آیا استفاده از دستگاه‌های بلوتوثی بی خطر است؟

آیا از آندسته افرادی هستید که بیست و چهار ساعته به تلفن همراه خود وابسته‌اید؟ اگر چنین است، بایستی در خصوص میزان ‏امنیت و سایر خطرات مرتبط با دستگاه‌های مجهز به بلوتوث اطلاعاتی را کسب نمایید. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده ‏است.‏
چهارشنبه، 20 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
آیا استفاده از دستگاه‌های بلوتوثی بی خطر است؟
طی نظر سنجی انجام شده توسط سازمان ملی حفظ ایمنی مشخص شد که در یک زمان معین، حدود 660000 راننده در آمریکا حین رانندگی از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

فناوری بلوتوث نوعی سیستم ارتباطی است که به منظور اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر، به جای سیم یا کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلوتوث تقریباً در تمام ادوات الکترونیکی، از تلفن‌های همراه گرفته تا هدفون بکار برده می‌شود. بسیاری از افراد چنان به تلفن‌های همراه خود وابسته بوده و به کار با آن اعتیاد پیدا کرده‌اند که تمام وقت هندزفری بلوتوثی درون گوش‌هایش قرار دارد. با این حال، چنانچه این وسایل به طور مرتب استفاده شوند، ممکن است خطراتی را برای سلامت به همراه داشته باشند. دستگاه‌های بلوتوثی  از خود امواج مایکروویو یا ریز موج ساطع کرده و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این امواج ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی بوجود آورند.

اجازه دهید در ادامه به خطرات مختلفی که دستگاه‌های مجهز به بلوتوث با خود همراه دارند نگاهی بیاندازیم.
 

آیا استفاده از فناوری بلوتوث برای سلامتی مضر است؟

پیش از آنکه در خصوص دستگاه‌های مجهز به بلوتوث صحبت کنیم، اجازه دهید ببینیم آیا فناوری بلوتوث خود برای سلامتی مضر است یا خیر. بلوتوث از طریق اشعه مایکروویو منتقل می‌شود. محدوده یا دامنه مورد استفاده در این اشعه 402ر2 گیگاهرتز تا 480ر2 گیگاهرتز است. فرکانس‌های مایکروویو دارای طول موج کوتاه و سرعت نوسان بالا هستند و به توان و قدرت کمی جهت کار نیاز دارند. همچنین عمق نفوذ این امواج حدود 5ر1 سانتی متر در 54ر2 گیگاهرتز است که نشان می‌دهد این نفوذ جهت تحت تأثیر قرار دادن بدن انسان بسیار کوچک و کم است. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه مایکروویو می‌تواند موجب ابتلاء به سرطان، لوسمی یا سرطان خون، اختلال کم توجهی یا کاهش توجه (attention deficit disorder)، ریزش مو، سقط جنین، نقص‌های مادرزادی و غیره شود.
 

بلوتوث در مقابل خطرات مرتبط با پرتوهای ساطع شده از تلفن همراه

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، میزان اشعه‌ای که بوسیله دستگاه‌های مجهز به بلوتوث ساطع می‌شود اثرات مضری بر بدن انسان برجای نخواهد گذاشت. محدوده نسبتاً کوچک دستگاه‌های بلوتوثی و نیاز به توان پایین جهت کار موجب شده است این دستگاه‌ها نسبت به تلفن‌های همراه کمتر آسیب‌زا باشند.

تلفن‌های همراه نیاز به انتقال رفت و برگشت سیگنالها از ایستگاه‌های مبنا دارند بطوریکه برای این کار به قدرت و توان قابل توجهی نیاز است. از سوی دیگر دستگاه‌های بلوتوثی به دلیل محدود کاری محدود و کوچک که تقریباً 10 متر و در این حدود است، به توان نسبتاً پایینی نیاز دارند.

پژوهشهای انجام شده نشان می‌دهد که اثرات پروتوهای ساطع شده از بلوتوث هزار برابر کمتر از صحبت کردن مستقیم با تلفن همراه است.

هدفون بلوتوثی


نقطه نظرات سازمان غذا و دارو در خصوص اشعه ساطع شده از بلوتوث

سازمان غذا و داروی ایالات متحده با نام اختصاری FDA عنوان کرده است که استفاده از کیت‌های هندزفری و سایر لوازم جانبی بهتر از استفاده مستقیم از تلفن همراه است. به عقیده سازمان غذا و دارو، مجموعه لوازم جانبی تلفن همراه مورد استفاده بر روی بدن (پوشیدنی) می‌تواند جذب انرژی فرکانس رادیویی ساطع شده از تلفن‌های همراه را کاهش دهد.
 دستگاه‌های بلوتوثی می‌توانند میزان قرار گرفتن در معرض این امواج را کاهش دهند دستگاه‌های بلوتوثی می‌توانند میزان قرار گرفتن در معرض این امواج را کاهش دهند به این دلیل که با استفاده از این دستگاه‌ها، تلفن همراه از بدن (سر) دور نگاه داشته می‌شود. با این حال، خطراتی که تلفن‌های همراه با خود دارند هنوز هم ناشناخته بوده بنابراین هیچ مدرک قطعی وجود ندارد مبنی بر اینکه چنین لوازم جانبی اثر این پرتوها را کاهش می‌دهند.

انجام فعالیتهای جانبی و حواس پرتی در حین رانندگی

گرچه هیچ خطر بالقوه مرتبط با استفاده از دستگاه‌های مجهز به بلوتوث برای سلامت وجود ندارد، اما به عقیده سازمان راهنمایی و رانندگی، علت عمده تصادفات رانندگی استفاده از تلفن در حین رانندگی است.

هرچند در طی چند سال اخیر استفاده از هدفونهای بلوتوثی افزایش یافته، اما آمار تصادفات هنوز هم به همان شکل باقی مانده است. به عقیده مؤسسه فناوری حمل و نقل ویرجینیا با نام اختصاری VTTI استفاده از هدفون، بجای تلفن همراه چندان ایمن‌تر از استفاده از تلفن همراه به تنهایی نیست.

آمار بدست آمده از انجام فعالیتهای ثانویه حین رانندگی که موجب حواس پرتی راننده می‌شود نشان می‌دهد که...

در سال 2011، حدود 3331 نفر در تصادفات مرتبط با حواس پرتی راننده کشته شدند که این میزان در سال 2010 حدود 3267 نفر بود. همچنین در سال 2011 علاوه بر آن 387000 نفر در تصادفات وسایل نقلیه موتوری که ناشی از حواس پرتی راننده بوده است مجروح شدند که این میزان در سال 2010 حدود 416000 نفر را شامل می‌شد.

استفاده از تلفن حین رانندگی
 

 دغدغه‌های امنیتی

جدا از نگرانی‌های موجود در رابطه با سلامت، خطرات امنیتی مرتبط با دستگاه‌های بلوتوثی بسیار بیشتر است. طی تحقیقات صورت گرفته توسط یک مؤسسه تحقیقاتی مشخص شده است که 73 درصد کاربران تلفن همراه از خطرات امنیتی مرتبط با دستگاه‌های بلوتوثی اطلاع ندارند. طبق این تحقیق، هکرها می‌توانند از این طریق به اطلاعات ذخیره شده موجود در تلفنهای همراه دسترسی پیدا کنند.
استفاده از حصارهای امنیتی فایروال و نرم افزارهای آنتی ویروس می‌تواند به کاهش این خطرات کمک نماید اما نکته امیدوار کننده در خصوص دستگاه‌های مجهز به بلوتوث آن است که قدرت سیگنال دهی آنها پایین بوده که خود فاصله و مسافت حمله را به حدود 10 متر محدود می‌سازد. استفاده از حصارهای امنیتی فایروال و نرم افزارهای آنتی ویروس می‌تواند به کاهش این خطرات کمک نماید. همچنین هنگامی که کارتان با دستگاه‌های بلوتوثی به اتمام رسید، می‌توانید آنها را خاموش کرده تا با این کار نه تنها شارژ دستگاه‌های همراه‌تان حفظ شود، بلکه دسترسی به اطلاعات شما از طریق بلوتوث برای هکرها به طور کامل غیر ممکن گردد.

اگرچه هیچ مدرک علمی دال بر مضر بودن دستگاه‌های بلوتوثی وجود ندارد، اما بسیاری از پژوهشگران عقیده دارند که استفاده طولانی مدت از این دستگاه‌ها می‌تواند خطراتی را برای سلامت به همراه داشته باشد. حتی با وجود این خطرات، توصیه می‌شود که بجای استفاده مستقیم از تلفن همراه، از هدفون بلوتوثی جهت صحبت استفاده نمایید. البته که هدفونهای سیمی خطر کمتری نسبت به انواع بلوتوثی به همراه دارند، اما استفاده از آنها را به هنگام رانندگی یا انجام فعالیتهای این چنینی توصیه نمی‌کنیم، به این دلیل که صداهای خارجی را مسدود ساخته و این خود می‌تواند خطرناک باشد.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.