پدر و مادر، خدمت و احترام

ابي ولاد حناط مي گويد: از امام صادق عليه السلام درباره ي اين سخن خداوند که مي فرمايد: «و بالوالدين احسانا» به پدر و مادر احسان کنيد، پرسيدم: اين نيکي چيست؟ حضرت فرمود: احسان اين است که با آنها خوب برخورد کني و به آنان کمک کني قبل از آنکه درخواست کنند هرچند خودشان هم مي توانند حوائج خود را تهيه کنند. (1) حضرت يعقوب عليه السلام پس از سالهاي طولاني که در فراق يوسف گريست، بالاخره دانست که يوسف در مصر است و به مقام رياست رسيده است، تصميم گرفت تا
دوشنبه، 13 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پدر و مادر، خدمت و احترام
پدر و مادر، خدمت و احترام
پدر و مادر، خدمت و احترام






ابي ولاد حناط مي گويد: از امام صادق عليه السلام درباره ي اين سخن خداوند که مي فرمايد: «و بالوالدين احسانا» به پدر و مادر احسان کنيد، پرسيدم: اين نيکي چيست؟
حضرت فرمود: احسان اين است که با آنها خوب برخورد کني و به آنان کمک کني قبل از آنکه درخواست کنند هرچند خودشان هم مي توانند حوائج خود را تهيه کنند. (1)
حضرت يعقوب عليه السلام پس از سالهاي طولاني که در فراق يوسف گريست، بالاخره دانست که يوسف در مصر است و به مقام رياست رسيده است، تصميم گرفت تا به نزد يوسف براي ديدار او برود، کاروان حضرت يعقوب به مصر نزديک مي شد، يوسف فهميد که پدر وارد مي شود، به استقبال او آمد.
امام صادق عليه السلام مي فرمايند: يعقوب با ديدن يوسف پياده شد (2) اما يوسف پياده نشد، همينکه بر پدر سلام کرد، جبرئيل به نزد يوسف آمد و گفت: اي يوسف خداوند متعال به تو مي گويد، چه شد که در مقابل بنده ي شايسته ي من پياده نشدي؟ اين مقام و رياست؟! بازکن کف دست خود را، يوسف کف دست خود را گشود، ناگاه نوري از ميان انگشتانش خارج شد، پرسيد: اين چه بود؟ جبرئيل گفت: (نور پيامبري بود) هرگز از نسل تو پيامبري نخواهد آمد، اين مجازات تو بود بخاطر برخورد تو با پدرت يعقوب که در مقابل او پياده نشدي. (3)

پي نوشت :

1. وسائل الشيعه، ج 15، ص 1204 - اخلاق در خانواده و تربيت فرزند صفحه 91، (سيد محمد نجفي يزدي)
2. علل الشرايع باب 47 ح يک از اخلاق در خانواده (همان کتاب صفحه 94)
3. همان منبع حديث دوم از همان کتاب





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.