پادکست چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگرچه پادکست توسط آیپاد محبوب شده است، این تکنولوژی خودش ریشه در سال 1980 دارد. با افزایش محبوبیت تکنولوژی به صورت روزمره، علاقه مندان پادکست‌هایی را درست می‌کنند که از شیوه‌های مختلفی به افراد کمک می‌کنند. پادکستها به شکل صوتی، ویدیویی، خوراک خبری، کتاب صوتی، رمان پادکستی و ... موجود هستند. بنابراین مشترک پادکست‌های دلخواه خود شده و وارد دنیای شگفت انگیز پادکست‌ها شوید.
دوشنبه، 2 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
پادکست چیست و چگونه کار می‌کند؟
پادکست که توسط اپل مشهور شده است، امروزه تبدیل به یک اصطلاح روزمره شده است. با توجه به زندگی پرمشغله ما، پادکست همان چیزی است که به جای گرامافون کار می‌کند ولی نیازی به انجام کاری از سوی ما ندارد. در مورد نحوه کار آن کنجکاو هستید؟ ادامه مطلب را بخوانید.


آیا می‌دانستید؟

در سال 2005، نسخه 4.9 برنامه آی‌تیونز با پشتیبانی یک پادکست محلی منتشر شد. پس از انتشار، اپل به تمامی توسعه‌دهندگان مستقل پادکست  برای استفاده از آیپاد یا پاد در محصولاتشان حکم توقف صادر کرد.

پادکست‌ها چیزی جز فایل‌های رسانه‌ای نیستند که می‌توان به آنها گوش داد، تماشا کرد و حتی در دستگاه‌های قابل حمل دانلود کرد. این بدین معنی است که می‌توانید هر فایل صوتی یا تصویری را دانلود کنید و آنها را به دستگاه‌های قابل حمل خود منتقل کنید. پادکست‌ها بدون اینکه آنها را دانلود کرده باشید، به صورت خودکار به دستگاه مورد نظر شما منتقل خواهند شد (اگر با رایانه شما همگام‌سازی شده باشد). گیج کننده است؟ در این مقاله شرح می‌دهیم که چه چیزی پادکست‌سازی را از خدمات دانلود فایل رسانه‌ای عادی متمایز می‌سازد. این مقاله نحوه کار خدمات پادکست را توضیح می‌دهد.


پادکست چیست؟

دیکشینری مریم: پادکست برنامه‌ای (از نوع موسیقی یا مکالمه) است که در فرمت دیجیتال برای دانلود خودکار از طریق اینترنت ساخته شده است.

پادکست به سادگی به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های رسانه‌ای را از وبسایت‌های پادکست‌سازی دانلود کنید و همان فایل را بر روی دستگاه‌های قابل حمل خود آپلود کنید. نام این سرویس متشکل از دو واژه آی‌پاد و برودکست است. اگرچه این واژه عمدتا با اپل مرتبط است، ولی بدین معنی نیست که تنها اگر کاربر آیپاد هستید می‌توانید از آن استفاده کنید. شما فقط به یک پخش کننده MP3 نیاز دارید تا از این سرویس استفاده کنید. شما می‌توانید مشترک سرویس‌هایی مانند ویدیو، صوت، خبرخوان‌ها و ... شوید که به آنها علاقه‌مند هستید و تمامی اینها بر روی رایانه شما دانلود خواهند شد.


انواع پادکست

همانطور که قبلا ذکر شد، پادکست با محتوای رسانه در ارتباط است. با این حال، این محتوای رسانه می‌تواند صوت، ویدیو یا مواد ادبی باشد. بر اساس نوع رسانه، انواع پادکست تعریف شده است.


پادکست صوتی

همانطور که از اسمش پیداست، این فایل رسانه‌ای چیزی جز فایل صوتی MP3 (گاهی اوقات فرمت‌های AAC  یا WMA نیز موجود هستند) نیست. این رایج‌ترین شکل پادکست است و به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. می‌توان مشترک فایل‌های صوتی شد و آنها بر روی پخش‌کننده‌های MP3 قابل حمل شما دانلود خواهند شد. اندازه فایل در چنین دانلودهایی در حدود 10 مگابایت یا کمتر است، اما محتوای آن تنها محدود به فایل‌های صوتی است.


پادکست ویدیویی

کلیپ‌های ویدیویی یا سریال‌های ویدیویی در فرمت‌های m4v  یا  mp4 H.264به عنوان پادکست ویدیویی نامیده می‌شوند. پادکست ویدیویی از زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی در اینترنت محبوبیت کسب کرده است. قسمت‌های این مجموعه‌ها را می‌توان در پادکست مشاهده کرد و اگر قسمت‌های قبلی مجموعه را از دست داده باشید، می‌توانید آنها را در بخش ذخیره‌های پادکست پیدا کنید. همچنین، ویدیوکست‌ها منبعی عالی برای وبلاگ‌نویسان ویدیویی، هنرمندان و فیلمسازان است تا ویدیوهای خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.


پادکست پیشرفته

شکلی از پادکست صوتی که می‌توان آن را بیشتر سفارشی‌سازی کرد، پادکست پیشرفته نامیده می‌شود. پادکست‌های پیشرفته دارای تصاویری هستند که به صورت همزمان با فایل‌های صوتی نمایش داده می‌شوند. این تصاویر اغلب به شکل نمایش اسلاید نمایش داده می‌شوند که ممکن است شامل ابر پیوندهایی باشند که محتوی اطلاعات مرتبط در مورد تصویر هستند. پادکست‌های پیشرفته در حال حاضر تنها در آی‌تیونز پخش می‌شوند.


پادکست رمان‌ها

درست مانند رمان سنتی، رمان پادکستی نیز مجموعه‌ای از آثار ادبی است؛ با این حال، همان به صورت آنلاین در قالب یک مجموعه ارائه می‌شود که در آن هر فصل به صورت جداگانه ارائه می‌گردد. کل رمان را نیز می‌توان دانلود کرد و به پخش‌کننده رسانه جهت گوش دادن منتقل کرد. این رمان شبیه به یک کتاب صوتی است و به رمان‌نویس‌ها اجازه می‌دهد تا به مخاطبان دسترسی داشته باشند.


پادکست چگونه کار می‌کند؟

پادکست‌ها از طریق خوراک RSS به اینترنت تغذیه می‌شوند. این محتوای رسانه‌ای یعنی فایل‌های صوتی و تصویری از طریق فیدها به وبسایت‌های پادکست آپلود می‌شوند و RSS، آدرس اینترنتی فایل رسانه‌ای را خواهد داشت. هر زمان که یک کاربر بخواهد به یک فید گوش دهد، می‌تواند برای همان فید در وبسایت آن مشترک شود. نرم افزارهای مختلفی مانندpodcast aggregator  یا  podcatcher برای اشتراک در پادکست وجود دارند.


چگونه پادکست را دانلود و به آن گوش کنیم؟

گوش دادن به پادکست‌هایی که در وبسایت‌ها موجود هستند می‌تواند در سه مرحله انجام شود:
1) رفتن به وبسایت پادکست. 2) کلیک روی پادکست مورد نظر و با این کار می‌توان به آن مستقیما گوش کرد یا روی رایانه ذخیره کرد. 3) می‌توانید پادکست را بر روی دستگاه قابل حمل خود بارگیری کنید و همچنین برای خوراک RSS به منظور پادکست‌های آینده مشترک شوید. در صورتی که کاربر اندروید یا iOS هستید، ادامه مطلب را بخوانید.


برای اندروید:

  • ابتدا باید پادکست مورد نظر را از وبسایت پادکست انتخاب کنید.
  • پادکست را بر روی رایانه ذخیره کنید.
  • گوشی خود را با کابل به رایانه متصل کنید و سپس گزینه  mass storage را انتخاب کنید.
  • فایل را به حافظه داخلی گوشی کپی و پیست کنید.
  • گوشی را جدا کنید و به پادکست گوش دهید.

برای گوش دادن به پادکست‌ها برنامه‌های اختصاصی نیز برای اندروید وجود دارند. می‌توانید برنامه‌های OneCast، Podkicker یا Stitcher را امتحان کنید.


برای iOS

  • به فروشگاه آی‌تیونز بروید و پادکست مورد نظر را انتخاب کنید.
  • میتوانید برای این پادکست مشترک شوید یا آن را بر روی رایانه خود دانلود کنید.
  • گوشی خود را استفاده از کابل یا وای فای به رایانه وصل کنید.
  • حالا گوشی خود را از لیست دستگاه انتخاب کنید و منوی پادکست را انتخاب کنید.
  • می‌توانید پادکستی که می‌خواهید دانلود کنید را انتخاب نمایید و سپس گزینه sync را انتخاب کنید. پادکست مورد نظر شما بر روی دستگاه‌تان بارگذاری خواهد شد.

برنامه‌های اختصاصی برای پادکست در سیستم عامل iOS شامل iCatcher، Downcast و Instacast و ... هستند.


دانلود پادکست محبوب

پادکست‌هایی وجود دارند که به طور منظم به روز شده و افراد برای آنها مشترک می‌شوند. برخی از پادکست‌های محبوب که بایستی آنها را به مجموعه خود اضافه کنید شامل موارد زیر هستند:
This American Life
Freakonomics Radio 
Friday Night Comedy from BBC Radio 4
Topics with Michael Ian Black and Michael Showalter
Comedy Central Stand-Up
Tiësto`s Club Life Podcast
Hardwell On Air Official Podcast
A State of Trance with Armin Van Buuren Podcast
History in Five Minutes Podcast

منبع: وبسایت تک اسپریتد


ویژه نامه مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.