مهدويت، غرب و بازي هاي رايانه اي

اشاره: يکي از اصول مشترک بين تمام اديان الهي و اساطير باستاني اقوام مختلف بحث منجي موعود و آخرالزمان مي باشد. همان کسي که شيعيان او را مهدي، مسيحيان او را عيسي، زرتشتيان او را سوشيانت و قوم هاي ديگر او را با نام هاي ديگر مي خوانند. تمامي منتظران ظهور به مرحله اي معتقدند که يک ضد منجي که عصاره تمام شرارت هاست و تمامي نيروهاي شيطاني، را به همراه خود دارد و مهم ترين مانع منجي موعود است ظهور کند و در نبرد نهايي، ميان اين دو که جنگي بسيار بزرگ و
سه‌شنبه، 14 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهدويت، غرب و بازي هاي رايانه اي
مهدويت، غرب و بازي هاي رايانه اي
مهدويت، غرب و بازي هاي رايانه اي






اشاره: يکي از اصول مشترک بين تمام اديان الهي و اساطير باستاني اقوام مختلف بحث منجي موعود و آخرالزمان مي باشد. همان کسي که شيعيان او را مهدي، مسيحيان او را عيسي، زرتشتيان او را سوشيانت و قوم هاي ديگر او را با نام هاي ديگر مي خوانند. تمامي منتظران ظهور به مرحله اي معتقدند که يک ضد منجي که عصاره تمام شرارت هاست و تمامي نيروهاي شيطاني، را به همراه خود دارد و مهم ترين مانع منجي موعود است ظهور کند و در نبرد نهايي، ميان اين دو که جنگي بسيار بزرگ و خونين است، منجي موعود به همراه يارانش، به کمک امدادهاي الهي بر لشگر شيطان پيروز مي شوند. سربازان و ياران منجي، انسان هايي با ايمان و نيرومند هستند که خود را از قبل براي چنين روزي آماده کرده اند.
کشيش پت رابرتسون، يکي از راهبران صهيونيسم مسيحي مي گويد: اکنون آمريکا نماينده خداست در روي زمين؛ براي ظهور مسيح. به اعتقاد آنان ، آمريکا يا لااقل رهبران اين کشور، پيامبران معصومي هستند که به دنياي پر از گناه فرستاده شده اند. تا جهان را به سرمنزل مقصود برسانند. جرج بوش اول روز 6 مارس 1992 م در نشست مشترک سنا و مجلس نمايندگان کنگره آمريکا (که بي شباهت به سخنراني جرج بوش دوم در 20 مارس 2001 نبود) خطابه معروفي ايراد کرد که ضمن آن، سياست نظم نوين جهاني را اعلام کرد؛ سياستي که طبق آن نمي توان پذيرفت گوشه اي از کره زمين از اصول آمريکايي در مورد آزادي هاي فردي و حکومت دموکراتيک معاف باشد. سياستي که طبق آن، براي پيروزي در جنگ عليه تروريسم بين المللي، جنگ ايده ها و عقايد بايد راه انداخت. اين نظم نوين جهاني، به قول «فوکوياما» پايان تاريخ اسلام و دريايي فاشيستي براي شناي تروريست هاست و به قول «توماس فردمن» تحليل گر سياسي آمريکايي، اسلام بزرگ ترين دشمن غرب است و جنگ با اين دشمن، تنها با ارتش ممکن نيست؛ بلکه بايد در مدارس، کليساها، مساجد و معابد، به رويارويي با آن پرداخت .
هم اکنون سير محصولات فرهنگي، غرب، براي تحقق بخشيدن به آرمان فوق، راهي بازارهاي کشورهاي مسلمان شده است؛ محصولاتي که پس از استفاده از آنها، شخص از هويت و فرهنگ خود دل زده مي شود و آمريکا را به عنوان امپراتور صالح دنياي جديد مي پذيرد و او را عصاره نيروهاي خير عالم تصور مي کند. يکي از محصولات فرهنگي که بسيار تاثيرگذار است، بازي هاي رايانه اي است که بيشتر سرمايه هاي اجتماعي جهان اسلام را هدف گرفته است.
بيش از دو دهه است که بازي هاي رايانه اي وارد بازار شده اند. اولين آنها، بازي هاي شرکت آتاري (دستگاه TVGAME)، مانند بازي PONG بود که تنها شامل دو خط، يک توپ و يک زمين، مانند زمين تنيس بود. پس از آن، بازي هاي ويدئويي، سير تکاملي خود را طي کرده اند و در اواسط دهه هشتاد، بازي ها بيشتر به سمت جنگي (WAR GAME) سوق پيدا کردند که علت آن هم علاوه بر مسائل فني، جو متشنج اواخر دهه 80 آمريکا بود که ناشي از جنگ سرد با شوروي و ديگر برنامه هاي رئيس جمهور وقت (ريگان) بود.
پس از پايان جنگ سرد و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، ايالات متحده که خود را بي رقيب در جهان يافت، تصور امپراتوري بر دنيا را در سر پروراند و از هر وسيله اي براي اثبات و جا انداختن اين هدف استفاده کرده است بازي هاي رايانه اي ، يکي از اين ابزار و وسايل است . در اين بازي ها، آمريکا مدينه فاضله و آرمان شهر و نهايت رفاه، صلح و امنيت معرفي مي شود و نظام فرهنگي آن، تنها سيستمي است که جهان را از خطرات گوناگون حفظ مي کند. تفکر حاکم بر اين بازي ها، نشئت گرفته از منجيان متنوع آخرالزمان است که داراي ويژگي هاي منحصر به فردي مي باشند.

آخرالزمان تکنولوژيک

در آخرالزمان تکنولوژي، ربات ها و ساخته هاي دست بشر به مرحله اي از تکامل و هوش مي رسند که عليه انسان ها دست به شورش زده، قصد نابودي نسل بشر را دارند و انسان ها نيز توانايي مبارزه با آنها را ندارند. و در اين زمان، يک منجي شجاع که داراي قدرت عشق و ايمان است (خصيصه اي که ماشين ها از آن بي بهره اند)، با آنها به مبارزه بر مي خيزد و پس از نبردهاي طولاني و سخت، نسل بشر را نجات مي دهد؛ مثلاً شما در بازي ماتريکس به همراه يک گروه از آرمان شهري به نام زايون ( ZION) وظيفه نجات جهان را از دست انسان نماها برعهده مي گيريد و در حين بازي، بايد با شجاعت بي نظيرخود، جهان را از دست ماشين هاي ديو صفت نجات دهيد.

آخرالزمان طبيعي

در آخرالزمان طبيعي، طبيعت سر به شورش بر مي دارد و بشر را با حربه هايي مانند زلزله ، گرد باد، طوفان، آتشفشان ، سل و ... تهديد مي کند و يا دخالت هاي بي جاي انسان در ساختارهاي ژنتيک، باعث پيدايش غول ها و حيوانات ناشناخته عظيم الجثه اي مي شود؛ به عنوان مثال در بازي «جزيره سايه ها»، شما براي نجات بشريت از دست آلن و اوبد مورتون که پدر خود را که يک دانشمند ژنتيک بوده، کشته اند و قصد دارند به وسيله تحقيقات پدرشان بر جهان مسلط شوند، وارد جزيره مي شويد.

آخرالزمان تخيلي

در آخرالزمان تخيلي، موجودات ناشناخته فضايي، زمين و نسل بشريت را به مخاطره انداخته، اين بار يک منجي بسيار دانا، با قدرت ماوراي انساني به مبارزه با اين موجودات مي پردازد؛ به عنوان مثال، در بازي سام ماجراجو، شما به عنوان يک منجي و در نقش سام استون ظاهر مي شويد سام به خاطر شجاعت فوق العاده اش در مبارزه با اين موجودات ، به اسطوره اي تبديل شده، به کمک ماشين زمان، به گذشته بر مي گردد تا جنگ بر عليه اين باغبان را به نفع بشريت تمام کند.

آخرالزمان اسطوره اي

در آخرالزمان اسطوره اي، يک ضد منجي از دل افسانه ها و اسطوره هاي باستاني پا به دنياي ما گذاشته، قصد نابودي بشر را دارد که در اين حال، يک منجي آگاه به دنياي اسطوره ها و مجهز به جادو و سحر، ظهور مي کند و به مبارزه با اين دشمنان مي پردازد؛ مثلاً در بازي نفرين شدگان، شما به عنوان يک منجي و در نقش يک دختر يا پسر 15 ساله يک کشاورز، بازي را آغاز مي کنيد. در اين بازي ، متجاوزان کراگ، به فرمان يک موجود اهريمني ، در جست و جوي جادو و سحرهايي براي حکمراني برتمام دنيا هستند . اين اهريمن، مي خواهد با استفاده از اين جادوها، تمام موجودات خوب دنيا را از جمله شما را به اسارت در آورد و شما به عنوان يک ماجراجوي سرسخت، مبارزه با اين شيطان را برعهده مي گيريد. شما براي اين کار، بايد از جنگل هاي انبوه و ژرف، دره هاي خشک ، بيابان ها و سياه چال هاي مرطوب، گورستان هاي قديمي، کوه هاي پر از برف، غارهاي يخي و از عمق غارهاي پر از مواد مذاب عبور کنيد تا از اين فاجعه جلوگيري کنيد.
يکي ديگر از ايده هاي حاکم بر بازي هاي رايانه اي، جنگ هسته اي است که از آن با عنوان آرماگدون يا نبرد نهايي حق عليه باطل ياد مي شود که استفاده از سلاح اتمي در آن، قابل پيش گيري نيست و ظهور حضرت مسيح، بدون وقوع اين حادثه، ممکن نيست، در بازي هاي مختلف، به اين پديده پرداخته شده است، به عنوان مثال، شما در بازي مأمور مخفي 2، در نقش يک جاسوس خبره (کيت آرچر) ظاهر مي شويد که مي بايد از وقوع جنگ هسته اي و نابودي نسل بشر توسط تروريست ها جلوگيري کنيد.

آخرالزمان ديني

در ميان آخرالزمان هاي مختلف، آخرالزمان ديني مورد توجه خاص قرار گرفته است. در اين آخرالزمان، انسان هاي شيطان صفت در قالب گروه هاي تروريستي و ... قصد به دست گرفتن قدرت و نابودي تمامي عناصر پاک خدايي را دارند و شما به عنوان منجي و در نقش جاسوس خبره و با ايمان و يا سربازان ماهر و معتقد(عمدتاً سربازاني از ارتش آمريکا و انگليس) به عنوان پليس صلح جهاني ظاهر شده، به مبارزه با دشمنان بشريت مي پردازيد. حال ممکن است اين دشمن قبلاً در زمين، به جنايت پرداخته باشد و شما مجدداً به مبارزه با آن مي پردازيد و يا دشمناني که در آينده پا به عرصه جهان خواهند گذاشت . بازي هايي همچون «اسلحه مرگبار»، «گروه ضربت» و «بازگشت به قلعه ولفن اشتاين»، از اين قبيل هستند. در بازي اسلحه مرگبار، شما در نقش يک گروه ضد تروريستي، بايد 11 مأموريت مختلف و پرهيجان را پشت سر بگذاريد و در طي عمليات ، علاوه بر ناکام گذاشتن تروريست ها پي ببريد . در ضمن بايد گروگان ها را نجات دهيد و هرگونه خطا، باعث به خطر افتادن جان گروگان ها مي شود . در بازي گروه ضربت ، در سال 2008 م به مبارزه با ميهن پرستان افراطي مسکو مي رويد که قصد آنها، تأسيس مجدد امپراتوري اتحاد جماهير شوروي است.
تاجيکستان ، اوکراين، بلاروس و ديگر کشورهاي استقلال يافته ، يکي پس از ديگري در شرف پيوستن به اين امپراطوري هستند و شما کماندوهاي دلاوري هستيد که خود را گروه ضربت مي ناميد و يا در بازي معروف بازگشت به قلعه ولفن اشتاين، مجدداً به مبارزه با نازيها مي رويد . در اين بازي، تعدادي از فرماندهان ارشد اس اس از جمله هيملر( فرمانده کل نيروهاي اس اس ) قصد دارند تا با توسل به تکونولوژي پيشرفته و با استفاده از قدرت هاي ما فوق طبيعي ، به جنگ عليه بشريت بيايند و شما در نقش مأموراني از ستاد ضد اطلاعات ارتش، بايد از اجراي اهداف فوق جلوگيري کنيد و جهان را از نابودي نجات دهيد و يا در بازي «call ofduty» شما در نقش سربازان انگليسي، آمريکايي و روسي آموزش مي بينيد و براي مبارزه با آلماني ها به منطقه اعزام مي شويد و پس از طي کردن مراحل مختلف ، وارد برلين پايتخت آلمان شده ، پرچم آزادي را بالاي ساختمان ها به اهتزاز در مي آوريد.
علاوه بر بازي هاي ذکر شده که به دشمنان بشيريت در گذشته يا آينده پرداخت شده است ، غرب سعي دارد سياست هاي تجاوز گرانه کنوني خود را در عرصه بين الملل توجيه کند. اهدافي همچون مبارزه با تروريسم بين المللي، مبارزه با گروه هاي تروريستي، همچون القاعده و يا مبارزه با ديکتاتورهاي جهان، همچون صدام و ... اين روند، پس از 11 سپتامبر، با شتاب بيشتري پي گيري شد؛ به عنوان مثال ، در بازي نيروي دلتا (DELTA FORCE) شما به عنوان يک گروه ضد تروريستي، مأمور مي شويد تا با تروريست ها در هرکجاي دنيا که از سوي آمريکا معرفي مي شوند، مبارزه کنيد. در قسمتي از اين بازي ، شما وقتي وارد اردوگاه تروريست ها مي شويد، تصوير شيخ ياسين، رهبر حماس را ( که چندي پيش به دست دولت تروريستي اسراييل به شهادت رسيد) بر ديوار مي بينيد يا در بازي (DEL TA FORCE 2) براي مبازره با تروريست ها وارد خوزستان مي شويد و با تروريست هايي مواجه مي شويد که با چهره اي کريه، خشن و بد ذات ترسيم شده اند. آنها لباس عربي بر تن دارند و با صورت هاي نتراشيده ، ظاهر مي شوند . از بازي هاي ديگري که در اين زمينه مي توان به آنها اشاره کرد، بازي جنگ ژنرال ها و طوفان صحرا مي باشد. در جنگ ژنرال ها شما به عنوان سربازان آمريکايي ، مأموريت مبارزه و سرکوب تروريست ها و دشمنان بشريت را داريد. در اين نبرد، شما به عراق براي مبارزه با گروه القاعده مي رويد؛ نکات جالب توجه اي در اين بازي به چشم مي خورد ، مثلاً در ابتداي بازي ، فيلمي پخش مي شود که هواپيما و هلي کوپترهاي آمريکايي در حال گشت زني هستند و توسط دشمن مورد حمله قرار مي گيرند و سقوط مي کنند و پس از آن است که شما وظيفه داريد متجاوزان را سرکوب کنيد و اين ، نشان مي دهد که آمريکا هيچ گاه اولين گلوله را شليک نمي کند و فقط براي دفاع از خود، دست به تجاوز و حمله مي زند. همچنين در عمليات عراق و افغانستان، به هر نحو ممکن ، از نمادها و سمبل هاي اسلامي استفاده شده است و به کسي که اين بازي را انجام مي دهد، القا مي کند که اسلام، علت اين خشنونت هاست . در عراق، نيروهاي صدام، در جلوي مسجد استقرار دارند و در مزار شريف، مناره هاي مسجد ديده مي شود. در هر دو عمليات عراق و افغانستان، بعثي ها تو گروه القاعده (دشمن) به رنگ سبز نشان داده مي شوند.(کلاه ها ، تانک ها، نفربرها و نيروهايي که نشانه آنها رنگ سبز است ) به نظر مي رسد که اين انتخاب رنگ نيز بدون دليل نيست. همان طور که در بازي هاي قديمي تر که آمريکا به نبرد با دشمن مي رفت، تروريست ها و دشمنان ، به رنگ قرمز( نماد شوروي ) نشان داده مي شدند.
يکي ديگر از اين بازي ها که شايد بهتر و جذاب تر از همه بازي هاي فوق طراحي شده ، طوفان صحرا (DESERT STORM) است . داستان اين بازي، مربوط به زمان جنگ خليج فارس و حمله عراق به کويت است که شما در آن، ابتدا در ارتش آمريکا تمامي دوره هاي آموزشي لازم را گذرانده، سپس به عراق اعزام مي شويد و وظيفه داريد مأموريت هاي محوله ( در مرز عراق و کويت ، داخل کويت، شمال عراق، مرز عربستان و ...) را انجام دهيد و اهداف از قبل پيش بيني شده را نابود کنيد؛ اهدافي همچون فرودگاه هاي نظامي، سايت هاي موشکي، مراکز رادار، سايت هاي ضد هوايي و ...
با مطالب عنوان شده، ديگر نمي توان به بازي هاي رايانه اي، تنها به عنوان ابزار جذاب براي تفريح و سرگرمي کودگان نگاه کرد؛ بلکه بايد به آنها از ديد دشمنان تفکر اسلامي نگريست و در مقابل، با توليد جانشين هاي مناسب براي اين گونه بازي ها- با توجه به عمق منابع ملي و مذهبي، به مبارزه با اين تجاوز پرداخت. آيا زمان آن نرسيده تا با منابع غني ملي و باستاني ايران، بازي هايي همچون رستم و سهراب توليد شوند و يا با نگاهي به 8 سال دفاع مقدس، بازي هايي با محتواي عمليات ها، براي زنده نگه داشتن تاريخ جنگ توليد شوند و بازي هايي با عنوان انتفاضه ، براي بيان جنايت هاي رژيم غاصب اسرائيل و فداکاري هاي مسلمانان آن کشور، توليد و به بازار عرضه شوند؟
منابع :
روزنامه همشهري
سايت دارينوس
سايت NP GAME
کتاب پيش گويي هاي آخرالزمان.
کتاب دشمن خود را بشناس.
منبع: فصلنامه ي يادگاران ماندگار 13





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.