کشف علمی بنیادی‌ای که می تواند منجر به راه‌هایی جدید برای مرمت قلب‌های آسیب دیده شود

کشف سلول جدیدی که می‌تواند قلب را التیام بخشد

محققان یک جمعیت سلولی قبلا شناخته نشده را در مایع پریکاردی موجود در داخل کیسه اطراف قلب، کشف کرده اند. این کشف می تواند منجر به درمان های جدید برای بیماران مبتلا به قلب آسیب دیده شود.
سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
کشف سلول جدیدی که می‌تواند قلب را التیام بخشد
تصویر قلب (تصویر آرشیوی).
اعتبار: © abhijith3747 / Adobe Stock
 

گزارش کامل

محققان دانشگاه کالگری اولین کسانی هستند یک جمعیت سلولی قبلا شناخته نشده را در مایع پریکاردی موجود در داخل کیسه اطراف قلب، کشف کرده اند. این کشف می تواند منجر به درمان های جدید برای بیماران مبتلا به قلب آسیب دیده شود. این مطالعه که به رهبری دکتر پل کوبِس، و دکتر جاستین دنیست، و دکتر پل فداک انجام شده است در نشریه مصونیت منتشر شده است.
 
آزمایشگاه کوبس در همکاری آزمایشگاه فداک دریافت که یک سلول خاص، یک ماکروفاژ حفره پریکاردیGata6+ ، کمک می کند تا قلب آسیب دیده در موش ها التیام یابد. این سلول در مایع پریکاردی (کیسه اطراف قلب) از یک موش با آسیب قلبی کشف شد. در کار با فداک، یک جراح قلب و مدیر جدید موسسه قلبی عروقی لیبین در آلبرتا، همان سلول ها در داخل غشاء خارجی قلب انسانی افراد مبتلا به آسیب های قلبی نیز یافت شد، و این تایید می کند که این سلول های ترمیمی نوید بخش درمان جدیدی برای بیماران قلبی هستند.
 
کوبِس، مدیر موسسه بیماری های مزمن اسنایدر در دانشکده پزشکی کومینگ و استاد گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی می گوید: "سوختی که به این مطالعه نیرو داد، بودجه‌ای بود از بنیاد قلب و سکته کانادا، و همکاری بین دو موسسه تحقیقاتی عمده در CSM (اسنایدر و لیبین)، و مشارکت مهم بشردوستانه از خانواده های لیبین و اسنایدر برای به دست آوردن تجهیزات تصویربرداری‌ای که در دسترس برنامه های بسیار کمی در سطح جهانی است."
 
پزشکان قلب هرگز پیش از این این امکان را کاوش نکرده بودند که سلولهای خارج از قلب بتوانند در درمان و ترمیم قلب بعد از آسیب، شرکت کنند. بر خلاف دیگر اندام ها، قلب ظرفیت بسیار محدودی دارد که خود را تعمیر کند. بر خلاف دیگر اندام ها، قلب ظرفیت بسیار محدودی دارد که خود را تعمیر کند، به همین دلیل است که بیماری های قلبی علت شماره یک مرگ و میر در آمریکای شمالی است.
 
فداک، پروفسور دپارتمان علوم قلبی، می گوید: "کشف یک سلول جدید توسط ما که می تواند به بهبود عضله قلب آسیب دیده کمک کند، راه های درمان جدیدی را باز می کند و برای میلیون ها نفر که از بیماری های قلبی رنج می برند، امیدوار کننده است. ما همیشه می دانستیم که قلب در داخل یک کیسه پر از مایعی عجیب قرار دارد. در حال حاضر می دانیم که این مایع پریکاردی غنی از سلول های شفابخش است. این سلول ها ممکن است راز ترمیم و بازسازی عضلات جدید قلب را در خود داشته باشند. امکانات برای کشف بیشتر و درمان های ابتکاری جدید هیجان انگیز و مهم هستند."
 
با همکاری مشترک و آوردن تخصص بالا در راستای دیسیپلین ها، محققان اصلی که با جراح قلب و کارشناسان بالینی کار می کردند، سلول را در کمتر از سه سال تعیین هویت کرده اند. این یک چارچوب زمانی نسبتا سریع است برای حرکت تحقیقات از مدل آزمایشگاهی و مدل های حیوانی به مردم.
 
سپس فداک امیدوار است که یک دانشمند پایه ای را استخدام کند تا تحقیق را به مطالعه‌ای گسترده تر از ترمیم قلب انسان سوق دهد. این برنامه جدید، همکاری بین تحقیقات اساسی و بالینی را برای یافتن درمانهای بالقوه جدید برای بهبود ترمیم قلب توسعه خواهد داد.
 
این تحقیق توسط بنیاد قلب و سکته کانادا، موسسه تحقیقات سلامتی کانادا، برنامه کرسی های تحقیقاتی کانادا، و موسسه ملی سلامتی حمایت می شود.
 

پیوندهای آزمایشگاهی باعث افزایش جریان خون در قلب‌های دچار آنفارکتوس شده‌ی موش‌ها می‌شود

پیشرفت ها در تحقیقات سلول های بنیادی امید دهنده‌اند برای درمان هایی که می تواند به بیماران کمک کنند که پس از حمله قلبی بافت عضله قلب را دوباره رشد دهند، که کلیدی است برای دستیابی به بهبودی کامل تر بیماران. امروزه دانشمندان موفقیت هایی را گزارش می کنند در به وجود آوردن رگ‌های خونی کاربردی در آزمایشگاه برای قلب های موش هایی که متحمل حمله قلبی شده اند.
 
ژنگ، پروفسور وابسته مهندسی زیست شناسی دانشگاه واشنگتن، گفت: "بر طبق دانش ما، این اولین تظاهر است که در آن ساخت عروق خونی سازمان یافته با تزریق وریدی خارج از بدن منجر به ادغام بهبود یافته با عروق خونی میزبان و جریان خونی بافتی بهتر می شود."
 
دانشمندان نشان دادند که با رشد سلول های بنیادی گرفته شده از بافت قلب در بشقاب پتری، با توجه به ساختار رگ های خونی، آنها می توانند ترکیب بافت با عروق موجود قلب را بهبود بخشند.
 
ژنگ ادامه داد: "من با یک پس زمینه مکانیکی آمده ام." "من عاشق فکر کردن در مورد پویایی جریان خون هستیم. تمام بدن های ما عروقی است. این شبکه عروق، پویا و مرتبط است، شبیه یک سیستم حمل و نقل که همیشه خود را بازسازی می کند."
 
موری توضیح داد که انقطاع جریان خون در طی یک حمله قلبی منجر به از دست رفتن مهم ضربان قلب و عملکرد قلب می شود. کشف یک سلول جدید توسط ما که می تواند به بهبود عضله قلب آسیب دیده کمک کند، راه های درمان جدیدی را باز می کند عضله قلبِ رشد کرده از سلول های بنیادی نه تنها باید زنده بماند و با بافت میزبان یکی شود، بلکه باید جریان خون کافی را نیز بازگرداند. او استاد پاتولوژی،  مهندسی زیست شناسی و پزشکی / قلب و عروق دانشگاه واشنگتن است.
 
تیم تحقیقاتی از سلول های بنیادی انسانی استفاده کرد برای ایجاد یک ساختار عروقی، یا پچ، با یک شبکه کاری از عروق خونی که عروق قلب یک قلب انسانی را تقلید می کند.
 
ژنگ گفت: "توانایی سازماندهی عروق در بافت خارج از بدن بسیار مهم بود." "وقتی ما پچ را کاشتیم، متوجه شدیم که بافت منتج شده از سلول های بنیادی به طور موثری با سیستم گردش خون عضلانی میزبان هماهنگ شده است. این موجب بهبود جریان خون به بافت مهندسی شده گردید و مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندنش را به آن داد."
 
تکنیک های تصویربرداری میکروآنژیوگرافی نوری که توسط ریکی وانگ، استاد مهندسی زیست شناسی UW، ایجاد شده است، نشان داد که جریان خون درون پیوند ها بیست برابر بیشتر از سایر موارد است. محققان گفتند که این امر نشان می دهد که رشد بافت در آزمایشگاه فایده معنی دار برای سلول های قلب قبل از اینکه آنها را در قلب موش بکارند دارد.
 
مترجم: علی رضایی میرقائد
منبع: دانشگاه کلگری و دانشگاه علوم پزشکی واشنگتن / UW Medicine


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.