آیا فواید آناناس را میدانید؟

آناناس جزو میوه های گرم سیری است که علاوه بر طعم لذیذ بخاطر فواید بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله به برخی از خواص آناناس اشره میکنیم.
جمعه، 29 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا فواید آناناس را میدانید؟

آناناس چیست؟

آناناس، یک میوه گرمسیری خوشمزه است که با خوشه های خاردار احاطه شده و بالای آن برگ های سخت و مومی وجود دارند که گاهی در هر میوه تعداد برگ ها به ۳۰ برگ می رسد.

این میوه تا ۳۰ سانت ارتفاع دارد و دارای ترکیبی از طعم شیرین و ترش است.

آناناس متعلق به خانواده Bromeliaceae است و در واقع یک میوه مرکب ساخته شده از توت های ادغام شده است که در تاج یک درخت در حال باروری رشد می کند.

نام آناناس در انگلیسی (pineapple ) در قرن ۱۷ میلادی به دلیل ساختار و ظاهر آن، که شبیه مخروط های کاج (pine cones) است، تحول پیدا کرد (پیش از این در انگلیسی نیز به این میوه آناناس گفته می شد).

از لحاظ تاریخی، هاوایی بزرگترین بخش تولید آناناس بود، اما اکنون این میوه در مقادیر زیاد در برزیل، فیلیپین و کاستاریکا کشت می شود.

گفته می شود که این میوه بومی پاراگوئه و برزیل و احتمالا بخشی از کارائیب است.

تحول یافتن دقیق آناناس به عنوان یک میوه جهانی محبوب هنوز ناشناخته است؛ با این حال، اعتقاد بر این است که آناناس برای اولین بار پس از بازگشت کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ به اروپا وارد شد.

فصل میوه دهی آناناس از ماه مارس تا ژوئن است و هر درخت می تواند تعدادی میوه تولید کند.

این میوه به صورت تازه، پخته شده و کنسرو شده است مصرف می شود، میتوان آب آن را گرفت و مصرف کرد، و حتی برگ های آن به عنوان کاغذ دیواری و سقف کاذب استفاده می شوند.

آناناس و آب آن در سراسر جهان محبوب است.
 

حقایق تغذیه ای آناناس

آناناس به دلیل غنی بودن مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل پتاسیم، مس، منگنز، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، بتا کاروتن، تیامین، ویتامین B6 و فولات، و همچنین فیبر محلول و نامحلول و برملائین موجود در آن، منبعی از فواید سلامتی است.


فواید آناناس

 
درمان آرتروز
یکی از معروف ترین موارد مصرف آناناس از لحاظ سلامت، توانایی آن برای کاهش التهاب مفاصل و عضلات، به ویژه در ارتباط با آرتریت است، یک بیماری ناتوان کننده که میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آناناس حاوی آنزیم پروتئولیتیک نسبتا نادر به نام برملائین است که عمدتا با تجزیه پروتئین های پیچیده مرتبط است و دارای اثرات ضد التهابی جدی است.

برملائین همچنین با کاهش علائم و نشانه های آرتروز در بسیاری از افراد رابطه مثبت دارد.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
ویتامین C  موجود در آناناس، این میوه را به یکی از منابع غنی و خوشمزه اسید آسکوربیک تبدیل میکند.

ویتامین C  با تحریک فعالیت سلول های سفید خون، به کاهش بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند تا از بدن در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت کند.

رادیکال های آزاد مواد خطرناک ناشی از متابولیسم سلولی هستند که می توانند به سیستم های مختلف بدن آسیب برسانند و در عملکرد آنها اختلال ایجاد کنند، و همچنین باعث ایجاد جهش سلول های سالم به سلولهای سرطانی می شوند.

محتوای ویتامین C آناناس در برابر این مشکل از بدن دفاع می کند.
 
بهبود سریع زخم ها
یکی از مزایای غالبا نادیده گرفته شده از ویتامین C نقش مهم آن در ایجاد کلاژن است.

این امر تا حدی دلیل اینکه ویتامین C به عنوان یک ویتامین شفا تلقی می شود را آشکار می سازد، زیرا کلاژن پروتئین ضروری دیواره رگ های خونی، پوست، اندام ها، و استخوان ها است.

محتوای ویتامین C بالا در آناناس به شما کمک می کند تا به سرعت زخم هایتان بهبود یابند و از بدن خود در مقابل عفونت ها و بیماری ها محافظت کنید.
 
پیشگیری از سرطان
آناناس به طور مستقیم با جلوگیری از سرطان دهان، گلو و سینه مرتبط است، زیرا غنی از انواع مختلف آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین A، بتا کاروتن، برملائین، ترکیبات فلوانوئید مختلف و سطوح بالای منگنز است.

منگنز یک عامل مهم سوپراکسید دیسموتاز است که از بین برنده بسیار قوی رادیکال آزاد است که با تعدادی از سرطان های مختلف مرتبط است.
 
کمک به هضم غذا
مصرف منظم آناناس می تواند شما را از بسیاری از مشکلات سلامتی محافظت کند، از جمله یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، آترواسکلروز، و لخته شدن خون، و همچنین فشار خون بالا.

آناناس، غنی از فیبر، است که عبور مواد غذایی را در دستگاه گوارش به میزان طبیعی بهبود می بخشد و آزاد شدن اسید و شیره معده را برای کمک به حل شدن مواد غذایی تحریک میکند.

آنانانس به دلیل قابض بودن، به درمان اسهال و IBS کمک می کند. علاوه بر این، برملائین موجود در آناناس باعث تحریک پروتئین هضم می شود و باعث کاهش التهاب می شود و بنابراین بیماری های گوارشی را درمان می کند.
 
درمان سرفه و سرماخوردگی
آناناس غنی از برملائین و ویتامین C است و در نتیجه خوردن آناناس به پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی کمک می کند و اگر شما قبلا دچار بیماری یا عفونت شده باشید، به از بین بردن خلط و مخاط از بدن شما کمک می کند.

خاصیت تقویت کنندگی ویتامین C به خوبی شناخته شده است، اما برملائین این آنزیم خاص، نیز با کاهش خلط و تجمع مخاط در دستگاه های تنفسی و حفره های سینوسی مرتبط است.
 
بهبود سلامت استخوان
اگرچه آناناس به خاطر داشتن محتوای کلسیم قوی که اکثر افراد بلافاصله آن را با سلامت استخوان مرتبط می کنند، معروف نیست، اما این میوه مقدار قابل توجهی منگنز دارد.

منگنز یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای تقویت استخوان، و همچنین رشد و ترمیم آن است.

منگنز ماده معدنی برجسته در آناناس است و تنها خوردن یک وعده آناناس می تواند بیش از ۷۰٪ نیاز روزانه این ماده معدنی را تامین کند.
 
بهبود سلامت دهان و دندان
آناناس همراه با ترکیبات آنتی اکسیدانی که فرد را در برابر سرطان دهان محافظت می شوند، دارای خواص قابض است که باعث تقویت لثه ها و دندان ها می شود.

عوامل قابض کمک می کنند تا بافت ها سفت شوند و بدن را تقویت می کنند بنابراین از دست رفتن دندان، ریزش مو و ضعف عضلانی یا چسبندگی پوست صورت نمی گیرد.

آناناس یک قابض بسیار قدرتمند است و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای ترمیم شل شدن دندان ها و یا برای جمع شدن لثه تجویز می شود.
 
بهبود بینایی
چشم مهم ترین اندام حسی بدن انسان است و آناناس توانایی بهبود سلامت چشم را دارد و از سایر بیماری های چشمی مرتبط با بالا رفتن سن، جلوگیری میکند.

دژنراسیون ماکولا بسیاری از افراد سالمند را تحت تاثیر قرار میدهد و بتاکاروتن موجود در آناناس می تواند به این مشکل بینایی کمک کند.
 
تنظیم فشار خون
آناناس منبع ارزشمند بسیاری از مواد معدنی است و پتاسیم در میان آنهاست.

کمبود پتاسیم می تواند منجر به طیف گسترده ای از خطرات برای سلامتی شود.

عمل وازودیلاتور پتاسیم تنش و استرس عروق خونی را کاهش می دهد و گردش خون را به قسمت های مختلف بدن افزایش می دهد.

هنگامی که رگ های خونی ریلکس باشند، فشار خون کاهش می یابد و جریان خون کمتر محدود می شود.

این مسئله می تواند از لخته شدن خون که باعث مسدود شدن جریان خون می شود، جلوگیری کند و تجمع پلاک را در عروق و رگ ها کاهش می دهد، که به نوبه خود باعث جلوگیری از شرایطی مانند آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی می شود. بنابراین، برای داشتن قلبی سالم آناناس بخورید.
 
بهبود گردش خون
آناناس در ارتباط با فایده پتاسیم در عمل وازودیلاتوری، مس نیز در اختیار بدن قرار میدهد، مس یکی دیگر از مواد معدنی ضروری است که در تعدادی از واکنش های آنزیمی و ترکیبات موجود در بدن نقش دارد.

مهمتر از همه، مس یک عنصر ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز سالم است.

تعداد بالای گلبول های قرمز خون باعث افزایش اکسیژن رسانی به سیستم های مختلف بدن می شود و باعث می شود که عملکرد آنها در سطح مطلوبی باشد.

این ماده معدنی توانایی های شناختی را نیز افزایش می دهد و می تواند مسیرهای عصبی را برای جلوگیری از اختلالات عصبی مانند بیماری زوال عقل و آلزایمر حفظ کند.
 

رعایت احتیاط

فواید خوردن آناناس از لیست قابل توجه ویژگی هایی که شما آنها را خواندید، مشخص است، اما مصرف هر نوع خوراکی یا میوه ای از جمله آناناس باید متعادل باشد.

آنزیم برملائین موجود در آناناس در درجه اول یک آنزیم نرم کننده گوشت است که به هضم مواد غذایی سخت کمک می کند.

این مسئله می تواند منجر به نرم شدن گوشت شما نیز شود، به این معنی که اگر آناناس بیش از حد مصرف شود، لب ها، لثه ها و زبان شما ممکن است حساسیت پیدا کنند.

برملائین و ویتامین C موجود در وعده های نسبتا بالا در آناناس و “مصرف بیش از حد” آن می تواند منجر به استفراغ، اسهال، سردرد و حالت تهوع شود.

همچنین، برملائین برای تحریک قاعدگی شناخته شده است، بنابراین زنان باردار باید از مصرف بیش از حد آناناس خودداری کنند تا مانع از هر گونه احتمال سقط جنین شود.

فواید آناناس را برای سلامتی به یاد داشته باشید، یکی از این میوه های گرمسیری خاردار را بردارید و از خوردن آن لذت ببرید. بدن شما به خاطر خوردن آن از شما تشکر خواهد کرد.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.