در خانواده حرف چه كسى به كرسى مى‏نشيند

بحث و جدل ميان والدين و فرزندان، امرى عادى است و از هنگامى آغاز مى‏گردد كه كودك شروع به سينه خيز رفتن مى‏كند تا دنياى اطرافش را بشناسد. در اين زمان والدين، محدوديت‏هايى را براى كودك در نظر مى‏گيرند همچون: به اجاق گاز دست نزن، اسباب بازى‏هايت را سر جايش بگذار، تكاليفت را انجام بده و غيره. هيچ انسانى موافق نيست كه در انجام اعمال و رفتارهاى او محدوديتى اعمال شود، هر چند اين محدوديت‏ها به نفع او باشد. اين گونه بحث و جدل در طول زندگى كودك، تغييراتى
چهارشنبه، 20 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در خانواده حرف چه كسى به كرسى مى‏نشيند
در خانواده حرف چه كسى به كرسى مى‏نشيند
در خانواده حرف چه كسى به كرسى مى‏نشيند






بحث و جدل ميان والدين و فرزندان، امرى عادى است و از هنگامى آغاز مى‏گردد كه كودك شروع به سينه خيز رفتن مى‏كند تا دنياى اطرافش را بشناسد. در اين زمان والدين، محدوديت‏هايى را براى كودك در نظر مى‏گيرند همچون: به اجاق گاز دست نزن، اسباب بازى‏هايت را سر جايش بگذار، تكاليفت را انجام بده و غيره. هيچ انسانى موافق نيست كه در انجام اعمال و رفتارهاى او محدوديتى اعمال شود، هر چند اين محدوديت‏ها به نفع او باشد. اين گونه بحث و جدل در طول زندگى كودك، تغييراتى مى‏كند و هر چه او بزرگ‏تر مى‏گردد، شكل متمايزى پيدا مى‏كند تا زمانى كه كودك زندگى مستقلى تشكيل دهد.
هيچ گاه آغازگر بحث و جدل نباشيد
بحث و جدل، امرى است كه سبب اذيت و آزار والدين و فرزندان مى‏گردد و از لحاظ عاطفى به فرد صدمه وارد مى‏كند. اگر در هنگام عصبانيت، والدين و كودكان، هيچ كدام، كوتاه نيايند، اين عصبانيت به درگيرى مى‏انجامد. هرگز به طور كامل نمى‏توان مانع از ايجاد چنين جدل‏هايى در خانواده گرديد. اما گاهى اوقات والدين با دور انديشى و برنامه ريزى، مى‏توانند از بروز آن جلوگيرى كنند. هنگامى كه اين گونه درگيرى‏ها در خانواده پديد آمد، والدين بايد به فكر مهار كردن عامل عصبانيت باشند و هر چه سريع‏تر به اين مسئله خاتمه دهند.
حس استقلال گواه بر سلامتى است
هنگامى كه حس استقلال در كودكان شروع به شكل گيرى مى‏كند، بحث و جدل آنها و والدين وخيم‏تر مى‏گردد. البته ميزان اين درگيرى‏ها، با توجه به سن و سطح رشد فكرى و ذهنى كودك متفاوت است. كودك دو ساله‏اى كه مراحل اوليه مشكلات خود را پشت سر گذاشته است، در اين سن، به دنبال استقلال فيزيكى و كشف حقايق دنياى اطرافش است. در اين سن كودك خواستار تجربه كردن آزادى است. زيرا مى‏تواند به تنهايى حركت كند، تصميم به انجام كارى بگيرد، احساسات خود را از طريق اعمال فيزيكى ابراز كند و مهم‏تر از همه اين كه، مى‏تواند مستقل از ديگران عمل كند. ولى به هر جهت كودكان در اين سن، از رشد ذهنى و جسمى كاملى برخوردار نيستند و براى تصميم گيرى‏هاى مهم زندگى و دورى جستن از خطرات احتمالى، به رشد كافى نرسيده‏اند، به همين جهت، حضور والدين براى ايجاد برنامه‏ريزى و نظم و انضباط ضرورى است و بايد به خاطر داشت كه اين زمان، آخرين بارى نيست كه كودك توانايى‏هاى خود را در داشتن حق انتخاب و آزادى، ناكام مى‏بيند.
دوره‏ى نوجوانى مشكلات و كشمكش‏هاى متفاوتى را براى فرزندان و والدين آنها به همراه مى‏آورد كه علت اصلى آن، مسئله استقلال روحى و روانى فرزندان است. در اين دوره‏ى پر تلاطم، حس استقلال طلبى و خود شناسى فرزندان، سبب مى‏شود كه پيرامون محدوديت‏ها، مقررات، آزادى‏ها و مسئوليت‏هاى زندگى به مبارزه بپردازند. پرداختن به اين موضوع كه چنين كشمكش‏هايى طبيعى است و محدود به دوره‏ى بلوغ مى‏باشد، هرگز نمى‏تواند از شدت فشارهاى روحى و روانى اين مسئله بكاهد. در اين هنگام، خطراتى كه فرزندان را تهديد مى‏كند جدى‏تر مى‏شود، زيرا ممكن است آنها به سوى مصرف مواد مخدر، مشروبات الكلى، رفتارهاى بزهكارانه، بى‏بند و بارى‏هاى جنسى و باردارى، كشيده شوند. وقتى فرزندان به دنبال آزادى‏هاى بيشترى هستند، نگرانى والدين نيز افزون مى‏گردد و نياز به كنترل بيشتر فرزندان احساس مى‏شود. اين مسئله كه چقدر استقلال طلبى در دوران نوجوانى مى‏تواند سبب درگيرى و نزاع شود به ميزان نافرمانى و سركشى فرزندان بستگى ندارد، بلكه به عملكرد والدين و چگونگى اراده كردن اين حس و آزادى طلبى از سوى والدين، وابسته است. گاهى اوقات والدين خود را در حل اين مشكلات عاجز مى‏بينند. اما لازم است كه آنها به طور سازنده‏اى، ابراز وجود كنند و راه درستى را در پيش گيرند تا سدى را در برابر اين تضادها و خطرات ايجاد نمايند.
چرا ميان فرزندان و والدين درگيرى ايجاد مى‏شود
والدين هميشه با فرزند خود توافق ندارند و عكس اين موضوع نيز صادق است. مشاجره، اختلاف و تضاد بخشى از زندگى واقعى افراد است. گاهى اوقات برخورد و نزاع ميان والدين و فرزندان به خاطر اختلاف پيرامون مقررات و قوانين والدين نيست بلكه به اين دليل برخورد ايجاد مى‏شود كه كودك روز بدى را سپرده كرده است. روزهايى وجود دارد كه هر چه قدر پدر و مادر، سعى در رفع اين نزاع مى‏كنند، تأثيرى ندارد. زيرا كودك روز خوبى را نداشته است و به هيچ وجه احساس خوشحالى نمى‏كند. در چنين ايامى والدين بايد كمال صبورى را به خرج دهند تا وضع به حالت طبيعى خود برگردد. دكتر ادوارد هالوول (1) در كتاب خود به نام «وقتى نگران فرزندى هستيد كه به او عشق مى‏ورزيد» مى‏نويسد:«حس پرخاشگرى در همه‏ى كودكان وجود دارد و اين حس بخشى از ساختار بيولوژيكى انسان محسوب مى‏شود. حس نااميدى و عدم توافق ميان فرزند و والدين، به راحتى مى‏تواند به عصبانيت تبديل شود و در نهايت به كشمكش بينجامد. سؤالى كه والدين بايد همواره پاسخگوى آن باشند اين است كه چطور اين برخورد و نزاع را حل كنند نه اين كه نتيجه‏ى اين تضاد كشمكش چيست.»
والدين در هنگام بروز تضاد و مشكل، ميان خود و فرزندانشان، واكنشى منطقى و عقلانى دارند يا اين كه حداقل ما پدران و مادران فكر مى‏كنيم كه اين گونه عمل مى‏كنيم. اما در مقابل، فرزندان نمى‏توانند عكس العمل منطقى پيرامون اين موضوع داشته باشند و كاملا احساسى و عاطفى برخورد مى‏كنند. كودكان بسيار لجوج و يك دنده هستند و در مقابل منطق والدين ايستادگى مى‏كنند و نسبت به شرايط، به طور كاملا احساسى واكنش نشان مى‏دهند. اين موضوع كه فرزندان به مقررات و خواسته‏هاى منطقى والدين احترام نمى‏گذارند و قادر به درك آن نيستند، سبب گرديده كه بسيارى از پدران و مادران، دچار سردرگمى و نااميدى شوند. كودكان به وظايف خود واقفند و مى‏دانند كه مثلا بايد تكاليفشان را انجام دهند و يا يك ساعت قبل از رفتن به رختخواب مطالعه كنند، اما چرا آنها به اين وظيفه عمل نمى‏كنند و براى انجام تكاليفشان، در منزل جنگ و دعوا به راه مى‏اندازند؟ در پاسخ به اين سؤال، والدين مى‏توانند دو گونه پاسخ را در نظر بگيرند. عده‏اى مى‏گويند «او سعى دارد كفر مرا در بياورد.» و حال عده‏اى ديگر مى‏گويند «فرزندم مى‏خواهد با من بحث و گفتگو راه بيندازد.» به هر جهت در اين ميان والدين بايد ديدگاه منطقى را در نظر بگيرند و به دنبال عكس العمل خشونت‏آميز برنيايند.
رفتارى كودكانه از خود بروز ندهيد
كودكان رفتارهايى غير منطقى از خود بروز مى‏دهند و در اين ميان به نادرستى آن پى نمى‏برند. زيرا اين گونه برخوردها، كاملا ناشى از كودكى و ناپختگى آنان است. والدين عاقل، همواره انتظار بروز چنين رفتارهاى ناپخته و احساسى را از فرزند خود دارند و به همين جهت سعى مى‏كنند كه با توجه به شرايط محيطى، به بهترين وجه با آن روبرو شوند. اگر والدين چنين ايده‏اى را در ذهن خود پرورش دهند، به اين صورت، هيچ گاه اعتراض فرزند را جدى فرض نمى‏كنند، آن را به عنوان حمله به خود در نظر نمى‏گيرند، به طور عاطفى با آن برخورد نمى‏كنند و در نهايت پيرامون آن بحث و جدل راه نمى‏اندازند، زيرا اگر والدين دست به چنين رفتارهايى زنند همچون كودكى عمل نموده‏اند و نتيجه‏اى جز پشيمانى و ايجاد كشمكش و نزاع نخواهند داشت.
چطور والدين وضع را وخيم‏تر مى‏كنند
همگى مى‏دانيم كه بسيارى از اوقات، فرزندانمان دست به انجام كارهايى مى‏زنند كه ما را نااميد و عصبانى مى‏كنند. هنگامى كه ما بزرگسالان و والدين، مانند كودكان رفتار كنيم و خود را درگير نزاع با آنان نماييم، اين عمل سبب مى‏شود كه آنها رفتارهاى غير منطقى و عاطفى بيشترى از خود بروز دهند و حس همكارى آنها كاهش يابد و در اين جاست كه بحث و جدل واقعى ميان والدين و فرزندان آغاز مى‏گردد. بايد بدانيم كه هيچ چيز به اندازه‏ى زمانى كه والدين، فرزندان را به جنگ و نزاع دعوت مى‏كنند، سبب بالا رفتن آدرنالين خون آن نمى‏شود، در واقع اين خود والدين هستند كه با واكنش‏ها و عملكردهايشان، وضع را وخيم‏تر مى‏كنند و سبب بالا رفتن كشمكش خود با فرزندان مى‏شوند.
وقتى والدين، جر و بحث با فرزند را آغاز مى‏كنند، كشمكش ميان آنها ادامه پيدا مى‏كند. حقيقتا اين جر و بحث به گونه‏اى است كه در نهايت برنده‏اى ندارد. آيا تا كنون ديده شده است كه پدر يا مادرى در نزاع با فرزند 5 ساله‏ى خود، پيروز از ميدان به در آيد؟ كودكان ممكن است ظاهرا به خواسته‏هاى والدين تن در دهند، اما اين مسئله بدان معنا نيست كه با عقيده‏ى پدر و مادر خود موافق است و يا اين كه فكر مى‏كند آنها عادلانه رفتار كرده‏اند. اگر والدين براى به اجرا در آوردن خواسته‏هاى خود با خونسردى و جديت عمل كنند، به نتيجه واقعى خواهند رسيد. اما اگر كودك را مورد انتقاد قرار داده و داد و فرياد به راه بيندازند، نه تنها خواسته‏شان محقق نخواهد شد بلكه جنگ و جدلى نيز به راه مى‏افتد. بايد به خاطر داشته باشيم كه كودكان همچون بزرگسالان، نياز به حفظ غرور و منزلت خود دارند حتى كودكان بسيار كوچك. فرياد زدن و مورد انتقاد قرار دادن، سبب مى‏شود كه غرور و شأن و منزلت كودك، خدشه‏دار شود و از حس همكارى او كاسته شود. چنين كودكى دائما فكر مى‏كند كه مورد تنبيه والدين واقع شده است و هيچ كس او را دوست ندارد و به او اهميت نمى‏دهد. در نهايت بايد گفت كه نتيجه‏ى اين بحث و نزاع، چيزى جز ضرر و خسران نيست و همه بازنده‏ى اين ميدان خواهند بود نه برنده.
در مقابل خواسته‏هاى نابجاى كودك به زانو درنياييد
راه ديگرى كه سبب وخيم‏تر شدن بحث و جدل ميان فرزندان و والدين مى‏گردد، تسليم شدن پدر و مادر در مقابل خواسته‏هاى كودك است. پدر يا مادرى كه قادر به گفتن كلمه‏ى «خير» نباشد همواره خود را در ميدان جنگ و نبرد با فرزند وارد مى‏كند، زيرا كودك آموخته است كه با كشمكش و درگيرى، قادر خواهد بود كه خواسته‏هاى خود را عملى كند. اگر كودكان متوجه شوند كه مى‏توانند شما را در مقابل خواسته‏هاى خود به زانو درآورند، همواره اقدام به اين كار خواهند كرد. پدران و مادران بايد همواره به گونه‏اى عمل كنند كه در تصميمات مهم زندگى و اجراى مقررات آن، تسليم فرزندان نگردند. آنها بايد عزم و اراده‏ى قوى، در اداره‏ى امور زندگى داشته باشند و هرگز اجازه ندهند كه فرزندان آنها را تهديد كنند و تحت فشار قرار دهند، زيرا چنين عملى، سبب مى‏شود كه فرزندان بياموزند كه با داد و فرياد و تهديد و فشار مى‏توانند به خواسته‏هاى خود برسند.
كارلى و مادرش
كارلى 10 ساله است، امروز شنبه است و او در آشپزخانه با تلفن مشغول صحبت با دوستش سوزان است. مادرش وارد آشپزخانه مى‏شود و با حالتى مؤدب مى‏گويد:«كارلى، الان وقت تميز كردن اتاقت است.» دخترك از اين درخواست مادر ناراحت مى‏شود و شكلك در مى‏آورد و با حالت عصبانى مى‏گويد:«نه، من الان اتاقم را تميز نمى‏كنم، مى‏خواهم با سوزان صحبت كنم.» مادر كارلى با تعجب به دخترك نگاه مى‏كند و با خشونت به او مى‏گويد:«دختر، داراى جواب من را ميدى؟ بهت گفتم برو اتاقت را تميز كن، همين حالا بايد اين كار را انجام دهى.» كارلى فرياد مى‏زند:«نه، من مى‏خوام با سوزان در مورد تولدش صحبت كنم. در ضمن اتاقم هم تميز است.» مادر نگاه خشمگينى به او مى‏كند و دست‏هايش را در پشت خود قرار مى‏دهد. در واقع مادر واكنشى جنگجويانه نسبت به اين موضوع از خود بروز مى‏دهد.مادر به او مى‏گويد:«اگر همين الان نروى و اتاقت را تميز نكنى، براى يك روز حق استفاده از تلفن را ندارى.» كارلى عصبانى مى‏شود و غرغر مى‏كند:«بعدا اتاقم را تميز مى‏كنم.» مادر به او مى‏گويد:«گفتم همين الان اين كار را انجام بده، با من بحث و جدل نكن.» كارلى مى‏گويد:«مامان، تو دارى زور ميگى. من در حال صحبت با سوزان هستم و وقت تميز كردن اتاقم را ندارم.» مادر از كوره در مى‏رود و به او مى‏گويد:«خوب، حرفم را گوش نمى‏كنى، پس يك هفته حق استفاده از تلفن را ندارى، اگر ادامه دهى، اين مدت دو هفته مى‏شود.» كارلى از روى صندلى مى‏پرد و به مادرش خيره مى‏شود. در حالى كه بسيار عصبانى است مى‏گويد:«بسيار خوب، دو هفته محرومت مى‏كنم و شايد مى‏خواهى يك ماه حق استفاده از تلفن را نداشته باشى.» كارلى اعتراض مى‏كند و مى‏گويد:«اصلا منصفانه نيست.» مادر مى‏گويد: «حالا كه نمى‏روى، پس من هم نمى‏گذارم به جشن تولد سوزان بروى.» كارلى اعتراض مى‏كند و مى‏گويد:«تو نمى‏توانى با من اين كار را بكنى، سوزان بهترين دوست من است.» مادر با حالتى تهديدآميز مى‏گويد:«من نمى‏توانم؟ حالا مى‏بينى.» كارلى بسيار غمگين و عصبانى مى‏شود، اشك از گونه‏هايش فرو مى‏ريزد و فرياد مى‏كشد: «مادر، من از تو متنفرم. اگر اين موضوع تو را خوشحال مى‏كند من اتاقم را تميز مى‏كنم. اما بدان كه از زندگى در اين خانه متنفرم.» كارلى مى‏رود و در اتاق را محكم پشت سرش مى‏بندد و مادر با عصبانيت مى‏گويد:«بسيار خوب، عالى است، پس گفتى از من متنفرى.»
خاموش كردن آتش به آب نياز دارد نه بنزين
والدين بايد در برخورد با فرزندان دقت عمل كافى داشته باشند و هرگز دشوارترين موضع را در برابر آنان اتخاذ نكنند و در صدد مشكل‏تر شدن كارها و از بين رفتن ارتباطات واقعى بر نيايند. به طور مثال در داستان كارلى و مادرش، آنها مى‏توانستند به گونه‏اى ديگر عمل كنند. در اين سناريو، برخوردهاى ميان مادر و كارلى به طور آرامى كنترل مى‏شود و افزايش پيدا نمى‏كند. مادر مؤدبانه مى‏گويد: «كارلى، وقت آن است كه اتاقت را تميز كنى.» كارلى با حالتى عصبانى مى‏گويد:«نه، من الان دارم با سوزان در مورد جشن تولدش صحبت مى‏كنم.» در اين هنگام مادر بدون اين كه عصبانى شود مى‏گويد:«كارلى، در منزل مقرراتى وجود دارد و صبح‏هاى شنبه تو بايد اتاقت را تميز كنى و الان ساعت 10 است. من مايلم كه تو تا ظهر اتاق خود را منظم كنى.» كارلى اعتراض مى‏كند كه:«من دارم با سوزان صحبت مى‏كنم و وقت اين كار را ندارم.» مادر جواب مى‏دهد: «مى‏خواهم تا ظهر اتاقت تميز شود و گرنه بايد آن قدر آن جا بمانى تا تميزش كنى. اين بدان معناست كه اگر تا فردا هم تميز نشود بايد در آن جا بمانى.» كارلى فرياد مى‏زد:«مادر، اين منصفانه نيست.» اما كارلى در نهايت به دوستش مى‏گويد:«من بايد بروم. اگر اتاقم را تميز نكنم تا فردا مجبورم در آن جا بمانم. بعدا با تو تماس مى‏گيرم.»
در اين سناريو ديديم كه مادر حالت جنگجويانه به خود نگرفت و در صدد ايجاد كشمكش و بحث زياد با فرزند خود بر نيامد و در نهايت كودك نيز با نظر او موافقت كرد.
چطور مانع ايجاد جنگ و جدل در خانواده شويم
از آن جايى كه والدين هيچ گاه نمى‏توانند به طور كامل از بحث و جدل در خانواده جلوگيرى كند، بايد بتوانند مشكلات و تضادهاى احتمالى زندگى را پيش بينى كرده و راه‏هاى مقابله با آنها را بياموزند. هنگامى كه تضاد و كشمكش در زندگى پديد مى‏آيد، والدين بايد برنامه و طرح بجايى را در نظر بگيرند، تمام هوش و حواس خود را براى اجراى آن به كار بندند و قوانين را قاطعانه و با كمال خونسردى اجرا كنند. اما اگر پدران و مادران عصبانى شوند و غير منطقى عمل كنند، به نتيجه‏ى مطلوب نخواهند رسيد و بحث و جدل بالا خواهد گرفت.
يكى از راه‏هاى كليدى براى جلوگيرى يا كاهش جنگ و جدل در خانواده اين است كه براى فرزندان روشن كنيم، كه چه انتظاراتى از آنها داريم. والدين بايد ايده‏ها و خواسته‏هاى خود را براى فرزندان مطرح كنند و كودكان را با ساختارها و قوانين منسجم خود آشنا سازند. اگر مقررات منسجمى در خانواده وجود نداشته باشد، كودكان شيوه‏ى خاص خود را در پيش خواهند گرفت و هرج و مرج را در زندگى ايجاد خواهند كرد. قوانين وضع شده از سوى والدين، بايد مورد بحث قرار گيرد تا فرزندان به روشنى آن را درك كنند. والدين بايد دقت كنند كه براى كودكان، با توجه به سن، ميزان رشد ذهنى و فكرى و رفتارها و مسئوليت‏هايى كه از آنها انتظار دارند، قوانين خاصى را ترتيب دهند. موضوعى كه بسيار داراى اهميت است اين است كه والدين جلساتى را ترتيب دهند و در آن پيرامون مقررات وضع شده به بحث و گفتگو بنشينند. آنها مى‏توانند اين قوانين را مكتوب كنند تا همه‏ى اعضاى خانواده آن را امضاء نموده و سپس در جايى قرار دهند تا همه بتوانند آن را مشاهده كنند. همچنين اين مقررات بايد هر چند وقت يك بار بازبينى شود و اگر نياز به تغييراتى دارد، به آن رسيدگى گردد.
ايجاد قوانين عادلانه و مشخص
مقررات وضع شده، توسط والدين، نبايد بسيار زياد و گيج كننده باشد. اگر والدين تعداد محدودى مقررات مهم را در زندگى وضع كنند، قطعا بهتر از فهرست بلند بالايى از قوانين پيش پا افتاده و عادى، جواب مى‏دهد. قوانين ساده‏اى كه به طور دائم در زندگى اجرا مى‏شود، براى هر كودكى قابل درك و فهم است. در هر خانواده‏اى والدين بايد در كنار وضع مقررات، مسئوليت‏هاى ساده‏اى را نيز به كودكان واگذار كنند، مثلا به آنها بگويند: قبل از تماشاى تلويزيون، اسباب بازى‏هايت را جمع كن. قابل ذكر است كه پدران و مادران بايد بر روى فعاليت‏هاى كودكان نظارت داشته باشند و آنها را به حال خود رها نكنند.
وقتى پدر و مادر قانونى را در خانواده وضع مى‏كنند، بايد حتما آن را به اجرا در آورند. وضع قوانين نبايد به گونه‏اى كه باشد كه امكان پياده كردن‏ آن وجود نداشته باشد و والدين بازنده‏ى ميدان گردند. هر يك از والدين بايد در مورد اجراى اين مقررات، برنامه‏ريزى‏هاى دقيقى انجام داده باشد زيرا قطعا در طول زندگى، كودكان، بسيارى از اين قوانين را زير پا مى‏گذارند و از آن سرپيچى مى‏كنند. در اين ميان والدين با تدبير، بايد چاره‏اى انديشيده باشند كه مثلا اگر فرزندشان از مدرسه فرار كرد، با حالت مستى از مهمانى برگشت و يا ساعت منع رفت و آمد را رعايت نكرد، چه عكس العملى نشان دهند.
والدين بايد كودك را به انجام رفتارهاى مثبت تشويق كرده و از عمل به رفتارهاى منفى باز دارند. پدر و مادر عاقل، از جايزه و تنبيه در تربيت خود استفاده مى‏كنند (البته نه تنبيه بدنى). اگر كودك مسئوليت خود را به درستى انجام دهد، حس همكارى داشته باشد و تن به مشاجره با والدين ندهد، پدر و مادر بايد از پاداش و جايزه، براى تشويق او استفاده كنند.
بعضى از كودكان، فاقد مهارت‏هاى اجتماعى و بلوغ عاطفى هستند و نمى‏دانند كه چگونه، بدون ايجاد تضاد و كشمكش، عدم موافقت خود را بيان كنند. در چنين شرايطى، راه سازنده اين است كه والدين مهارت‏هاى لازم را به آنها بياموزند و هرگز آنان را به خاطر رفتار ناشايستشان، مورد تنبيه و انتقاد قرار ندهند. والدين وظيفه دارند كه به فرزندان، راه‏هاى قابل قبولى را بياموزند كه آنان بدون ايجاد بحث و جدل، اختلاف خود را با والدين حل كنند. به طور مثال والدين بايد به فرزندان آموزش دهند كه هنگام بازى ويديويى، به نوبت كار كنند نه اين كه با هم به جنگ و دعوا بپردازند و يا اگر مى‏خواهند به بيرون بروند، از والدين اجازه بگيرند كه مسئله‏اى پيش نيايد. چنين برنامه‏هاى منظم و مشخصى، مى‏تواند به كاهش برخورد و نزاع ميان همسن و سالان، خواهر يا برادر و كودكان و والدين كمك كند.
نكته‏ى قابل ذكر اين است كه كودكان همواره والدين را الگوى خود قرار مى‏دهند. اگر پدر و مادر در مواجهه با مسائل، برخورد و نزاع را در پيش گيرند، فرزند نيز اين عمل را مى‏آموزد. كودك با مشاهده‏ى رفتار شما با ديگران و خودش، از شما درس مى‏گيرد، پس اگر مى‏خواهيد فرزندى با مسئوليت تربيت كنيد كه از برخوردها و كشمكش‏هاى بى‏جا به دور باشد، خود بايد الگويى مناسب براى او باشيد.
در هنگام بحث و جدل خانوادگى، براى دست يافتن به پيروزى، فرياد زدن و تهديد، دردى را دوا نمى‏كنند بلكه اوضاع را وخيم‏تر نيز مى‏كند. در اين هنگام، والدين بايد خونسردى خود را حفظ كرده و طبق برنامه پيش روند. پدر و مادرى مى‏توانند نقش مؤثرترى را در حل مشكلات داشته باشند كه گفتارشان از بار معنايى بيشترى برخوردار باشد نه اين كه بلندتر داد و فرياد بكشند. اگر تضاد ميان كودكان و والدين بسيار حاد و جدى است، آنها به مشاوره درمانى نياز دارند. كودكى كه دائما با پدر و مادر خود در نزاع است به احتمال زياد در مدرسه با دوستانش مشكلى دارد و يا از مشكلى عاطفى رنج مى‏برد. تعدادى از كودكان نيز هستند كه درصدد آسيب رساندن فيزيكى به خود و ديگرانند، اين گونه بچه‏ها نيز بايد تحت درمان و مشاوره با متخصص قرار گيرند. همچنين اگر والدين نيز افرادى بد دهان هستند و يا به كودكان خود صدمه مى‏زنند، خود نيز به مشاوره و درمان نياز خواهند داشت.

پی نوشت ها :

(1). Edward Hollowell





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.