رهنمودهایی جهت انتخاب مودم برای افراد مبتدی

جهت اتصال به اینترنت و برخورداری از خدمات آن نیاز به ابزار و ادواتی است که دستگاه مودم یکی از آنها به شمار می‌رود. در این ‏مقاله در خصوص این وسیله، انواع مختلف و عملکردهای آن صحبت خواهیم کرد. ‏
شنبه، 19 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
رهنمودهایی جهت انتخاب مودم برای افراد مبتدی
در گذشته به هنگام اتصال برخی قطعات به کامپیوتر و یا نصب برخی برنامه‌ها درون آن، دچار ناامیدی، عصبانیت و سردرگمی می‌شدم. نمی‌دانستم در حال نصب چه هستم و آن قطعه کامپیوتری چیست و به چه علت به آن نیاز است. تنها دلیل انجام این کارها تأکید فروشنده این قطعات و مرکز خدمات رسان اینترنت بر لزوم انجام آنها به منظور برخورداری از یک شبکه اینترنتی بود.

بنابراین دستگاه و قطعات مورد نیاز را خریداری کرده و با تلاش و تقلای بسیار، سعی می‌کردم نحوه به کار انداختن آن را پیدا کنم.

فکر می‌کنم افراد زیادی به هنگام تلاش جهت اتصال به اینترنت، این وضعیت را تجربه نمایند. بنابراین قصد دارم توضیحی راهنما گونه در خصوص این اجزاء و کاربرد آنها ارائه دهم.

این کار را با انواع مودم آغاز می‌کنم.
 

بهترین مودم‌های موجود در سال 2016 جهت خرید

(به خاطر داشته باشید که بسیاری از مودم‌ها ترکیبی از مودم ـ روتر هستند. چنانچه یک کومبو یا دستگاه ترکیبی مودم روتر را خریداری نمایید دیگر نیازی به خرید یک روتر نخواهید داشت).
 

مودم و عملکرد آن

مودم، جعبه یا دستگاه کوچکی است که بسته به نوع سرویس اینترنتی که در اختیارتان است، میان کامپیوتر و محفظه کابل یا دیوار قرار می‌گیرد. چنانچه از اینترنت دایال آپ (dial-up) یا دی‌اس‌ال (DSL) استفاده می‌کنید، آنگاه مودم شما به دیوار وصل خواهد شد و در صورتی که از نوع کابلی استفاده می‌کنید به محفظه (جعبه) کابل و یا کابل کواکسیال (هم محور) موجود متصل خواهد شد.

عملکرد مودم شما انتقال اطلاعاتی است که به آن ارسال شده، بطوریکه این اطلاعات بتوانند بر روی کامپیوتر نشان داده شوند. اطلاعات کامپیوتری به صورت دیجیتال ذخیره می‌شوند، اما اطلاعات ارسال شده از طریق خطوط تلفن و کابل امواج آنالوگ می‌باشند. بنابراین مودم شما امواج آنالوگ را دریافت کرده، آن را به دیجیتال تبدیل ساخته و به کامپیوتر شما ارسال می‌دارد.
مودم ارتباط شما با اینترنت را ممکن خواهد ساختبه عبارت دیگر مودم ارتباط شما با اینترنت را ممکن خواهد ساخت، بطوریکه بتوانید به تماشای فیلم نشسته، فیلم‌هایی را بارگذاری یا بارگیری نموده، ایمیل‌های خود را بررسی کرده، بازیهای اینترنتی انجام داده و هر کار دیگری که دوست دارید به صورت آنلاین انجام دهید.
 

انواع مختلف مودم

مودم در انواع مختلف وجود دارد و بسته به نوع سرویس اینترنتی که در اختیار دارید، نوع مناسب شرایط شما تفاوت خواهد کرد.

* کابلی ـ مودم‌های کابلی از کابلهای کواکسیال استفاده می‌کنند. یک انتها به پشت مودم متصل شده و انتهای دیگر به دیوار یا پشت محفظه کابل وصل می‌شود. اینترنت کابلی به عنوان یک اینترنت «پرسرعت» در نظر گرفته می‌شود.

* DSL ـ دی‌اس‌ال می‌تواند یا به یک مودم خارجی (مانند کابلی اما با پریز ورودی متفاوت) و یا داخلی وصل شود، بدین معنی که کامپیوتر شما از قبل دارای یک مودم داخلی است که از طریق خط تلفن به صورت خودکار شماره گیری می‌کند. در این نوع اینترنت برخلاف اینترنت دایال آپ، می‌توانید همزمان از خدمات اینترنت و تماس تلفنی بهره‌مند شوید.

* Dial-Up ـ دایال آپ قدیمی‌ترین شکل دسترسی به اینترنت است که از خط تلفن شما جهت اتصال به مرکز خدمات اینترنت استفاده می‌کند. مودم‌های دایال آپ در مقایسه با انواع کابلی و DSL بسیار آهسته‌تر عمل می‌کنند.

همچنین در صورتی که تنها یک خط تلفن در اختیار داشته باشید، قادر نخواهید بود به هنگام صحبت با تلفن، به اینترنت نیز دسترسی داشته باشید.
 

نحوه انتخاب مودم

غیر از انتخاب یک مودم بر اساس نوع ارتباط اینترنتی که در اختیار دارید، الزامات یا متغیرهای دیگری نیز وجود دارد که بایستی پیش از خرید دستگاه مودم، آنها را در نظر داشته باشید.

* سازگاری یا هماهنگی ـ آیا مودم مورد نظر با کامپیوتر شما (ویندوز، مک، لینوکس و غیره) سازگار یا هماهنگ است؟ علاوه بر آن، آیا با نرم افزار کامپیوتر شما به عنوان مثال ویندوز 7، ویستا، ویندوز 10 و غیره سازگاری دارد؟

* سرعتهای دانلود و آپلود ـ نکته دیگری که بایستی مورد توجه قرار دهید، سرعتهای دانلود یا همان بارگیری و آپلود یا بارگذاری اطلاعات است، به این دلیل که این سرعتها از یک مدل به مدل دیگر تفاوت خواهند کرد. اغلب اوقات این سرعت حتی از یک مسیر (آپلود) به مسیر دیگر (دانلود) متفاوت خواهد بود.

* میزان امنیت ـ آیا مودم مورد نظر ویژگی‌های امنیتی همچون WPS (راه اندازی محافظت شده وای فای)، پروتکل امنیتی WPA/WPA2 (دسترسی محافظت شده وای فای) و پروتکل‌های رمزگذاری WEP (حفظ حریم خصوصی بی سیم)، TKIP (پروتکل جامع کلید موقت) و AES  (64 یا 128 بیت) (استاندارد رمزگذاری پیشرفته) را پشتیبانی می‌کند؟

نکته: پروتکل رمزگذاری TKIP بسیار امن‌تر از WEP است.

* اندازه مودم و گزینه‌های نصب و مونتاژ ـ بزرگی یا کوچکی مودم مورد نظر به چه میزان است؟ آیا با سایر تجهیزات کامپیوتر شما به خوبی هماهنگ است؟ برخی از مودم‌ها حتی می‌توانند به دیوار متصل شوند. آیا به این ویژگی علاقه دارید؟

* قیمت ـ مودم‌ها در قیمتهای متفاوت عرضه می‌شوند. تفاوت در قیمت به نوع اتصال، سرعت و ویژگی‌های دیگری بستگی دارد. اکثر افراد مودمی با قیمت متوسط را ترجیح می‌دهند و آنطور که تجربه به من نشان داده است از انتخاب خود راضی خواهند بود.
مطالعه نظرات مثبت یا منفی نباید 100 در صد بر روی تصمیم شما تأثیر بگذارندهمچنین به هنگام خرید مودم زمانی را صرف بازدید از سایتهای فروش و مرور ویژگی‌های مودم‌های مختلف در دسترس و نظرات متفاوت نمایید. با آنکه مطالعه نظرات مثبت یا منفی نباید 100 در صد بر روی تصمیم شما تأثیر بگذارند، اما می‌توانید با مرور آنها به جمع بندی کلی دست یافته و  به آنچه به طور معمول مورد رضایت یا عدم رضایت مصرف کنندگان قرار گرفته پی ببرید.

گزینه دیگر، خرید مودم خود از مرکز خدمات رسان اینترنت است. حسن این کار آن است که مودم خریداری شده از جمله تجهیزات آنها به شمار رفته و چنانچه با هرگونه اشکالی در نصب آن مواجه شدید به سرعت قادر هستند به شما کمک نمایند. جنبه منفی البته در خصوص مودم‌هایی است که از سوی این مراکز اجاره داده می‌شود، به این دلیل که مجبورید ماهیانه اجاره آن را پرداخت کرده و پس از گذشت یکی دو سال از خدمات به اندازه دو روتر پول پرداخت کرده و به هنگام لغو قرارداد مجبورید مودم و هرگونه تجهیزاتی که اجاره کرده بودید را به این مراکز بازگردانید.

 
منبع: plugthingsin


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.