تفاوت‌های میان شبکه‌ی محلی (‏LAN‏) و شبکه گسترده (‏WAN‏)‏‎‏ ‏

از جمله معروفترین دو شبکه حال حاضر می‌توان به ‏LAN‏ (شبکه محلی) و ‏WAN‏ (شبکه گسترده) اشاره کرد. به طور کلی این ‏دو شبکه بر اساس منطقه پوشش دهی خود طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه به چند نکته در خصوص تفاوتهای میان این دو شبکه ‏اشاره می‌کنیم.‏
چهارشنبه، 1 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تفاوت‌های میان شبکه‌ی محلی (‏LAN‏) و شبکه گسترده (‏WAN‏)‏‎‏ ‏
یک شبکه محلی با نام اختصاری LAN به طور معمول می‌تواند در خانه یا دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که یک شبکه گسترده با نام اختصاری WAN در بسیاری از ساختمانهای اداری با فاصله زیاد از یکدیگر، وجود دارد. ساختمانهای اداری در یک شبکه گسترده ممکن است در کشورها یا حتی قاره‌های مختلف وجود داشته باشند. به عنوان مثال، امکان دارد کارکنان سه ساختمان مختلف در جهان یعنی دفتر مرکزی موجود در ایالات متحده، دفتر منطقه‌ای موجود در انگلستان و دفتر شعبه واقع در هند از یک شبکه گسترده جهت همکاری با یکدیگر استفاده ‌کنند. اینترنت (Internet) را همچنین می‌توان به عنوان یک شبکه گسترده به حساب آورد، در حالی که اترنت (Ethernet) نمونه‌ی شناخته شده از شبکه محلی است. اجازه دهید به این دو ساختار و تفاوتهای میان آنها نگاهی بیاندازیم.

تفاوتها

ویژگی شبکه محلی شبکه گسترده
تعریف یک شبکه کامپیوتری است که منطقه جغرافیایی کوچکی مانند خانه، اداره، دانشگاه و... را پوشش می‌دهد یک شبکه کامپیوتری است که ناحیه وسیعی را پوشش می‌دهد.
مثال شبکه موجود در ساختمان یک اداره می‌تواند یک LAN باشد اینترنت بهترین مثال از یک WAN است
سرعت 1000 مگابایت در ثانیه 150 مگابایت در ثانیه
پهنای باند جهت انتقال بالا پایین
سرعت یا نرخ انتقال داده بالا پایین
پوشش جغرافیایی کوچک بزرگ یا وسیع
سخت افزار مورد نیاز جهت برقراری اتصال کابل 10Base-T خط استیجاری یا ماهواره
فناوری مورد استفاده توکن رینگ (Token Ring) و اترنت ATM, Frame Relay, X.25
خطاهای انتقال کم بیشتر
هزینه راه اندازی پایین بالا
هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر بیشتر
توپولوژی شبکه یا چگونگی استقرار شبکه نظیر به نظیر (Peer to Peer) مدل سرویس گیرنده سرویس دهنده (Client Server Model)
میزان امنیت برخوردار از امنیت بیشتر از شبکه گسترده پذیرای تهدیدات احتمالی
استاندارد اترنت T1
ضعیف شدن یا از دست رفتن سیگنال خیر بله
تجهیزات مورد نیاز هاب (Hub)، سوئیچ روتر، مودم
نحوه بسط یا گسترش استفاده از یک کارت واسط شبکه (NIC) استفاده از روتر اضافی
محدوده 1 کیلومتر تا 10000 کیلومتر
استفاده از چاپگر مشترک بله، در صورت برخورداری از شبکه محلی یکسان خیر

ساختار

شبکه محلی

 
شبکه محلی

در یک شبکه محلی، دستگاه‌ها به یک سوئیچ یا هاب متصل می‌شوند. دستگاه‌های به اشتراک گذاشته شده نیز به سوئیچی که در مرکز واقع شده است، متصل می‌شوند. در صورتی که لازم باشد دستگاه‌ها به اینترنت وصل شوند، آنگاه این سوئیچ به ISP یا مرکز سرویس دهنده اینترنت متصل شده و به این ترتیب به اینترنت وصل می‌شود. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در میان این دستگاه‌ها، درون سرورها ذخیره می‌شوند. چنانچه نیاز به افزودن دستگاه‌های بیشتر باشد، یک هاب یا سوئیچ اضافی می‌تواند به آن اضافه شود.
 شبکه محلی و یا LAN از پهنای باند بالاتری برخوردار است در نتیجه در مقایسه با یک شبکه گسترده سریعتر می‌باشدشبکه محلی و یا LAN از پهنای باند بالاتری برخوردار است در نتیجه در مقایسه با یک شبکه گسترده سریعتر می‌باشد. حداکثر سرعت یک شبکه محلی می‌تواند 1000 مگابایت در ثانیه باشد. به این دلیل که سرعت شبکه محلی بیشتر است در نتیجه جهت به اشتراک گذاری کامپیوترها در یک شبکه، در بسیاری از مواقع ترجیحاً از این شبکه استفاده می‌شود. راه اندازی این شبکه آسان است، به طوری که اکثر کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های تولید شده حال حاضر دارای پورت RJ45 درون بورد اصلی یا مادربورد هستند و از این پورت جهت اتصال به شبکه استفاده می‌کنند. در مورد دستگاه‌های قدیمی‌تر که این پورت را در اختیار ندارند، نیاز به نصب جداگانه یک کارت واسط شبکه یا NIC است. این کارت در شکاف PCI دستکاپ‌ها و شکاف PCMCIA موجود در لپ‌تاپها قرار داده می‌شود.

مزیت اصلی استفاده از شبکه محلی سهولت به اشتراک گذاری است. در صورتی که کامپیوترها به یک شبکه محلی یکسان متصل شوند، حتی می‌توانند از یک پرینتر مشترک استفاده کنند. بزرگترین مانعی که یک شرکت به هنگام اتصال کامپیوترها در یک شبکه محلی با آن مواجه می‌شود، نظارت بر ترافیک اینترنت است. چنانچه بار بیش از حد بر روی تنها یک کامپیوتر و یا یک دستگاه مشترک قرار داشته باشد، سرعت شبکه ممکن است کاهش یابد. از این امر می‌توان با استفاده از یک دستگاه کنترل یا مانیتور ترافیک شبکه محلی، احتراز کرد. کار این دستگاه حفظ مسیر پهنای باند مورد استفاده است. در خصوص هزینه نصب، نگهداری و تعمیر، شبکه محلی ارزان‌تر از نصب یک شبکه گسترده است.


شبکه گسترده

 
شبکه گسترده

در یک شبکه گسترده، کامپیوترهای موجود در مکان‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها به یک روتر متصل شده و روترها از طریق استانداردهای T1  به یکدیگر وصل می‌شوند. این امر بسط و گسترش یک شبکه گسترده را سخت می‌سازد.
یک شبکه گسترده نمی‌تواند دستگاه‌های جانبی کامپیوتر را به اشتراک گذارد، بنابراین یک کامپیوتر در یک کشور نمی‌تواند از یک چاپگر در کشور دیگر استفاده نمایدشبکه گسترده یا WAN از پهنای باند پایین‌تری برخوردار است در نتیجه این امر شبکه را آهسته می‌سازد. سرعت یک شبکه گسترده می‌تواند تا 150 مگابایت در ثانیه باشد. این بدان معناست که سرعت یک شبکه گسترده یک دهم سرعت یک شبکه محلی است. اگرچه سرعت شبکه گسترده کمتر است اما در بسیاری موارد جهت به اشتراک گذاری اطلاعات از آن استفاده می‌شود. بهترین مثال از شبکه گسترده، اینترنت است. اطلاعات موجود در اینترنت در سراسر قاره‌ها قابل دسترس هستند. با این حال، یک شبکه گسترده نمی‌تواند دستگاه‌های جانبی کامپیوتر را به اشتراک گذارد، بنابراین یک کامپیوتر در یک کشور نمی‌تواند از یک چاپگر در کشور دیگر استفاده نماید. به منظور راه اندازی یک شبکه گسترده، به یک مودم و یک روتر نیاز است. در نتیجه چنانچه لازم باشد دستگاه اضافی دیگری به این شبکه افزوده شود، نیاز است که یک روتر را پیکربندی یا به طور خاصی قرار داد و به سایر وسایل در شبکه وصل نمود. به این دلیل که تعداد دستگاه‌ها در یک شبکه گسترده بیشتر از دستگاه‌های متصل شده در یک شبکه محلی  است، نیاز بیشتری جهت نظارت و مانیتورینگ یک دستگاه احساس می‌شود. برای این کار، یک کامپیوتر تک منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد که هدف آن ارسال و دریافت اطلاعات از اینترنت است. از خطوط استیجاری یا ماهواره‌ها جهت متصل ساختن دستگاه‌ها در یک شبکه گسترده استفاده می‌شود.

در حالی که هر دو شبکه مزایا و معایب خاص خود را دارند، فاکتور مشخصی وجود دارد که به فرد در انتخاب یک شبکه محلی و یک شبکه گسترده کمک می‌کند و آن فاکتور فاصله است. در صورتی که مکانهایی که بایستی اتصال در آنها صورت گیرد از یکدیگر دور باشند، در نظر گرفتن یک شبکه محلی بی معنی خواهد بود چرا که علی‌رغم تمام مزیتهایی که دارد، این کار غیر ممکن است.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.