معرفی کتاب «حقیقت مجازی»

معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور کتابی را با عنوان «حقیقت مجازی» منتشر کرد. این کتاب که به عنوان کتاب همیار مبلّغ در موضوع فضای مجازی تهیه شده است به صورت صوتی، فایل پاورپوینت و نسخه الکترونیکی انتشار یافته و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است
جمعه، 1 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حدیثه اسفندیار
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «حقیقت مجازی»
معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور کتابی را با عنوان «حقیقت مجازی» در سال منتشر کرد. این کتاب که به عنوان کتاب همیار مبلّغ در موضوع فضای مجازی تهیه شده است به صورت صوتی، فایل پاورپوینت و نسخه الکترونیکی انتشار یافته و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

سرآغاز این کتاب مزین به رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص مقوله فضای مجازی شده و به تأکیدات ایشان بر استفاده بهینه و آگاهانه از اینترنت و سایر فضاهای مجازی می‌پردازد. ازسوی دیگر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که همواره بر ضرورت توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی به صورت توأمان تصریح فرموده‌ا‌ند؛ تأکید داشته‌اند که روحانیون باید باشناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسامی را تبیین کنند.

مرکز ملی فضای مجازی به منظور زمینه‌‌سازی برای تحقق رهنمودهای مقام معظم‌رهبری سعی کرده است تا باتهیه این بسته فرهنگی‌تبلیغی سهمی هرچند اندک در انجام این رسالت اجتماعی برعهده بگیرد. درواقع این کتاب باهدف آشنایی با اصول و مقدمات فضای مجازی و نیز  بررسی آسیب شناختی آن، تدوین شده است است تا جوانان با آگاهی کامل به سمت و سوی استفاده صحیح از تکنولوژی رهنمون شوند.

در بخشی ازمقدمه این کتاب آمده است: «فضای مجازی از مهمترین مسائل روزگار و به احتمال زیاد نسل‌های آینده ماست. قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات این موضوع، کم‌نظیر و پراثر است، اما شاید آنچه اهمیت این مقوله را از پدیده‌های مشابه دهه‌های اخیر بسیار بیشتر کرده است، در دسترس بودن و حضور بی‌مرز و دائمی آن کنار کاربران و در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی ایشان باشد، به نحوی که مصرف حجم گسترده‌ای ازاطلاعات -آن هم بیشتر بدون حق انتخاب-  و برقراری ارتباطات در هر لحظه و هر زمان با افراد، گروه‌ها و کانال‌های شناخته‌شده و بدون هویت، به آرامی اندیشه، رفتار، شخصیت و همه جوانب زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و سبک زندگی، ارزش‌ها و حتی باورهای جامعه را با تغییرات زیادی روبه‌رو کرده است. روشن است که این حجم گسترده از تحولات دائمی، فرصت‌ها و تهدیدهای فراوانی نیز با خودش به همراه دارد که مبلغان دینی به‌ویژه در فصول تبلیغی که زمینه ارتباط چهره‌به‌چهره با مخاطبان عمومی برایشان فراهم می‌شود نمی‌توانند از کنار این موضوع تأثیرگذار به‌راحتی عبور کنند و در مواقع وعظ و منبر و خطابه و تبلیغ به آن نپردازند».

در بخشی از یادداشت ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای کتاب آمده است: «مواجهه امروزی با فضای مجازی که به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران به عرصه حقیقی زندگی بشر تبدیل شده است، چالش‌هایی را در جامعه ایجاد کرده که حاصل توسعه سریع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و پائین بودن دانش رسانه‌ای جامعه است و از آنجایی که همواره علمای دین و مبلغان دلسوز با دغدغه‌‌های اجتماعی، مبشران و مشاوران آحاد جامعه بوده‌اند؛ امید می‌رود فضلا، روحانیون و اندیشمندان گران‌قدر در هر موقعیت مطلوب که شرایط گفت‌و‌گو با نسل جوان و خانواده‌ها فراهم است، در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، خود و مخاطبان را با فرصت‌ها، آسیب‌‌ها و راهبردهای فضای مجازی آشنا کنند».

معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور، کتاب حقیقت مجازی را در شش فصل با عناوین «فضای مجازی از منظر رهبر معظم انقلاب»، «معرفی و کلیات فضای مجازی»، «معرفی برخی کلید واژه ها و اصطلاحات»، «آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی»، «راهکارهای روان شناختی در مواجهه با آسیبها» و «فرصت‌های فضای مجازی» منتشر کرده است.

دراین کتاب - که به عنوان کتاب همیار مبلّغ در موضوع فضای مجازی تهیه شده است- تلاش شده است تا کلیات مطالبی که موردنیاز مبلغان است به اختصار ارائه شود؛ بنابراین سرآغاز این کتاب خلاصه‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در حقیقت حدوداصلی بحث مبتنی بر آن شکل می‌گیرد. در فصل دوم کلیات فضای مجازی مانند ویژگی‌ها، ماهیت، گستره و موضوعاتی ازاین قبیل مطرح شده است. در فصل سوم کلیدواژه‌ها و اصطلاحات ضروری این حوزه برای آشنایی بیشتر مرور شده است. فصل چهارم به تشریح آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی اختصاص پیدا کرده است و فصل پنجم راهکارهای مواجهه با این آسیب‌ها و روش‌های کاهش آنها را ارائه کرده است. در فصل پایانی نیز فرصت‌های فضای مجازی برشمرده شده است.

لازم به ذکر است که کتاب حقیقت مجازی به صورت صوتی، فایل پاورپوینت و نسخه الکترونیکی منتشر شده است. همچنین نرم‌افزار این کتاب نیز ،که مخصوص گوشی‌های موبایل اندرویدی طراحی شده است، علاوه براینکه شامل تمامی محتوای تولیدشده این بسته آموزشی است، رابط کاربر و سایر تولیدات و محصولات جدید این حوزه خواهد بود.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.