موفقيت ، سماجت مي خواهد

ـ محمد رضا عليزاده : چندي پيش در کتابي نقل قولي مي خواندم از مالتبي باب کوک ، نويسنده ي آمريکايي قرن 19 که : « رايج ترين اشتباه مردم که نتايج سنگيني هم بار مي آورد ، اين است که فکر مي کنند براي موفق شدن بايد استعداد داشت ؛ نبوغي ذاتي که تنها در برخي افراد وجود دارد ! اما حقيقت اين است که براي موفق شدن بايد سماجت به خرج داد و دنبال هدف را گرفت . بايد خود را متعهد کرد . همعه چيز به پشتکار باز مي گردد . موفقيت ميوه تصميمي است که اراده محکم و با ثبات آن را
دوشنبه، 27 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقيت ، سماجت مي خواهد
موفقيت ، سماجت مي خواهد
موفقيت ، سماجت مي خواهد





اين حرف ناپلئون هيل را جدي بگيريد : « موفقيت ، سماجت مي خواهد » .
ـ محمد رضا عليزاده : چندي پيش در کتابي نقل قولي مي خواندم از مالتبي باب کوک ، نويسنده ي آمريکايي قرن 19 که : « رايج ترين اشتباه مردم که نتايج سنگيني هم بار مي آورد ، اين است که فکر مي کنند براي موفق شدن بايد استعداد داشت ؛ نبوغي ذاتي که تنها در برخي افراد وجود دارد ! اما حقيقت اين است که براي موفق شدن بايد سماجت به خرج داد و دنبال هدف را گرفت . بايد خود را متعهد کرد . همعه چيز به پشتکار باز مي گردد . موفقيت ميوه تصميمي است که اراده محکم و با ثبات آن را آبياري مي کند » .
آيا اين عقيده درست است ؟ يعني استعداد در موفقيت اديسون ، انيشتين و هزاران نابغه ي ديگر بي تاثير بوده است ؟
بررسي ها نشان داده موفقيت افراد تا حدي به ميزان هوش و استعداد آنها بستگي دارد هر چند برخي فعاليت ها نياز چنداني به سطح هوشي بالا يا استعداد خاص در آن زمينه ندارند و همه افراد تا حدودي از عهده انجام آن فعاليت ها بر مي آيند . به طور کلي استعداد را ميزان نسبي پيشرفت فرد در يک فعاليت معني مي کنند اما آنچه تجربيات ثابت کرده اين است که افراد ثروتمند و موفق هميشه انسان هاي با استعداد و هوشمندي نبوده اند ، اديسون و هنري فورد تحصيلات کافي نداشتند . هنري فورد را جاهل خطاب مي کردند و اديسون هميشه مورد سرزنش قرار مي گرفته است . حتي انيشتين نيز شهرت خود در پي کشف فرمول نسبيت را مديون هوش و استعداد خود نمي داند ، چيزي که سبب موفقيت مي شود و گاهي سبب جلو افتادن بي استعداد ترين مردم از با استعدادترين آنها مي شود ، پشتکار است .
براي موفق شدن بايد سمج باشيد :
ناپلئون هيل ، يکي از سرشناس ترين نويسندگان حوزه موفقيت ، مي نويسد : « در زندگي به اشخاص باهوش بي شماري بر مي خوريم که شکست مي خورند ، به پايين دره مي غلتند و هرگز خود را بالا نمي کشند ، اما در اين ميان به افراد عادي بر مي خوريم که شکست را مقدمه پيروزي و اصراري براي تلاش بيشتر مي دانند . ميليون ها انسان در سراسر دنيا گمان مي کنند که علم و استعداد قدرت مي آورد و به دليل داشتن فرصت براي رسيدن به آن افسوس مي خورند ، دريغ از آنکه نقطه ضعف اغلب مردم نداشتن مداومت در کار است ، نه نداشتن استعداد . بدون مداومت حتي افراد با استعداد هم اول راه مغلوب مي شوند و کنار مي روند » .
جايگاه استعداد کجاست ؟
نمي توان به طور کامل نقش استعداد در موفقيت را انکار کرد . در برخي از زمينه ها وجود استعداد براي رسيدن به موفقيت ضروري است گر چه ملاک اصلي نيست ! به طور کل استعداد به چند دسته تقسيم مي شود :
ـ استعداد بازي : داشتن اين استعداد براي تبديل شدن به يک بازيگر برتر سينما با بازيکن نمونه فوتبال لازم است اما بدون آن هم با تلاش فراوان مي توان موفق شد .
ـ استعداد موسيقي : قدرت تشخيص صدا و آهنگ سازي از جمله نقاط قوت افراد داراي اين استعداد است .
ـ استعداد حس ششم : پيشگويي ، خواندن فکر مردم و پيش بيني حوادث در افرادي که استعداد حس ششم دارند ، ديده مي شود .
ـ استعداد زباني : نويسندگان ، شاعران ، سخنوران و روزنامه نگاران معمولاً اين استعداد را دارند يا در خود پرورانده اند که پروراندن آن هم خود نيازمند پشتکار است .
ـ استعداد رياضي : رياضي دانان و فيزيک دانان يا کارشناسان مسايل سياسي علاقه زيادي به بازي با اعداد و حل مسائل رياضي دارند .
ـ استعداد تخيل : افراد داراي اين استعداد به سمت نقاشي ، طراحي ، بافندگي ، عکاسي ، مجسمه سازي و ... جذب مي شوند .
ـ استعداد اجتماعي : افراد داراي اين استعداد علاقه زيادي به شرکت در کارهاي گروهي و رهبري دارند و عضو گروه هاي اجتماعي و سياسي اند !
همانطور که مي بينيد ، گر چه استعداد براي موفقيت در کاري لازم است اما شرط کافي نيست . بسيارند افرادي که با تلاش و پايداري توانسته اند استعدادي را در خود شکوفا کنند و پله هاي موفقيت را طي کنند در حالي که بسياري از افراد با استعداد نتوانسته اند در حوزه ي استعداد خود به جايي برسند .
از کجا بايدشروع کرد ؟
براي آنکه بتوانيد در کاري سماجت کنيد ، ابتدا بايد علل مشخصي داشته باشيد ! دانستن اينکه چه مي خواهيد مهمترين گام به سوي افزايش پشتکار است . وقتي به خواسته ي خود فکر مي کنيد بايد به توانايي هاي خود باور داشته باشيد ، برنامه مشخصي بريزيد و اطلاعات صحيح جمع آوري کنيد . وقتي تمام اين موارد کنار هم جمع شوند ، مداومت و پشتکار خواه ناخواه همراه مي شود . گاهي شما خواسته مشخص و دانش لازم براي رسيدن به آن را داريد اما ترس و دو دلي يا وابستگي به ديگران مانع از رسيدن شما به آن مي شود . بايد ياد بگيريد چگونه در مقابل حرف هاي منفي و مايوس کننده بايستيد و از همکاران واجد شرايط استفاده کنيد تا پس از هر بار سقوط بتوانيد دگر بار روي پاي خود بايستيد و از نو شروع کنيد . شايد به نظرتان خنده دار بيايد اما اين توصيه ها براي آنکه تبديل به انساني سمج و سالم شويد ، بسيار کاربردي است . اما فراموش نکنيد سماجت و لجاجت يکي نيست و اين نکته ها را براي تمايز آنها جدي بگيريد :
ـ اجازه ندهيد سماجت و پشتکار ، شما را از خوابتان بيندازد . به اندازه ي کافي بخوابيد و به ساعات خوابتان احترام بگذاريد . ـ متعادل غذا بخوريد و از خوردن غذاهاي دير هضم بپرهيزيد .
ـ زياد آب بنوشيد .
ـ وزن تان را ثابت نگه داريد .
ـ دور سيگار و مخدر و الکل خط بکشيد !
ـ ورزش يادتان نرود .
پرورش استعداد :
براي پرورش دادن استعدادها ابتدا بايد بفهميم در چه حوزه اي استعداد داريم . براي اين منظور بايد به دنبال علاقه مندي هاي خود باشيم . ببينيد در اوقات فراغت خود به انجام چه کارهايي گرايش داريد ، ترجيح مي دهيد نقاشي بکشيد ، به موسيقي گوش دهيد ، جلوي آينه به مو و صورت خود برسيد يا کتاب بخوانيد ؟ بعدش بسنجيد کار مورد علاقه ي شما در اثر وجود چه استعدادي در شماست ؟ اگر ترجيح مي دهيد با دوستانتان باشيد يعني استعداد اجتماعي بالايي داريد . اگر دوست داريد وقت تان را به آرايش مو و صورت خود بگذرانيد يعني استعداد هنري داريد و ...
پس از شناسايي استعدادتان ، حتي اگر با وجود علاقه در آن کار ناوارديد ، با پشتکار مي توانيد در کارهاي مربوط به آن استعداد موفق شويد . چه طور است در يک کلاس نقاشي يا آرايشگري ثبت نام کنيد يا به کلاس موسيقي برويد تا اصول صحيح را از پايه بياموزيد ؟ فراموش نکنيد اگر پشتکاري نباشد پس از غلتيدن به پايين دره هرگز قادر به بالا آمدن دوباره نخواهيد بود .
منبع: روزنامه سلامت - شماره 225




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.