خودگفتاري هاي منفي

تمام انسان ها در ذهن با خود صحبت مي کنند . اين خودگفتاري ها يا نجواهاي دروني مي تواند در مورد کارهايي که بايد در طول روزانجام شوند باشد و يا درباره ي قضاوت و انتقاد از شخص يا موضوع خاصي و يا مکالمه اي ذهني بين خود و شخص يا اشخاص ديگر ، مطالعات نشان مي دهند که 97 درصد خودگفتاري ها منفي هستند .
يکشنبه، 26 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خودگفتاري هاي منفي
خودگفتاري هاي منفي
خودگفتاري هاي منفي

نويسنده : سپيده سپيده دم



تمام انسان ها در ذهن با خود صحبت مي کنند . اين خودگفتاري ها يا نجواهاي دروني مي تواند در مورد کارهايي که بايد در طول روزانجام شوند باشد و يا درباره ي قضاوت و انتقاد از شخص يا موضوع خاصي و يا مکالمه اي ذهني بين خود و شخص يا اشخاص ديگر ، مطالعات نشان مي دهند که 97 درصد خودگفتاري ها منفي هستند .
در درون انسان ستيزي بين دو مبارز برپاست . يکي از آنها بدبختي است . مثل : ترس ، نگراني ، خشم ، حسادت ، غم ، احساس گناه ، دلخوري ، تنفر و مغلوب شدن . ديگري خوشبختي است ، مثل : شادي ، عشق ، اميد ، آرامش ، مهرباني ، سخاوت ، حقيقت و رحم . فکر مي کنيد کدام مبارز برنده خواهد شد ؟ پاسخ به اين سوال کاملاً مشخص است مبارزي که بيشتر به آن رسيدگي شود و دقت بيشتري برايش گذاشته شود . به دليل تمايل ذاتي انسان به ثبت افکار و تجربه هاي منفي به طور عميق تري نسبت به مثبت ها ، معمولاً مبارز اشتباهي غذا مي دهيم . وقتي به مفاهيم مثبت کاري نداريم ، خوشبختي و آرامش هم کم کم از بين مي رود . خيلي از انسان ها بدون هيچ اقدامي در مورد ذهن و افکارشان مدام اين سوال را از خود مي پرسند که چرا آرامش ، تن سالم و يا زندگي شادي ندارند . آنها بي خبرند که خود باعث اين ناخوشي هستند . هر کسي مي تواند روي خود کار کند و تمرکز توجه و انرژي خود را به افکار بدهد که مفيدتر هستند و در خدمت خوشبختي و آرامش باشند .
امروزه تقريباً هر کسي مي داند که افکار منفي : اضطراب ، استرس ، ترس و در کل ذهنيت منفي است که جسم را بيمار مي کند . اگر بتوانيد وارد ذهن اشخاصي شويد که از نوعي بيماري مزمن رنج مي برند ، خواهيد ديد که بيشتر اوقات تنهايي خود را به داشتن خودگفتاري هاي منفي سپري مي کنند . اين افکار مي تواند انتقاد يا رنجش از کسي و يا سرزنش خود و حس ندامت نسبت به ناکامي هاي گذشته و هزار و يک فکر منفي ديگر باشد .
مکانيسم ذهن تمام انسان ها يکسان آفريده شده است . اگر کسي مشکل سلامتي دارد به اين معنا نيست که اين آدم ، آدم بدي است ، بلکه يعني به افکارش توجه نکرده و يا درباره ي مايل کردن ذهن خود به نکات مثبت کاري براي خودش نکرده است .
به طور فطري ذهن انسان به سمت منفي گرايش دارد . مثلاً اگر 9 نفر از شما تعريف و يک نفر انتقاد کند ، شما خيلي زود 9 تعريف را فراموش مي کنيد و تا مدتها فکر به آن يک انتقاد منفي در ذهن شما مي ماند و عذابتان مي دهد .
وقتي معناي جمله اي از طرف کسي برايتان مبهم است ، ممکن است معني آن جمله 3 احتمال مثبت و 1 احتمال منفي داشته باشد ، اما به 1 احتمال منفي فکر مي کنيد .
مارسي شيموف در يکي سخنراني هايش براي 400 نفر متوجه يک نفر مي شود که با اخم هاي در هم به او نگاه مي کند و به هيچ کدام از نکته هاي خنده دار سخنراني نمي خندد و هيچ علامتي به عنوان تاييد حرفهاي سخنراني نشان نمي دهد . سخنران با خود فکر مي کند که اين مخاطب از حرفهاي او خوشش نمي آيد و يا از او متنفر است . به همين دليل ناراحت مي شود و شور و شوق خود را در مورد سخنانش از دست مي دهد . در حالي که 399 نفر عکس العمل مثبت نشان مي دادند ولي اين يک نفر توجه او را جلب مي کند . در اتمام سخنراني اين شخص به طرف مارسي مي رود ، او که فکر کرده اين مرد براي انتقاد کردن به او نزديک مي شود ، خود را براي دفاع از خود آماده مي کند . وقتي آن شخص نزديک مي شود ، مي گويد : سخنراني شما مرا و زندگي ام را دگرگون کرد . من از شما خيلي ممنون هستم و از اين پس سعي مي کنم اشتباهات گذشته را جبران کنم . پس نتيجه مي گيريم که هميشه نبايد هر آنچه که در ذهن ما مي گذرد را باور کنيم و اينکه تمايل ذهن به سمت منفي بيشتر از مثبت است .
حالا ما با اين آگاهي بايد تلاش کنيم ذهن خود را به سمت مثبت ها گرايش دهيم . مطمئن باشيد به محض اينکه به جاي انتقام به بخشش ، به جاي حسادت و انتقاد به تشويق ، به جاي غم به شادي ، به جاي بدبختي به خوشبختي ، به جاي کمبود به فراواني و به جاي جنگ به صلح فکر کنيد ، مي بينيد که کم کم آرامش و خوشبختي سر و کله شان پيدا مي شود و بر اساس قانون جذب مقدار بيشتري از آنچه که در ذهنتان مي گذرد را پديد مي آوريد.
يکي از راههاي مؤثر براي قدرتمند کردن ذهن مثبت ، شکر کردن و قدرشناسي است که در اين حالت ذهن به دنبال داشته هاي مثبت براي نام بردن مي گردد و منفي ها کم کم ناپديد مي شوند . بهتر است کمتر با آدمهاي منفي رفت و آمد داشته باشيم و در جستجوي دوستاني با ذهنيت هاي مثبت باشيم تا گرايش ما هم به سمت مثبت برود .
دلا نزد کسي بنشين که او از دل خبر دارد
به زير آن درختي رو که او گلهاي تر دارد
در اين بازار عطاران مرو هر سو چو بيکاران
به دکان کسي بنشين که در دکان شکر دارد
منبع:مجله راه موفقيت شماره 13




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما