مرورگر ما آنقدر که فکر می‌کنیم، ایمن نیست!

اطلاعات جدید نشان می‌دهد که اکثر مردم این حالت به اصطلاح حریم خصوصی را نادیده می‌گیرند.
دوشنبه، 3 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
مرورگر ما آنقدر که فکر می‌کنیم، ایمن نیست!
آیا تا به حال دقت کرده‌اید که هر کلمه‌ای را در گوگل یا مرورگر دیگری جستجو می‌کنید، در جستجوهایی که در آینده دارید، نشان داده می‌شود؟ در نتیجه اگر شخص دیگری از رایانه شما استفاده کند، وی نیز می‌تواند جستجوهای شما را مشاهده کند و شاید این برای شما خوشایند نباشد.
 
همه ما روزانه بارها و بارها از مرورگرهای مختلفی مانند گوگل، بینگ و ... برای یافتن اطلاعات مورد نظرمان استفاده می‌کنیم، اما آیا تا به حال به امنیت مرورگری که برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرتان استفاده می‌کند، اندیشیده‌اید؟ در اغلب مرورگرها گزینه‌ای در تنظیمات وجود دارد که وضعیت اطلاعات شما را به حالت خصوصی در می‌آورد و اینگونه تصور می‌شود که با فعال کردن این گزینه، مشاهده اطلاعات شما برای دیگران امکان پذیر نیست. در این متن برای شما مطالعه جدیدی که در این مورد انجام گرفته است را آورده‌ایم که ممکن است باعث شود که اندکی به فکر فرو بروید.
 

گشت و گذار در اینترنت

وقتی مرورگر وب خود را به حالت ناشناس تنظیم می‌کنید، ممکن است فکر کنید که اطلاعات شما مخفی شده است. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که شما احتمالا اشتباه می‌کنید. این مطالعه که بر روی حدود پانصد نفر انجام شد، نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد و بیان می‌دارد که بر خلاف تصور اغلب افراد، اطلاعات و جستجوی آنها در اینترنت قابل پیگیری و ردیابی است.
 

حریم خصوصی در وب

هنگام مرور اینترنت شما اغلب می‌توانید گزینه خصوصی را انتخاب کنید. اما باید این پیش بینی را داشته باشید: ممکن است حریم شخصی که انتظار دارید را دریافت نکنید و این نتیجه یک مطالعه جدید است.
 
مرورگرهای عمده وب مانند Chrome Google و Safari اپل، یک مرورگر خصوصی را ارائه می‌دهند که گاهی اوقات به عنوان "ناشناس" خوانده می‌شود. این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا از طریق یک ویندوز خصوصی از اینترنت استفاده کنید. به طور معمول، مرورگر اینترنتی شما یک رکورد از تاریخچه هر صفحه‌ای که از آن بازدید کرده‌اید را ذخیره می‌کند. این گزینه نشان می‌دهد که شما از چه سایت‌هایی بازدید می‌کنید و بر پیشنهاداتی که مرورگر شما در مرتبه بعدی سرچ به شما ارائه می‌دهد، تاثیر می‌گذارد.
 
این امکان معمولی که در هر مرورگری وجود دارد، به طور معمول فعالیت‌های شما را در وب ردیابی می‌کند و زندگی شما را ساده تر می‌کند. این بدان معنی است که شما می‌توانید سریعتر به وب سایت‌های مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنید. این بدان معنی است که شما می‌توانید در بخش سرچ، قسمتی از کلمه مورد نظر خود را تایپ کنید و مرورگر باقی آن را حدس می‌زند. اما اگر شما رایانه خود را به دیگران بدهید، ممکن است آنها بتوانند چنین اطلاعاتی را ببینند. بنابراین قرار دادن مرورگر در حالت ناشناس می‌تواند تاریخچه سرچ های گذشته شما را مخفی کند.
 
بسیاری از مردم تصور اشتباهی دارند که قرار دادن تنظیمات مرورگر در حالت ناشناس سبب می‌شود که اطلاعات آنها به طور گسترده تری محافظت شود.
 
به عنوان مثال، یک مطالعه جدید در مورد 460 نفر و توصیف مرورگرهای وب انجام شده است. از هر شخص خواسته شد که یکی از 13 مطلب را بخواند. سپس شرکت کنندگان پاسخ دادند که چگونه می‌توانند در حالی که از این ابزار استفاده می‌کنند، حریم خصوصی را حفظ کنند.
 
پاسخ داوطلبان نشان داده است که آنها حالت ناشناس را نمی‌فهمند. زیرا آنها توضیحی را که مرورگر نوشته بود را در نظر نگرفته بودند.
 
محققان این یافته‌های خود را در تاریخ 26 آوریل 2018 در کنفرانس جهانی وب  در لیون فرانسه گزارش دادند.
 

فرضیه‌های اشتباه

مثلا، بیش از نیمی از داوطلبان تصور می‌کردند که اگر آنها از طریق یک پنجره خصوصی به یک حساب کاربری گوگل وارد شوند، گوگل نمی‌تواند سابقه جستجو آنها را حفظ کند. در صورتی که این فرض درست نیست و هر یک از شرکت کنندگانی که معتقد بودند که مرور خصوصی، آدرس IP دستگاه آنها را مخفی می ‌کند، کاملا قابل ردیابی بودند. (شناسه، آدرس منحصر به فردی است که هر شخص می‌تواند برای پیدا کردن آدرس آی پی هر چیزی که در جهان هستی وجود دارد، استفاده کند).
 
بلیز یور یکی از نویسندگان این مطالعه بود. او در دانشگاه ایلینوی در دانشگاه شیکاگو متخصص امنیت رایانه است. او می‌گوید شرکت‌ها می‌توانند این سردرگمی را با توضیح بهتری درباره حالت ناشناس انجام دهند. به عنوان مثال، ارائه دهندگان مرورگرها باید از وعده‌های نامعلوم و مبهم و غلط اجتناب کنند. به عنوان مثال اپرا (یک مرورگر وب) به کاربران وعده می‌دهد که اسرار شما امن است. فایرفاکس نیز کاربران را تشویق می‌کند تا فهرست‌هایی مانند عدم نشان دادن برای هیچ کس باشند. اما در حقیقت، ممکن است کسی قادر به این کار باشد.
 اگرچه که جستجو در اینترنت سبب راحتی و افزایش سرعت دسترسی ما به اطلاعات زیادی می‌شود، اما این تکنولوژی چندان قابل اعتماد نیست و می‌تواند ما را در برابر جاسوس‌های اطلاعاتی آسیب پذیر کندبسیاری از افرادی که از تنظیمات حالت ناشناس برای مرورگرهای وب استفاده می‌کنند، اما حریم خصوصی مورد نظر خود را به دست نمی‌آورند. پس برای دستیابی به این هدف باید چه کرد؟ آیا می‌شود در دنیای اینترنت حریم خصوصی داشت؟
 
جواب تمام این سوالات در حال حاضر خیر است و باید مسائل امنیتی را تا جای ممکن رعایت کنید اما این به معنای حفاظت صد در صدی نیست.
 
اگرچه که جستجو در اینترنت سبب راحتی و افزایش سرعت دسترسی ما به اطلاعات زیادی می‌شود، اما این تکنولوژی چندان قابل اعتماد نیست و می‌تواند ما را در برابر جاسوس‌های اطلاعاتی آسیب پذیر کند، پس باید این جنبه از این دنیای جدید را دانست و در هنگام استفاده از آن در نظر داشت که شاید چشم‌هایی در حال مشاهده اطلاعات ما هستند.
 
کلمات پر استفاده در متن:
مرورگر: موتور جستجوگری که با استفاده از آن می توان اطلاعات مختلفی را جستجو و پیدا کرد.

آی پی: شنایه یا آدرس اینترنتی که هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا که با آن آدرس به اینترنت متصل شود، قابل ردیابی است. 


 

منبع: سایت ساینس نیوز فور استیودنتس



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.