خطرات مرتبط با وای‌فای (‏Wi-Fi‏) برای سلامت ‏

روزانه از فناوری وایرلس یا بی ‌سیم به وفور استفاده می‌شود. با این حال، آیا از خطراتی که این فناوری برای سلامتی ایجاد می‌کند ‏اطلاع دارید؟ اجازه دهید مشکلاتی که ممکن است به دلیل استفاده از وای‌فای برای سلامتی پیش آید و نحوه جلوگیری از آنها را ‏مورد بررسی قرار دهیم.‏
جمعه، 24 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
خطرات مرتبط با وای‌فای (‏Wi-Fi‏) برای سلامت ‏
آیا می‌دانستید؟
کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض امواج تابشی قرار دارند. به دلیل آنکه کودکان سریعتر رشد می‌کنند، سلولهای بیشتری در آنها تقسیم می‌شوند که خود به پرتوها فرصت بیشتری جهت مختل ساختن این فرایند می‌بخشد. فناوری بی‌ سیم به بخشی از زندگی ما بدل شده است. تلفن‌های همراه متداول‌ترین نمونه از فناوری بی سیم به حساب می‌آیند که به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنیم. با این حال، در این مقاله بیشتر بر روی مشکلاتی که وای فای برای سلامت ایجاد می‌کند، تمرکز خواهیم کرد.

بسیاری از افراد نسبت به عوارض جانبی استفاده از مایکروویو یا تلفن همراه آگاهی دارند. با این حال، آیا می‌دانستید که قرار داشتن یک روتر وای فای در خانه نیز می‌تواند عوارض جانبی مضری به همراه داشته باشد؟ دستگاه‌های وای فای با خطر بالقوه قرار دادن فرد در معرض امواج رادیو فرکانس همراه هستند. امروزه بسیاری از خانه‌ها، کافه‌ها، مدارس، ادارات و غیره مجهز به سیستم وای فای می‌باشند. مواردی وجود داشته است که مردم در آن از مشکلات مرتبط با سلامتی ناشی از فناوری وای فای که به نظر می‌رسد تقریباً در هر مکانی وجود دارد، شکایت داشته‌اند.


مشکلات پیش آمده برای سلامتی ناشی از وجود وای فای

 
مشکلات وای فای

عارضه‌ای تحت عنوان حساسیت شدید به امواج الکترومغناطیسی (EHS) وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در معرض اینترنت بی سیم یا سایر دستگاه‌های ساطع کننده‌ی تابش‌های رادیو فرکانس ایجاد می‌شود.
با این حال، سئوالی که مطرح می‌شود، آن می‌باشد که آیا پرتوهای رادیو فرکانس ساطع شده از وای فای حقیقتاً مضر می‌باشند؟ مطالعات بسیاری جهت بررسی اثرات تابش‌های ساطع شده از وای فای صورت گرفته است. با این حال، شواهد قطعی در خصوص مضر بودن این تابشها بدست نیامده است.
میزان تابشی که یک فرد با گذراندن یک سال در یک منطقه مجهز به وای فای جذب می‌کند، برابر با میزان تابش جذب شده در اثر 20 دقیقه تماس تلفنی با یک تلفن همراه استبه عقیده سازمان حفظ سلامت و بهداشت با نام اختصاری HPA، میزان تابشی که یک فرد با گذراندن یک سال در یک منطقه مجهز به وای فای جذب می‌کند، برابر با میزان تابش جذب شده در اثر 20 دقیقه تماس تلفنی با یک تلفن همراه است. از این واقعیت می‌توانید متوجه شوید که میزان تابشی که فرد در صورت قرار داشتن در نزدیکی مکان مجهز به وای فای جذب می‌کند، چندان هم زیاد نیست. سازمان بهداشت جهانی با نام اختصاری WHO به این نتیجه رسیده است که شواهد موجود مرتبط با قرار گرفتن در معرض میدانهای الکترومغناطیسی سطح پایین، هیچ گونه خطرات مورد تأییدی برای سلامت به همراه ندارد.

این امر ممکن است شما را به این فکر بیاندازد که در این صورت پرتوهای ساطع شده از وای فای دیگر نگران کننده نخواهند بود. با این حال، شواهدی وجود دارد که عنوان می‌کند، بسیاری از افراد از ابتلاء به عارضه حساسیت شدید نسبت به امواج الکترومغناطیسی شکایت دارند.


حساسیت شدید نسبت به امواج الکترومغناطیسی

فناوری وای فای با عارضه حساسیت شدید نسبت به امواج الکترومغناطیسی پیوند خورده است. مواردی گزارش شده است که در آن کودکان محصل در کانادا و کارکنان کتابخانه ملی فرانسه از اثرات قرار گرفتن در معرض سیگنالهای وای فای رنج می‌برند.

یکی از پزشکان در خود ابتلاء به عارضه حساسیت شدید به امواج الکترومغناطیسی را در اثر قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی به طور متوسط 60 هرتز تشخیص داد. نتایج حاصله نشان می‌دهند که این پزشک علائمی همچون سردرد، درد عضلانی و درد موقت را از خود نشان می‌داد.
قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی می‌تواند عوارضی برای سلامت بوجود آوردالبته سازمان بهداشت جهانی تصدیق می‌کند که قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی می‌تواند عوارضی برای سلامت بوجود آورد. قرار گرفتن مداوم در معرض سیگنالهای وای فای ممکن است به مشکلات مرتبط با خواب از جمله بی خوابی منجر شود. حساسیت شدید نسبت به امواج الکترومغناطیسی عارضه‌ای است که در آن فرد به دلیل قرار گرفتن در معرض فناوری بی سیم یا دستگاه‌های الکتریکی می‌تواند علائمی از جمله سردرد، سرگیجه، بی خوابی یا تپش قلب غیر عادی را تجربه نماید. این عارضه می‌تواند سالیان سال پس از قرار گرفتن در معرض تابش ساطع شده از منابعی همچون وای فای، تلفن همراه، تلفن بی سیم، میدانهای مغناطیسی خطوط برق، کنتور یا مترهای هوشمند، دکل‌های مخابراتی و میدانهای الکتریکی ناشی از سایر وسایل الکترونیکی بروز کند. گرچه عارضه حساسیت شدید نسبت به امواج الکترومغناطیسی به خوبی شناخته نشده است، اما قطعاً یک مشکل در حال رشد به حساب می‌آید. انجام برخی اقدامات می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض تابشهای مضر ساطع شده از دستگاه‌های الکترونیکی کمک نماید.


اقداماتی در جهت جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تابشهای مضر

می‌توانید با اتخاذ برخی اقدامات از میزان قرار گیری در معرض تابشهای ناشی از وای فای و سایر ادوات الکترونیکی بکاهید.
 
استفاده از هندزفری

بجای استفاده مستقیم از تلفن همراه حین مکالمه، از یک هدفون یا هندزفری استفاده نمایید.
 
مدت زمان استفاده از تلفن

از تلفن همراه برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید.
 
پیام کوتاه

بجای برقراری تماس با تلفن همراه جهت مکالمه، از پیام کوتاه استفاده کنید. (با این حال، در حین رانندگی از ارسال پیام کوتاه اجتناب نمایید).
 
خاموش کردن روتر

از روشن نگاه داشتن تمام هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته روترهای وای فای، تلفن‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی خودداری نمایید.

به هنگام استفاده از یک روتر وای فای حتماً حداقل 1 متر از دستگاه فاصله داشته باشید.
 
رعایت فاصله با روتر

بجای قرار دادن لپ‌تاپ بر روی دامن یا پای خود، آن را بر روی سطحی مانند میز قرار دهید.

برخی مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که دستگاه‌های بی سیم می‌توانند در کار دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب کار گذاشته شده درون بدن تداخل ایجاد نمایند، البته در صورتی که فاصله آنها 8 اینچ و به عبارتی 20 سانتیمتر یا کمتر از یکدیگر باشد. از اینرو افرادی که چنین دستگاه‌هایی در بدن خود دارند بایستی از استفاده از یک گجت بی سیم نزدیک به خود خودداری نمایند.

بهترین راه اجتناب از قرار گرفتن در معرض امواج وای فای جایگزین ساختن روتر وای فای خود با نوع سیم دار آن است.

مطالبی که عنوان شد تمام آن چیزی بود که در خصوص وای فای و ارتباط آن با مشکلات سلامتی می‌توانستیم عنوان کنیم. هرچند شواهد زیادی در خصوص مضر بودن اثرات وای فای در سلامت وجود ندارد، اما مطالعات بیشتری جهت اثبات قطعی این موضوع مورد نیاز است. اما در این بین، فرد می‌تواند جهت کاهش قرار گرفتن در معرض امواج تابشی اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ نماید.

 
منبع: wellnesskeen


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.