گیاه بالنگو چه خواصی دارد؟

برای درمان سرفه‌های خشک، تخم بالنگو، تخم ریحان، بالنگ، قدومه از هر کدام ۱۰ گرم را مخلوط نموده سپس یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب‌ کمی جوشانده با نبات یا عسل میل شود.
چهارشنبه، 4 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گیاه بالنگو چه خواصی دارد؟
گیاه دارویی بالنگو گیاهى است که به فارسى و در کتب طب سنتى«بالنگو» نام برده مى‌شود. این گیاه ازخانواده نعنا بوده، گیاهى است یکساله، کوتاه به ارتفاع حدود یک وجب و برگهاى آن‌ متقابل، بوى آن شبیه برگ ریحان و بدون دندانه است. گلهاى بالنگو به رنگ آبى‌ و به ندرت‌ مایل به زرد و سفید است. میوه گیاه بالنگو گرد و پهن بوده، رنگ‌ آن قهوه‌اى است و تخم‌های بالنگو، از تخم ریحان بلندتر می‌باشند.

دو گونه از این گیاه در ایران به طور خودرو می‌روید. یک گونه بالنگوی شهری و گونه دوم بالنگوی شیرازی که هر دو گونه در دامنه‌های البرز در شمال و غرب ایران همچنین در کرمان، بلوچستان، اصفهان و شیراز یافت میشوند. تخم بالنگو از هر دو گونه را که در آب بخیسانند مایع چسبناک کدر بى‌مزه‌اى حاصل مى‌شود که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. در این مطلب فواید، مضرات و خواص بالنگو گردآوری شده است.
 

خواص بالنگو (طبیعت و خواص درمانی) 

بالنگو و تخم بالنگو از نظر طبیعت گرم و مرطوب و تر است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از: 

1- بالنگو در درمان دل‌پیچه موثر است. همچنین برای رفع نفخ، یبوست، اسهال خونی و شکم روی مصرف می‌شود.
2- مصرف بالنگو، خنک کننده، مسکن و آرام بخش است،
3- شربت تخم بالنگو را می‌توان برای مبتلایان به ورم روده (کولیت)، به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد. این شربت تأثیر زیادی در درمان این بیماری داشته، به‌خصوص اگر میزان گلاب بیشتر باشد. (برای تهیه شربت تخم 4- بالنگو می‌توان یک‌سوم لیوان گلاب، دوسوم لیوان آبجوش، یک قاشق مرباخوری شکر، یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را مخلوط کرد و صبح ناشتا مصرف نمود.)
5- گیاه بالنگو، برای درمان اسهال دموی که از امعا باشد و اسهال خونی مفید است. به این منظور مقداری از آن را در گلاب ریخته، شیرین کنید و بخورید.
6- یکی از خواص بالنگو، داروی گیاهی غش کردن است. به این منظور هر روز دو مثقال از آن را در یک لیوان آب بجوشانید و به صورت شربت بخورید، همچنین برای رفع جنون و صرع یا غش مؤثر است.
7- بالنگو خفقان را درمان و توحش را برطرف می‌کند.
8- از دیگر خواص بالنگو، تقویت معده ،قلب و مغز است و ضعف عمومی بدن را برطرف می‌سازد.
9- تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس ترس هم مفید است.
10- از دیگر خواص بالنگو و تخم آن تقویت سیستم ایمنی بدن است، چنانچه فردی از ابتدای فصل پاییز از تخم بالنگو استفاده کند به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شود و حتی سینوزیت مزمن هم بروز نمی‌کند. تخم بالنگو به دفع ترشحات برونش و سینوس کمک می‌کند.
11- برای درمان سرفه‌های خشک، تخم بالنگو، تخم ریحان، بالنگ، قدومه از هر کدام ۱۰ گرم را مخلوط نموده سپس یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب‌ کمی جوشانده با نبات یا عسل میل شود.
12- برای درمان آسم، بالنگو، تاج‌ریزی، خارخاسک، گل بنفشه، تاج خروس از هر کدام ۵ گرم و شکر تغار نرم سائیده ۲۰ گرم را در آب حل نموده آهسته و در چند نوبت میل شود. 
 

مضرات بالنگو 

در مورد گیاه دارویی بالنگو تاکنون عوارض خاصی گزارش نشده است، اما همانند سایر گیاهان دارویی بایستی از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری و در زمان مصرف داروهای خاص یا هنگام بارداری و شیردهی با نظر پزشک مصرف شود.


منبع:سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.