آشنایی با سوغات خرم آباد

خرم آباد مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لرنشین کشور است. مهمترین سوغات خرم آباد شامل گلونی، لباس سنتی، نمد، روغن حیوانی، گیوه و عسل می‌شود.
يکشنبه، 26 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با سوغات خرم آباد
خرم‌آباد، مرکز استان لرستان است که در فاصله ۴۵۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است. جمعیت این شهر حدود ۵۰۰ هزار نفر است. بهترین زمان سفر به این شهر، فصل بهار و پاییز است. در خرم آباد شما می‌توانید آثار تاریخی مهمی مانند قلعه فلک الافلاک، مناره آجری، پل شاهپوری، گرداب سنگی و دریاچه کیو را مشاهده کنید. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، این شهر دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص خود نیز هست که با خرید آن‌ها می‌توانید سفر خود را تکمیل کنید.


معروف ترین سوغات خرم آباد

۱. گلونی

معروف‌ترین سوغات خرم‌ آباد و شاید کل استان لرستان روسری‌های مخصوصی است که به آن‌ها گلونی می‌گویند. این روسری‌های بلند که نوعی سربند محسوب می‌شوند را می‌توانید روی سر بیشتر زنان مسن، عشایر یا حتی زنان شهری خرم‌آباد ببینید. این گلونی‌ها عمدتاً در رنگ مشکی با گل‌های مخصوص قرمز دیده می‌شود. این پوشش قدیمی آن قدر از جایگاه مهمی در میان اقوام لر برخوردار است که یک روز خاص در تاریخ ۲۶ اردیبهشت را به عنوان روز ملی گلونی تعیین کرده‌اند. در این تاریخ تمامی زنان و دختران در جشنواره‌های خاص در لرستان و دیگر شهر‌های لر نشین کشور جمع می‌شوند و همگی گلونی‌های زیبایی را به سر می‌کنند.

آشنایی با سوغات خرم آباد


۲. لباس لری

یک سوغات جذاب دیگر که می‌توانید از خرم‌ آباد بخرید، لباس مخصوص لری است. این لباس که برای همه افراد خانواده از جمله بچه‌ها، بانوان و آقایان در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارد بسیار زیبا و جذاب است. لباس لری برای بانوان عموماً از رنگ‌های شاد مانند قرمز، زرد، نارنجی تشکیل شده که نشان دهنده روحیه سرزندگی زنان این دیار است. لباس مردان نیز در مدل‌های متفاوت وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها چوقا گفته می‌شود. این لباس‌ها عموماً از پوششی بلند کت مانند، شلوار گشاد مشکی، کمربند و یک کلاه تشکیل می‌شود.


۳. نمد 

مردمان دیار لرستان از دیرباز تا به امروز بیشتر مشغول کوچ‌نشینی و گله‌داری بوده‌اند. وجود مراتع فوق‌العاده وسیع و زیبا در منطقه لرستان سبب شده تا به این روش برای امرار معاش روی بیاورند. یکی از محصولاتی که هنوز هم توسط افراد محلی خرم‌ آباد تهیه می‌شود نمد است. نمد امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات خرم آباد شناخته می‌شود. به خاطر وجود پشم گوسفندان این منطقه، نمد مالی نیز در اینجا رونق بسیار فراوانی دارد. از نمد برای تهیه کمربند، کلاه، لباس، چادر، زیرانداز و حتی درست کردن عروسک‌های کوچک استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک محصول زیبای نمدی مانند پادری‌های کوچک خوش رنگ را از بازار‌های خرم آباد تهیه کنید و در خانه خود مورد استفاده قرار دهید تا همیشه به یاد سفرتان به خرم آباد باشید.

آشنایی با سوغات خرم آباد


۴.گیوه

گیوه نیز یکی از اصلی‌ترین سوعات خرم آباد است. اگر در خیابان‌های خرم‌ آباد قدم بزنید هنوز هم زنان و مردانی را می‌بینید که گیوه به پا دارند. یک کفش سبک، خنک و بسیار مناسب که توسط کار دست هنرمندان همین شهر تولید می‌شود. شما می‌توانید در خرم‌آباد سفارش دهید که یک گیوه مخصوص و اندازه پای خودتان برایتان بدوزند. این کار زیاد زمان نمی‌برد. تجربه راه رفتن و کار کردن در ساعات زیاد بخصوص در فصل گرما با گیوه‌های دست‌دوز بسیار لذت بخش خواهد بود.

آشنایی با سوغات خرم آباد


۵. روغن حیوانی

روغن حیوانی از آن دسته مواد غذایی است که دیگر در خانه‌های ما وجود ندارد. اما اگر از پدربزرگ و مادربزرگ خود سؤال کنید از خاصیت شگفت انگیز آن برای شما خواهند گفت. خوشبختانه هنوز هم می‌توانید روغن حیوانی اصل و درجه یک را از عشایر لرستان تهیه کنید. برای این کار کافی است به بازار‌های سنتی خرم‌آباد بروید. یک شیشه روغن حیوانی فوق‌العاده بخرید و آن را به عنوان سوغات این خطه همراه خود به خانه ببرید. از جمله خواص روغن حیوانی می‌توان به پاک‌سازی روده، افزایش کلسترول خوب خون، کاهش وزن و بهبود وضعیت قلبی اشاره کرد.

آشنایی با سوغات خرم آباد


۶. عسل

همین مراتع سرسبز لرستان سبب شده تا کندو داری نیز در این استان رونق بگیرد و به یک شغل همیشگی برای مردم محلی آن تبدیل شود. پس این مژده را می‌توان به شما داد که امکان خرید یک اصل کاملاً طبیعی و درجه ۱ در خرم‌آباد برای شما فراهم است. در بیشتر خیابان‌های این شهر می‌توانید فروشگاه‌های مواد غذایی سنتی از جمله عسل را پیدا کنید.

آشنایی با سوغات خرم آباد


۷. برساق

برساق یک نان سنتی است که در منطقه غرب کشور مانند استان‌های لرستان، کرمانشاه و کردستان تهیه می‌شود. این نان بیشتر توسط زنان روستایی پخته می‌شود و به همین دلیل است که عطر و بوی فوق‌العاده خاصی دارد. در تهیه برساق از آرد، شکر، شیر، تخم مرغ، رازیانه، زعفران، نمک، گردو و روغن محلی استفاده می‌کنند. خوردن برساق داغ مخصوصاً در وعده صبحانه در کنار کره، پنیر و شیر محلی حال شما را به شدت خوب خواهد کرد.

آشنایی با سوغات خرم آباد


از کجا بخریم؟

بهترین راه برای خرید خوراکی‌های محلی و همچنین سوغات خرم‌ آباد، رفتن به بازار سنتی این شهر است. بازار تاریخی خرم‌ آباد که مربوط به دوران قاجار است از راسته‌های مختلفی تشکیل شده که در هرکدام گروهی از فروشندگان مشغول ارائه محصولات جذاب محلی هستند. اینجا پر رونق‌ترین محل داد و ستد در خرم‌آباد است و دیدن آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.