مزایا و معایب جراحی لیزیک

امروزه با پیشرفت‌های چشمگیر علوم پزشکی تا حدود زیادی، نگرانی‌های ناشی از نتایج درمان برخی امراض به ویژه(جراحی‌ها) کاسته شده است. در این میان جراحی لیزیک چشم نیز از جمله این دستاوردهاست. که هنوز به دلیل ترس از عوارض بعدی عمل، آنچنان که باید در میان بیماران مبتلا به تنبلی چشم به خوبی جا نیفتاده و بیماران به انجام آن بر سر دو راهی می‌مانند.به همین منظور در این مقاله در گفتگو با جناب آقای دکترسید محمد قریشی، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه و آب
سه‌شنبه، 14 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب جراحی لیزیک
مزایا و معایب جراحی لیزیک
مزایا و معایب جراحی لیزیک






امروزه با پیشرفت‌های چشمگیر علوم پزشکی تا حدود زیادی، نگرانی‌های ناشی از نتایج درمان برخی امراض به ویژه(جراحی‌ها) کاسته شده است. در این میان جراحی لیزیک چشم نیز از جمله این دستاوردهاست. که هنوز به دلیل ترس از عوارض بعدی عمل، آنچنان که باید در میان بیماران مبتلا به تنبلی چشم به خوبی جا نیفتاده و بیماران به انجام آن بر سر دو راهی می‌مانند.به همین منظور در این مقاله در گفتگو با جناب آقای دکترسید محمد قریشی، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه و آب مروارید، استاد دانشکده علوم پزشکی اصفهان و عضو هیات علمی دانشگاه به بررسی پیرامون جراحی لیزیک اختصاص داده ایم.
ابتدا، مختصراً پیرامون تنبلی چشم صحبت بفرمایید
هرگاه چشم از نظر ساختمانی طبیعی بوده و در معاینه هیچ گونه ضایعه‌ای در آن دیده نشود و کاهش دید بیمار با عینک هم قابل اصلاح نباشد، تنبلی چشم اطلاق می‌گردد. شایع‌ترین علل این عارضه در کودکان انحرافات چشمی است که معمولاً در یک چشم ایجاد می‌شود و توصیه ما به خانواده‌ها این است که با مشاهده انحراف چشم کودک به پزشک متخصص مراجعه تا مشکل برطرف شود و کودک دچار تنبلی چشم نگردد. بدیهی است اصلاح انحراف چشم در بزرگسالی باعث اصلاح بیمای نمی‌شود. نکته دیگر آن که وجود سردرد به تنهایی هیچگاه دلیل موجهی بر اختلال بینایی نیست که این موضوع به اشتباه در عوام جاافتاده است گفتنی است: اگر سردرد همراه با درد چشم- آب ریزش- و تهوع باشد می‌توان با مراجعه به متخصص مربوطه و بیان شرح حال موضوع را پیگیری نمود.
مزایا و معایب جراحی لیزیک با این مقدمه لطفاً در خصوص درمان لیزیک و (پی- آر-ک) توضیح بفرمایید.
این دو روش اعمالی هستند که برای اصطلاح عیوب انکساری(ضعف چشم)(نزدیک بینی- دور بینی و آستیگمات) استفاده می‌شود. جراحی‌ها توسط دستگاه لیزر پیشرفته به روی قرنیه چشم انجام می شود، در اصل این دو عمل تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر دو به یک نتیجه منجر می‌شود و تصمیم با پزشک معالج است که بر اساس شرایط چشمی بیمار یک روش را تعیین می‌کند.
انجام لیزیک در چه سنینی مطلوب‌تر است و در چه گروه سنی بیشتر استفاده می‌شود.
اکثراً به دلیل شرایط اجتماعی در خانم‌ها بیشتر است و سن مناسب عمل از 18 سال به بالا است مشروط به این که شماره چشم فرد ظرف 6 ماه گذشته ثابت مانده باشد.
جهت آشنایی بیشتر در خصوص PRK نیز توضیح بفرمایید
همان طور که گفته شد این دو عمل به یک نتیجه می‌رسند اما از نظر شیوه جراحی به این صورت است که در این روش (پی ار- ک) لایه‌ای از قرنیه برداشته نمی‌شود و برشی هم روی آن داده نشده و تنها با تراش جزئی اشعه لیزر به قرینه تابانده می‌شود که پس از عمل مجدداً (اپی تلیوم) لایه پوششی سطح قرنیه بعد از چند روز ترمیم می‌گردد. مزیت این شیوه این که استحکام قرنیه کمتر دچار آسیب شده و شانس بروز نازکی قرنیه و نامنظمی آن کمتر است. و اما اشکال این روش: با توجه با این که لایه سطحی قرنیه برداشته می‌شود زمان بیشتری لازم است تا این لایه ترمیم شود در این مدت دید بیمار هنوز تار می‌باشد و ممکن است دچار درد- سوزش و آبریزش چشم‌ها شود.
و اما، لیزیک چه مزایا و اشکالاتی دارد؟
در لیزیک یک لایه ضخیم‌تر از روی قرنیه برداشته شده و این لایه همان طور که هست به روی قرنیه برگردانده می‌شود و چون این لایه کامل بوده خراشی هم انجام نمی‌شود. ترمیم به سرعت صورت گرفته و پس از عمل، بازگشت بینایی سریع‌تر است و احساس درد و سوزش هم کمتر است. اشکال این نوع جراحی این است که یک لایه ضخیم‌تر که به آن فلپ گفته می‌شود با دستگاهی به نام «میکروکراتوم» که شبیه رنده عمل می‌کند از روی قرنیه برداشته می‌شود، برش ایجاد شده ممکن است باعث کاهش استحکام و بروز عوارضی در آینده شود. به علاوه دستگاه «میکروکراتوم» همیشه عمل برداشتن فلپ را به خوبی انجام نمی دهد و احتمالاً عوارضی در موقع برداشت ایجاد می‌شود که غیرقابل اصلاح است البته این بدین معنی نیست که لیزیک عمل پرخطری است درصد بروز عوارض در این روش بسیار پایین است و همان طور که در ابتدا اشاره شد تشخیص روش انجام بستگی به نظر پزشک و وضعیت چشم بیمار دارد.
آیا اعمال لیزرچشم تضمین شده است و شماره چشم بعد از جراحی به صفر می‌رسد؟
باید گفت خیر هیچ گونه عمل و درمانی را در پزشکی نمی توان تضمین کرد ولی می شود گفت درصد موفقیت بالا است. هدف از انجام این اعمال این است که وابستگی فرد به عینک کم شود البته احتمال زیاد وجود دارد که اصلاً نیازی به عینک نباشد.
آیا جراحی‌های لیزر تایید شده‌اند و در کشورهای پیشرفته هم انجام می‌شود؟
این اعمال در تمام کشورهای دنیا انجام می‌شود و در کشورهای پیشرفته آمار این نوع اعمال بالا بوده و توسط مراجع ذیصلاح به تایید رسیده است.
در مواقع آبستنی و شیردهی می‌توان این اعمال را انجام داد.
برای انجام این گونه جراحی‌ها یک ممنوعیت نسبی وجود دارد ولی این ممنوعیت مطلق نیست و در صورتی که شماره چشم فرد در این شرایط نسبت به قبل تغییر نکرده باشد احتمال انجام عمل هست. اما بهتر است قبل از عمل موضوع شیردهی و آبستنی به کادر پزشکی اطلاع داده شود.
آیا عمل جراحی‌ها دردناک است و نتیجه نهایی بینایی چه موقع مشخص می‌شود؟
به کمک قطره‌های بی‌حس کننده که قبل از عمل در چشم ریخته می‌شود جراحی کاملاً بدون درد است و بعد از آن کمی آبریزش و سوزش ایجاد می‌شود که ظرف چند ساعتی بهبود می‌یابد. ضمناً زمان عمل هم بسیار کوتاه است. در خصوص نتیجه پایانی کار باید گفت: در روزها و حتی هفته‌های پس از عمل چشم کمی تار هست و حتی ممکن است دارای شماره‌ای می‌باشد ولی ظرف چند ماه نتیجه نهایی حاصل می‌شود.
ضمن تشکر از توضیحات شما در پایان در خصوص پیرچشمی هم اشاره بفرمایید.
پیرچشمی به افرادی که دوربینی آنها خوب باشد ولی در نزدیک بینی اختلال داشته باشند، اطلاق می‌شود و بیشتر افراد بالای 40 سال را شامل می‌شود. نکته قابل توجه این است که برای درمان پیرچشمی در گذشته اقدامات زیادی انجام شده و هنوز هم در حال بررسی است. اما تا به حال لیزر و سایر اقدامات نتایج چندان موفقی نداشته و در این زمینه تحقیقات ادامه دارد و بعید نیست در آینده نزدیک پیرچشمی با لیزر یا روش‌های دیگر قابل درمان باشد.
منبع: http://nasle-farda.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.