اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟

اینترنت اشیاء در واقع یک نوع مکانیسم و سیستم هوشمند است که ابزار ها و وسایل مکانیکی و الکترونیکی و دیجیتالی را به یکدیگر متصل می کند. عملکرد این دستگاه ها به صورت هوشمند بوده و با استفاده از سنسور ها و اتصال های بیسیم می توانند نسبت به محیط پیرامون خود واکنش نشان دهند.
دوشنبه، 1 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟
اینترنت اشیاء در واقع یک نوع مکانیسم و سیستم هوشمند است که ابزار ها و وسایل مکانیکی و الکترونیکی و دیجیتالی را به یکدیگر متصل می کند. عملکرد این دستگاه ها به صورت هوشمند بوده و با استفاده از سنسور ها و اتصال های بیسیم می توانند نسبت به محیط پیرامون خود واکنش نشان دهند.


تعریف سیستم اینترنت اشیاء

در این سیستم هوشمند ابزار های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانی تقریباً تمام ابزار های الکترونیکی و دیجیتالی خود را به این سیستم ها متصل کرده و با استفاده از شبکه اینترنت آن‌ها را از راه دور کنترل کرده و یا بر عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشید.

اینترنت اشیاء یک مفهوم و سازگار سیستمی نوین است که هنوز به صورت گسترده در خانه ها و ادارات و سازمان ها مورد استفاده قرار نگرفته است. هنوز مردم زیاد با این نوع سیستم هوشمند آشنایی ندارند. هر چند که در سال های اخیر مقالات و مطالب بسیاری در زمینه اینترنت اشیاء و استفاده از آن در اینترنت و مجلات و روزنامه ها منتشر شده است.

اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟


اینترنت اشیاء چگونه کار می کند و در کجا استفاده می شود؟

در سیستم اینترنت اشیاء شما می توانی خانه و یا محل کار و یا حتی باغ و مزرعه خود را به سیستم هوشمند مجهز کنید. این سیستم ها با استفاده از فناوری های بروز مانند اینترنت و ارتباطات ماهواره ها می توانند به راحتی با شما در تماس بوده و دستورات لازم را از رابط کاربری که در اختیار شما است و یا حتی بر روی گوشی تلفن همراه هوشمند شما نصب است دریافت کنند.

البته این‌ها تنها نمونه های کوچکی از کارایی این سیستم است. در نمونه های پیشرفته حتی یخچال شما هم می تواند به سیستم اینترنت اشیاء مجهز شود و در صورتی که به عنوان مثال شیر شما تمام شده باشد به سوپرمارکت محله اطلاع داده و خودکار سفارش شیر دهد حتی مبلغ و هزینه آن را هم پرداخت کند. گستره استفاده از سیستم اینترنت اشیاء امروزه بسیار وسیع شده است.

یک سیستم کامل مبتنی بر اینترنت اشیاء بر 4 بخش استوار است و از این 4 بخش تشکیل شده است

1. سنسور / دستگاه ها
در ابتدا دستگاه‌ها و سنسور ها که در محیط خانه و اداره قرار دارند اطلاعات مورد نیاز خودشان را دریافت می کنند. این اطلاعات می تواند از طریق محیط وارد این دستگاه ها شود. به عنوان مثال سنسور های تنظیم دما به راحتی می تواند دمای محیط را دریافت کنند.

نمونه های دیگر این دستگاه ها را می توان دوربین های مدار بسته ، دستگاه های جی پی اس ، سیستم های تهویه ، سیستم های نور و روشنایی و سیستم های امنیتی و دزدگیر ها را می توان نام برد. تمام این ابزار ها با استفاده از سنسور های خاصی که دارند اطلاعات مورد نیاز خود را از محیط دریافت می کنند.

در کنار این سنسور ها دستگاه های دیگری وجود دارد که اطلاعات باید از طریق خطوط ارتباطی برای آن‌ها ارسال شود. مانند پرینتر ها ، سیستم های تشخیص هویت و امنیتی خاص ، سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی و موارد دیگر که این دستگاه ها عموماً فاقد سنسور تشخیص بوده و اطلاعات باید از طریق راه های مختلف برای آن‌ها ارسال شود. این اطلاعات می توان د یا به صورت بی سیم و ارتباط WiFi برای آن‌ها ارسال شود و یا از طریق ارتباط های داخلی شبکه ای با سیم مثل خطوط تلفن و اینترنت اطلاعات را دریافت کنند.

در هر دو بخش این سنسور ها و دستگاه ها هستند که اطلاعات اولیه را دریافت می کنند و بر اساس اطلاعات دریافتی واکنش مناسب را انجام می دهند.
 
2. ارتباطات / اتصالات
بعد از اینکه دستگاه ها اطلاعات اولیه را دریافت کردن باید این اطلاعات را برای اپراتور و دستگاه های ذخیره سازی نیز ارسال کنند. به عنوان مثال سیستم دوربین مدار بسته می تواند تصاویر خود را به محل دیگری با فاصله چند صد کیلومتری ارسال کند. سیستم ارتباطی بین سنسور ها نیز می تواند به صورت بی سیم باشد. سیستم های امنیتی می توانند اطلاعات را از طریق سنسور ها دریافت کند و سپس از طریق بلوتوث یا وای فای و یا سیستم های ماهواره به دستگاه های دیگر ارسال کند.

همچنینی دستگاه ها و ابزار ها مانند سیستم های تهویه ، پرینترها دستگاه های دیجیتال و غیره می توانند به اینترنت متصل شوند و از طریق اینترنت دستورات و اطلاعات لازم را دریافت و ارسال کنند. ارسال از طریق اینترنت امروزه به یک روش مرسوم و عادی در سیستم های اینترنت اشیاء تبدیل شده است.
 
اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟

3. بخش پردازش مرکزی اطلاعات
زمانی که اطلاعات از طریق سنسور ها و دستگاه‌ها دریافت شود و از طریق راه های ارتباطی به دستگاه های دیگر ارسال شود در این دستگاه اطلاعات مورد پردازش قرار می گیرد. این بخش می تواند شامل پردازش های ساده ای باشد مانند پردازش میزان دمای محیط که اگر از یک حد معینی بالاتر رود و یا پایین تر رود دستگاه نسبت به این تغییرات واکنش نشان دهد.

همچنین سیستم های اینترنت اشیاء می توانند به بخش های حساس و پیچیده ای نیز متصل شود و عملیات پردازش خود را انجام دهند. به عنوان مثال سیستم های امنیتی می توانند تصویر افراد را دریافت کنند و از طریق خطوط ارتباطی خود آن‌ها را به سیستم مرکزی و یا سیستم ثانویه ارسال کنند و در این سیستم عملیات هایی همچون پردازش تصویر و یا تشخیص چهره انجام شود.

4. رابط کاربری
زمانی که تمامی اطلاعات از مبدا توسط سنسور ها و دستگاه ها دریافت شود و سپس از طریق خطوط ارتباطی به بخش های پردازشی برسد و عملیات پردازش تمام شود تمامی این اطلاعات باید به یک کاربر نهایی که انسان است ارسال شود و در بعضی از سیستم های اینترنت اشیاء می توان کار های خاص را به خود سیستم سپرد به عنوان مثال در زمینه سیستم های تهویه هوا می توان متعادل نگه داشتن دما را به بخش هوش مصنوعی سیستم سپرد تا بدون دخالت انسان کار های لازم را انجام دهد.

در بخش های حساس تر نیز می توان تصمیمات حساس را بر عهده کاربر نهایی سپرد. به عنوان مثال در سیستم های امنیتی اگر سیستم تشخیص چهره یک فرد ناشناس را شناسایی کند می‌تواند یک پیام و هشدار برای رابط کاربری خود ارسال کنند تا اپراتور نهایی تصمیم را در خصوص فرد ناشناس بگیرد. این تصمیمی می تواند شامل به صدا در آمدن سیستم هشدار باشد و یا اینکه تمام درب ها توسط سیستم هوشمند بر روی فرد ناشناس بسته شود. در این حالت تصمیمی نهایی بر به عهده کاربر نهایی است.

در سیستم اینترنت اشیاء تا جایی که سیستم اجازه دهد بخش رابط کاربری ساده است. یعنی کاربر نهایی در ساده ترین حالت ممکن بتوان تصمیم لازم را بگیرد. در این سیستم کاربر نیازی نیست که در محل حضور داشته باشد و حتی می تواند در کشور دیگری با فاصله چند هزار کیلومتری باشد و با استفاده از سیستم هوشمند اینترنت اشیاء خانه و یا محل کار خود را کنترل کند.


منبع: leverege


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.