فایل اجراییJucheck.exe ‎‏ چیست و آیا قابل اعتماد است؟

jucheck.exe‏ یک فایل اجرایی است که اغلب در بسیاری از سیستم‌های مبتنی بر ویندوز در پنجره پاپ آپ دیده می‌شود. اما به ‏دلیل آنکه اکثر پنجره‌های پاپ آپ بوسیله ویروسهای کامپیوتری بوجود می‌آیند، نگران شدن شما از وجود این پنجره و تمایل به ‏اطلاع از بی خطر بودن آن طبیعی است.‏
شنبه، 30 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
فایل اجراییJucheck.exe ‎‏ چیست و آیا قابل اعتماد است؟
چنانچه در خصوص صحت و اعتبار تذکر یا اخطار بروز رسانی خودکار توسط jucheck.exe دچار تردید هستید، قویاً توصیه می‌شود که مستقیماً به وب سایت رسمی جاوا رفته و آخرین بروز رسانی را به صورت غیر خودکار (دستی) انجام دهید.

زندگی در دنیای دیجیتال همانند راه رفتن بر روی طنابی باریک از میان دو صخره بلند است. چنانچه تعادل خود را از دست بدهید، به احتمال زیاد به اعماق دره سقوط خواهید کرد.

jucheck.exe  (جاچک دات اگزه) یک فایل اجرایی است، اما در دنیای مملو از ویروس، تروجان و بدافزار این سئوال مطرح می‌شود که آیا این فایل، یک فایل قانونی و معتبر است و یا یک تهدید احتمالی به حساب می‌آید؟ بدون درک کامل آن قادر نخواهید بود به این سئوال پاسخ دهید.

بنابراین در بخش‌های بعدی به جزئیات فایل jucheck.exe می‌پردازیم. این مقاله همانند یک طناب ایمنی عمل کرده و در صورت لیز خوردن‌ شما مانع از سقوط‌تان شده و از شما محافظت می‌کند.
 

jucheck.exe چیست؟

jucheck.exe واحد بررسی بروز رسانی جاوا است. این فایل جزئی از پلتفرم جاوا 2 بوده که در ابتدا توسط سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems) ساخته شد و هم اکنون به اوراکل (Oracle) تعلق دارد. در سیستم عامل ویندوز، این فایل در زیر فهرست دایرکتوری «فایلهای برنامه‌ای Programs Files» قرار دارد. این فایل معمولاً در آدرسی مشابه با نشانی که در زیر آمده است یافت می‌شود.

C:\Program Files\Java\jre1.6.0_01\bin\jucheck.exe 
jucheck.exe یک فایل کاملاً قانونی است که نصب و اجرای آن روی سیستم بی خطر استبیشتر اوقات، اندازه این فایل تنها چند صد کیلو بایت است. jucheck.exe یک فایل کاملاً قانونی است که نصب و اجرای آن روی سیستم بی خطر است.


هدف آن چیست؟

هدفی که فایل jucheck.exe دنبال می‌کند، بررسی بروز رسانی‌های جاوا است. این یک فایل اجرایی (.exe) است که در پس زمینه اجرا شده و به دنبال بروز رسانی‌های در دسترس برای جاوا از طریق اینترنت است. این فایل نسخه جاوا نصب شده بر روی سیستم را با آخرین نسخه موجود آنلاین مقایسه می‌کند. در صورتی که نسخه موجود بر روی سیستم شما قدیمی شده باشد، کاربر را در خصوص بروز رسانی‌های جدید مطلع می‌سازد.

jucheck.exe معمولاً شما را از طریق یک پنجره محاوره «کنترل حساب کاربری کاربر» مطلع می‌سازد و از شما سئوال می‌کند که آیا تمایل دارید اجازه داده تغییراتی در سیستم شما ایجاد شود یا خیر. در صورتی که گزینه بله «yes» را انتخاب نمایید، jucheck.exe فرایند دانلود را برای بروز رسانی جدید شروع کرده و همچنین فرایند نصب را مدیریت می‌کند. به طور پیش فرض این فرایند جهت اطمینان از بروز رسانی خودکار جاوا فعال است.
 

نحوه جلوگیری از اجرای فایل jucheck.exe

در صورتی که jucheck.exe یک بروز رسانی را پیدا نماید، بلافاصله به کاربر هشدار می‌دهد. این کار در اکثر موارد خوب است. اما در صورتی که کاربر بروز رسانی را با کلیک بر روی گزینه «yes» شروع نکند، آنگاه پنجره محاوره jucheck.exe به طور مداوم هر زمان که سیستم راه اندازی می‌شود، به روی صفحه ظاهر می‌شود. این امر می‌تواند مزاحمت واقعی به حساب آید.

بنابراین گرچه توصیه می‌شود که jucheck.exe را فعال نگاه داشته و  اجازه دهید بر روی سیستم‌تان در حال اجرا باقی بماند، اما ممکن است تصمیم گرفته باشید در زمانی دیگر خود به صورت دستی به دنبال بروز رسانی‌هایی برای جاوا و دانلود آنها بگردید. در چنین شرایطی بسته به سیستم عامل خود، می‌توانید یکی از مراحل زیر را بکار گیرید.
 

برای ویندوز ایکس پی (Windows XP)

مرحله 1:
بر روی دکمه «Start» یا «شروع» کلیک کرده و به «کنترل پنل Control Panel» بروید.
 
مرحله 2:
بر روی «Programs» به معنای برنامه‌ها کلیک کرده و به دنبال آیکون جاوا (Java) بگردید. برای باز کردن کنترل پنل جاوا بر روی آن دوبار کلیک کنید.
 
مرحله 3:
تب یا زبانه «Update» به معنای بروز رسانی را انتخاب کرده و یکبار کلیک کرده تا کادر کنار گزینه «Check for Updates Automatically» به معنای بررسی خودکار بروز رسانی را غیر فعال یا از علامت خارج کنید.
 
مرحله 4:
در آخر جهت ذخیره تغییرات ایجاد شده، بر روی گزینه «Ok» کلیک نمایید.
 

برای ویندوز ویستا، 7 و 8

در این سیستم‌های عامل، شما مجبور خواهید بود کنترل پنل جاوا را در حالت مدیریت «Administrator» قرار دهید. برای این کار، به فولدر یا پوشه نصب جاوا در فایلهای برنامه (program files) رفته و «javacpl» را جستجو نمایید. بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه «Run as administrator» را انتخاب کنید. اکنون بر روی زبانه «Update» کلیک کرده و کادر کنار گزینه «Check for Updates Automatically» را از علامت خارج نمایید.

این مراحل بررسی خودکار بروز رسانی را غیر فعال ساخته در نتیجه از اجرای فایل jucheck.exe جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که غیر فعال ساختن jucheck.exe تنها بروز رسانی‌های خودکار را متوقف خواهد کرد. این امر تأثیر منفی بر جاوا نصب شده بر روی سیستم‌تان نخواهد گذاشت.
 

نحوه حذف ویروس jucheck.exe از ویندوز

فایل jucheck.exe یک فایل قانونی است و نصب آن بر روی سیستم‌تان کاملاً  بی خطر است. با این حال، چندین بدافزار، تروجان و ویروس وجود داشته که جهت فریب کاربران خود را تحت پوشش فایلهای قانونی پنهان می‌سازند. یک پنجره بروز رسانی پاپ آپ ممکن است توسط یکی از این فرایندهای غیر قانونی ایجاد شده باشد و به عنوان jucheck.exe خود را نشان دهد. در صورتی که مراقب نباشید، سیستم شما ممکن است آلوده شود.

نخستین کاری که پس از مشاهده پاپ آپ کنترل کاربر بایستی انجام دهید بررسی نام «منتشر کننده» آن است. در صورتی که ناشر «ناشناخته یا unknown بود، آنگاه بایستی اجازه دسترسی به آن را ندهید چرا که به احتمال زیاد یک ویروس پنهان شده است.

دومین نکته مهم آن است که محل قرار گیری فایل jucheck.exe  را بررسی نمایید. بسیاری از برنامه‌های مخرب از فولد «Temp» یا از دایرکتوری یا فهرست «Systems» ویندوز اجرا می‌شوند. چنانچه مشاهده کردید که jucheck.exe  در یکی از این فولدرها قرار دارد، آنگاه اجازه اجراء به آن را نداده و بلافاصله آن را حذف کنید.

مهمترین کاری که باید انجام دهید نصب یک آنتی ویروس خوب بر روی سیستم‌تان است و جهت رهایی از تمام انواع آلودگی‌ها سیستم خود را به طور کامل اسکن کنید.
برخی از ویروسها خود را در قالب فایل jucheck.exe  پنهان ساخته و ممکن است خرابکاریهایی را ایجاد نمایندنتیجه آنکه، jucheck.exe  مسئول بروز رسانی جاوا موجود بر روی سیستم ویندوز است. فایل اصلی کاملاً بی خطر است و همچنین حذف یا غیر فعال ساختن آن خطری را متوجه سیستم نمی‌سازد. با این حال، برخی از ویروسها خود را در قالب فایل jucheck.exe  پنهان ساخته و ممکن است خرابکاریهایی را ایجاد نمایند. بنابراین فرد بایستی هوشیار بوده و اقدامات لازم را جهت مهار چنین آلودگی‌هایی اتخاذ نماید.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.