معرفی کتاب «درس­ هایی از حجاب اسلامی» به قلم مهدی مجتهدی سیستانی

کتاب «درس­هایی از حجاب اسلامی» به قلم سید مهدی مجتهدی سیستانی در سال 1389 توسط انتشارات پیام حجت چاپ شد.
دوشنبه، 7 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حدیثه اسفندیار
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «درس­ هایی از حجاب اسلامی» به قلم مهدی مجتهدی سیستانی
کتاب «درس­هایی از حجاب اسلامی» به قلم سید مهدی مجتهدی سیستانی در سال 1389 توسط انتشارات پیام حجت چاپ شد.
 
نویسنده در مقدمه کتاب می­ نویسد: دشمن که خوب می ­دانست با اختلاف، کمر اسلام را می­توان شکست، درهمین زمینه سرمایه­ های هنگفتی خرج نمود تا در هر سه بخش عقاید، احکام و اخلاق اسلامی شعله شبهه و اختلاف را روشن کند و ازاین میان، موضوع حجاب را بیشتر مورد هدف قرار داد تاباحذف آن میل به جنس مخالف و شهوت را بیشتر تحریک کند و زن و مرد را بیشتر به جان هم بیاندازد و خود از بیرون به این اختلاف و فجور و فحشا به نظاره نشسته و خنده ­های مستانه سر دهد؛ زیرا اگر شهوت­ پرستی درمورد جنس مخالف، گلوی یک جامعه را چنگ زد و فجور و فحشا درآن رواج پیدا کرد، امور آن جامعه از شش جهت اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و فردی فلج شده و رابطه سلطه استعمار هموار می­ گردد. وی برهمین اساس، تلاش خود را درجهت بیدارکردن مردم مسلمان پیرامون نقشه ­های استعمار پیر غرب و دفاع از یکی از مهمترین ارزش­های بزرگ اسلامی یعنی حجاب و عفت می ­داند.

نویسنده کتاب حاضر را درچهار بخش حجاب در آیات قرآنی، حجاب در روایات، حجاب در تجربه و پاسخ به شبهات حجاب تنظیم نموده است.

دربخش اول کتاب «حجاب در آیات قرآن»، نویسنده آیات قرآنی مربوط به محدوده حجاب و علت وجوب آن، حکمت حجاب، چگونگی تعامل زن و مرد نامحرم بایکدیگر و ... بررسی می­ کند. در این بخش، که درواقع قسمت اعظم کتاب را تشکیل می ­دهد، قوانین زیادی مانند نگاه شهوت انگیز ممنوع، آشکار کردن زینت­ ها ممنوع، راه رفتن شیطانی ممنوع، عشوه گری به وسیله صدا ممنوع، اختلاط زن و مرد نامحرم ممنوع و دوست پسر ممنوع باتوجه به آیات قرآنی مرتبط مطرح می­ شود.

در بخش دوم کتاب «حجاب در روایات» نویسنده به مجموع روایاتی در زمینه حرمت نگاه هوس ­انگیز و هوس­ آلود به نامحرم و علت حرمت آن، بیان محدوده حجاب و علت وجوب آن، بیان مفصل عذاب بی­ حجابان، بیان مصداق صحیح از پوشش اسلامی مردان، زنان و کودکان و حرام بودن پوشش ­های غیراسلامی و ... می ­پردازد.

نکته مهمی که نویسنده در پایان این فصل به آن اشاره می­ کند، این است که حجاب و پوشش مخصوص زنان نیست، بلکه نه تنها مردان که کودکان دختر و پسر نیز دارای حکم حجاب هستند. همچنین این نکته که روایاتی که پیرامون وجوب حجاب و محدوده آن به دست ما رسیده، صریح­ترین الفاظ را دارا است که به ­هیچ وجهی قابل تاویل نیست از دیگر نکات قابل تامل این فصل است.

در بخش سوم کتاب «حجاب در تجربه»، نویسنده محسنات حجاب، آثار شوم بی­ حجابی و عوامل بی­ حجابی و راه درمان آن را به تفصیل بررسی می­ کند.

ازجمله مهمترین محسنات حجاب رکود جرم و کاهش مفاسد اجتماعی، کاهش سریع و قابل توجه تجاوز به عنف، توقف روند افزایش طلاق، جلوگیری از تنوع­ طلبی مردان، حفظ اصالت زن و مرد، شکوفایی استعدادهای انسانی، محافظت از ارزش­های اخلاقی، به سلامت گذشتن دختران و پسران از دوره جوانی و  ازبین رفتن مدگرایی و رقابت­های منفی است.

ازسوی دیگر ازجمله آثار شوم بی­ حجابی می توان به افزایش فساد و فحشا در جامعه، افزایش تولد جنین ­های نامشروع و سقط آن­ها، فروپاشی کانون گرم خانواده، افزایش روند طلاق و افزایش چشم­گیر عشق­ های پوشالی اشاره کرد.

در بخش چهارم کتاب «پاسخ به شبهات حجاب»، شبهات رایج درباره حجاب مطرح می­ کند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.