معرفي پول به کودکان

پول تمام انسان ها را ـ چه کودک و چه بزرگسال ـ در موقعيتي قرار مي دهد که نياز به تصميم گيري و انتخاب پيدا مي کنند . آموزش ، تشويق ، و توانا ساختن کودکان در نحوه ي خرج کردن پول ، آنها را قادر مي سازد تا بهتر بتوانند درآمدهاي خود را در آينده پس انداز کنند و قسمت اعظمي از دارايي هاي خود را در آن زمان ذخيره سازند . اگر کودکان به طور مکرر در تصميم هاي روزانه ي خود خرج کردن پول هايشان را انتخاب کنند ، اين امر در آينده مالي
يکشنبه، 26 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفي پول به کودکان
معرفي پول به کودکان
معرفي پول به کودکان

نويسنده : رشيد محمدي ليتکوهي



پول تمام انسان ها را ـ چه کودک و چه بزرگسال ـ در موقعيتي قرار مي دهد که نياز به تصميم گيري و انتخاب پيدا مي کنند .
آموزش ، تشويق ، و توانا ساختن کودکان در نحوه ي خرج کردن پول ، آنها را قادر مي سازد تا بهتر بتوانند درآمدهاي خود را در آينده پس انداز کنند و قسمت اعظمي از دارايي هاي خود را در آن زمان ذخيره سازند . اگر کودکان به طور مکرر در تصميم هاي روزانه ي خود خرج کردن پول هايشان را انتخاب کنند ، اين امر در آينده مالي و اقتصادي آنها نيز تأثير منفي مي گذارد . در اين قسمت قصد داريم تا شما را با 15 شيوه ي ساده اما کارآمد آشنا کنيم که به واسطه ي آن بتوانيد مديريت مالي را به فرزندان خود آموزش دهيد .
1 ـ به محض اينکه کودکان شمارش را ياد گرفتند، پول را به آنها معرفي کنيد .
نقش فعالي در فراهم کردن اطلاعات براي آنها داشته باشيد . مشاهده و تکرار ، دو نمونه از راههاي مهمي هستند که کودکان به واسطه ي آنها مي توانند چيزهاي زيادي ياد بگيرند .
2 ـ با کودکان در مورد ارزش هايي که شخصاً براي پول قائل مي شويد ، صحبت کنيد . به بچه ها بگوييد که چگونه مي توانند پول هايشان را پس انداز کنند و از اين مهمتر به آنها آموزش دهيد که چگونه مي توانند پول هايشان را هوشمندانه خرج کنند .
3 ـ به فرزندانتان کمک کنيد تا اختلاف ميان نياز ، خواسته و آرزو را به خوبي درک کنند . اين امر به آنها کمک مي کند که در آينده تصميم هاي عاقلانه تري در مورد نحوه ي خرج کردن پول هايشان بگيرند .
4 ـ هدفمندي اهميت بالايي در يادگيري ارزش پول و پس انداز کردن دارد . انسان ها چه در دوره هاي ابتدايي زندگي و چه در ميانسالي تا هدفي را براي خود تعيين نکنند ، نمي توانند به آن دست پيدا کنند . در اين قسمت مي توانيد هر وسيله ي بازي و يا آيتم هاي ديگري را که کودک از شما تقاضاي خريد آن را مي کند به صورت هدف آنها قرار دهيد . چنين هدف سازي هايي به کودکان کمک مي کند که ياد بگيرند که در قبال خواسته هايشان مسئوليت پذير باشند .
5 ـ ارزش پس انداز کردن را در مقابل خرج کردن ، به کودکان آموزش دهيد .
به کودکان ياد بدهيد که اگر پول هايشان راپس انداز کنند، مي توانند سودي که برايشان در بر دارد را به مبلغ اوليه پول خود اضافه کنند . اگر کودکان پولي را در خانه پس انداز کرده اند ، سعي کنيد خودتان بر روي آن مقدار پول به آنها سود بدهيد . به آنها ياد بدهيد که ميزان سودهاي خود را شمارش کرده و ببينند که چقدر سريع ميزان سپرده هاي آنها افزايش پيدا مي کند . ديري نخواهد گذشت که خودشان متوجه مي شوند که سريع ترين راه براي رسيدن به اعتبار بالا ، پس انداز کردن مکرر پول هاست . گاهي اوقات والدين هم با کودکان همراه شده و در پس انداز کردن پول ها با يکديگر مسابقه مي دهند .

درآمد و تصميم گيري درمورد نحوه ي خرج کردن :

6 ـ زماني که به فرزندان خود پول تو جيبي مي دهيد ، قدري اضافه تر بدهيد تا تشويق به پس انداز کردن شوند . به عنوان مثال اگر ميزان پول تو جيبي هفتگي آنها 5 هزار تومان است ، به آنها 6 هزار تومان بدهيد تا حداقل بتوانند هزار تومان آن را پس انداز کنند . اگر هر هفته هزار تومان پس انداز کنند و شما هم به آنها سود 5 درصدي بدهيد ، پس از يک سال مبلغ قابل توجهي را پس انداز خواهند کرد .
7 ـ کودکان را به بانک ببريد و برايشان حساب باز کنيد . باز کردن زود هنگام حساب پس انداز يکي از راههاي است که مي تواند آينده مالي کودکان را تضمين کند . به خاطر داشته باشيد که اگر زماني که از شما تقاضا کردند که براي خريد مبلغي از حسابشان بردارند ، نبايد با آنها مخالفت کنيد . اين کار ممکن است آنها را به طور کلي از پس انداز کردن دلسرد کند . شما همچنين مي توانيد بچه ها را با بازار اوراق بهادار آشنا کنيد . اوراق بهادار داراي ارزش هستند ، سود دهي بالايي دارند ، و به صورت پول نقد نيستند که هر زمان که اراده کنند بتوانند آن را خرج کنند . برخي از انواع اوراق بهادار نيز هستند که براي دانشجويان معاف از ماليات مي باشند . مي توانيد اوراق بهادار را به صورت هديه به کودکان خود بدهيد . با اين کار فرزند شما به سرعت آن را نمي فروشد و براي هدف سازي هاي بيشتر نيز تشويق خواهد شد .
8 ـ حفظ پيشينه ي خوب در پس انداز و سرمايه گذاري از ديگر نکات مهمي است که جوانان بايد ياد بگيرند . براي آسان تر کردن کار مي توانيد از 12 پاکت نامه استفاده کنيد ؛ براي هر ماه يکي ؛ و يک عدد پاکت بزرگتر که بتوانيد کليه پاکت ها را در آن جاي دهيد . اين سيستم را در مورد تمام فرزندان خود اجرا کنيد . کودکان را تشويق کنيد که رسيد کليه ي اجناسي را که مي خرند در پاکت قرار داده تا به درستي متوجه شوند که با پول هايشان چه کاري مي کنند .
9 ـ با کودکان به خريد برويد و به آنها نحوه ي صحيح خريد کردن و ارزش پول را آموزش دهيد . رفتن به سوپر مارکت معمولاً اولين تجربه ي کودکان در يادگيري خرج کردن پول است . معمولاً 1/3 درآمد خانواده صرف خريد از سوپر مارکت و تهيه مايحتاج روزانه زندگي مي شود .خرج کردن صحيح پول درسوپر مارکت ( استفاده از کوپن ، خريد از حراجي ها و بررسي اختلاف قيمت ) مي تواند به صورت ساليانه چيزي در حدود يک ميليون و هشتصد هزار تومان براي شما ذخيره مالي در بر داشته باشد . براي اينکه به جوانان خود کمک کنيد که اين درس را آموزش ببينند ، بايد به آنها ياد بدهيد که چگونه مي توانند براي مصرف غذاهاي به صرفه تر برنامه ريزي کنند ، از دور ريختن غذاها جلوگيري کرده و نحوه ي صحيح استفاده مجدد از باقيمانده غذاها را نيز به آنها آموزش دهيد . زماني که بچه ها را به مغازه هاي مختلف ديگر مي بريد ، مي توانيد مقوله ي پيش خريد و پس انداز کردن بيشتر را نيز براي آنها بازگو کنيد . با آنها پيرامون مطالبي نظير قيمت ، کيفيت ، تعميرات ، خدمات پس از فروش و ساير مواردي که براي مشتري از اهميت بالايي برخوردار است صحبت کنيد . خرج کردن پول زماني که به درستي برنامه ريزي شده باشد ، لذت بخش خواهد بود ؛ اما اگر خرج کردن هاي ما از روي برنامه ريزي نباشد ، 20 تا 30 درصد از پولمان حرام خواهد شد .
10 ـ به جوانان اجازه دهيد تا براي خرج کردن پول هايشان خودشان تصميم بگيرند . چه تصميم گيري هاي آنها مناسب باشد ، چه در تصميم هاي خود موفق نباشند ، به هرحال از تصميم گيري هاي خود لذت خواهند برد . در چنين حالتي پيش از اينکه تصميم هاي بيشتري پيرامون خوابيدن صورت پذيرد ، بايد در مورد بايدها و نبايدهاي پول خرج کردن با آنها بيشتر صحبت کرده و توضيحات بيشتري را در اختيارشان قرار دهيد . از آنها بخواهيد که در زمان پول خرج کردن از حس ششم خود استفاده کنند . همچنين بايد پيش از خريد کردن تحقيق کرده و منتظر زمان مناسب براي خريد کردن شوند و در زمان خريد به طور کامل از اختيار خود در انتخاب بهره بگيرند . به اين منظور مي بايست سه آيتم ديگري را که با همان پول مي توانند خريداري کنند ، در نظر گرفته و سپس تصميم بگيرند که خريد کدام يک از آيتم ها ضروري تر است .

خريد صحيح :

11 ـ به کودکان خود نحوه ي صحيح ارزيابي تبليغاتي که از تلويزيون و راديو پخش مي شود را آموزش دهيد .
آيا محصول دقيقاً همان امکاناتي را که در تبليغ پخش مي شود ، ارائه مي دهد ؟ آيا قيمت ارائه شده ، قيمت حقيقي کالاست ؟ آيا محصولات مشابهي وجود دارند که بتوانند همان کار را با قيمت مناسب تري انجام دهند ؟ به آنها يادآوري کنيد که اگر کالايي به نظر خيلي به صرفه و کارآمد مي رسيد ، در خريد آن تعلل نوزرند .
12 ـ کودکان را با خطرات پول بهره اي آشنا کنيد . اگر هنگامي که از شما پول قرض مي گيرند از آنها سود دريافت کنيد ، آن وقت متوجه مي شوند که قرض گرفتن پول ديگري تا چه اندازه بر *هم ماهي 31/850 با سود 18/8 درصد به آن معناست که خريدار براي آن 575 هزار تومان هزينه متقبل شده است .
13 ـ زماني که در رستوران ها از کارت اعتباري استفاده مي کنيد ، به کودکان خود نحوه ي کارکردن با آن را آموزش دهيد . به کودکان خود آموزش دهيد که چگونه بايد انعام ها را حساب کنند و آنها را از طرق مختلف سوء استفاده هايي که ممکن است از کارت اعتباري پديد آيد ، آگاه کنيد .
14 ـ در فراهم آوردن کارت اعتباري براي جوانان ، حتي زماني که وارد دانشگاه مي شوند نيز محتاط باشيد .
کارت هاي اعتباري يک پيام بيشتر در بر ندارند : «خرج کن ! » بيشتر نوجوانان و جوانان ترجيح مي دهند پول هاي حساب خود را صرف مخارج روزانه کنند ، به جاي اينکه آن را براي مواقع ضروري نگه دارند . به همين دليل بسياري از اين دانش آموزان مجبور مي شوند کلاس هاي خود را نروند و به جاي آن مشغول شغل هاي پاره وقت شوند تا اقساط کارت اعتباري شان را پرداخت نمايند .
15 ـ براي بحث هاي خانوادگي در مورد مسائل مالي برنامه اي مدون تنظيم کنيد . اين امر براي بچه هاي کوچکتر هم مفيد خواهد بود . در اين جلسات خانوادگي مي توانيد در مورد موضوعاتي نظير تفاوت هاي موجود ميان پول نقد ، چک ، و کارت هاي اعتباري ؛ پرورش عادات صحيح در خرج کردن پول ، نحوه ي اجتناب از مصرف بي مورد از کارت هاي خودپرداز ؛ و فوايد پس انداز کردن و رشد سرمايه گذاري با کودکان خود به بحث و گفتگو بنشينيد . با نوجوانان و جوانان خود نيز مي توانيد در مورد اين مطلب که اوضاع و احوال اقتصاد محلي و جهاني در چه شرايطي است ، صحبت کنيد . به آنها ياد بدهيد که چگونه مي توانند در مصارف خانگي صرفه جويي کرده و در مقابل خرج کردن چه گزينه هاي ديگري پيش روي آنها قرار خواهد داشت .
کليه اين اطلاعات در طول مرحله اي که کودکانتان درگير مسئوليت هاي بيشتري مي شوند ، براي بهبود اقتصادي فردي آنها از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود .
منبع:مجله راه موفقيت شماره 13




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.