متداول‌ترین مشکلات مرتبط با شبکه کامپیوتری و راه‌های رفع آنها

اشکالات متداولی که در رابطه با شبکه بندی کامپیوتر بوجود می‌آید، موجب بروز مشکلاتی در تنظیمات اینترنت اداره و همچنین ‏خانه می‌شود. از آنجا که این مسائل پیش پا افتاده به حساب می‌آیند، می‌توانند با کمی توجه به جزئیات به راحتی رفع شوند. در این ‏بخش به چند مورد از آنها می‌پردازیم.‏
جمعه، 11 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
متداول‌ترین مشکلات مرتبط با شبکه کامپیوتری و راه‌های رفع آنها
خواه مدیریت یک سیستم در سازمان بر عهده‌تان باشد یا در خانه یک سیستم تحت شبکه را در اختیار داشته باشید، رفع اشکالات شبکه بندی بخش جدانشدنی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد. به عنوان شخصی که کار او تضمین عملکرد راحت و بدون اشکال کامپیوترهای تحت شبکه است، دریافت درخواست‌های خشمگینانه جهت کمک‌ از سوی همکاران یا کاربران، امری عادی به حساب می‌آید. در حالی که اکثر درخواست‌های کمک در نتیجه برخی مشکلات بسیار ابتدایی بوده یعنی مشکلاتی که نیاز به مهارت زیادی بجز کمی صبر و حوصله ندارند، اما ممکن است نابسامانی‌های بسیار جدی و مختل ساز نیز اتفاق ‌افتد. از طریق این مقاله از نحوه اصلاح و رفع اکثر مشکلات عادی شبکه بندی و اینترنت اطلاع یابید.
 

مشکلات پیش پا افتاده و متداول شبکه

در این بخش به برخی اشکالات ابتدایی مرتبط با شبکه می‌پردازیم.
 

مسائل مربوط به نشانی آی‌پی (IP) و کارت شبکه

گاهی به اشتباه آدرس آی‌پی یکسانی به دو کامپیوتر تعلق می‌گیرد؛ و به این دلیل که آدرس آی‌پی ویژگی هویتی و شناساننده یک کامپیوتر محسوب می‌شود، این کار منجر به بروز مشکلاتی آشکار در برقراری اتصال می‌شود. از سوی دیگر، کارتهای شبکه امکان برقراری ارتباط و لینک کامپیوترها را فراهم ساخته و در نتیجه بروز خطا در کارتهای شبکه پرواضح است که موجب بوجود آمدن اختلال در امر اتصال می‌شود.
 
مسائل مربوط به نشانی آی‌پی

نحوه برطرف ساختن خطا
به سادگی کافیست که آدرس آی‌پی یکی از کامپیوترها را تغییر داده تا این مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شود. جهت اصلاح مشکل کارت شبکه، پینگ (ping) کردن یک کامپیوتر دیگر و به عبارت دیگر انجام تست پینگ، نحوه آزمایش عملکرد کارت شبکه را نشان خواهد داد، بطوریکه با این روش متوجه می‌شوید آیا به اصلاح آن نیاز است یا خیر.
 

مشکلات مربوط به شبکه

مشکلات مرتبط با برقراری اتصال، دائماً ما را به ستوه آورده و معمولاً راه حل آن در بررسی اتصالات فیزیکی و دستگاه‌های برقرار کننده اتصال قرار دارد. حتی با وجود شبکه وای فای (Wi- Fi) مناطق غیر قابل دسترسی وجود داشته که در این مناطق سیگنالهای رادیویی به خوبی عمل نمی‌کنند و با وجود یک گیرنده WLAN (شبکه محلی بی سیم با پوشش کم) شما بایستی یک مکان مرکزی را جهت قرار دادن یا نصب روتر یا WAP  خود انتخاب نمایید.
 
مشکلات مربوط به شبکه

نحوه برطرف ساختن مشکل
بررسی سریع روتر یا هاب به شما نشان می‌دهد که آیا وسیله‌ای از جای خود جدا یا قطع شده است یا خیر و یا اینکه شاید مقصر اصلی کابل آسیب دیده و خراب باشد.

نکته: هاب نوعی وسیله سخت افزاری است که جهت برپاسازی شبکه کامپیوتری بکار می‌رود.
 

عدم برقراری اتصال

برخی از کامپیوترها حتی پس از پیروی از قوانین نامگذاری برای دامنه‌ها و کامپیوترها غیر قابل شناسایی باقی می‌مانند. چنانچه پیش از این از TCP/IP استفاده نکرده باشید (به ویژه در تنظیمات خانگی)، توصیه می‌شود این کار را انجام دهید به این دلیل که عملکردی که ارائه می‌دهد بی همتا است.
 
عدم برقراری اتصال

نحوه برطرف ساختن خطا
اطمینان حاصل کنید که تمامی کامپیوترها در یک زیر شبکه مشترک با آدرس آی‌پی‌های اختصاصی قرار داشته باشند. کاری که از شما می‌خواهیم شاید ابتدایی به نظر برسد، اما بررسی نمایید که آیا گزینه اشتراک گذاری فایل و یا چاپگر برقرار شده است و به خوبی عمل می‌نماید یا خیر و همچنین بر روی هر کامپیوتر اشتراک‌های شبکه را تعریف نمایید. تغییر تنظیمات حصار امنیتی یا فایروال (Firewall) نیز ممکن است به رفع مشکل کمک کند.
 

اتصال کند

اتصال آهسته یا کند نشانه‌ی وجود شبکه‌ای است که بی حساب و کتاب برنامه ریزی شده است، بطوریکه این امر به تصادم یا تداخل (collisions) بیش از حد منجر شده در نتیجه شبکه قادر به رسیدگی به آن نخواهد بود.
انتقال فایل‌های سنگین، سرعت را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهدانتقال فایل‌های سنگین، سرعت را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. در بعضی مواقع، کارت شبکه که در واقع مسئول این کار است همچنین امکان دارد فشار یا بار بیش از حدی را متحمل شده باشد.
 
نحوه برطرف ساختن مشکل
کاربران بایستی بدانند که حین انتقال، فایلهای حجیم را فشرده ساخته یا به صورت زیپ درآورند بطوریکه فشار وارده بر روی شبکه کمتر ‌شود. همچنین بررسی نمایند که آیا کارت شبکه در حالت انتقال، به صورت تعلیق در نیامده باشد و یا عملکرد آن متوقف نشده باشد که خود نشان دهنده فعالیت و فشار بیش از حد بر روی آن است. در چنین مواردی تمام آنچه نیاز به انجام آن دارید جایگزین ساختن اجزاء معیوب است؛ پس از انجام این کار هرگز فراموش نکنید که عملکرد آن را مورد آزمایش قرار دهید.
 

قطع و وصل شدن اتصال اینترنتی

علت یابی افت یا قطع و وصل شدن اتصال اینترنت بایستی با بررسی روتر و بررسی هرگونه مشکل پیکربندی شروع شود. پیش از انجام این کار از قدرت سیگنال دهی اطمینان حاصل کنید و چنانچه این میزان خوب و قابل قبول باشد بدیهی است که اشکال داخلی است.
 
افت در اتصال اینترنت

نحوه برطرف ساختن مشکل
در صورتی که سیستم شما سیمی یا کابلی است، کابلهای شبکه را بررسی کنید، چرا که به احتمال زیاد متوجه می‌شوید که منبع مشکل یک کابل خراب است. در مورد سیستم‌های بی سیم، تشخیص منبع مشکل کمی دشوار می‌شود. با این حال، در اکثر موارد همانطور که پیش از این عنوان شد، علت بروز مشکل در کامپیوتر می‌تواند تنها به دلیل قرار داشتن آن در یک ناحیه نامساعد شبکه‌ای باشد.
 

مشکلات ایجاد شده بواسطه وضعیت فایروال

تنظیمات فایروال (Firewall) علاوه بر تأمین امینت لازم، می‌تواند در کار اشتراک گذاری فایل میان کامپیوترهای متصل اختلال ایجاد نماید. درست است که غیر فعال کردن توابع امنیتی می‌تواند سیستم شما را در برابر حملات احتمالی آسیب پذیر سازد، اما پایین آوردن سطح امنیتی نبایستی مشکل زیادی بوجود آورد.
 
نحوه برطرف ساختن مشکل
لازم است که تنظیمات سخت گیرانه فایروال را تعدیل ساخته تا به کامپیوترهای تحت شبکه اجازه به اشتراک گذاری اطلاعات داده شود. می‌توانید پس از بررسی دقیق تمام تهدیدات مرتبط با امنیت، به طور موقت تنظیمات امنیتی را غیر فعال کنید.
مشکلات مرتبط با شبکه بندی به ندرت از حالت معمولی و پیش پا افتاده خارج می‌شودمشکلات مرتبط با شبکه بندی به ندرت از حالت معمولی و پیش پا افتاده خارج می‌شود. با رها شدن از مشکلات ابتدایی شبکه بندی و اجتناب از ارتکاب اشتباه در حین انجام کار، از ایجاد مشکل در کارکرد مناسب سیستم تحت شبکه جلوگیری می‌شود.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.