اعتدال در استفاده از اینترنت

این مقاله به نحوه درست استفاده کردن از اینترنت و خود کنترلی در فضای مجازی می پردازد.
يکشنبه، 30 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتدال در استفاده از اینترنت
اینترنت فضایی زاییده تکنولوژی، بسیار پیچیده و به همان نسبت هم نیازمند آگاهی، تسلّط و کنترل و پایبندی به اصول فنّی، اخلاقی و اجتماعی است و با چنین حضور آگاهانه و هدفمندی است که اینترنت فرصت هایی استثنایی و نامحدود برای رشد و بالندگی مشترکانش فراهم می کند.[1]

اینترنت با توجه به ماهیت، محتوا و ویژگی هایی نظیر دسترسی آسان، ناشناس ماندن کاربران و.. . یکی از موقعیت هایی است که خلوت با نامحرم در آن جدای از آشفتگی های روانی زمینه را برای انواع انحراف های اخلاقی آسان می کند، حال آن که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

«ألا لایخلونّ رجل بامرأة إلّا کان ثالثهما الشّیطان؛[2]

بدانید که هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نمی کند جز آنکه سومی آن ها شیطان است».

در مورد «خود کنترلی در فضای اینترنت»، به راهکارهای زیر توجّه داشته باشید:

عادت به اینترنت، عادتی رفتاری است و مثل عادت به ماده مخدّر نیست که هدف از درمان، ترک و دوری از آن به طور مطلق باشد. بلکه اینترنت یا رایانه نماد فناوری و لازمه زندگی امروزی می باشد؛ بنابراین هدف از درمان، تسلّط بر استفاده از آن و مهار عوارض وابستگی به آن است.

در حد امکان از قرار دادن رایانه خود در اتاق شخصی و دور از نظارت دیگران خودداری نمایید.

أکثر افراد اینترنت را ابزاری برای سرگرمی و پرسه زنی می دانند نه برای کسب آگاهی، از همین رو خطری که آنها را تهدید می کند بسیار بیشتر است، چون نمی دانند چه می خواهند و به کجا می خواهند بروند، در حالی که اگر شما بدانید به کجا می خواهید بروید پس احتمال خطر کمتر می شود؛ بنابراین تصمیم بگیرید بدون نیاز معقول به اینترنت، سراغ آن نروید و اگر هم نیاز شد بلافاصله پس از اتمام کار بدون معطلی از اینترنت خارج گردید.

ساعات آن لاین بودن خود را پله پله کاهش داده و برای مبارزه با هواهای نفسانی هم که شده روی هر لینکی در اینترنت کلیک نکنید؛ زیرا شیطان قدم به قدم جلو می آید و از روز اول به انسان پیشنهاد یک خلاف غیراخلاقی را نمی دهد و از موارد کوچک و جزیی کار خود را شروع می کند.

خود را مقید کنید که از یک برنامه زمان بندی شده برای اتصال به اینترنت و خروج از آن استفاده کنید. هرگز به بهانه اینکه هنوز وقت است بی هدف به پرسه زنی در اینترنت نپردازید.

جستجوهای علمی را به گونه ای مطمئن انجام دهید. به عنوان مثال اگر به دنبال یک مطلب علمی هستید، سعی کنید از سایت های معتبر و کتابخانه ها استفاده کنید.

جایگزین مناسبی برای اوقات فراغت خود نظیر ورزش، مطالعه کتاب، دید و بازدید از فامیل، رفتن به مراکز تفریحی سالم و... فراهم نمایید.

موارد و حالاتی که شما را تشویق به رفتن در سایت های مبتذل می کند در جدولی یادداشت کرده و سعی کنید در آن مواقع از اینترنت دوری کنید.

در مورد عواقب سوء و مهم ترین گرفتاری ها نظیر اعتیاد اینترنتی، صرف هزینه های بی مورد، استرس، اضطراب، تشویش ذهن، چشم چرانی و یا انحرافات اخلاقی دیگر که ممکن است استفاده از اینترنت برای تان ایجاد نماید، مطالعه و تفکر نموده و روزانه مرور کنید تا حالت خود کنترلی و تنفر از پلیدی ها در شما نهادینه شود.

خود را همواره در محضر خداوند دانسته و عزم جدی بر ترک معصیت داشته باشید. در صورت موفقیت برای خود پاداش و در صورت عدم موفقیت، تنبیهی در نظر بگیرید تا انگیزه پایبندی به قراری که با خود گذاشتید، در شما تقویت گردد.

با استعانت از خداوند رحمان و توسّل به ائمه (علیهم السلام)، نمازهای خود را با توجه و حضور قلب کامل به جا آورید؛ زیرا نماز بزرگ ترین عامل بازدارنده از کژی هاست.


پی نوشت ها:
[1] . فرود حمیدیان، اعتیاد به اینترنت و موبایل: بررسى عوارض وابستگى به اینترنت، موبایل و بازى‏هاى کامپیوترى، ص 137.
[2] . ابوالقاسم پاینده، نهج الفصاحه مجموعه کلمات قصار حضرت رسول، ص 246، قصار 478.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.