سويا، لوبياي سحر آميز

سويا نوعي لوبيا است که در گروه حبوبات جاي مي گيرد؛ داراي ارزش تغذيه اي بالايي است و نقش مهمي در حفظ سلامت ما دارد. سويا را يکي از منابع غني پروتئين گياهي مي دانند و چنانچه به همراه منابع ديگر پروتئين گياهي مانند غلات (برنج، گندم، ماکاروني، آرد، جو) يا مغز دانه ها (انواع آجيل) مصرف شود، بهتر است. در ضمن، فيتوکميکال هاي ترکيبات شيميايي طبيعي موجود در سويا هستند که آن را در مقابل انواع آلودگي ها محافظت کرده و موجب حفظ رنگ، بو و طمعمش مي شوند.
يکشنبه، 3 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سويا، لوبياي سحر آميز
سويا، لوبياي سحر آميز
سويا، لوبياي سحر آميز

نویسنده: برليانت بزرگمهر(مسوول کميته آموزشي انجمن تغذيه ايران مشاور تغذيه و رژيم درماني)




سويا نوعي لوبيا است که در گروه حبوبات جاي مي گيرد؛ داراي ارزش تغذيه اي بالايي است و نقش مهمي در حفظ سلامت ما دارد. سويا را يکي از منابع غني پروتئين گياهي مي دانند و چنانچه به همراه منابع ديگر پروتئين گياهي مانند غلات (برنج، گندم، ماکاروني، آرد، جو) يا مغز دانه ها (انواع آجيل) مصرف شود، بهتر است. در ضمن، فيتوکميکال هاي ترکيبات شيميايي طبيعي موجود در سويا هستند که آن را در مقابل انواع آلودگي ها محافظت کرده و موجب حفظ رنگ، بو و طمعمش مي شوند. سويا يکي از غني ترين منابع فيتوکميکال ها محسوب مي شود. اين ترکيبات انواع مختلف دارند که دسته اي از آنها، ايزوفلاون ها هستند که بارها از خواص ارزشمندشان براي شما گفته ام.
سويا را مي توان خام مصرف کرد يا به عنوان يک ميان وعده به صورت بو داده بدون نمک خورد يا اينکه در غذاهاي مختلف به جاي گوشت چرخ کرده و يا همراه آن، مورد مصرف قرار داد؛ مثلاً در ماکاروني، عدس پلو، لوبيا پلو، خورش قيمه و دلمه. از آنجايي که افراط در مصرف گوشت قرمز موجب افزايش چربي هاي نامطلوب خون، افزايش فشارخون يا عوارض قلبي عروقي مي شود، جانشين کردن سويا به جاي گوشت قرمز، نه تنها اين اختلالات را به دنبال ندارد، بکله از بروز آنها پيشگيري مي کند. حال اين سوال پيش مي آيد که آيا مصرف سوياي بو داده براي سلامت ما مفيد است يا نه و آيا مي توانيم آن را به عنوان تنقلات خود و کودکان مان استفاده کنيم؟ پاسخ آن است که سويا از ميان وعده هاي بسيار مفيد و خوش مزه محسوب مي شود. به علاوه، مصرف آن به عنوان ميان وعده، باعث برقراري يک عادت غذايي مطلوب به خصوص در کودکان مي شود ولي مساله مهم آن است که اکثراً به سوياي بو داده مقدار زيادي نمک اضافه مي کنند که البته کار سالمي نيست و بهتر است از نوع بدون نمک يا کم نمک آن استفاده شود.
منبع:روزنامه سلامت شماره 229




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.