درمان لنگیدن کودکان

لنگیدن کودک ممکن است به علت یک صدمه جزیی باشد که خود به خود بهبود می یابد و یا دچار اختلالی می باشد که نیازمند درمان سریع برای جلوگیری از معلولیت دائمی باشد. بنابراین هرگز لنگیدن کودک را نادیده نگیرید. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: علت لنگیدن در کودکان، عوارض لنگیدن، درمان لنگیدن.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان لنگیدن کودکان
از کودکی مصرف مواد معدنی را برای فرزندان جدی بگیریم. چرا که او ضعف و کمبود مواد معدنی در بدن باعث کم شدن مقاومت استخوان های کودک در برابر ضربه های هر چند کوچک می شکند.
 

مقدمه

تقریبا هر بچه ای حداقل یک بار در زندگی دچار لنگش می شود و این لنگیدن در اکثر اوقات به علت ضربات خفیفی است که در حین بازی و یا ورزش به لگن وارد می شود.
لنگیدن در یک کودک ممکن است به علت یک عامل ساده مثل باقی ماندن یک ریگ در کفش کودک، یک تاول در کف پا یا کشیدگی یک عضله باشد، اما لنگیدن ممکن است دارای عللی بسیار جدی‌ تر از این مسائل باشد، مثل شکستگی استخوان یا عفونت. بنابراین باید فورا به درمان لنگیدن کودک توجه کرد، شاید علت جدی‌ تری در کار باشد.

در صورتی که فرزندتان در حین راه رفتن شروع به لنگیدن شدید کرد او را نزد پزشک ببرید. کودک معاینه خواهد شد و ممکن است آزمایش خون، عکسبرداری یا سونوگرافی یا هر دو برای تشخیص علت مشکل انجام شود.
کودکی که می لنگد شاید صدمه ای جزئی دیده باشد که خود به خود خوب می شود ولی گاهی نیز نشان از اختلالات در استخوان یا مفصل یا عضله است که باید جدی گرفته شود تا مانع از معلولیت کودک شد. 
در صورتی که علت لنگیدن درمان شود مشکل نیز از بین می رود. در مواردی که علت را نمی توان درمان کرد مانند نابرابر بودن طول پاها یا ضعف عضلانی، اشکال در راه رفتن ممکن است در تمام عمر ادامه یابد.
 

علت لنگیدن

شایع ترین علت لنگیدن یا اکراه از راه رفتن درد است، در بدن بچه این مکان ها و یا این بیماری ها ایجاد درد می کند:
آماس مفصل ران، بیماری‌های پرتس، لغزش سر استخوان ران، کشیدگی عضله و روبات‌ها، عفونت استخوانی، اختلالات زانو، عفونت مفصل، شکستگی استخوان، آرتریت، زگیل، رفتن چیزی در پا. [1 ] 
نا برابر بودن طول دو پا، یکی از دلایل لنگیدن است که احتمال دارد در اثر اختلالات در طناب نخاعی و یا فلج مغزی که منجر به ضعف عضله ی یک طرف بدن شده است نتوانسته رشد کند و ممکن است کوتاه بودن ظاهری یکی از پاها در نتیجه دررفتگی زمان زایمان و یا حتی مادرزادی مفصل ران که متوجه آن نشده و یا شاید انحنای ستون فقرات باعث لنگیدن شده باشد. 
 

راه های درمانی لنگیدن پا

از کودکی مصرف مواد معدنی را برای فرزندان جدی بگیریم. چرا که او ضعف و کمبود مواد معدنی در بدن باعث کم شدن مقاومت استخوان های کودک در برابر ضربه های هر چند کوچک می شکند.
هر روز دو بار مقداری روغن زیتون را بر موضع درد مالیده و به آرامی ماساژ دهید. 
اگر دلیل لنگیدن کودک گرفتگی عضلات باشد، شما می توانید با میل کردن روزانه ۲ قاشق چای خوری عسل با غذا از عود گرفتگی های عضلات ساق پا و پای تان پیشگیری کنید. [2 ] 

به طور کلی از ران به پایین را روزی یک تا دو بار با روغن بادام تلخ اصل روغن مالی نمایید. سپس ۵ دقیقه ماساژ دهید و بعد از ماساژ با لیوان مخصوص بادکش از بالا به پایین به صورت لغو آن بادکش کنید، ۳ تا ۵ دقیقه بسیار آرام این کار را انجام دهید. 
مصرف خردل با کمی آب نمک، می‌تواند گرفتگی های عضله را برطرف کند. 
با مشورت با پزشک مخصوص طب سنتی، می‌توانید از حجامت و زالو درمانی نیز در رفع دردهای پا برای کودکان استفاده کنید. 

حتماً از کفش های طبی و مناسب برای کودک تان استفاده نمایید. 
گاهی اوقات فشار های عصبی باعث این امر می شود، لذا در رفتارتان درکنار کودک تجدید نظر نمایید و توجه داشته باشید که استرس و اضطراب زیاد به آن وارد نشود. 
مخلوط ۱ قاشق چای خوری عسل، ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب و آب گرم، سرشار از پتاسیم است و باعث باز شدن عضلات و جلوگیری از دردهای ناشی از گرفتگی می‌شود. 
 

توصیه های غذایی

روغن میخک، دانه خردل، مارچوبه، سرکه، فلفل قرمز و مریم گلی، چای بابونه، سرکه سیب، سیر، از گیاهان مفید برای رفع درد های پا می باشند. 
کرفس، شیره انگور، میوه تمر هندی، شیرین بیان ،گل کلم، چغندر، روغن زیتون، سویا، آووکادو و گزنه نیز مفید هستند.
در حدیثی ار امام رضا علیه السلام درباره فایده چغندر آمده است: « اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس می روید . در آن، شفای هر دردی است، استخوان را درشت می کند و گوشت می رویاند».[3] 

مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند ماست و شیر و همچنین مواد غذایی غنی از پتاسیم نظیر موز و سیب زمینی را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. 
از خوردن غذاهای فست فود، فریز شده، سوسیس و کالباس پرهیز کنید. 
از مصرف میوه های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلوی خشک و انجیر و غیره غافل نشوید. 
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم:  شهید کاظمی، 1396، صفحه 170.
[2 ]خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 19.
[3] احمد بن محمد بن خالد برقی،  المحاسن، جلد 2، قم : مجمع جهانی اهل بیت ( علیهم السلام ) 1374 ، صفحه 327 ،حدیث 2109.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.