جوانان و انتخاب رفیق

با انتخاب های صحیح در انتخاب رفیق می توانید سبب سعادت خودتان شوید و آینده خوبی را برای خودتان رقم بزنید. ما در این نوشتار می‌خواهیم به شما در انتخاب دوست کمکی کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
جوانان و انتخاب رفیق
یک نفر را که می‌خواهید به عنوان دوست انتخاب کنید باید در زمان سختی و مشکلات به درد شما بخورد و مرحمی برای دردهای شما باشد
 

مقدمه 

یکی از نیازهای اساسی جوانان یک جامعه، داشتن دوست، رفیق و همنشین است.همنشین های که می‌توانند سبب سعادت یا شقاوت شما باشند؛ با انتخاب دوست سالم می توانید سبب سعادت شوید و با انتخاب دوستان ناصالح سبب شقاوت خود شوید. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: المرءُ علی دِینِ خلیله و قرینِهِ؛ انسان بر کیش و آیین دوست و همنشین خود است. (1)
جوانان باید توجه داشته باشند که معاشرت با افراد صالح، پاک، زیرک و دانا سبب می‌شود تا شخصیت سالمی برای خودتان کسب کنید و زمینه موفقیت را برای خودتان فراهم سازید. 
اما جوانانی هم هستند که با انتخاب نادرست، با هر کسی طرح رفاقت می‌ریزند و باعث آبرو ریزی خود در دنیا و آخرت می‌شوند. اما اگر با افراد صالح رفاقت می‌کردند هم در این دنیا و هم در آخرت به شرافت می‌رسیدند. 
پیامبر اکرم فرمودند؛ مُجالّسه اهلِ الدِّین شرفُ الدنیا و الاخرِه؛ همنشینی با اهل دین، شرف دنیا و آخرت است. (2)
توجه؛رفیق،نقش فوق العاده ای در زندگی انسان دارد. بهترین ها را برای خودتان انتخاب کنید تا ‌شما هم مثل آنها بهترین باشید.
 

مشخصات دوست خوب

دوست آن باشد که گیرد دستِ دوست * در پریشان حالی و درماندگی
دوست مشمار آن که در نعمت زند * لافِ یاری و برادر خواندگی. (3)
یک نفر را که می‌خواهید به عنوان دوست انتخاب کنید باید در زمان سختی و مشکلات به درد شما بخورد و مرحمی برای دردهای شما باشد، البته شما هم همین خصوصیات را باید برای دوست خودتان باید داشته باشید. 
توجه؛ رفیق خوب باید دو شرط را دارا باشد؛ یکی دین داشته باشد و دیگری اخلاق نیکو. باید با همچین آدم های معاشرت داشته باشید تا روح شما هر روز پالایش شود و تذکری باشد برای رفتارهای ناپسند شما، با افراد احمق رفاقت نکنید؛ زیرا آدم های احمق دوستی شان مانند دوستی خاله خرسه است. 
نخست موعظه پیر می فروش این است * که از معاشرت نا جنس احتراز کنید. (4) 
نکته: حواس مان باشد که اسم مقدس رفیق را برای هر کسی استفاده نکنیم. ارتباط ها گسترده شده و به راحتی می‌توان با تمام دنیا ارتباط گرفت و با خیلی از افراد آشنا شد و همین آشنایی ها سبب بدبختی برای بعضی ها و برای برخی خوشبختی می‌شود. انتخاب با خود شماست. 
 

آداب رفاقت

امام صادق (علیه السلام) می فرماید؛ رفیق خوب مثل این است که بادی بورزد به گلستانی، وقتی باد به گلستان وزید می‌فرماید آن باد بوی عطر از گلستان می گیرد، رفیق خوب هم به رفقای خود بوی خوش مهربانی می‌دهد. بر عکس، رفیق بد، مانند آتش است، همین طور اگر تماس با آتش شما را می‌سوزاند، تماس با رفیق بد نیز شما را می‌سوزاند. (5) 
با چند گروه از افراد، دوستی نکنید چون دوستی آنها سبب هلاکت شما می‌شود. 
 

1.عیب جو باشند

افرادی که به دنبال عیوب مردم هستند، قابلیت این را ندارند که با آنها رفاقت کنید. بدترین افراد کسانی هستند که دنبال عیوب مردم بگردند و آنها را بخاطر وجود عیبی، سرزنش یا مورد تمسخر قرار دهند. اینگونه از افراد دائما و بی باکانه آبروی دیگران را می‌ریزند و عمر خود را صرف عیب‌جویی دیگران می‌کنند، شیطان در قلب آنان نفوذ کرده است. 
حضرت علی (علیه‌السلام) می فرماید: از دوستی یا کسی که عیوب مردم را جستجو می‌کند بپرهیز؛ چون رفقایش از گزند او در امان نیستند. 
نکته: شما هم از عیب جویی، همچین رفیقی در امان نیستید. پس دقت کنید تا پشیمان نشوید. 
 

2. شرور باشند

آدم های شرور حامل صفات های هستند که روح انسان را تضعیف کرده و مانند گندابی هستند که بوی تعفن آنها جوان را آزار می دهد و اگر دقت نداشته باشند خودشان هم همین صفت ها را خواهند گرفت. امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) فرمودند؛ رفاقت با اشرار موجب جلی شرّ می‌شود، همانند باد که به گندابی بوزد، بوی گند را با خود حمل می‌کند. (6)
داستان واقعی؛ یکی از دوستان بنده، با یک شخصی که به شرور بودن معروف بوده طرح رفاقت ریخت و به نصیحت های ما جامه عمل نمی پوشید و می‌گفت من می‌توانم خودم را کنترل کنم، متاسفانه خود همین فرد هم الان گرفتار شده و خودش نمادی از شر شده. 
حواس مان باشد که با چه کسانی برخورد و رفت و آمد داریم. معمولا هر انسان عاقلی از گنداب و از لاشه مردار متعفن فرار می‌کند؛ چرا از افراد شرور فرار نمی‌کنید؟ 
 

3. بی غیرت و چشم چران

اگر درب منزل خودتان را به روی هر کسی باز بگذارید و با آنها رفت و آمد خانوادگی داشته باشید، باید صدای خطری را احساس کنید، مخصوصا افرادی که چشم چران و بی غیرت هستند. 
نکته:  افرادی که در پیش شما درباره ای ناموس رفیق مشترک شما صحبت می‌کنند بی شک درباره ای ناموس شما هم پیش آنها صحبت خوهد کرد. 
نکته:  اگر پسر پیغمبر خدا هم باشید، رفیق ناباب می‌تواند شما را بر زمین بزند در انتخاب خودتان دقت داشته باشید. 
تا توانی می گریز از یار بد * یار بد، بدتر بود از مار بد
مار بد تنها همی بر جان زند * یار بد بر جان و بر ایمان زند. 
سجاد رستمی چورتی

پی نوشت
[1] محمدبن یعقوب، کلینی، اصول کافی، جلد 2، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1388، صفحه 375.
[2] محمدبن یعقوب، کلینی، اصول کافی، جلد 1، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1388، صفحه 39.
[3] سعدی، بوستان
[4] دیوان حافظ. 
[5] حضرت آیت‌الله مظاهری، تربیت فرزند از نظر اسلام، قم: بوستان کتاب، 1389، صفحه 297.
[6] عبدالواحدبن محمد، تمیمی، غرر الحکم و درر الکلم، محقق: سید مهدی رجائی، قم: اسلامی، صفحه 154.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.