بزرگترین کلاه برداری های اینترنتی رایج

با دقت و توجه به آدرس اینترنتی وبسایت‌ها و آدرس ایمیل‌ها و همچنین عدم اعتماد به افراد ناشناس، می‌توان از افتادن در تله کلاهبرداران اجتناب کرد.
جمعه، 8 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
بزرگترین کلاه برداری های اینترنتی رایج
به نظر ما اکنون زمان مناسبی است تا کمی به خوانندگان عزیزمان آگاهی دهیم. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا در مورد بزرگترین و رایج‌ترین شیادی‌ها و کلاهبرداری‌ها در اینترنت اطلاع‌رسانی کنیم.

جهت شروع، به ویکتور لوستینگ می‌پردازیم، همان شخصی که برج ایفل را فروخت! آن هم دوبار!! لوستینگ کلاهبرداری معروف یا بدنام (بسته به اینکه در موردش از چه کسی بپرسید) و شخصی زیرک بود که قادر بود به چند زبان مختلف صحبت کند. افراد به حرف‌های فریبنده و زیبای او باور داشتند و به سادگی در برابر چرب زبانی او خام می‌شدند. بنابراین، عجیب نیست که کلاهبرداری مثل او با چرب‌زبانی دسترنج مردم ساده‌لوح را به راحتی بالا می‌کشید. با این حال، موضوع شوکه‌کننده دیگر این است که افراد حتی بدون ملاقات شخص کلاهبردار در دام وی گرفتار می‌شوند. بله، کلاهبرداری‌های اینترنتی در هر جایی رخ می‌دهند. ما آنچه را که در اینترنت می‌خوانیم را باور می‌کنیم و حتی گاهی اوقات مقدار زیادی پول و کرامت خود را هم از دست می‌دهیم.

به همان اندازه که باور به قاپیدن کیف از جیب شما یا خالی کردن حساب بانکی شما توسط کلاهبرداران سخت است، بسیاری از کلاهبرداری‌ها بر اساس همین اصل انجام می‌شوند، اینکه شما باور نمی‌کنید که قربانی کلاهبرداری شوید. بسیاری از ما مغرورانه فکر می‌کنیم که به اندازه کافی هوشمند هستیم تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشویم.

در این مقاله قصد داریم چند مورد از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های آنلاین را معرفی کنیم که حتی زرنگ‌ترین کاربران اینترنتی را نیز گرفتار خود می‌کنند.

 

کلاهبرداران نیجریه‌ای (کلاهبرداری 419)

قربانی بالقوه: هرکسی که دارای ایمیل است.

نحوه ترغیب: توسل به انسانیت شما + وسوسه با پول + ایجاد نیاز به نوع دوستی ساختگی در شما برای نجات یک شخص + داستانی تکان‌دهنده + زبان مودبانه.

نتیجه: از دست دادن تمام پولتان و حس شرمندگی به خاطر گول خوردن و شرکت در فعالیتی جعلی.

آیا تا به حال ایمیلی دریافت کرده‌اید که در آن نوشته شده در یک قرعه‌کشی برنده شده‌اید؟ به احتمال زیاد پاسخ مثبت است. این نوع ایمیل معمولا به شما داستانی در مورد فوت یک نیکوکار می‌گوید که تمام پول او بدون وارث در یک بانک خارجی انباشته شده و شما در ازای پرداخت مبلغ کمی پول به عنوان هزینه انتقال، می‌توانید کل آن پول را به حساب بانکی خود منتقل کنید.

اکثر اوقات این مقدار پول فراوان در یک نبرد حقوقی درگیر است... بله درست است، در نیجریه. این کلاهبرداری‌ها همچنین به عنوان کلاهبرداری‌های 419 شناخته می‌شوند که به کد بزهکاری نیجریه‌ای اشاره دارد.
قربانیان این کلاهبرداری با پاسخ دادن به این ایمیل‌ها دچار اشتباه می‌شوند. در صورت پاسخ به ایمیل، شخص ایمیل‌های دیگری دریافت می‌کند که در آنها ادعا می‌شود در صورت پرداخت هزینه‌های رشوه به مقامات فاسد نیجریه، مقدار پول فراوان ادعا شده به حساب بانکی او منتقل خواهد شد. برخی افراد زودباور در تله کلاهبرداران گرفتار می‌شوند و مقدار پول خواسته شده را به حساب کلاهبردار واریز می‌کنند. حتی اگر این افراد هیچ پولی هم واریز نکنند، به احتمال زیاد به هدف بعدی سارقان هویت تبدیل می‌شوند.

نیازی به گفتن نیست که این ایمیل‌های کلاهبرداری به حدی خوب هستند که برای افراد قابل باور هستند. در نتیجه باعث می‌شوند افراد همچنان به ان باور داشته باشند. برخی از قربانیان حتی از مسافت‌های دور به نیجریه رفته‌اند و پول وعده داده شده و غیر موجود را پیگیری کرده‌اند.

 

مثال

Date: Thursday, 4th April, 2013
Subject: Great Business Offer (Read Carefully)
From: jane_doe@xyz.com

My Dear Friend,

Please let me inform you of my intention of doing business with you. I received your contact details from a website directory. Your name seemed quite esteemed to me, and therefore, I didn't hesitate to select it over other names. I confess that I have done
a thorough

online research on you, and have come to the conclusion that you are a reputable and trustworthy person, in whom I can confide without any scruples. I hope that after receiving this letter, you would be kind enough to respond to this simple business deal…
 

کلاهبرداری‌های فیشینگ BBB

قربانی بالقوه: صاحب کسب و کار کوچک یا هرکسی که برای کلیک/ دانلود لینک/ فایل کنجکاو است.

نحوه ترغیب: استفاده از نام مشهور BBB (اداره بهبود تجارت) + اصرار به صاحب کسب و کار برای عمل.

نتیجه: فیشینگ پول شما و خارج کردن از حساب بانکی و آسیب جدی به رایانه شما.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک به اداره بهبود تجارت وابسته هستند، این اداره سازمانی غیر دولتی است که کسب و کارها را بر اساس بازخورد مشتریان تحلیل می‌کند. بنابراین وقتی ایمیلی به نام این اداره دریافت می‌کنند بسیار سخت است که آن را باز نکنند و مطلب ارسال شده را نخوانند. ایمیل جعلی ادعا می‌کند که شکایتی رسمی علیه شرکت صورت گرفته است. سپس ایمیل او را برای دانلود فایل ضمیمه یا کلیک بر روی لینک ترغیب می‌کند که او را به صفحه شکایت مشتری هدایت می‌کند. مرحله بعدی دانلود بدافزاری بر روی رایانه همراه با فایل اجرایی است. این بدافزار اطلاعات مالی را جاسوسی می‌کند و به کلاهبردار کمک می‌کند تا حساب بانکی قربانی را خالی کند.

 

مثال

Date: Friday, 5th April, 2013
Subject: In Reference to Complaint No. D1257923F from Better Business Bureau
From: bbbcomplaintsreview@xyz.com

Dear Sir,

Better Business Bureau has received a complaint (No. D1257923F) from your client, Jane Doe, in reference to your business
services .

...
Link
Please download the complaint report from the attached file to get the details, and inform us about your response to the complaint as soon as possible.
 

کلاه‌برداری با حراجی

قربانی بالقوه: هر کسی که بدون ترک کردن خانه‌اش به دنبال خرید درمانی است.

نحوه ترغیب: پیشنهاد ظاهرا عالی + موارد کمیاب با قیمت ناچیز + اصرار به عجله شما + جعل پیشنهادات برای افزایش منافع خریداران بالقوه.

نتیجه: دریافت کالایی بی‌ارزش یا حتی عدم دریافت هیچ کالایی + از دست دادن پول + تلاش بی‌نتیجه برای ردیابی فروشنده.

مواردی از وبسایت‌های شرکتی جعلی وجود دارند که توسط کلاهبرداران ایجاد شده‌اند که تعداد زیادی از خریداران ساده را گول می‌زنند. این بزهکاران سایبری حتی کارشان را به جایی رسانده‌اند که حساب فروشندگان خوشنام را هک می‌کنند و به نام آنها اقدام به برداشت پول می‌کنند.

 

مثل

Item: 80 GB Kingston Flash Drive (which does not really exist as the manufacturer doesn't make a flash drive in this magical size)
...
 

کلاهبرداری با کارت بانکی

قربانی بالقوه: افرادی که دارای کارت اعتباری از بانک خاصی هستند.

نحوه ترغیب: ایمیل بانک که تقریبا رسمی و معتبر به نظر می‌رسد.

نتیجه: متوجه می‌شوید که موجودی کارت بانکی کاملا ته کشیده است.

 

مثال

Dear valued Extra Careful Bank customer,

We are facing problems in our database due to various technical difficulties, which may lead to

Subject: Credit Card Information Security Measures
Date: Friday, April 12, 2013
From: Extra Careful Bank Customer Service
temporary
cessation of your credit card. In order to prevent this, you are required to update your credit card information by clicking on the link given below:

Link

 
منبع: وبسایت تک اسپریتد


اخبار مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.