درباره فواید کلم چه میدانید؟

کلم یک گیاه برگ دار است که خواص زیادی برای سلامتی دارد از جمله درمان چاقی، یبوست، زخم معده، نقرس، بیماری های قلبی، آرتروز و اگزما.
جمعه، 29 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره فواید کلم چه میدانید؟

کلم چیست؟

کلم یک گیاه برگ دار از خانواده براسیکا است و گرد یا بیضی شکل است.

کلم شامل برگ های داخلی نرم، با رنگ سبز روشن یا سفید که با برگ های بیرونی سبز سخت و تیره پوشیده شده است.

کلم به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به روش های مختلفی تهیه شود اما اغلب یا به صورت پخته یا خام در بسیاری از سالاد ها استفاده می شود.


خواص کلم

 
کمبود ویتامین C
اسکوربوت بیماری ای است که معمولا با لثه های اسفنج مانند و درحال خونریزی، گوشه های لب ترک خورده، سیستم ایمنی ضعیف، عفونت ها و سرماخوردگی مکرر، پیری زودرس، و افسردگی همراه است.

درمان: کلم منبعی سرشار از ویتامین C است. ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که در واقع ویتامین C موجود در کلم، در مقایسه با پرتقال، که به عنوان بهترین منبع این ماده مغذی حیاتی محسوب می شود، غنی تر است.

ویتامین C به عنوان یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد که علت اصلی پیری زودرس محسوب می شوند، را در بدن شما کاهش می دهد. همچنین به اصلاح فرسودگی بدن در طول زندگی کمک می کند.

بنابراین، کلم در درمان زخم ها، سرطان های خاص، افسردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و دفاع در برابر سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید است.

همچنین می تواند روند بهبودی زخم ها و بافت های آسیب دیده را تسریع کند، عملکرد سیستم عصبی را تنظیم کند و اثرات و وجود بیماری آلزایمر و سایر بیماری های عصبی دژنراتیو را کاهش دهد.
 
کمبود مواد سلولزی
این یک کمبود بسیار جدی است اما معمولا در حفظ سلامت شخصی نادیده گرفته می شود.

کمبود مواد سلولزی در مواد غذایی ممکن است منجر به یبوست شود، که علت اصلی بسیاری از بیماری های دیگر و خطرات بهداشتی دیگر مانند زخم معده، سردرد، سرطان های دستگاه گوارش، سوء هاضمه، و متعاقبا از دست دادن اشتها است.

خطرات کمبود مواد سلولزی حتی به مشکلات پوستی، اگزما، پیری زودرس و صدها بیماری خفیف تا شدید نیز منتهی میشود.

درمان: کلم بسیار غنی از فیبر است، که اصلی ترین مزیت سلامتی مواد سلولزی است.

کلم به بدن کمک می کند تا آب را حفظ کند و حجم مواد غذایی را هنگام حرکت در روده ها جلوگیری می کند. بنابراین، کلم درمانی مناسب برای یبوست و سایر مشکلات مربوط به هضم است.
 
کمبود گوگرد
گوگرد یک ماده مغذی بسیار مفید است زیرا با عفونت مبارزه میکند. کمبود گوگرد می تواند منجر به عفونت های میکروبی و کاهش قابل توجه روند بهبود زخم ها شود.

درمان: باز هم، کلم غنی از گوگرد است. بنابراین، به مبارزه با عفونت ها کمک می کند و میزان بروز و شدت زخم ها را کاهش دهد.
 
پیشگیری از سرطان
کلم عضوی از خانواده براسیکا است که به عنوان سبزیجات cruciferous شناخته می شود.

یکی از مهمترین مزایای سلامتی کلم، کیفیت آنتی اکسیدان قوی آن است. این بدان معنی است که کلم و سایر سبزیجات مشابه رادیکال های آزاد بدن را، که می توانند به سلامت کلی بدن آسیب برسانند و عامل اصلی بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی باشند، از بین ببرند.

کلم دارای شماری از ترکیبات ضد سرطانی مانند لوپئول، سینگرین و سولفورفان است که به منظور تحریک فعالیت آنزیم و مهار رشد تومورهایی که منجر به سرطان می شود، شناخته شده اند.

مطالعه ای که عمدتا بر روی زنان چینی انجام شد، وقتی سبزیجات cruciferous ، مانند کلم به طور منظم به رژیم غذایی آنان اضافه شد، کاهش چشمگیری در سرطان سینه نشان داد.
 
عامل ضد التهابی
کلم برای انباشتن اتصالات پیچیده کادمیوم در برگ های خود شناخته شده است و یکی از اجزای اصلی آن گلوتامین است.

گلوتامین یک عامل ضد التهابی قوی است، بنابراین مصرف کلم می تواند اثرات بسیاری از سرطان ها، تحریک، آلرژی ها، درد مفاصل، تب و اختلالات مختلف پوستی را کاهش دهد.
 
بهبود بینایی
کلم منبع غنی از بتا کاروتن است، بنابراین بسیاری از افراد، به خصوص سالمندان، به دلیل توانایی کلم برای جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و بهبود سلامت چشم و تاخیر در تشکیل آب مروارید، بهتر است به کلم روی آورند.

بتاکاروتن نیز با کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات ارتباط مثبت دارد، که مزیتی فوق العاده در برابر سایر اثرات ضد سرطان زا کلم است.
 
کاهش وزن
کلم به طور مکرر برای افرادی که می خواهند به روشی سالم وزن کم کنند توصیه می شود.

از آنجایی که کلم سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مفید است، گزینه ای سالم برای افرادی است که آن را می خورند و به دلیل دارا بودن سطح بالایی از فیبر احساس سیری به فرد میدهد.

با این حال، کلم بسیار کم کالری است، یک فنجان کلم پخته شده تنها ۳۳ کالری دارد. بنابراین، افراد می توانند به رژیم غذایی “سوپ کلم” محبوب روی آورند و مقدار زیادی از این غذا را برای سالم ماندن، بدون اینکه وزن بیشتری اضافه کنند، میل کنند.
 
بهبود سلامت مغز
بیایید فراموش نکنیم که کلم یک غذای بسیار قدرتمند برای مغز است.وجود ویتامین K و آنتوسیانین ها در کلم می تواند باعث افزایش شدید فعالیت و تمرکز ذهن شود.

ویتامین K برای تولید اسپینگولیپید ها، غلاف میلین در اطراف عصب ها، ضروری است. این پوشش چیزی است که عصب را از آسیب و تخریب محافظت میکند. بنابراین، مصرف ویتامین K می تواند دفاع شما را در برابر تحلیل عصبی، بیماری آلزایمر و زوال عقل بهبود بخشد.

علاوه بر این، آنتوسیانین های موجود در کلم، بخش مورد توجه تحقیقات کنونی هستند، اما نشانه های اولیه نشان می دهند که این مواد منبع قوی تری از آنتی اکسیدان ها نسبت به ویتامین C هستند و کلم قرمز از انواع آنتوسیانین های بیشتری از کلم معمولی برخوردار است.

همچنین به نظر می رسد که جذب این ماده مغذی توسط هیچ چیزی محدود نمی شود و افراد می توانند هر اندازه که کلم می خواهند بخورند و همچنان به جمع آوری آنتی اکسیدان ها که به مبارزه با بیماری ها کمک میکنند، شانس ابتلا به سرطان را کاهش میدهند، سیستم عصبی را بهبود می بخشند و عملکرد مغز را افزایش میدهند، ادامه دهند.
 
بهبود استخوان
کلم، همچنین تمام سبزیجات cruciferous، منابع عالی مواد معدنی، مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. این سه ماده معدنی در حفاظت از استخوان ها از تخریب و شروع بیماری هایی مانند پوکی استخوان و تضعیف کلی استخوان ضروری هستند.
 
تنظیم فشار خون
حضور پتاسیم در کلم باعث می شود که کلم به روشی فوق العاده برای محافظت در برابر فشار خون بالا که باعث افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی میشود، تبدیل شود.

پتاسیم یک وازودیلاتور است که بدین معنی است که رگ های خونی را باز می کند و جریان خون را کاهش می دهد، بنابراین فشار رگ ها را کم میکند. به طور کلی، کلم یک محافظ عالی در برابر بسیاری از انواع بیماری های خطرناک است.
 
مراقبت از پوست
همانطور که قبلا ذکر شد، کلم غنی از آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C، آنتوسیانین ها و گوگرد است، چرا که یک گیاه cruciferous است. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت پوست و تقویت و بهبود کلی بدن در پاسخ به روند پیری دارند.

رادیکال های آزاد می توانند عامل اصلی چین و چروک، تغییر رنگ پوست، لکه ها و بسیاری از شرایط دیگر باشند. بنابراین، آنتی اکسیدان هایی که با خوردن کلم دریافت میکنید، می توانند در فرآیند پیری شما تغییر ایجاد کنند، و احساس و ظاهر شما را سالم و جوان نگه دارند.
 
کاهش دردهای عضلانی
هنگامی که باکتری های مشخصی قندهای موجود در کلم را در طول تهیه ترشی کلم، تخمیر میکنند، اسید لاکتیک آزاد می شود.

این ترکیب ساده ای نیست که به راحتی در رژیم غذایی یافت شود، اما نشان داده شده است که التهاب و درد عضلانی را کاهش می دهد، بنابراین در بعضی موارد، کلم می تواند بسته به چگونگی آماده سازی آن، به کاهش درد کلی و التهاب درد عضلانی کمک کند.
 
سم زدایی از بدن
کلم به عنوان یک سم زدای خوب نیز عمل می کند، بدین معنی که خون را پاکسازی می کند و سموم را از بین می برد، به طور عمده رادیکال های آزاد و اسید اوریک که عامل اصلی روماتیسم، نقرس، آرتریت، سنگ کلیه، بیماری پوست و اگزما هستند را از بین میبرد.

این اثر سم زدایی کلم به دلیل محتوای بالای ویتامین C و گوگرد در کلم است.
 

سایر فواید کلم

کلم، غنی از ید است بنابراین به عملکرد مناسب مغز و سیستم عصبی کمک می کند و همچنین غده های سیستم غدد درون ریز را در شرایط مناسبی نگه میدارد.

این مسئله برای مغز مفید است و برای درمان اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر مفید است.

سایر مواد مغذی موجود در کلم، مانند ویتامین E، پوست، چشم و مو را سالم نگه میدارند. کلسیم، منیزیم و پتاسیم موجود در کلم فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند. کلم را می توان برای درمان واریس، زخم های پا، زخم پپتیک و دوازدهه نیز استفاده کرد.

اساسا، این خوراکی رایج در غذاهای چینی می تواند یک خوراکی معجزه آسا برای افزودن به رژیم غذایی شما نیز باشد.

برای افزودن کلم به رژیم غذایی روزانه خود نگران نباشید چه آن را در سوپ بریزید یا چه به سالاد اضافه کنید، این تغییر کوچک به شما کمک خواهد کرد که یک زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشید.

اکثر افراد کلم پخته شده را به رژیم غذایی خود وارد میکنند، اما پخت آن در واقع باعث از بین رفتن بسیاری از مواد مغذی، به ویژه سطح بالای ویتامین C می شود. علاوه بر این، جذب دیگر مواد مغذی برای بدن سخت تر می شود. بهترین گزینه خوردن کلم خام است.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.