قیام 15 خرداد

در سحرگاه پانزدهم خرداد 1342 رژیم شاه به خانه­ ی امام­ خمینی (ره) حمله کردند و دور از چشم مردم ایشان را به زندانی در تهران انتقال دادند. هنوز چندساعت نگذشته بود که مردم قم برای اعتراض به رژیم شاه خیابان­ ها را به لرزه در آوردند.
يکشنبه، 25 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
قیام 15 خرداد

ماجرا از کجا شروع شد؟

در سحرگاه پانزدهم خرداد 1342 رژیم شاه به خانه­ ی امام­ خمینی (ره) حمله کردند و دور از چشم مردم ایشان را به زندانی در تهران انتقال دادند. هنوز چندساعت نگذشته بود که مردم قم برای اعتراض به رژیم شاه خیابان­ ها را به لرزه در آوردند.

چرا امام را دستگیر کردند؟

سه روز قبل از این واقعه، امام(ره) به مناسبت عاشورای حسینی در  فیضیه­ ی قم در سخنان کوبنده ­ای از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشته بود.

مردم قم چه کردند؟

بسیاری از مردم قم به منزل امام (ره) رفتند و همراه فرزندشان «حاج آقا مصطفی» به طرف حرم حضرت معصومه سلام ­الله­ علیها حرکت کردند. خیابان ­ها لبریز از جمعیت شد و مردم با شعار یا مرگ یا خمینی، از رژیم شاه درخواست آزادی امام را داشتند. ساعت ده صبح بود که تیراندازی و رگبار مسلسل­ ها به طرف مردم شروع شد. تعداد زیادی از مردم زخمی یا شهید شدند. این کشتار تا ساعت پنج بعدازظهر طول کشید.

در تهران چه گذشت؟

مردم تهران نیز مانند دیگر شهرها به خیابان­ ها ریختند و شاه که در برابر قیام ملت تاج و تخت خود را در حال نابودی می­ دید با رگبار مسلسل به جنگ ملت مظلوم رفت و تهران در روز پانزدهم خرداد 1342 به کشتارگاه و حمام خون تبدیل شد.

از دیگر شهرها چه خبر؟

در همان روز بیشتر شهرهای ایران قیام کردند. به خیابان ­ها ریختند و مراسم سخنرانی بر ضد رژیم شاه، برگزار کردند. تعداد زیادی کشته و مجروح یا زندانی شدند.

وحدت مردم ایران

قیام پانزده خرداد تکیه­ گاهی جز مردم مظلوم ایران نداشت. مردم عارفانه در راه رضای خداوند به ندای رهبر دل­سوزشان پاسخ مثبت دادند و برای حمایت از اهداف او آماده­ ی شهادت شدند. آن­ ها نه مردمی سیاسی بودند و نه مردمی که برای هواهای نفسانی و مادی قیام کرده باشند؛ بلکه همین مردم پاک ­دلِ کوچه و بازار بودند که یک­ صدا بر ضد ظلم و خیانت رژیم شاه به پا خاستند.

صدای مردم به آن طرف مرزها رسید

بعد از این واقعه با وجود سانسورهای شدید دستگاه شاه خبر دستیگری امام و قیام مردم به آن طرف مرزها کشیده شد و موجی از نفرت برضد شاه راه افتاد. حوزه های علمیه ­ی نجف، کربلا و کاظمین به حمایت از امام خمینی (ره) تلگراف­ هایی به سران کشورهای اسلام و سازمان­های بین ­المللی فرستاند و کشتار پانزده خرداد رژیم را به شدت محکوم کردند.

این قیام چه تاثیری داشت؟

قیام پانزده خرداد جدا نشدن اسلام از سیاست را برای همه آشکار کرد  و اسلام ناب محمدی را از اسلام آمریکایی باز­شناسانید. از آن به بعد اسلام راستین که تا دیروز جایی در مجامع علمی و روشن­فکری نداشت در میان نسل تحصیل کرده و به ویژه نوجوانان و دانشگاهیان راه یافت و گام به گام گسترش پیدا کرد و زمینه ساز انقلاب اسلامی شد.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.