گوشی‌های هوشمند، حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار داده‌اند

امروزه گوشی های هوشمند، همراه همیشگی و دستیار شخصی ما شده‌اند. اما در عین حال که نقش مفیدی در زندگی ما دارند، می توانند اطلاعات ما را نیز افشا کنند.
شنبه، 31 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
گوشی‌های هوشمند، حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار داده‌اند
گوشی‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات زیادی را در رابطه با ارتباطات و رویدادهای شما منتشر کنند. امروزه گوشی‌های هوشمند تبدیل به همراهان اصلی ما شده‌اند. در عین حال آنها می‌توانند اطلاعات مهم شما را بدون اینکه بدانید و اغلب بدون اجازه شما، نشان دهند. در نظر بگیرید که از چه امکاناتی در گوشی هوشمند خود در هر روز استفاده می‌کنید؛ گام شمار؟ یادداشت‌های روزانه؟ استفاده از مکان یاب؟

گوشی‌های هوشمند ما تبدیل به دستیارهای جیبی همه کاره شده‌اند و این امر به این دلیل است که آنها به مجموعه‌ای از سنسورها مجهز هستند و ممکن است در مورد وجود برخی از این سنسورها هرگز فکر نکنید و یا حتی ندانید. آنها قابلیت اندازه گیری و ثبت نور، رطوبت، فشار، دما و عوامل دیگری را دارند.

از آنجا که گوشی‌های هوشمند تبدیل به همراهان اصلی ما شده اند، این سنسورها احتمالا در تمام طول روز همراه با ما هستند. آنها در کوله پشتی یا روی میز شام یا تخت خواب ما قرار می‌گیرند. مریم مهرنژاد می‌گوید: "این سنسورها راه خود را در هر گوشه‌ای از زندگی ما پیدا می‌کنند." او دانشمند کامپیوتر در دانشگاه نیوکاسل انگلستان است. او می‌گوید: این نکته مثبتی است وقتی که تلفن‌های همراه هوشمند از قدرت خود برای انجام کارهای ما استفاده می‌کنند، اما انواع مختلفی از اطلاعات شخصی که تلفن‌ها به آنها دسترسی دارند نیز امکان جاسوسی بالقوه آنها را افزایش می‌دهد.
 

جاسوسی گوشی هوشمند

گوشی‌های هوشمند فرصت‌های جدیدی را برای حمله به حریم خصوصی ایجاد کرده‌اند. فروشگاه آنلاین برنامه Google Play قبلا برنامه‌هایی را ارائه کرده است که بر اساس استفاده از این حسگرها است. گوگل به تازگی 20 برنامه را از فروشگاه برنامه گوشی‌های آندروید خود بوت کرده است. این برنامه‌ها می‌توانند صداها را با میکروفون ضبط کنند، بر روی مکان تلفن نظارت کنند، عکس بگیرند و سپس داده‌های موجود را استخراج کنند، ضمن اینکه آنها می‌توانند تمام این موارد را بدون اطلاع کاربر انجام دهند!

عکس‌های سرقت شده و صدای ضبط شده می‌توانند حریم خصوصی شما را مختل کنند و اطلاعات این سنسورهای ظاهرا بی گناه ممکن است اطلاعات حساس شما را پخش کنند. گوشی‌های هوشمند ممکن است نشان دهند که کاربر چه تایپ می‌کند یا ممکن است مکان شخص را افشا کند. چنین نفوذهای ابلهانه ای ممکن است در زندگی واقعی نیز اتفاق بیفتد با این حال، محققان نگران حمله‌های احتمالی جدی‌تری هستند.

برخی از دانشمندان برنامه‌های تهاجمی را طراحی کرده‌اند. پس از آن، آنها را در داوطلبان آزمایش کردند تا مشخص کنند گوشی‌های هوشمند چگونه می‌توانند اطلاعات کاربران خود افشا کنند. محققان دیگر نیز در حال ساخت سیستم‌های امنیتی جدید تلفن همراه برای کمک به محافظت از تجاوز به حریم خصوصی کاربران هستند. آنها می‌توانند با نیاز به دادن کد PIN برای دسترسی به حساب‌های بانکی، جاسوسی به این اطلاعات شما را خنثی کنند.

در یک مطالعه که در آوریل 2017 انجام شد، تیم مهر نژاد در نیوکاسل نشان دادند که لمس کردن مناطق مختلف صفحه نمایش باعث می‌شود که گوشی کمی تغییر کند. شما ممکن است آن را متوجه نشوید اما سنسورهای حرکتی گوشی شما فعال خواهد شد. او می‌گوید داده‌هایی که آنها جمع آوری می‌کنند ممکن است به چشم انسان "بی معنی" باشد. با این حال، برنامه‌های کامپیوتری هوشمند می‌توانند الگوها را از این اطلاعات بیرون بکشند.

الحقی می‌گوید که اکثر این برنامه‌های کامپیوتری الگوریتمی هستند. محققان ابتدا این برنامه‌ها را برای تشخیص کلمات کلیدی آموزش می‌دهند. آنها از داده‌های این سنسورها تغذیه می‌کنند. TouchLogger نرم افزاری است که اطلاعات سنسور جهت گیری تلفن در فضا را جمع آوری می‌کند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید چگونگی استفاده از یک صفحه کلید گوشی هوشمند را ببینید.

 

ژیروسکوپ گوشی هوشمند

ژیروسکوپ جهت یک گوشی هوشمند را هنگام چرخش صفحه کلید تشخیص می‌دهد. همچنین هنگام تایپ کردن، انگشت کاربر حسگر نور را مسدود می‌کند. میکروفن گوشی نیز می‌تواند صدای نرم ضربه انگشت بر روی یک صفحه را تشخیص دهد. هنگامی که کاربر روی صفحه کلید برنامه ضربه می‌زند، برنامه به طور مخفیانه صدای کلید را ضبط می‌کند. این برنامه تلفن بر روی گوشی‌های سامسونگ و HTC مورد آزمایش قرار گرفت.

برای یک مطالعه در سال 2017 محققان برنامه‌ای را برای استخراج داده‌های مختلف طراحی کرده‌اند. آنها از خوانش شتاب سنج اسمارت فون‌های سامسونگ استفاده کردند. داده‌های شتاب سنج همچنین می‌توانند مسیرهای رانندگی را تشخیص دهند و دیگر سنسورها می‌توانند برای ردیابی افراد در فضاهای محدود استفاده شوند. یک تیم دیگر نیز، میکروفن گوشی هوشمند و بلندگوی قابل حمل را طراحی کرد.

سلوت اولوج یک مهندس برق و کامپیوتر است. او در دانشگاه بین المللی فلوریدا در میامی کار می‌کند. وی می گوید: خوشبختانه هیچ چیز مانند این [سنسورهای جاسوسی] در زندگی واقعی که ما شاهد آن هستیم، وجود ندارد". اما این بدان معنا نیست که یک خطر مشخص وجود ندارد و ما نباید از خودمان محافظت کنیم."

به گفته مهرشاد در دانشگاه نیوکاسل، انواع الگوریتم‌هایی که محققان برای استفاده از داده‌های سنسور استفاده می‌کنند، همیشه پیشرفته و کاربر پسند هستند. این امر برای یک حزب مخالف کار را آسان‌تر می‌کند که جزئیات خصوصی زندگی شما را از اطلاعاتی که از سنسورهای گوشی شما دریافت می‌شود، بیرون بکشند. بنابراین محققان روش‌هایی را برای کنترل بیشتر افراد بر روی برنامه‌های اطلاعاتی که می‌توانند داده‌های آنها را به دستگاه‌های دیگر بدهند، طراحی کرده‌اند.

برخی از برنامه‌های حفاظتی می‌توانند به عنوان برنامه‌های مستقلی ظاهر شوند. سایر برنامه‌ها نیز ابزارهایی هستند که می‌توانند در به روز رسانی‌های سیستم عامل کامپیوتر و رایانه تلفن به شما کمک کنند. اولوج و همکارانش اخیرا یک سیستم به نام 6thSense پیشنهاد دادند. این برنامه، بر فعالیت سنسورهای گوشی نظارت می‌کند. سپس هنگامی که رفتارهای غیر معمول را تشخیص می‌دهد، به صاحب خود هشدار می‌دهد.

کار این برنامه جستجوی چیزهای عجیب و غریب است. این داده‌ها ممکن است چیزی باشد که سنسورهای حرکتی را جابجا کند، مثلا 6thSense به کاربر هشدار می‌دهد که یک برنامه که به تازگی دانلود شده مسئول یک فعالیت مشکوک است و اگر چنین باشد، می‌توانند برنامه را از تلفن همراه شما حذف کنند.

 

منبع: سایت ساینس نیوز فور استیودنتس



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.