سرعت اینترنت و نحوه کارکرد آن

آیا سرعت اینترنت شما را دچار سردرگمی کرده است؟ آیا اطلاع خاصی از واژه‌های مگابیت و پهنای باند ندارید؟ نگران نباشید، ‏افراد زیادی مانند شما از سرعت اینترنت و نحوه کارکرد آن اطلاع چندانی ندارند. از طریق این مقاله اطلاعاتی در این خصوص بدست ‏خواهید آورد.‏
شنبه، 22 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
سرعت اینترنت و نحوه کارکرد آن
سئوالات بسیاری در خصوص سرعت اینترنت، نحوه عملکرد آن، معنای کیلوبیت بر ثانیه، مگابیت بر ثانیه، مگابایت بر ثانیه و گیگابیت بر ثانیه، تفاوت سرعت در آپلود و دانلود و عوامل تأثیر گذار بر روی سرعت اینترنت وجود دارد که در این مقاله به تمامی آنها پاسخ می‌دهیم.
 

تعریف سرعت اینترنت

سرعت اینترنت و مقداری که خدمات ارائه رسان به شما معرفی می‌کند (به عنوان مثال 5 مگابیت بر ثانیه) هیچ ارتباطی با سرعت کارکرد اینترنت شما ندارد. در عوض سرعت اینترنت، پهنای باند اختصاص داده شده به شما است. پهنای باند مقدار داده‌ یا اطلاعاتی است که می‌تواند به شما ارسال شود و معمولاً آن را در واحد ثانیه اندازه گیری می‌کنند. به عنوان مثال 5 مگابیت بر ثانیه به معنای آن خواهد بود که می‌توانید تا 5 مگابیت اطلاعات در هر ثانیه دریافت کنید.
 

نحوه کارکرد پهنای باند

بهترین راه توضیح (و درک) نحوه عملکرد پهنای باند (و سرعت اینترنت شما) از طریق قیاس و تشبیه است.

پهنای باند را مانند یک بزرگراه یا آزاد راه در نظر بگیرید که تمام اتومبیل‌ها (در اینجا اطلاعات) با سرعت یکسان در حرکت هستند، بنابراین به منظور دریافت اطلاعات بیشتر از اینترنت با سرعت بالاتر به کامپیوتر خود، این آزاد راه نیاز داشته که عریض‌تر باشد.
 مگابیت بر ثانیه معادل 1 لاین بزرگراه استبه عبارت دیگر، 1 مگابیت بر ثانیه معادل 1 لاین بزرگراه است. و اجازه دهید فرض کنیم می‌خواهید تصویری به حجم 5 مگابیت را دانلود کنید. بنابراین اگر دارای پهنای باند 1 مگابیت بر ثانیه باشید (یعنی 1 لاین از بزرگراه) تقریباً 5 ثانیه دانلود این تصویر طول خواهد کشید.

اکنون فرض کنید شما دارای اتصال پهنای باند 5 مگابیت بر ثانیه یا 5 لاین بزرگراه هستید. به چه سرعتی تصویر خود را دریافت خواهید کرد؟ 1 ثانیه
 
پهنای باند
 پهنای باند بیشتر به معنای دریافت اطلاعات بیشتر در یک زمان یکسان است. در این مثال، می‌توانید با یک پهنای باند وسیع‌تر در یک زمان یکسان 5 تصویر را دانلود کنید در حالی که در همان زمان و با پهنای باند کمتر، تنها 1 تصویر قابل دانلود می‌باشد.

نکته حائز اهمیتی که اکثر افراد را دچار سردرگمی می‌کند آن است که اینترنت شما از 1 مگابیت بر ثانیه به 5 مگابیت بر ثانیه سریعتر نمی‌شود، بلکه این اطلاعات هستند که با سرعت بیشتری به شما منتقل می‌شوند به این دلیل که در یک زمان یکسان اطلاعات بیشتری می‌تواند برای شما ارسال شود.
 

مفاهیم کیلوبیت بر ثانیه، مگابیت بر ثانیه، مگابایت بر ثانیه و گیگابیت بر ثانیه

یکی دیگر از جنبه‌های گیج کننده به هنگام خرید اینترنت بر اساس سرعت، اصطلاحات و اختصاراتی است که در مورد آن بکار برده می‌شود. مگابیت بر ثانیه، کیلوبیت بر ثانیه و ... به چه معنا هستند؟

واژه‌های عنوان شده میزان اطلاعات فرستاده شده در هر ثانیه را نشان می‌دهند. در ادامه در خصوص میزان اطلاعاتی که می‌توانید مصرف کنید صحبت خواهیم کرد.

* کیلوبیت بر ثانیه (Kilobit) با نام اختصاری kbps ـ زمانی به کار می‌رود که در خصوص سرویس dialup (اتصال به اینترنت از طریق شماره گیری) و DSL سرعت پایین صحبت کنیم.

* مگابیت بر ثانیه (Megabit) با حروف اختصاری mbps یا Mbps ـ بعضی افراد آن را با مگابایت اشتباه می‌گیرند. تفاوت میان این دو در نحوه نوشتن حرف «b» در حروف اختصاری آن است؛ Mbps (مگابیت بر ثانیه) است در حالی که MBps مگابایت بر ثانیه را نشان می‌دهد. این واحد یکی از متداول‌ترین واحدهای سرعت بکار رفته می‌باشد.

* مگابایت بر ثانیه با حروف اختصاری MBps ـ معمولاً در طرح‌های اینترنت (خانگی) استفاده نمی‌شود.

* گیگابیت بر ثانیه با حروف اختصاری gbps ـ به ندرت در طرح‌های اینترنتی استفاده شده و هزینه‌های آن برای مصارف خانگی یا تجاری کوچک غیر عملی است.
 

تبدیل واحدهای پهنای باند اینترنت

برای آنکه درک بهتری از میزان بزرگی یا کوچکی هر واحد سرعت (پهنای باند) داشته باشید، در این بخش یک جدول تبدیل آورده شده است که می‌توانید به آن رجوع نمایید.

* تبدیل بایت به بیت: ضرب در 8

* بیت به بایت: تقسیم بر 8

* مگا به کیلو: ضرب در 1000

* کیلو به مگا: تقسیم بر 1000

* گیگا به مگا: ضرب در 1000

* مگا به گیگا: تقسیم بر 1000

* گیگا به کیلو: ضرب در 1000000

* کیلو به گیگا: تقسیم بر 1000000
 

واحدهای پهنای باند و داده‌های مورد استفاده شما

در این بخش کارهایی که در اینترنت انجام می‌دهید و میزان پهنای باند (و اطلاعات) مور استفاده آورده شده است.

* یک صفحه وب = 1 مگابایت (MB)

* یک ایمیل متنی = 97ر0 مگابایت

* 10 دقیقه تماشای ویدئو = 43 مگابایت

* دانلود یک تصویر = 5ر2 مگابایت

* 30 دقیقه بازی = 5ر2 مگابایت
 

تفاوت میان سرعتهای آپلود و دانلود

دیگر موضوع گیج کننده در خصوص خرید اینترنت به هنگام مشاهده فهرست سرعتهایی مانند 1/5 مگابیت بر ثانیه است. این بدان معناست که طرح اینترنتی دارای سرعت دانلود 5 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 1 مگابیت بر ثانیه است.
علت متفاوت بودن سرعت دانلود و آپلود آن است که اکثر اتصالات اینترنتی نامتقارن هستندعلت متفاوت بودن سرعت دانلود و آپلود آن است که اکثر اتصالات اینترنتی نامتقارن هستند. و از آنجا که اکثر کاربران محتوای مصرفی بیشتری نسبت به آپلود دارند، پهنای باند برای سرعتهای دانلود بیشتر از آپلود است.
 

عوامل تأثیر گذار بر سرعت اینترنت

چندین عامل بر سرعت اینترنت شما اثر منفی برجای می‌گذارند.
 
نوع اتصال
نوع اتصال نقش مهمی در میزان سرعت اتصال اینترنت ایفاء می‌کند. در اینجا نیز از قیاس خود کمک می‌گیریم، اندازه برخی جاده‌ها (پهنای باند) ثابت یا محدود است به این معنی که نمی‌توانند عریض‌تر و بزرگتر شوند. Dialup و تا حدودی DSL نمونه‌های کاملی از آن به شمار می‌روند.
 
ترافیک
در اینجا نیز مجبور به استفاده از قیاس خود هستیم. اینترنت شما می‌تواند درست مانند یک بزرگراه دچار ترافیک و بهم فشردگی شود. هرچه اطلاعات (یا اتومبیل‌های) بیشتری دریافت یا ارسال شود، پهنای باند (لاینهای بزرگراه) بیشتری در یک زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی مواقع تمام لاین‌ها اشغال شده بنابراین زمان بیشتری صرف رسیدن اتومبیل‌‌ها (اطلاعات) به شما می‌شود.

ازدحام و ترافیک معمولاً در طول زمانهای اوج مصرف رخ می‌دهد. زمان اوج مصرف زمانی است که همه از کار تعطیل شده و وارد اینترنت می‌شوند. اما در صورتی که اینترنت شما از نوع شبکه خانگی باشد (و همه آنلاین باشند) یا شخصی از اتصال بی سیم شما خارج از خانه‌تان استفاده می‌کند، همچنین ممکن است دچار کندی سرعت شوید.
 
تجهیزات، اتصالات و کابلهای کهنه یا خراب
کابل‌ها، سیم‌ها و اتصالات را مانند بزرگراهی در نظر بگیرید که به طور ناگهانی از 5 لاین به 1 لاین تقلیل پیدا کنند. این امر تمام اتومبیل‌ها (اطلاعات) را دچار تگنا کرده و در نهایت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا به شما برسند.

همین امر در خصوص تجهیزات صدق می‌کند. چنانچه تجهیزات شما قدیمی باشند و یا به طور مطلوب پیکربندی نشده باشند می‌تواند سرعت دریافت اطلاعات شما را آهسته سازد.
 
فاصله
هرچه شما از سازمانهای ارائه دهنده خدمات اینترنت یا ISP (هاب) دورتر باشید، اطلاعات زمان طولانی‌تری برای انتقال از اینترنت به کامپیوتر شما صرف خواهند کرد.

 
منبع: plugthingsin


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما