6 نکته درباره تخمک گذاری

اگر به تازگی با همسرتان برای بارداری و بچه دار شدن به توافق رسیده اید، اول از همه باید بدانیم که مهم ترین موضوع در زمینه باروری، تخمک گذاری است تا سلول نطفه تشکیل شود. تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که
دوشنبه، 27 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
6 نکته درباره تخمک گذاری
6 نکته در باره تخمک گذاری
6 نکته در باره تخمک گذاری
 
ترجمه: دکتر حمید مجابی


 
اگر به تازگی با همسرتان برای بارداری و بچه دار شدن به توافق رسیده اید، اول از همه باید بدانیم که مهم ترین موضوع در زمینه باروری، تخمک گذاری است تا سلول نطفه تشکیل شود. تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که یک تخمک از تخمدان آزاد می شود و این زمان را «دوره باروری» در سیکل قاعدگی می نامند. اینکه در هر بار؛ کدام تخمدان یک تخمک آزاد می کند، نسبتاً نامشخص است. آنچه مشخص است این است که وظیفه تخمک گذاری در سیکل های قاعدگی به صورت منظم و یکی در میان، بین تخمدان ها تقسیم نمی شود؛ و اما بعد:
1- برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و باردار شوید، باید در مدت یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری تا 24 ساعت پس از آن، آمیزش داشته باشید. دلیل این امر آن است که اسپرم ها می توانند دو تا سه روز زنده بمانند، اما تخمک نمی تواند بیشتر از 24 ساعت پس از تخمک گذاری به حیات خود ادامه دهد مگر اینکه لقاح صورت پذیرد. اگر در حوالی زمان تخمک گذاری، آمیزش وجود داشته باشد، احتمال باردار شدن افزایش می یابد. در زوج هایی که می توانند به صورت طبیعی بچه دار شوند، در هر دوره 20 درصد از خانم های که بدون استفاده از یکی از روش های جلوگیری از بارداری آمیزش دارند، طی یک سال باردار می شوند. می توان با تعیین زمان دقیق تخمک گذاری، همچنین با افزایش آگاهی در مورد تغییرات هورمونی و جسمی که در هر ماه در بدن رخ می دهد، احتمال باردار شدن را افزایش داد.
2- زمانی را که دوره ماهانه بعدی آغاز می شود، در نظر بگیرید. سپس 12 تا 16 روز از آن کم کنید. این چند روز، همان محدوده زمانی است که احتمال تخمک گذاری در آن بسیار زیاد است. برای خانم هایی که یک دوره کامل آنها 28 روز طول می کشد، چهاردهمین روز، روز تخمک گذاری است. با این حال، بهترین روش برای تعیین زمانی که احتمال باروری در آن حداکثر است این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید و روش تشخیص نشانه های تخمک گذاری را فرا بگیرید.
3- هنگامی که این ترشحات شفاف، لیز و چسبنده باشد، احتمال باردار شدن به حداکثر می رسد. به نظر بسیاری از خانم ها، ترشحات در این دوره مانند سفیده تخم مرغ است.
4- پس از تخمک گذاری، دمای بدن ممکن است بین 0/4 تا 1 درجه سانتی گراد افزایش پیدا کند. این تغییر را احساس نخواهید کرد، اما می توانید با استفاده از یک دماسنج، دمای پایه بدن خود را اندازه گیری کنید. دمای پایه بدن یعنی دمای بدن در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، پیش از آنکه هر گونه فعالیت انجام دهید. این افزایش دما بیانگر آن است که تخمک گذاری در بدن انجام شده است. زمان حداکثر توانایی برای باردار شدن، دو تا سه روز پیش از این است که دمای بدن افزایش پیدا کند. بر خی از متخصصان بر این باورند که 12 تا 24 ساعت پس از مشاهده اولیه افزایش دما نیز احتمال باردار شدن وجود دارد. از آنجا که تخمک حداکثر 24 ساعت می تواند زنده بماند، هنگامی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، دیگر برای باردار شدن خیلی دیر شده است. به همین دلیل، متخصصین توصیه می کنند که دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقاً زیر نظر گرفته و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگویی افزایش دما را تشخیص داده و زمان احتمالی تخمک گذاری خود را مشخص کنید. در این صورت می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود، فعالیت زناشویی داشته باشید.
5- حدوداً 20 درصد از خانم ها می توانند تخمک گذاری فعالیت مربوط به آن را احساس کنند که نشانه های آن می تواند از درد ملایم تا تیر کشیدن های شید و ناگهانی باشد. این حالت ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
6- تست های پیش بینی کننده تخمک گذاری که در داروخانه ها یا فروشگاه های دیگر موجود بوده و بدون نسخه نیز به فروش می رسند، افزایش هورمون LH را (که دقیقاً قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد) در ادرار تشخیص می دهند. استفاده از این تست ها ساده تر بوده و نتایج آنها نیز دقیق تر از دماسنج ها است و می توانند تخمک گذاری را 12 تا 36 ساعت زودتر تشخیص داده و احتمال بارور شدن را در همان ماه اول که از این تست ها استفاده می کنید به حداکثر برسانند. اگر راهنمای تست می گوید که اولین ادرار خود در طول روز را تست کنید، ممکن است بهتر باشد که دومین ادرار خود را تست کنید. ادرار در طول شب غلیظ می شود، که در نتیجه ممکن است نتیجه تست مثبت کاذب باشد. در صورتی که دوره 28 روزه باشد، تست را از روز یازدهم آغاز کرده و به مدت 6 روز ادامه دهید یا تست را به تعداد روزهایی که شرکت تولید کننده دستگاه توصیه کرده است، ادامه دهید. در صورتی که دوره بین 27 تا 34 روز است، روز تخمک گذاری ممکن است بین روزهای سیزدهم تا بیستم باشد. تست را از روز یازدهم آغاز کرده و تا روز بیستم ادامه دهید. در صورتی که دوره نامنظم است، ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از این تست نمی تواند آزمون مناسبی برای تشخیص زمان تخمک گذاری باشد.
منبع:روزنامه سلامت شماره 225



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.