یادگیری زبان به روش سنتی یا دیجیتال؟

یادگیری زبان به روش سنتی، همیشه با کتاب‌خواندن، گوش‌دادن به زبان و استفاده از آن برای ارتباط برقرار کردن و اهدافی از این قبیل همراه بوده است. در ادامه این مطلب به با یادگیری زبان به روش دیجیتال بیشتر آشنا خواهید شد.
سه‌شنبه، 26 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
یادگیری زبان به روش سنتی یا دیجیتال؟

 ارتقا یادگیری مستقل خارج از کلاس درس برای تمرکز روی اهداف یادگیری

یادگیری زبان به روش سنتی، همیشه با کتاب‌خواندن، گوش‌دادن به زبان و استفاده از آن برای ارتباط برقرار کردن و اهدافی از این قبیل همراه بوده است. با نفوذ فناوری دیجیتال به زندگی‌های ما، خواندن کتاب‌های چاپی و کاغذی به فراموشی سپرده شد. با وجود حجم زیادی از اطلاعات روی تمام پلتفرم‌های دیجیتالی، خواندن یکی از انواع مهم کسب دانش است، البته خواندنی که تفریحی باشد. چنین روشی از این جهت خوب است که شما را بیشتر در معرض زبان، ژانرهای مختلف و انواع متون قرار می‌دهد. این روش، یادگیری خارج از کلاس درس را تسهیل می‌کند؛ خارج از کلاس درس یعنی جایی که مردم مطالب، لغات و اشکال مختلف زبان را یاد می‌گیرند. با این حال، بهره‌برداری از این سناریو و متمرکز و معنی‌دار کردن آن، یادگیری مستقل را ارتقا می‌بخشد و می‌تواند مسائل را تغییر بدهد و بهتر کند.

مدرسان می‌توانند از ابزارهای دیجیتالی زیادی برای تمرین و تقویت مکالمه زبان یا شنیدن استفاده کنند. من به عنوان مدرس زبان انگلیسی از Edmodo استفاده می‌کنم تا با زبان‌آموزان در ارتباط و متمرکز باشم تا به اهداف یادگیری دست پیدا کنم. ابزار Edmodo به ما کمک کرد تا در زمینه بحث و گفتگو با زبان‌آموزان همکاری کنیم، سازماندهی‌شده و منظم باقی بمانیم و به محتوایی دسترسی پیدا کنیم که من آن‌ها را در کلاس درس با زبان‌آموزان به اشتراک بگذارم. این محتوا شامل ویدیوهای یوتیوب، سخنرانی‌های (TED (TED Talks، مسائل مهم روز یا هر محتوای دیگری بود. برای کلاس‌های مکالمه به زبان انگلیسی، ویدیوها و تسک‌های شنیداری ابزار پرقدرت و مهم آموزشی هستند و من برای اینکه زبان‌آموزان را در معرض مطالب و منابع معتبر قرار بدهم از این محتواها استفاده کردم. برای مثال، با دیدن یا شنیدن ورودی‌های معتبر، تدریس و پرداختن به موضوع اصلی درسی راحت‌تر می‌شود و به مدرس و زبان‌آموز زمان بیشتری می‌دهد تا با همدیگر تعامل داشته باشند و فعالیت‌های اضافه انجام بدهند.

بعد از یک «جلسه معارفه» و بررسی نیازهای زبان‌آموزان، فهمیدم دانش‌آموزان من زمان زیادی را در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند و خیلی مشتاق هستند پیام‌ها و لینک‌های مختلف را در صفحات خودشان به اشتراک بگذارند. ارتباط و به‌روزرسانی بین آن‌ها رایج و دائمی است. من معضلات روزانه و حال حاضر را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارم تا نظر آن‌ها را بدانم و از آن‌ها بخواهم درباره این موضوعات و به زبان مقصد صحبت کنند. در ابتدا آن‌ها را تشویق می‌کنم تا با من و دیگران ارتباط برقرار کنند و افکارشان را درباره حوادث و اتفاقات روزمره بیان کنند و این کار باعث می‌شود آن‌ها درباره موضوعات مورد بحث مطالعه کنند و جزئیات آن‌ها را بخوانند و یاد بگیرند. با وارد کردن آن‌ها به این داستان، بحث و مناظره‌هایی درباره موضوعات اجتماعی و محلی در کلاس را اجرا کردم و هر هفته موضوعی را در گروه یا کلاس مطرح می‌کنم و به آن‌ها اجازه می‌دهم نظرات و ایده‌هایشان درباره آن موضوع را مطرح کنند. برای مثال، زبان‌اموزان نظرات و ایده‌هایشان را می‌نویسند، نظرات مخالف و موافق را روی پلتفرم‌های مختلف بیان می‌کنند (بعضی صدایشان را ضبط می‌کنند و می‌فرستند و بعضی به صورت نوشتاری بحث می‌کنند). از این مسئله استفاده می‌کنم تا آن‌ها را به بحث‌ها و گفتگوهای واقعی در کلاس درس هدایت کنم. این راه، روشی عالی برای بهره‌برداری از جریان سیال ذهن، طوفان ذهنی و دانستن نظرات مختلف است و زمان اضافه زیادی را در کلاس درس ذخیره می‌کند. این مسئله باعث می‌شود آن‌ها در زمان‌هایی که در کلاس نیستند، مطالب بیشتری بخوانند. این روش تدریس، راهنمایی و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای زبان‌آموزان خجالتی و کم‌حرف را فراهم می‌کند.

در کلاس درس، تنها کاری که باید بکنید این است که موضوع مورد نظرتان را معرفی کنید و آن را در گروه‌ها قرار بدهید و بعد از آن اجازه بدهید بحث و گفتگو یا مذاکره جریان پیدا کند. از آنجایی که آن‌ها قبلا درباره موضوع مطالعه کردند و پس‌زمینه لازم را دارند، از بحث و مشارکت در آن خسته نمی‌شوند و انگیزه و اشتیاقشان برای صحبت کردن و تبادل نظر بیشتر می‌شود. زبان‌آموزان به خوبی در بحث‌های گروهی شرکت می‌کنند و از تردید و دودل بودن که باعث می‌شود مانع صحبت کردن و تقویت مهارت‌های مکالمه‌شان شود به راحتی عبور کنند. همچنین، در معرض محتوای معتبر قرار گرفتن، باعث می‌شود علاقه به خواندن یا دیدن مطالب و آشنایی با فرهنگ و مسائل اجتماعی بیشتر شود. زمانی اهمیت و مزیت این مسئله را به چشم می‌بینم که گاهی در بعضی از مکالمات یا تعاملات آن‌ها می‌شنوم و می‌بینم. اگرچه آن‌ها محتوای لازم را داشتند، اما اینکه درباره چه موضوعی صحبت کنند، یک سورپرایز خواهد بود. این مسئله چالش صحبت کردن درباره موضوعات جدید را بیشتر می‌کند.

من از ابزار Edmodo برای ارزیابی و فیدبک دادن هم استفاده می‌کنم. از زبان‌آموزانم می‌خواهم یک پست یک دقیقه‌ای (ویدیو یا صدا) از خودشان ضبط کنند و آن را برای یک همکلاسی بفرستند یا خودشان را ارزیابی کنند. برای مثال، درباره یک موضوع، تمام زبان‌آموزان سخنرانی‌هایشان را آماده می‌کنند و آن را روی پلتفرمی که می‌خواهند به اشتراک می‌گذارند. با استفاده از پارامترهای ارزیابی روی سخنرانی‌های خودشان و همچنین سخنرانی‌های دیگران نظر می‌دهند. این روش نتیجه بسیار خوبی داده است و با دریافت فیدبک از دیگر زبان‌آموزان یا هم‌کلاسی‌ها می‌توانند اشتباهاتشان را ببینند و آن‌ها را رفع کنند. نمی‌توان انکار کرد که انجام تمرین‌های فردی روی دستگاه‌های دیجیتالی مثل گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت می‌تواند زبان‌آموزان را از تمرین‌های تعاملی دور کند. تمرین‌های تعاملی همان تمرین‌های حیاتی و مهمی هستند که برای یادگیری لازم هستند. با این حال، پلتفرم‌های تعاملی مثل Edmodo در کلاس‌های درس می‌توانند سوخت محرک تعامل و ارتباط برقرار کردن باشند و به زبان‌آموزان کمک کنند روی اهداف یادگیری تمرکز کنند. این روش، راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، همکاری و پشتیبانی از یکدیگر در خارج از کلاس‌های درس است. این کار زبان‌آموزان را تشویق می‌کند تا کلیپ‌هایی با موضوعات جالب یا سخنرانی‌ها یا هر محتوای پرمعنی دیگری که به نظرشان مفید می‌آید با همکلاسی‌هایشان به اشتراک بگذارند. فناوری یادگیری دیجیتال به وجود آمده و بهتر است که ما به عنوان مدرسین آموزش زبان از این ابزار دیجیتالی در کلاس‌های درس استفاده کنیم تا به زبان‌آموزان کمک کنیم انرژی و وقتشان را بگذارند تا به منابع و محتوای معتبر و با ارزش دسترسی پیدا کنند.


منبع: آموزشگاه زبان ایرانمهر


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.