تفاوتهای میان اینترنت پرسرعت و اینترنت ‏Dial Up

چنانچه پیش از این هرگز در خانه خود از اینترنت استفاده نکرده باشید، ممکن است بخواهید از تفاوتهای میان اینترنت تلفنی دایال ‏آپ و اتصال سرعت بالا اطلاع یابید. در این مقاله به این موضوع و مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم، به طوریکه بتوانید در هنگام ‏خرید بهتر تصمیم گیری نمایید. ‏
شنبه، 12 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
تفاوتهای میان اینترنت پرسرعت و اینترنت ‏Dial Up
در صورتی که قصد خرید اینترنت برای خانه یا محل کار خود را داشته باشید، نخستین موردی که توجه شما را به خود جلب می‌کند تفاوت بسیار زیاد در قیمتهای اینترنت پرسرعت (با سرعت بالا) و دایال آپ خواهد بود.

اینترنت پرسرعت در مقابل Dial Up

در این بخش به تفاوت میان اینترنت دایال آپ و اینترنت پرسرعت می‌پردازیم.

تفاوت سرعت در اینترنت تلفنی دایال آپ و اینترنت پرسرعت

قابل توجه‌ترین تفاوت میان این دو نوع اتصال اینترنتی سرعت آنها خواهد بود. در اینترنت تلفنی دایال آپ (dial up) حداکثر سرعت 56 کیلوبیت بر ثانیه خواهد بود، هرچند تنها 53 کیلوبیت بر ثانیه آن قابل دستیابی است و بسیار کمتر از آن یعنی 40 کیلوبیت بر ثانیه حد معمول این نوع اتصال به شمار می‌رود. کاربران اینترنت دایال آپ کار چندانی جهت افزایش سرعت اتصال خود نمی‌توانند انجام دهند. شما می‌توانید از یک «تقویت کننده» استفاده کنید اما در واقع اینترنت شما را سریعتر نخواهد ساخت. در عوض صفحات شما را در حافظه پنهان ذخیره کرده به طوریکه بجای درخواست یک صفحه کاملاً جدید از یک وب سایت، به طور مکرر نسخه پنهان (cache) یا ذخیره شده قدیمی را بالا می‌آورد.

در سوی دیگر اینترنت پرسرعت قرار دارد. اما آیا همانطور که از نام آن پیداست، اتصال اینترنتی با سرعتی بیشتر را برای شما فراهم می‌سازد؟

سرعتهای بدست آمده در اینترنت پرسرعت از یک فناوری به فناوری دیگر تفاوت خواهد کرد، اما اگر مستقیم بخواهید از پایین‌ترین حالت آن یعنی دی‌اس‌ال (DSL) شروع کنید، متوجه خواهید شد که سرعت آن دو برابر بیشتر از دایال آپ است. سرعت آن عموماً در محدوده 768 تا 5ر1 مگابیت بر ثانیه بوده و در مجموع به 7 مگابیت بر ثانیه قابل دستیابی است. اتصال از طریق کابل به اینترنت با سرعتی مابین 4 و 8 مگابیت بر ثانیه صورت می‌گیرد و با طرح‌های با قیمت‌های بالاتر به 10 تا 105 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

برای آنکه بهتر متوجه شوید، فرض کنید که بخواهید یک فیلم دو ساعته را با حجم 700 مگابایت دانلود نمایید. با اتصال 56 کیلوبیت بر ثانیه این کار 213 ساعت یا تقریباً 9 روز طول می‌کشد. با این حال، با توجه به قطع و وصل‌های مکرری که در ساعتهای دانلود بوجود می‌آید، هرگز موفق به دانلود این فیلم نخواهید شد.

از سوی دیگر اینترنت پرسرعت، حدود 35 دقیقه از وقت شما را با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه (با اینترنت کابلی نسبتاً سریع) خواهد گرفت. DSL چند ساعت از وقت شما را گرفته و حتی علاوه بر آن اتصال بسیار بهتر و متداوم‌تری فراهم می‌سازد.

تفاوت قیمت اینترنت دایال آپ و اینترنت پرسرعت

در حالی که به هنگام خرید اینترنت، سرعت قابل توجه‌ترین تفاوت به حساب می‌آید، اما بزرگترین تفاوت، قیمت آن خواهد بود.
عاملی که بیشترین تأثیر را بر روی قیمت سرویس اینترنتی می‌گذارد سرعت استعاملی که بیشترین تأثیر را بر روی قیمت سرویس اینترنتی می‌گذارد سرعت است. با این وجود، راحتی، محل سکونت، نوع اتصال و اطلاعات نیز در این امر نقش مهمی ایفاء خواهند کرد.
 

تفاوت استفاده از اینترنت دایال آپ در مقابل اینترنت پرسرعت

تفاوت در نحوه استفاده‌ای که می‌توانید از اینترنت پرسرعت و اینترنت دایال آپ کنید، همانند تفاوت میان شب و روز است.

با اینترنت تلفنی دایال آپ شروع می‌کنیم؛ این نوع اینترنت می‌تواند چندین دقیقه از وقت شما را گرفته تا ایمیل یا صفحات وب را برای‌تان باز کند. دانلود فایل در حداقل زمان حدود 10 تا 15 دقیقه و چندین ساعت با این فرض که اینترنت شما در این فرایند قطع و وصل نشده و مجبور به شروع مجدد دانلود نشوید. در صورت در  اختیار داشتن اینترنت دایال آپ امکان تماشای ویدئوهای موجود در اینترنت را نداشته و همینطور به طور همزمان امکان برقراری تماس تلفنی را نخواهید داشت.

اینترنت پرسرعت کاملاً برخلاف دایال آپ است. گرچه طرح‌های با سرعت کمتر برای تماشا و استفاده از فیلم و موسیقی بهترین عملکرد را ندارند، اما باز هم این کار امکان پذیر است. و هرچقدر سرعت و کیفیت اینترنت شما افزایش یابد، کارهای بیشتری (فیلم، موسیقی، بازی، جستجو در وب و از این دست) را می‌توانید انجام دهید.

تفاوت در قابلیت اطمینان میان برقراری اتصال از طریق دایال آب و اینترنت پرسرعت

دایال آپ بسیار کند است (همانطور که ممکن است تا به حال متوجه این موضوع شده باشید)، اما هنگامی که افراد دیگری نیز از یک سرویس مشابه استفاده نمایند، این وضعیت می‌تواند بدتر شود. دایال آپ همچنین به جهت قطع اتصال یا قطع متناوب اینترنت شناخته شده است، بطوریکه این وضعیت با مواردی همچون حجم کاربران و شرایط آب و هوایی بدتر می‌شود.
سرویس DSL در صورتی که نزدیک به مرکز خدمات رسان این سرویس قرار داشته باشید، به خوبی عمل می‌کنداینترنت پرسرعت در فاکتور ثبات یا قابلیت اطمینان بهتر عمل کرده، هرچند این نوع نیز مشکلات خود را دارد. سرویس DSL در صورتی که نزدیک به مرکز خدمات رسان این سرویس قرار داشته باشید، به خوبی عمل می‌کند، هرچند هر اندازه از این مرکز فاصله بگیرید اتصال شما، هم به لحاظ سرعت و هم مدت زمان کارکرد بدون وقفه ضعیف‌تر خواهد شد. و در نوع کابلی نیز چنانچه افراد دیگری در حال استفاده از اینترنت مشابه شما باشند، سرعت می‌تواند کاهش یابد. هرچند به طور کلی متوجه خواهید شد که اتصال اینترنت کابلی و DSL در مقایسه با دایال آپ بسیار قابل اعتمادتر هستند.

بهترین استفاده برای هر یک از انواع اتصال اینترنتی

گرچه به نظر می‌رسد که از اینترنت تلفنی دایال آپ تعریف چندانی نمی‌کنم، اما در حقیقت اینگونه نیست. خود من هرگز دیگر از آن استفاده نخواهم کرد، تنها به این دلیل که 6 روز از هفته و تمام طول روز از اینترنت استفاده می‌کنم. با این حال، دایال آپ نیز جایگاه خود را داشته و بسته به قصد شما به نحوه استفاده از اینترنت شاید راه گشایی برای‌تان باشد. در این بخش استدلالات خود از آن را بیان می‌کنم:

* دایال آپ برای افرادی که خیلی کم از اینترنت استفاده می‌کنند بهتر خواهد بود. منظورم آن است که بیش از چند مرتبه در هفته نباشد و آن هم شاید  حداکثر 10 دقیقه در روز باشد. تنها آنقدری زمان بگذارند که ایمیل خود را چک نمایند.

* در صورتی که از اینترنت به طور مرتب استفاده می‌کنید، اینترنت پرسرعت بهتر خواهد بود. اگر به طور روزانه (بیش از 15 تا20 دقیقه) از اینترنت استفاده می‌نمایید، با اینترنت پرسرعت راضی‌تر خواهید بود حتی اگر سرویس سرعت پایین‌تر (DSL) را انتخاب کنید. و در اکثر موارد همان مقدار هزینه‌ای که برای یک اتصال دایال آپ صرف می‌کنید، برای اینترنت DSL صرف خواهید کرد.


منبع: plugthingsin


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.