که برای این کارگردان از جشنواره های بین المللی جوایز زیادی به ارمغان آورد. فیلم قصر شیرین در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق شد در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن صاحب سیمرغ شود. فیلم قصر شیرین همچنین فیلم منتخب نویسندگان و منتقدین مجله فیلم شد. نویسندگی این فیلم به صورت مشترک کاری از محسن قرائی و محمد داوودی است. بازیگر اصلی فیلم قصر شیرین «حامد بهداد» است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: « جلال مرادی ۴۲ ساله در طی تصادفی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهری دیگر می‌رود، پس از دو سال به شهرش بازمی‌گردد زیرا که زنش دچار مرگ مغزی شده‌است.»
 

«ما همه با هم هستیم» (کمال تبریزی)

ما همه با هم هستیم فیلمی پربازیگر به نویسندگی پدرام پورامیری، حسین امیری و محمد داودی، کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی است. این فیلم در ابتدا «ول شدگان» نام داشت اما به دلایلی به ما همه با هم نیستیم و بعد به ما همه با هم هستیم تغییر نام داد.
در این فیلم مهران مدیری بعد از فیلم همیشه پای یک زن در میان است و لیلا حاتمی پس از فیلم شیدا برای دومین بار با کمال تبریزی در کمدی ما همه با هم هستیم همکاری می‌کنند. این فیلم همچنین نخستین همکاری مشترک محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، مهران غفوریان، پژمان جمشیدی و سیروس گرجستانی با یکدیگر است. برخی از رسانه ها گفته اند این فیلم پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است!
در خلاصه داستان فیلم آمده است: « داستان فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند؛ رازهایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند...»
 

«مصائب شیرین ۲» (علیرضا داودنژاد)

«مصائب شیرین» در سال 77 فیلمی جسورانه و پرحاشیه ای بود که حساسیت ها را هم بر انگیخت. علیرضا داو دنژاد 20 سال بعد از مصائب شیرین حالا قسمت دوم این فیلم را ساخته است. بازیگران اصلی این فیلم هم به مانند قسمت اول اعضای خانواده داود نژادها هستند و البته نیکی کریمی هم به جمع آنها پیوسته است.
بخش هایی از این فیلم در خارج از ایران و در کشور انگلستان فیلمبرداری شده است. داود نژاد در پاسخ به اینکه سرنوشت بچه‌های «مصائب شیرین» را در این فیلم خواهیم دید؟ گفته است: بله، آنها در همان شرایطی قرار می‌گیرند که پدر و مادرهاشون را در آن قرارداده بودند، اگرچه با تفاوت‌هایی که به زمان و مکان متفاوت مربوط می‌شود.
 

«ناگهان درخت» (صفی یزدانیان)

صفی یزدانیان بعد از فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» که تحسین بسیاری از منتقدان را بر انگیخت سراغ ساخت دومین فیلم خود رفت با عنوان «ناگهان درخت». یزدانیان که مترجم و منتقد سینمایی بود در سالهای اخیر تمرکز اصلیش را بر فیلمسازی گذاشته است. در این فیلم پیمان یزدانیان، مهناز افشار، زهره عباسی، سیامک صفری و شقایق دهقان حضور دارند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: « فرهاد زندگی خود را از کودکی تا ۵۰ سالگی برای روانکاو تعریف می‌کند. »
 

«شبی که ماه کامل شد» (نرگس آبیار)

شبی که ماه کامل شد در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر توانست جوایز اصلی را درو کند. جدیدترین ساخته نرگس آبیار سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد. الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدر عرفایی و پدرام شریفی بازیگران اصلی «شبی که ماه کامل شد» هستند.
این فیلم به حواشی و متن زندگی «عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک تروریستی شرق ایران می پردازد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: « روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد. »
 

«23 نفر» (مهدی جعفری)

بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر حالا در جشنواره جهانی هم حضور دارد. مهدی جعفری با این فیلم بیش از گذشته در سینمای ایران شناخته شد. فیلم قبلی این کارگردان «ایستکاه اتمسفر» نام داشت.
فیلم سینمایی «۲۳ نفر» اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند.

سایر فیلم های جشنواره نیز به ترتیب زیر هستند:
«اولین امضا برای رعنا» (علی ژکان)، «بی‌حسی موضعی» (حسین مهکام)، «پری دریایی» (امیر مسعود آقابابائیان)، «پیرمردها نمی‌میرند» (رضا جمالی)، «پیلوت» (ابراهیم ابراهیمیان)، «جمشیدیه» (یلدا جبلی)، «جهان، با من برقص» (سروش صحت)، «روزهای نارنجی» (آرش لاهوتی)، «زعفرانیه ۱۴ تیر» (سید علی هاشمی)، «زغال» (اسماعیل منصف)، «سرخپوست» (نیما جاویدی)، «سرکوب» (رضا گوران)، «سوم آذرشهر» (کامبیز صفاری)، «سونامی» (میلاد صدرعاملی)، «سیمین» (مرتضی آتش زم‌زم)، «طلاقم بده برای گربه‌ها» (محمدعلی سجادی)، «لابیرنت» (امیرحسین ترابی)، «مدیترانه» (هادی حاجتمند)، «مسخره‌باز» (همایون غنی‌زاده)، «مردی بدون سایه» (علیرضا رئیسیان)، «منطقه پرواز ممنوع» (امیر داسارگر)، «موج اف ام، ردیف ۴۸» (کیارش اسدی زاده)، «نبات» (پگاه ارضی)، «همچنان که می‌مردیم» (مصطفی سیاری)

منبع: سایت جشنواره جهانی فیلم فجر



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.