خانواده متعادل

يعني بينشي که فرد را بر مي انگيزد تا روابط زندگي را پديده اي بسته و جبري و گريز ناپذير نپندارند، اعضاي خانواده همديگر را ارزشمند مي دانند، به کرامت انساني همديگر احترام مي گذراند، عرصه زندگي را به نوآوري مي گشايند.
دوشنبه، 18 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانواده متعادل
خانواده متعادل
خانواده متعادل






منظور از خانواده فاقد عيب و نقص نمي باشد، بلکه ممکن است اعضاي آن داراي مشکلات و موانعي هم باشند ليکن در شيوه مقابله با آنها روش منطقي اتخاذ مي کنند، در اين خانواده موقعيت و جايگاه هر يک از اعضاء داراي ويژگي هايي بدين شرح است:

1- بينش تکاپوي

يعني بينشي که فرد را بر مي انگيزد تا روابط زندگي را پديده اي بسته و جبري و گريز ناپذير نپندارند، اعضاي خانواده همديگر را ارزشمند مي دانند، به کرامت انساني همديگر احترام مي گذراند، عرصه زندگي را به نوآوري مي گشايند.

2- تبادل عاطفي در برابر انجماد عاطفي

اين خانواده عواطف خود را با شيوه ها ي قلبي، کلامي و عملي تبادل مي کنند، به قلب اجازه ورود احساسات منفي را نمي دهند. به وسيله زبان ابراز محبت مي کنند و از بذل عواطف خالصانه دريغ ندارند. زن و شوهر روحيه همسر خود را مي شناسند و محبت قلبي و کلامي را در عمل پياده مي کنند.

3- مثبت گرايي

از مهمترين ويژگي هاي خانواده متعادل، مثبت گرايي است. در اين خانواده زوجين، بيشتر زيبايي هايي همديگر را مي بينند. حتي المقدور از جنبه هاي منفي اغماض مي کنند، از هنر خوب ديدن برخوردارند، جنبه هاي خوب شخصيت همسر خود را تحسين و تأييد مي کنند، جنبه هاي روحي مشترک اعضا را شناسايي کرده وبه تقويت آنها مي پردازند.

4- تفاهم بجاي تخاصم

براي رسيدن به تفاهم به حقوق متقابل مي انديشيند، حضور ديگران و در خلوت و تنهايي حريم يکديگر را رعايت مي کنند، به سخنان هم با علاقه گوش مي دهند، از مقايسه همسر خود با ديگران بشدت پرهيز مي کنند، صداقت وراستي را هموراه در وجود خود تقويت مي کنند.

5- همگرايي بجاي واگرايي

در چنين خانواده اي اعضا با هم هماهنگي دارند، تشخيص مصلحت زندگي جمعي را به منفعت شخصي خود ترجيح مي دهند.

6- مثل دو بال يک پرنده مکمل يکديگر هستند

رشد و ترقي يکجانبه در اين خانواده مورد نظرنبوده و از هر فرصتي براي رشد همديگر و بهره برداري از زندگي مشترک استفاده مي کنند.

7- به جاي مفارقت به مشارکت مي انديشند

دست همت بالا زده با همياري و قبول مسئوليت در زندگي، بهترين جلوه مشارکت را به نمايش مي گذارند.

8- به حق سالاري به جاي مردم سالاري و زن سالاري معتقد هستند

9- روابط در چنين خانواده اي بر اساس حق و حقيقت تنظيم مي شود

10. شادکامي را در برابر تلخ کامي قبول دارند

مهمترين عامل تعادل در خانواده متعادل مسرت و خوشرويي است. گشاده رويي و خوش اخلاقي از ويژگي هاي مردم ممتاز است. اعضاء اين خانواده به ظاهر شاد و با نشاط مي انديشند.

11- به بزرگ منشي در مقابل کودک انديشي مي انديشند

براي اين منظور، بزرگواري و گذشت، عيب پوشي و پرهيز از اشاعه بدي ها ، تقويت آرامش، فرصت بخشي براي اصلاح اشتباهات و راز داري و احترام به شخصيت همديگر را همواره مورد توجه قرار مي دهند.
منبع:«خانواده خوشبخت، فرزند موفق، خسرو امير حسيني، تهران، عارف کامل، 1382، صص12 و 14»




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.