چرا قبل از بارداری باید فشار خون بالا کنترل شود؟

از عوارض داشتن فشار خون بالا قبل از زمان بارداری و تاثیرات آن بر جنین می‌توان به جداشدن زودرس جفت، مسمویت حاملگی، دفع پروتئین در ادرار و ... اشاره کرد، که در ادامه این موضوع بیشتر بررسی می شود.
يکشنبه، 30 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا قبل از بارداری باید فشار خون بالا کنترل شود؟
آیا شما قبل از بارداری دچار فشار خون بالا بودید؟ بیایید به بررسی تاثیر این مساله بر روی بارداری و فرزند آینده‌تان بپردازیم. اگر شما هم جزئی از جمعیت 5 درصدی خانم‌هایی هستید که به فشار خون قبل از بارداری دچار بوده‌اید، بارداری شما پیچیده‌تر از حالت معمول است. نوزادانی که از مادران با فشار خون بالا متولد می‌شوند تحت ریسک تولد نارس و یا وزن کم در زمان تولد هستند. اگر در دوران بارداری به خوبی از خود مراقبت کنید و از کمک پزشکی خوبی نیز برخوردار باشید، شانس بسیار خوبی برای داشتن یک فرزند کاملا سالم خواهید داشت. در ادامه آنچه باید در ذهن داشته باشید را آورد‌ه‌ایم:


مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE inhibitors)

این داروهای کنترل فشارخون بالا، به خصوص در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری برای فرزندتان خطرناک می‌باشند. مصرف این دارو‌ها می‌تواند باعث بروز افت فشار خون و آسیب‌های جدی کلیوی و تراکم پتاسیم در بدن مادر گردد و برای فرزند ممکن است باعث مرگ شود. بهتر است قبل از اقدام به بچه‌دار شدن استفاده از این داروها را کنار بگذارید. اگر الان درحال استفاده از آنها هستید بلافاصله با پزشک‌تان تماس بگیرید تا داروی شما را تغییر دهد. تا زمانی که پزشک‌تان به شما توصیه نکرده است استفاده از داروهایتان را متوقف نکنید.


شما در معرض جداشدن زودرس جفت هستید

جدایش زودهنگام جفت یا جدایی جفت از دیواره‌ی رحمی برای فرزند و مادر خطرناک می‌باشد. این عارضه معمولا پس از هفته‌ بیستم بارداری اتفاق افتاده و باعث خونریزی شدید می‌گردد.


شما در معرض ریسک پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) هستید

یک چهارم خانم‌های بارداری که دچار فشار خون بالا در زمان بارداری هستند به این عارضه (پره اکلامپسی) مبتلا می‌گردند. این پدیده معمولا بعد از هفته‌ بیست و هشتم بارداری اتفاق می‌افتد.

پزشک‌تان شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت.‌ فشار خون شما به طور مداوم چک خواهد شد و ادرار‌تان برای بررسی وجود پروتئین (پروتئین در ادرار) مورد آزمون قرار خواهد گرفت. (یکی از علائم مسمومیت حاملگی وجود پروتئین زیاد در ادرار است) بعضی پزشکان توصیه می‌کنند تا در منزل نیز فشار خون‌تان را مداوم چک نمایید.

شما می‌توانید تغییرات مفیدی در خود ایجاد کنید. کنترل و نظارت بر افزایش وزن‌تان، مصرف مداوم داروها و ورزش روزانه می‌تواند در جلوگیری از بروز مشکلات بسیار موثر باشد.


راه های کنترل فشار خون قبل از بارداری

اگر فشار خون‌ بالایی داردید و قصد باردار شدن دارید بهتر است قبل از اقدام به بارداری آن را تحت کنترل در آورید؛ توصیه‌های زیر این مسیر را برای شما روشن خواهند کرد:

در ابتدا با مشورت با پزشکتان راهی برای کنترل فشار خون انتخاب کنید.

قبل از تصمیم به بارداری یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید،‌ به اندازه کافی ورزش کنید و وزن اضافی‌تان را کاهش دهید.

قبل از بارداری به طور منظم و مرتب داروهای ضدفشارخونی که دکترتان تجویز کرده است را ‌مصرف کنید.

با مشورت با دکترتان مطمئن شوید که داروهای‌تان را می‌توانید در دوران بارداری بدون اینکه خطری برای جنین ایجاد شود مصرف کنید.

در حین بارداری برای اندازه‌گیری فشار خون‌ مرتبا به دکترتان مراجعه کنید.

در صورتی که هر شکلی از بیماری کلیوی دارید،‌ به دکترتان اطلاع دهید.

در صورتی که علائم پره‌اکلامپسی و اوج‌گیری ناگهانی فشار خون در بارداری در شما ظاهر شد، فورا به پزشکتان اطلاع دهید.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.