تأثیر فناوری وب 2.0

در طول دهه گذشته و بیشتر، اینترنت با وب 2.0 تغییر زیادی کرده است. این مقاله به تأثیر فناوری وب 2.0 می‌پردازد.
دوشنبه، 15 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
تأثیر فناوری وب 2.0
هیچ قابل پنهان کردن نیست که اینترنت با آغاز قرن بیست و یکم رشد با شکوهی داشته است. اجماعی عمومی بود بر این که سقوط به ظاهر ویرانگری در اواخر دهه 90 برای اینترنت وجود داشت. متأسفانه‌، بازار این عادت را دارد که بیش از حد واکنش نشان دهد و بدترین وضعیت را از شکست‌های کوتاه مدت فرض کند. اگر کسی به سایت‌ها و خدماتی که نهایتا شکست خورده‌اند نگاه کند، خواهد دید که موضوع انفجار از داخل کمتر مطرح است و بیشتر موضوع عدم داشتن بازار مناسب مطرح است. فنر اینترنت به سرعت در رفت و همه به شدت هیجان زده بودند. سرانجام، وقتی همه فهمیدند که هر ایده‌ای با  یک دات کام در انتهایش، باعث درآمدزایی نخواهد شد، رونق سقوط کرد.
.
سرانجام، این فناوری تکامل یافت و به همراه آن، یک بازار رو به رشد تجارت اینترنتی، بیشتر در تبلیغات، توسعه یافت. مدتی طول کشید، اما هنگامی که درصد بیشتری از شهروندان جهان به اینترنت پهن باند دسترسی پیدا کردند و میلیون‌ها نفر هر روز برای چک کردن ایمیل، اخبار و جدیدترین ویدیوی توپ پینگ پنگ در یوتیوب وارد سیستم می‌شدند، همه چیز خود را مرتب کرد و اینترنت شروع به پول سازی واقعی نمود.
 
وب 2.0 هر فن آوری‌ای را که به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً تعامل کنند و محتوای یک صفحه یا خدمات وب را تغییر دهند، توصیف می کند. این شامل هر چیزی مثل بلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی یا انجمن‌های دیجیتال مانند  یوتیوب یا فلیکر می‌شود. این سایت‌ها مبالغ هنگفتی را برای ده‌ها شرکت درآمد زایی می‌کنند.
 
و سرانجام، این پول سازی چشم بازیگران اصلی صنعت و فرهنگ در آمریکا را گرفت و اکنون کارها به حدی پیشرفت کرده است که کارهایی را که قبلاً انجام نمی‌شد انجام می‌دهند. پنج نوآوری‌ای که در زیر فهرست شده فقط فن آوری‌های جدید جالبی نیستند، بلکه تغییراتی هستند در روشی که ما بر یک پایه روزانه زندگی‌ها را می‌نگریم:
 

اخبار و سیاست

اخیراً اخبار و سیاست‌ها دستخوش سهم نسبتاً زیادی از تحولات گسترده شده‌اند، که این امر تا حدودی به دلیل این واقعیت است که رسانه‌های خبری طی چند سال اخیر در حال تغییر و تحولات مداوم بوده‌اند. از آن جایی که نیویورک تایمز سال‌ها پیش شروع به پرش آنلاین کرد، همه افراد به آرامی در حال انتقال منابع به اینترنت بودند. با این حال، با وب 2.0، اینترنت به مرکز اصلی انتشار اخبار به توده ها تبدیل شد. وبلاگ نویسی نحوه تعامل سیاستمداران با نمایندگان خود را تغییر داد و اکنون اخبار از طریق ده‌ها منبع مختلف به صورت بلادرنگ ارائه می‌شود. هر کسی که دارای یک رایانه باشد، هم اکنون می‌تواند در عرض چند دقیقه در مورد مشی نیمی از جهان جنجالی بیاموزد و جدیدترین پیام تبلیغاتی نماینده محلی خود را تماشا کند.
 

ارتباطات از راه دور

تغییرات در صنعت تلفن از زمان اولین نمایش VoIP در چند سال پیش در حال انجام است. این تغییر گسترده در چشم انداز ارتباطات از راه دور، تغییری اساسی در صنعت مبتنی بر بورد مداری است. تماس‌های تلفنی دیجیتال ارزان تر، آسان‌تر و قابل تنظیم‌تر از تماس‌های سنتی است و با فناوری وب 2.0 شرکت‌های بیشتر و بیشتری در حال سوار شدن بر روی سیستم هستند و خدمات خود را برای بهبود این تجربه ارائه می‌دهند. وقتی همه فهمیدند که هر ایده‌ای با  یک دات کام در انتهایش، باعث درآمدزایی نخواهد شد، رونق سقوط کرد. به عنوان مثال، کاربران VoIP اکنون می‌توانند یک تابلو از رایانه خود را تنظیم کنند تا جایی که تماس‌ها از طریق سرویس هایی مانند Grand Central ارسال شوند یا مستقیماً از طریق وبلاگ دوستان یا پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی با کلیک یک ماوس و میکروفون ارزان قیمت به آنها پیام ارسال کنند.
 

سرگرمی

سرگرمی از مدت‌ها پیش لبه تیز فناوری جدید بوده است و در حالی که شرکت‌های بزرگ در حقیقت اندکی در این زمینه عقب افتاده‌اند، صنعت سرگرمی تولید شده توسط کاربر در سال‌های اخیر پیشرفتی انفجاری داشته است و سایت‌های بزرگی مانند یوتیوب را ایجاد کرده است، هرچند ویدئوهای ترفندهای توپ پینگ پنگ و سگ‌های اسکیت باز تنها تغییرات ایجاد شده در صنعت نیستند. اکنون نوازندگان ویدئوهای خانگی خود را ایجاد کرده و از اینترنت برای انتشار موزیک خود به صورت ویروسی استفاده می‌کنند.
 
کمپانی‌های فیلم کمپین‌های تبلیغاتی برای پخش کالاهای خود ایجاد می‌کنند و اکنون تلویزیون از طریق وب سایت‌های شبکه و صفحات جمع آوری ویدئو به راحتی قابل دسترسی است. سرگرمی و همچنین بازی به آسانی مثل همیشه قابل دسترسی بوده و به رشد خود ادامه می‌دهند چون که استودیوها و شبکه‌هایی که تاکنون برقرارند می‌فهمند که این آینده صنعت آنها است.
 

اجتماعی شدن

بارزترین تغییر در چشم انداز به لطف فن آوری‌های وب 2.0، رشد شبکه‌های اجتماعی و روش‌های تعامل افراد با یکدیگر از طریق آن است. با وجود 200 میلیون کاربر به تنهایی در MySpace و میلیون‌ها نفر دیگر در Facebook، Orkut ، Hi5، Xanga  وTwitter ، میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان در حال بهره برداری از فناوری‌های رو به رشدی هستند که در معاشرت‌های آنلاین ارائه می‌شوند. این شامل همه چیز است، از وبلاگ نویسی در مورد روزِ یک نفر گرفته تا آپلود پروفایل‌های شخصی و نظرات یا ذخیره ده‌ها آلبوم عکس در اینترنت برای دیدن آنها توسط دوستان و خانواده.
 

تحصیلات

تحصیلات، با توجه به تصویر اتلاف وقتی که اینترنت از خود بروز می‌دهد، احتمالاً آخرین مکانی است که شخص ممکن است انتظار رشد در آن را داشته باشد. با این حال، برای کسانی که در مدرسه یا در صنعتِ تدریس هستند، سودمندی وبلاگ نویسی، ارسال مطلب به انجمن، و وب سایت‌های تعاملی بسیار زیاد است. مدت‌هاست که استادان در حال ارسال برنامه درسی و یادداشت‌های کلاس خود در اینترنت هستند و فضایی را برای تعامل و بحث در مورد کار کلاسی ارائه می‌دهند.
 
به هر حال، با توجه به این که کلاس‌های بیشتری در حال استفاده از این واقعیت هستند که اکثر تحقیقات در اینترنت انجام می‌شود و دانش آموزان بیش از هر زمان دیگری به صورت آنلاین تعامل دارند، کلاس‌ها به سمت تبدیل شدن به محل‌های کار دیجیتالی حرکت می‌کنند و معلمان در حال ایجاد وبلاگ‌هایی هستند که در آن ارائه نظرات وبلاگی به عنوان بخشی از نمره روزانه مورد نیاز است. درجه روزانه آزادی و تعامل مداومی که اینترنت برای معلمان و دانش آموزان فراهم می‌کند به معنای آن است که فرهیختگان آینده به طور حتم در حد کامل از آن استفاده خواهند کرد.
 
مفید بودن چیزی مانند وب 2.0 باعث شده است که تقریباً هر صنعتی در مورد تعامل خود با جهان از طریق آن تجدید نظر کند. مشاغل به جای استفاده از یادداشت‌ها، از وبلاگ‌ها برای به روزرسانی مشتریان و کارمندان خود استفاده می‌کنند. ارتباطات تا جایی که تقریباً کاملاً دیجیتالی شده باشند تغییر کرده‌اند، و این روند ادامه دارد.
 
منبع: آنتونی چت فیلد


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما