0
ویژه نامه ها

حقوق امام مهدى (ع)

سينه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوى خزان است چه پنهان از تو اى دريغا! شاهبازان به چه قانع شده‏اند! دل نرگس نگران است چه پنهان از تو و اعنا على تادية حقوقه اليه. فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك. 1 . در ايام الله ميلاد خاتم الاوصياء، حجت‏ خدا، نور آل محمد صلى الله عليه و آله (1) ، مهدى فاطمه (عج) ، مي ‏توان اين روز را به عادت گذراند و به غفلت‏ سپرى كرد و
حقوق امام مهدى (ع)
حقوق امام مهدى (ع)
حقوق امام مهدى (ع)





سينه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوى خزان است چه پنهان از تو اى دريغا! شاهبازان به چه قانع شده‏اند! دل نرگس نگران است چه پنهان از تو و اعنا على تادية حقوقه اليه. فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك.
1 . در ايام الله ميلاد خاتم الاوصياء، حجت‏ خدا، نور آل محمد صلى الله عليه و آله (1) ، مهدى فاطمه (عج) ، مي ‏توان اين روز را به عادت گذراند و به غفلت‏ سپرى كرد و از يم به نمى و از دريا به قطره‏اى قانع شد و مي ‏توان به بازكاوى حقوق امام مهدى (عج) و محاسبه ‏ى عهد و پيمان‏هايى كه با آن حضرت داريم، پرداخت و با نقبى به نور و محاسبه‏ ها و بازكاوي‏ها، به وسعت‏ها و هدايت‏هاى بيش‏ترى رسيد .
2 . مهدويت، قلب تپنده ‏ى حيات شيعه در تمامى قرون و اعصار است . مهدويت، رمز و راز نجات انسان معاصر از بن بست‏ها و گرداب‏ها است . مهدويت، نه يك راه، كه تنها راه است .
مهدويت، انرژى متراكمى است كه اگر به درستى از آن بهره گرفته شود، توانايى شگرفى در وحدت همگان و بسط معنويت و احياى دين دارد . مهدويت و اعتقاد به يك منجى و مصلح، باور مشترك همه ‏ى اديان و نداى قلبى همه ‏ى مستضعفان در سرتاسر اين كره ‏ى خاكى است . مهدويت، باورى عميق است كه ريشه در ساخت و بافت انسان دارد .
مهدويت، اميد مستضعفان و نويد پايان سبز زمان است . مهدويت، چشم ‏اندازى است زيبا به جهان آينده و آينده ‏ى جهان .
مهدويت، سرفصل رويش و تولد نهايى انسان است . مهدويت، حقيقت ‏سترگى است كه جهان با وجود او، بر مدار عشق مي ‏چرخد، و خورشيد، به يمن درخشش نورش، زمين و آسمان را نور باران مي سازد . مهدويت، عامل رعب و هراس همه‏ى مستكبرين و دشمنان انسانيت است . مهدويت، برگى زرين در دفتر تاريخ انسان است . مهدويت، نگاه سبز شيعه و ادامه ‏ى كربلا و نگاه سرخ حسين عليه السلام است . مهدويت، آخرين پناه و خاكريز انسان معاصر در برابر همه‏ ى سياهيها و پلشتيها است .
مهدويت، رمز پيروزى و استمرار انقلاب اسلامى ايران است . مهدويت، اميد و حيات و زيبايى و عشق و شور و نشاط، و در يك كلمه، همه چيز ما است .
يابن الحسن! روحى فداك! متى ترانا و نراك؟ (2)
3 . امروزه، دشمنان، سرمايه گذارى فراوانى در راه مبارزه با اين انديشه‏ى حيات بخش - كه اساس تشيع است - كرده ‏اند . اين هجوم‏هاى خشن كه پس از پيروزى انقلاب اسلامى و بويژه در دهه ‏ى اخير، به ساحت مهدويت ‏شده است نشان از اهميت و حياتى بودن اين موضوع براى دشمن دارد . دشمن، نيك مي ‏داند كه حيات شيعه، در گرو دو نگاه سرخ و سبز است
نگاه حسينى و نگاه مهدوى . با يكى، قيام مي ‏كند و با ديگرى، آن را حفظ مي ‏كند . اين همه هجوم از ايجاد شبهه گرفته تا انواع فيلم‏ها و بازيهاى رايانه‏اى، نشانه ‏ى هراس آنان از اين حقيقت ‏سترگ است . امروزه، دشمن، حيات خود را در زوال و يا تحريف اين انديشه مي ‏داند . انديشه‏اى كه مانند روح، در كالبد معتقدانش رسوخ مي ‏كند و آنان را در برابر همه‏ ى مستكبران به پا مي دارد .
4 . به شهادت روايات متعدد، ايرانيان نقش بزرگى در زمينه سازى ظهور آن حضرت دارند . (3) اين روايات، چنان كه بشارت است، هشدارى به وظيفه ‏ى سنگين ايران اسلامى هم هست . ناگفته نماند كه اين روايات، دشمنان را هم در مورد ما حساس كرده و آنان را به سرمايه گذارى بيش‏ترى براى به انحراف كشيدن نسل جوان اين مرز و بوم و دورى آنان از انديشه‏ى مهدويت، كه در حقيقت، اساس انقلاب ما هم هست، وا مي ‏دارد .
5 . مساله ‏ى مهدويت، همواره از مظلو م‏ترين‏ها بوده است، چه قبل و چه بعد از انقلاب . قبل از انقلاب، اسير حجت يها بود و پس از انقلاب، هر كه مي خواست در اين وادى داخل شود، ترس از اتهام انتساب به اين انجمن، براى بازداشتن و انزواى او كافى بود، اما در چند سال اخير، با كوشش برخى مراكز و به ميدان آمدن تنى چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب و رهبرى، اين سد شكسته شد و اين مبحث، از انحصار منحرفان و كج ‏سليقگان، خارج گشت . در هر حال، آن چه كه قابل كتمان نيست، اين است كه پس از انقلاب، آن گونه كه شايسته ‏ى اين مباحث و موضوعات بود، به آن پرداخته نشد و در نتيجه، بيش از دو دهه، ركود بر اين مباحث ‏سايه انداخت . جبران اين ركود و توقف، آن هم در عصر سرعت، خود تلاش مضاعف را از همه ‏ى نهادها و مسئولان مي‏طلبد .
6 . هر كسى را سالى است، از كشاورز و تاجر گرفته تا عارفان و سالكان . يكى، سالش را هنگام برداشت محصول قرار مي ‏دهد و ديگرى، هنگام تحصيل سود . بر شيعيان مهدى باور و سالكان مهدى زيست، فرض است كه در نيمه ‏ى شعبان، در كنار اعمال فراوان شب و روز آن، به محاسبه ‏ى تكاليف و عهدهاى خود با امام‏شان بپردازند و بر حقوق آن حضرت و آن چه نسبت ‏به آن بزرگوار كرده‏ اند و نكرده ‏اند، مرورى داشته باشند . بر كرده‏ ها، سپاسگزار و شاكر باشند و بر نكرده ‏ها، استغفار و تصميم بر جبران .
7 . ما، هر يك، عهدهايى داريم با خداي‏مان، پيامبرمان و امام‏مان . با خداي‏مان عهد كرديم كه شرك نورزيم
«الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لاتعبدوا الشيطان‏» (4)
«و اطاعت او و اوليايش را گردن گذاريم .» (5)
با پيامبرمان عهد بستيم، پاسدار وحى و حامى وصى او باشيم . با امام‏مان ميثاق بستيم كه او را بشناسيم و در برابرش تسليم باشيم (6) و جان و مال و خويشان و همه ‏ى آن چه كه خداوند به ما ارزانى داشته، فدايش كنيم و به پايش بريزيم
«و هو عهدى اليك و ميثاقى لديك . . . فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك و التصرف بين امرك و نهيك‏» (7) با او عهد كرديم كه مدافع حريمش باشيم و در برطرف كردن حوايج و خواسته ‏هاى او - كه در حقيقت، خواسته ‏هاى ما و به نفع خود ما است - كوشا باشيم
«اللهم! اجعلنى من انصاره و اعوانه والذابين عنه والمسارعين اليه فى قضاء حوائجه والممتثلين لاوامره والمحامين عنه والسابقين الى ارادته والمستشهدين بين يديه‏» . (8)
و زمينه ساز حكومتش باشيم
« يوطئون للمهدي سلطانه‏» (9)
و به دوستانش محبت ‏بورزيم و با دشمنانش بستيزيم
«سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم‏» .
اين حقوق، چه فردى و چه اجتماعى، حقوق سنگينى است تا آن جا كه براى اداى آن‏ها، بايد از ذات احديت استعانت جست
«و اعنا على تادية حقوقه اليه‏» . (10)
از حقوق فردى، در فرصتى ديگر بايد گفت و گو كرد .(در كتاب مكيال المكارم تا حدود هشتاد وظيفه، شمارش شده است .) مناسب است در اين فرصت، به بررسى وظايف جامعه ‏ى ايران اسلامى به عنوان زمينه سازان قيام و انقلاب آن حضرت و نهادهاى حكومتى و غيرحكومتى آن بپردازيم، از صدا و سيما گرفته تا آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، مراكز توليد سينمايى، پژوهش‏گاه‏ها و مراكز و مديرانى كه نيروى انسانى كلانى تحت پوشش دارند . بهتر، اين است كه در اين ايام، هر يك از اين نهادهاى تاثير گذار حكومت دينى، به بازكاوى كارنامه‏ ى يك ساله ‏ى خود بپردازند و نتيجه را به عنوان يك وظيفه‏ى خطير به اطلاع مردم برسانند . در ادامه، مرورى خلاصه به وظايف برخى از اين نهادها، به عنوان نمونه، خواهيم داشت و بررسى همه آنها را به فرصتى ديگر وامي ‏گذاريم . حوزه بدون ترديد، سهم اساسى در احيا و گسترش فرهنگ مهدويت، از آن حوزه است . حوزه، نهادى ريشه دار و اصيل است كه در دوره‏ى رسول اكرم صلى الله عليه و آله با آيه‏ى «نفر» شكل گرفت و در تمامى قرون و اعصار، پاسدار اسلام از دستبردها و حوادث بود . كوتاهى و عدم حضور فعال حوزه و حوزويان در اين امر خطير، زمينه ساز بروز خرافات و سطحى نگرى از يك طرف و در دست گرفتن اين مقوله‏ى سترگ از سوى افرادى ناشايست‏شده است . ظهور و بروز امثال حجتي ه‏ا و ملاقاتي ‏ها (مروجين افراطى ملاقات با امام زمان (عج)) ريشه در غيبت‏ حوزه در اين عرصه دارد . جا دارد حوزه به عنوان متوالى اين امر، قدم‏هاى جدي ‏ترى در اين راه بردارد و با ايجاد يك مركز تخصصى و يا مشاركت و نظارت بر مراكزى كه با اين نام فعاليت مي ‏كنند، به آموزش‏ها و پژوهش‏هاى اساسى در اين عرصه - كه جدا جاى آنها خالى است - و سپس ارائه و تبليغ آن در سطح داخلى و خارجى بپردازد . در آموزش‏هاى حوزوى، درس‏هايى مانند
مبانى اعتقادى مهدويت، تاريخ عصر غيبت، حديث ‏شناسى و منبع ‏شناسى مهدويت، دعاشناسى، شناخت فرقه ‏ها و گروه‏هاى انحرافى، بايد از جايگاه شايسته‏اى برخوردار باشد . از ياد نبريم كه غفلت ما زمينه ساز ظهور و بروز ديگران است . شمع فروزنده چو پنهان شود شب پره بازيگر ميدان شود

آموزش و پرورش و دانشگاه

مقوله ‏ى مهدويت، در هيچ يك از اين دو نهاد آموزشى، جايگاه شايسته‏اى ندارد . در درس‏هاى عمومى دانشگاهى كه بيش از چند صفحه ‏ى محدود، ديگر هيچ نشانى نيست و در آموزش و پرورش هم آن قدر كم رنگ و ضعيف است كه در يك بررسى و پژوهش در متون درسى، عرق شرم بر جبين‏مان نشست و از آن امام و ولى نعمت‏تان، بسى خجالت كشيديم .

صدا و سيما

اين رسانه، به خاطر گستردگى و نفوذى كه دارد، مى‏تواند بيش‏ترين نقش را در تبيين و ترويج اعتقاد صحيح به مهدويت و امام عصر (عج) داشته باشد . از اين رو، شايسته است كمى بيشتر به آن بپردازيم . كارنامه ‏ى صدا و سيما، گرچه نسبت ‏به سال‏هاى گذشته، كمى بهتر است، اما نسبت‏ به آن چه كه از او انتظار مي رفت و ميي رود هنوز فاصله‏ ى بسيار زيادى دارد . مشكل اين رسانه، اين‏جا است كه فرهنگ مهدويت را به برگزارى يك يا دو برنامه ‏ى دعا و سخنرانى در صبح‏هاى جمعه خلاصه كرده است . مشكل ‏تر آن كه اقبال عمومى به چنين برنامه ‏هاى ضعيفى را به حساب جذابيت ‏برنامه‏ ى خود مي ‏گذارد، غافل از آن كه سبب اين اقبال را بايد در عطش مردم و خالى بودن اين عرصه در جامعه و در سيما، طى بيش از بيست ‏سال دانست . به نظرمي ‏رسد، سيما، در اين راه بايد سرمايه گذارى جدى كند و خيلى بيش از اين‏ها هزينه . جاى بسى شگفتى است كه در غرب، ده‏ها فيلم در رابطه با مهدويت و قيام موعود آخرالزمان، با هدف ارائه‏ى چهره ‏ى مناسب از اين قيام، ساخته مي‏شود و پيشگوي‏هاى تحريف شده نوستر آداموس در هاليوود ساخته مي ‏شود و به مدت سه ماه، از تمام ش بكه‏هاى تلويزيون آمريكا پخش مي ‏گردد (11) فيلمى كه در آن، از امام زمان (عج) به عنوان پادشاه بزرگ وحشت King of Terror ياد مي ‏شود . گفتنى است كه در مورد مجموعه ‏ى پيشگويي‏هاى نوسترا داموس با مراجعه ‏ى ابتدايى به اينترنت، چنين به دست آمد كه حدود پانصد اثر، اعم از فيلم و نمايشنامه و آهنگ و داستان، در اين زمينه ارائه شده است كه قريب سى تاى از آنها را فيلم‏هاى سينمايى و ويديويى تشكيل مي‏دهد، اما در سينما و سيماى ما دريغ از يك فيلم! به راستى، چگونه است كه آنان، در راه باطل خود، اين گونه مصرند و ما، در راه حق خود، اين اندازه كاهل؟ چگونه است كه آنان با دستمايه قرار دادن و تحريف يك پيشگويى، اين اندازه آثار خلق مي كنند و ما با حدود ده هزار روايت درباره ى مهدويت و آخرالزمان، هيچ دستاوردى نداريم، آن هم در برابر يك نسل تشنه و عاشق، نسلى كه با اجتماع شكوهمند ميليونى خود در نيمه ‏ى شعبان هر سال در مسجد مقدس جمكران و بيابان‏هاى اطراف و حضور چند صدهزار نفرى خود در شب‏هاى چهارشنبه‏ ى هر هفته عشق و اخلاص و عطش خود به امام مهدى (عج) را به نمايش ميگذارد؟ به راستى چه مي‏كنيم و به كجا ي‏رويم؟ يابن الحسن! اليك اشكو . پيشنهاد ميشود ستادى دائمى و فعال، متشكل از مديران شبكه ‏ها و برخى شخصيت‏هاى فرهنگى و كارشناسان مهدويت، زير نظر مستقيم رياست اين سازمان و با حضور فعال ايشان و يا نماينده‏ ى تام الاختيارشان تشكيل شود و براى اين امر مهم، در بالاترين رده ‏ى اين سازمان، برنامه ريزى كنند و بيش‏ترين هزينه و بهترين برنامه ‏ها و ساعات خود را در طول هفته و ماه و سال، در ايام و ساعات متعلق به حضرت، به اين امر مهم، امام همام و ولى نعمت‏مان، اختصاص دهند .
در اين باره، در بدو امر پيشنهادهاى زير قابل بررسى است
- توليد فيلم‏هاى سينمايى و داستانى و نمايشنامه از زندگانى و عصر نواب اربعه و برخى از وكلاى ايشان گرفته تا ترسيمى روشن از عصر ظهور با همه‏ى ويژگيهاى تربيتى، اخلاقى، اجتماعى، سياسى و اقتصادى آن، تا داستان‏هايى تاثيرگذار و آگاهى بخش از مضامين مناسب با مهدويت، مانند انتظار يا توجهات و عنايات امام عليه السلام به برخى درماندگان و متوسلان به ايشان .
- فرا خوان سينماى جوان به توليد فيلم‏هايى در موضوع مهدويت .
- برنامه ‏هاى تركيبى با طرحى نو و جذاب با استفاده از كارشناسان مجرب .
- ويژه برنامه‏ هايى در ده ه‏ى مهدويت (از سوم شعبان روز ميلاد امام حسين عليه السلام تا نيم ه‏ى شعبان روز تولد امام مهدى (عج) و ايام ماه مبارك رمضان .
- ساخت و سفارش آهنگ، سرود و تواشيح ويژه ‏ى حضرت با مضامينى مناسب .
- انجام دادن مصاحبه ‏هايى با متفكران و دانشمندان مسلمان و غير مسلمان در خارج از كشور كه درباره‏ ى انديشه‏ ى مهدويت در شيعه و اسلام، حرفى شنيدنى دارند .
- تهيه ‏ى گزارش‏هايى از كشورهاى مسلمان و مسيحى و نوع نگاه آنان به مصلح و موعود جهانى .
- پخش برنامه ‏هاى برون مرزى در مورد مصلح جهانى و ارتباط با صاحب نظران اين مسئله در خارج از كشور و زمينه سازى يك همايش بين المللى مصلح جهانى به عنوان يك اعتقاد مشترك بين الاديانى .
- نقد و بررسى فيلم‏ها و سخنانى كه در شبكه‏ هاى جهانى عليه تفكر مهدويت و امام مهدى (عج) بخش ميشود .
- معرفى كتاب‏ها، مجلات، سايت‏هاى اينترنتى، نويسندگان، شاعران، نقاشان، طراحان، مداحان، مراكز پژوهشى; . . . در مقوله‏ى مهدويت .
- پخش سخنان، خاطرات و يا بخش هايى از وصيت نامه ‏هاى شهدا كه در مورد امام عصر عليه السلام است .
- ميان برنامه ‏هايى مشابه برنامه‏ ى بر بال انديشه در مورد امام زمان عليه السلام (سخنرانى بزرگان و فرازهايى از دعا و يا كلمات حضرت و) . . .
- آشنايى مردم با اعمال و دعاهاى شب و روز نيمه ‏ى شعبان و پخش مراسم احياى اين شب در جمكران و يا برخى مساجد و دانشگاه‏هاى بزرگ .
- تهيه‏ ى گزارش‏هايى از فعاليت‏ها و شور و نشاط جوانان در محله ‏ها براى ايجاد مكانى مناسب براى تجمع و شادى مردم در اين ايام .
- طراحى و حمايت از برگزارى جشنواره ‏هاى كتاب، مطبوعات، فيلم، نقاشى و آثار گرافيك و . . . در مقوله‏ ى مهدويت .
- پخش اطلاعيه ‏ها و سخنان مقام معظم رهبرى مراجع عظام به مناسبت ايام نيمه‏ ى شعبان .
- پشتيبانى از فيلم‏هايى كه در داخل و يا خارج از كشور در اين موضوع ساخته مي شود .
- ميزگردهايى ويژه‏ ى مباحث مهدويت‏ با استفاده از كارشناسان مجرب و متعهد داخلى و خارجى .
- تهيه ‏ى فيلم‏هاى گزارشى از اماكن زيارتى ويژه ‏ى امام مهدى (عج) به خصوص مسجد مقدس جمكران .
- طراحى برنامه ‏هاى نو و جذاب با هدف گسترش فرهنگ مهدويت در ميان نسل جوان .
- بستر سازى براى يك اجتماع و يا راهپيمايى شكوه‏مند و رژه‏ى نيروهاى بسيج در روز نيمه‏ ى شعبان با نام «مهدى ‏ياوران‏» .
اينها و جز اينها پيشنهادهايى بود كه در بدو امر به ذهن ميرسيد . بدون ترديد با تشكيل ستاد مهدويت در صدا و سيما و با رايزنيها و فراخوان طرح‏ها و برنامه‏ ها در اين موضوع ضرورى، شاهد تحولى اساسى در اين امر مهم خواهيم بود ان شاء الله . اميد است كه در برابر اين حرف‏ها و پيشنهادها، توجهى همراه تعصب و اقدام، دست ما را بگيرد و تعصبى بي توجه، ما را زندانى غرور و جمود نسازد . آمين! سردبير

پي نوشت :

1) سيد على خان كبير مدنى شيرازى، در رياض السالكين، حديثى از امام صادق عليه السلام نقل مي ‏كند كه حضرت ولى عصر (عج) نور آل محمد صلى الله عليه و آله است . رك
منتخب الاثر، ص 494، پى نوشت . 2) اى امام زمان! جان‏ام فدايت! كى مي ‏رسد آن هنگام كه شما، ما را، و ما، شما را ببينيم؟ 3) ر . ك
عصر الظهور، على الكورانى، ص 217- 275 . 4) يس
60 . 5) در تفسير آيه ‏ى 87 سوره مريم «لايملكون الشفاعة الا من اتخذ عندالرحمن عهدا . . .» ، از قول امام صادق عليه السلام چنين آمده است
«من دان بولاية اميرالمؤمنين والائمة من بعده فهوالعهد عندالله‏» (نورالثقلين، ج 3، ص 362 .) در اين روايت، «عهد نزد خداوند» ، همانا، پذيرش ولايت اميرالمؤمنين و ائمه ‏ى معصوم عليهم السلام بعد از ايشان اعلام شده است . به همين مناسبت، امام على عليه السلام درباره ‏ى روز غدير مي فرمود
«ان هذا يوم عظيم الشان . . . يوم كمال الدين، يوم العهد المعهود» ; «عهد ولايت‏» ، همان عهد معه ودى است كه در روز غدير كه روز كمال دين بود، بر آدم نهاده شد و بر آن مسؤول بود .(بحار الانوار، ج 37، ص 164 .) 6) امام باقر عليه السلام مي ‏فرمايد
«انما كلف الناس ثلاثة
معرفة الائمة والتسليم لهم فيما ورد عليهم والرد اليهم فيما اختلفوا فيه‏» مردم، به سه تكليف مكلف‏ند
معرفت امام; تسليم در برابر او; واگذارى امور به او در امورى كه اختلاف پيش مى‏آيد .(وسائل الشيعة، ج 27، ص 67 .) 7) مفاتيح الجنان، زيارت حضرت صاحب الامر; مصباح كفعمى، ص 495 . 8) مفاتيح الجنان، دعاى عهد . 9) بحارالانوار، ج 51، ص 87; منتخب الاثر، ص 375، ب 40 . 10) دعاى ندبه . 11) مضمون فيلم; بدين صورت است كه مردى از سلاله‏ ى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله [ امام مهدى (عج]) در پايان تاريخ، ظهور مي كند و مي خواهد با ايجاد وحشت و در هم شكستن تمامى قدرت‏ها، حكومت جديدى به وجود مي آورد، لكن به دست آمريكا و ديگر قدرت‏ها، شكست مي خورد .

منبع:http://alghaem.net




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما