تفاوت میان سخت افزار و نرم افزار

هر وسیله الکترونیکی خواه یک کامپیوتر باشد و یا یک تلفن همراه بواسطه همکاری مشترک سخت افزار و نرم افزار کار می‌کند. آیا ‏تفاوت میان آنها را می‌دانید؟ این مقاله به زبان ساده تفاوتهای میان سخت افزار و نرم افزار یک وسیله الکترونیکی را توضیح می‌دهد.‏
جمعه، 21 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تفاوت میان سخت افزار و نرم افزار
تفاوت بسیار اساسی میان نرم افزار و سخت افزار که احتمالاً حتی یک کودک نیز می‌تواند آن را برشمارد، قابل لمس بودن سخت افزار است. همچنین می‌توان آن را جزء فیزیکی و واقعی دستگاه به شمار آورد. بر خلاف آن، نرم افزار صرفاً از بیت و بایت تشکیل شده است و به طور کامل غیر قابل لمس می‌باشد. همچنین می‌توان آن را جزء دیجیتال یک دستگاه به حساب آورد. با وجود آنکه تفاوت اولیه میان این دو برای بسیاری از ما کاملاً روشن است، اما جنبه‌های بیشتری از آنها وجود دارد که بایستی به هنگام خواندن تفاوتهای میان‌شان در نظر داشته باشیم.
 

سفت افزار (Firmware)

سفت افزار گرچه به نظر می‌رسد نوع دیگری از «افزار ware» می‌باشد، اما در واقع اینگونه نیست. سفت افزار یک برنامه نرم افزاری دائمی یا غیر قابل ویرایش است که بر روی یک حافظه فقط خواندنی یا حافظه ROM  قرار می‌گیرد. سفت افزار به طور کلی در دستگاه‌هایی بکار گرفته می‌شود که به اجرای تنها یک مجموعه عملکردهای خاص محدود باشند. که از آن جمله می‌توان به ساعتهای دیجیتالی، چراغ راهنمایی، ریموت کنترل و مانند آن اشاره کرد.

اجازه دهید تفاوتهای میان سخت افزار و نرم افزار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را بهتر درک کنیم.
 

سخت افزار چیست؟

سخت افزار شیء یا موجودیتی فیزیکی و با قابلیت لمس می‌باشد. با این وجود، یک سخت افزار بدون وجود یک نرم افزار مناسب خود بی فایده و بلا استفاده است. عکس آن نیز صدق می‌کند، بدین معنی که یک نرم افزار بدون وجود سخت افزار مناسب عملاً بکار نمی‌آید. به عنوان مثال، یک دستگاه مایکرو ویو، نرم افزار اندروید را تشخیص نخواهد داد به این دلیل که اندروید لزوماً برای یک تلفن همراه طراحی شده است.
سخت افزار هر دستگاهی، سیم‌ها، صفحات مدار، تراشه‌ها، مدارهای داخلی و تمام آنچه برای به کار افتادن یک دستگاه الکترونیکی مورد نیاز است را شامل می‌شود.به همین ترتیب، یک سیستم عامل یا نرم افزار کاربردی بدون یک سخت افزار مناسب عملاً غیر قابل استفاده است. به طور خلاصه می‌توان گفت که سخت افزار هر دستگاهی، سیم‌ها، صفحات مدار، تراشه‌ها، مدارهای داخلی و تمام آنچه برای به کار افتادن یک دستگاه الکترونیکی مورد نیاز است را شامل می‌شود.
 

انواع سخت افزار

سخت افزار از سه نوع اصلی و مهم تشکیل شده است که 1- ذخیره سازی و حافظه، 2- مدارها و سایر اسباب و 3- محفظه و بدنه خارجی را شامل می‌شود. اجازه دهید به هر یک از این سه نوع بپردازیم.

نوع اول که شامل ذخیره سازی و حافظه می‌شود، مخزن یا محل ذخیره سازی تمام اطلاعات دیجیتالی و نرم افزاری از جمله اسناد، تصاویر و غیره به حساب می‌آید. و محلی است که دستگاه از آن جهت جمع آوری مجدد و یا یادآوری تمام اطلاعات ذخیره شده مرتبط با عملکرد خود و نیز اطلاعات مربوط به کاربر استفاده می‌کند. نوع دوم یعنی مدارها و سایر اسباب در واقع بخش فنی یک دستگاه یا ماشین به شمار می‌رود. این نوع، از سیم کشی گرفته تا پردازنده‌ها، صفحات مدار، تراشه‌ها،  دستگاه‌های نمایش، اسپیکرها، میکروفن‌ها و مانند آن را شامل می‌شود، این بخش هسته یا نیروگاه یک ماشین به حساب آمده که بدون آن دستگاه کار نخواهد کرد. سومین و آخرین نوع محفظه و بدنه خارجی را شامل می‌شود که در اصل پانل‌ها و پوسته‌هایی هستند که تمام این بخش را کنار یکدیگر نگاه می‌دارند. در برخی ماشین آلات، نوع سوم همچنین به عنوان عایق به منظور جلوگیری از برق گرفتگی کاربر عمل می‌کند.
 

نرم افزار چیست؟

در اصل یک نرم افزار را می‌توان برخی اطلاعات یا داده‌هایی تعریف کرد که توسط یک ماشین جهت انجام وظائف اولیه مورد نیاز خود به منظور برخورداری از عملکرد صحیح، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، نرم افزارهای پیچیده بیشتری وجود داشته که جدای از کمک صرف به دستگاه جهت انجام عملکرد خود، به اجرای وظیفه‌ای متفاوت، با هدف کاهش تلاش انسانی و افزایش کارایی کمک می‌کنند.
 

انواع نرم افزار

چنانچه بخواهیم انواع نرم افزار را به دسته‌های بسیار ابتدایی طبقه بندی نماییم، آنگاه به سه دسته خواهیم رسید که شامل نرم افزار سیستمی، نرم افزار کاربردی و نرم افزار مخرب می‌شود. هرکدام عملکردهای متفاوتی برای انجام دارند. نرم افزار سیستمی می‌تواند در برخی نمونه‌ها (البته نه همیشه) یک سفت افزار نامیده شود و نوعی نرم افزار است که عملکرد مناسب یک دستگاه را با بکار گیری سخت افزار موجود انجام می‌دهد. عملکردهای نرم افزار سیستمی از به کار انداختن یک دستگاه گرفته تا حفظ، تعمیر و بازیابی آن را شامل می‌شود.
نرم افزار کاربردی می‌تواند به عملکرد و کارایی یک ماشین کمک کندنرم افزار سیستمی شامل، سیستم‌های عامل، درایورهای دستگاه و سایر ابزارهای نرم افزاری مورد نیاز جهت کمک به نرم افزار اصلی به منظور انجام برخی وظائف می‌شود. نوع دوم تحت عنوان نرم افزار کاربردی همانطور که از نام آن پیداست نوعی نرم افزار مورد نیاز جهت انجام وظائف خاص کاربر محور با هدف به حداقل رساندن تلاش انسانی و افزایش کارایی است. نرم افزار کاربردی می‌تواند به عملکرد و کارایی یک ماشین کمک کرده و همچنین می‌تواند تأثیری بر این مورد نداشته باشد، با این حال کار آن بیشتر به اجرا گذاشتن وظائف مختص کاربر با استفاده از منابع موجود را شامل می‌شود.

سومین نوع نرم افزار، بدافزار (malware) است که دشمن یک دستگاه به حساب می‌آید. هدف آن مختل ساختن عملکرد عادی دستگاه به ویژه در خصوص کامپیوترها است.
 

مثالهایی از سخت افزار و نرم افزار

اکنون بایستی در خصوص این دو مفهوم توضیح بسیار شفافی ارائه دهیم. سعی کنید نمونه‌هایی از سخت افزار و نرم افزار را به خاطر آورید. برای این کار همچنین می‌توانید به مثالهایی که در زیر آورده شده است، مراجعه نمایید.
 

سخت افزار

* دکمه‌ها و دسته‌ها

* چراغ‌های ال‌ای‌دی (LED)

* سیم‌های خارجی

* پورتهای اتصال

* محفظه و بدنه

* صفحات مدار داخلی

* واحدهای پردازش

* سیم کشی داخلی

* حافظه داخلی و ادوات ذخیره سازی
 

نرم افزار

* سیستم‌های عامل (ویندوز، اُ اس ایکس (OSX)، لینوکس (Linux)، اندروید، آی‌ اٌ اس (iOS)، و غیره)

* سفت افزار

* نرم افزار پردازش داده و ورد (word) (مایکروسافت آفیس (Microsoft Office))

* نرم افزار پردازش تصویر (ادوب فتوشاپ (Adobe Photoshop)، ایلوستریتور (Illustrator) و غیره)

* مرورگرهای اینترنت (اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer)، گوگل کروم (Google Chrome)، موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox))

* ویروسها و بدافزارها

در مجموع می‌توان گفت که نرم افزار یک برنامه یا سیستم عامل بر روی دستگاه است و سخت افزار خود دستگاه می‌باشد.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.