چند رویداد مهم تاریخی برتر که جهان را کاملاً تغییر دادند

برخی رویدادها اتفاقی هستند و دیده نمی‌شوند، برخی برنامه ریزی و با مهارت عملی می‌شوند، اما برخی از وقایع تاریخی تأثیری طولانی مدت بر کل جهان دارند. در این جا اطلاعات مختصری از وقایع با اهمیت تاریخی و تأثیر آنها بر جهان ارائه شده است.
پنجشنبه، 7 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
چند رویداد مهم تاریخی برتر که جهان را کاملاً تغییر دادند
تصویر: کریستف کلمب
 
جمع کوچکی از ارواح مصمم که توسط یک ایمان غیرقابل فرونشاندن در مأموریت خود برانگیخته می‌شوند می‌توانند روند تاریخ را تغییر دهند. -- مهاتما گاندی
 
تاریخ بسیار جالب و جذاب است. گفته می‌شود که وقایع تاریخ زندگی بشر را تغییر می‌دهند و بعد از آن، تمدن بشری هرگز همانسان باقی نمی‌ماند، و چیزها برای همیشه، به سمت خوب‌تر یا بدتر شدن، تغییر می‌یابد. جنگ‌های جهانی اول و دوم وقایعی بودند که تأثیر به سزایی در کل جهان داشتند. میلیون‌ها نفر درگذشتند و جهان پس از پایان این جنگ‌ها با بحران‌های بزرگ اقتصادی رو به رو شد. این مقاله اطلاعات جالبی را در مورد برخی از وقایع مهم تاریخی در جهان ارائه می‌دهد.
 

چند رویداد مهم در تاریخ جهان

انتخاب تنها چند واقعه مهم در تاریخ جهان، از آغاز زمان، دشوار است. اما ما موفق شده‌ایم برخی از مهم‌ترین وقایع را که تأثیر زیادی در تاریخ جهان داشته‌اند، ارائه دهیم.
 
وقایع ذکر شده در زیر به ترتیب وقوع آنهاست و نه با توجه به میزان اهمیت آنها.
 
رها کردن قدرت توسط رومولوس آگوستولوس (476)
کناره گیری آخرین امپراتور روم رومولوس آگوستولوس زوال و سقوط امپراتوری روم را آغاز کرد. این یکی از بزرگ‌ترین، قدرتمندترین و وسیع‌ترین امپراطوری‌ها بود که شامل بیشتر اروپای امروزی، دشت‌های شمال آفریقا و دره رودخانه نیل بود. امپراتوری در دو قرن اول در اوج قدرت خود بود. با این حال، این امپراتوری روند نزولی تدریجی خود را پس از بحران قرن 3 آغاز کرد (که به آنارشی نظامی نیز معروف است). علت واقعی سقوط امپراتوری روم مشخص نیست. با این حال، یک سری اتفاقات مانند بحران داخلی و ناآرامی، تهاجم خارجی و غیره منجر به سقوط می‌شود. آخرین امپراتور روم غربی، کناره گیری کرد و با این واقعه، به امپراطوری روم غربی پایان داد.
 
تأثیر بر جهان:
دوره قرون وسطایی (یا قرون وسطی یا عصر تاریکی) در اروپا آغاز شد، که هزار سال به طول انجامید. عصر تاریکی به وخامت کامل فرهنگ روم منجر شد. فرهنگ پیشرفته و توسعه یافته (قانون، معماری، ادبیات، دولت و غیره) امپراتوری روم برای همیشه از دست رفت.
 
کریستوفر کلمب به آمریکا رسید (1492)
اعتقاد بر این است که سفر اعزامی کریستوفر کلمب، آغاز استعمارگری اروپا است. استعمار و امپریالیسم به دورانی وارد می‌شوند که قدرت‌های بزرگ اروپایی مانند بریتانیا، فرانسه، رُم، اسپانیا، یونان، پرتغال، هلند و غیره بخش‌هایی از قاره‌های آسیا، آمریکا و آفریقا را اشغال کردند و بدین ترتیب مستعمرات خود را در همه جا تأسیس نمودند. در ابتدا مستعمرات برای اهداف تجاری تشکیل شدند. با این حال، به تدریج، حاکمان کنترل کاملی بر مستعمرات به دست آوردند و از آنها سوء استفاده کردند.
 
تأثیر بر جهان:
شکی نیست که استعمار تأثیر عمده‌ای بر کل جهان داشته است. حاکمان از منابع طبیعی مستعمرات بهره برداری کردند، و بنابراین، آنها را به نفع خود اداره کردند. در بیشتر موارد، با بومیان به طور ظالمانه و با خشونت رفتار می‌شد به گونه‌ای که سرانجام هویت خود را از دست می‌دادند. جنگ‌های زیادی در مستعمرات بین قدرت‌های اروپایی برای به دست آوردن سرزمین‌ها درگرفت، یا بین بومیان و حاکمان. این قابل بحث است که آیا حاکمان در کلنی‌ها به اختیار تغییرات اساسی در اداره، جامعه، زبان و آموزش را آوردند، یا عقاید و فرهنگ خود را به زور تحمیل کردند.
 
مارتین لوتر 95 تز خود را منتشر کرد (1517)
 چند رویداد مهم تاریخی برتر که جهان را کاملاً تغییر دادند
 
تصویر: مارتین لوتر
 
نوشتارها و انتشارهای 95 تز به اصلاحات پروتستانی منجر شد. در ابتدا جنبشی بود با هدف به چالش کشیدن و اصلاح شیوه‌های کلیسای کاتولیک روم. با این حال، این یک جنبش بزرگ اروپایی شد و بر سیاست اروپا تأثیر گذاشت. اگرچه این جنبش برای ایجاد یک آیین جدید نبود، اما در نهایت، کلیسای پروتستان جدید رقیب شکل گرفت.
 
تأثیر بر جهان:
اصلاح طلبان به دنیای جدید مهاجرت کردند و کلیساهای پروتستان در سراسر جهان شکل گرفت. کلیسای کاتولیک رومی قدرت خود را از دست داد، پاپ دیگر قدرت نهایی را در اختیار نداشت و سلطنت مطلقه در اروپا حاکم شد. وقایع تاریخ زندگی بشر را تغییر می‌دهند اصلاحات کلیسای آنگلیکان، جنگ‌های سی ساله (1618 - 1648)، توسعه یک رویکرد علمی مدرن، تمرکز زدایی قدرت و غیره از مهمترین تأثیرات این جنبش است.
 
مهمانی چای بوستون (1773)
 
چند رویداد مهم تاریخی برتر که جهان را کاملاً تغییر دادند
 
تصویر: مهمانی چای بوستون
 
اگرچه عامل فعل و انفعال اولیه نبود، اما مهمانی چای بوستون اوج اعتراض آمریکایی‌های بومی بر علیه قانون انگلیس بود. این جنگ باعث شروع جنگ انقلابی آمریکا شد. این نخستین جنگ بزرگ تاریخ برای سرنگونی یک حکومت استبدادی سلطنتی بود. سیزده مستعمره برای استقلال کامل بر علیه حکومت انگلیس (پادشاهی بریتانیا) قیام کردند. فرانسوی‌ها از مستعمرات جانبداری کردند و به همین دلیل، این به جنگ قدرت بزرگی بین ملل قدرتمند در اروپا تبدیل شد. کنگره اعلام استقلال کرد و ملت جدید ایالات متحده آمریکا در ژوئیه 1776 تشکیل شد.
 
تأثیر بر جهان:
نتیجه جنگ، جهان را شوکه کرد، زیرا سیزده مستعمره، یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های جهان را شکست داد. بریتانیای کبیر یکی از مهمترین مستعمرات خود را از دست داد و همه کشورهای شرکت کننده متحمل خسارت اقتصادی شدند. انقلاب آمریکا تا حد زیادی از انقلاب فرانسه تأثیر گرفت.
 
سوگند دادگاه تنیس (1789)
سوگند دادگاه تنیس یک رویداد مهم در انقلاب فرانسه بود، زیرا این نشانگر شورش مردم علیه سلطنت بود. آنچه در ابتدا یک انقلاب داخلی بود، به یک رویداد مهم در تاریخ جهان تبدیل شد و به طور غیر مستقیم الهام بخش بسیاری از کشورهای دیگر جهان شد. انقلاب فرانسه طغیان مردم در برابر سلطنت مطلقه، اشرافی‌گری و فئودالیسم بود. پادشاه لویی شانزدهم سرنگون و اعدام شد، در حالی که مفاهیم قدیمی اشرافی‌کری و سلسله مراتب از بین رفت. سوگند دادگاه تنیس، توفان باستیل، اعدام لوئی شانزدهم و سلطه ترور از وقایع مهم انقلاب هستند.
 
چند رویداد مهم تاریخی برتر که جهان را کاملاً تغییر دادند

تصویر: ناپلئون بناپارت
 
تأثیر بر جهان:
فئودالیسم پایان یافت و فرانسه به جمهوری تبدیل شد. ناپلئون بناپارت به قدرت رسید و به یکی از قدرتمندترین حاکمان اروپا تبدیل شد. انقلاب منبع الهام بخش سایر کشورها و مستعمرات تحت سلطه امپراتوری بود، زیرا باعث ترویج ناسیونالیسم شد. قانون ناپلئونی (که منبع الهام بخش بسیاری از کشورهای جهان شد) مطمئناً تحت تأثیر انقلاب بود.
 
منبع: مادهورا پاندیت - Historyplex


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.