فقدان اخلاق، مهمترین عامل ایجاد فساد

فقدان اخلاق، مهمترین عامل ایجاد فساد
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرچشمه و اولویت نخست جامعه که این روز‌ها به آن کمتر توجهی می‌شود، روند حرکت اخلاق در جامعه است و سقوط اخلاقی برای ما مشکل آفرین‌تر از مشکلات اقتصادی است.
غلامحسین شافعی افزود: در موضوع اخلاق، سیر نزولی با شیب تند به چشم می‌خورد آنهم در شرایطی که روزگاری در این کشور اخلاق مقدم بر اقتصاد بود.
وی اضافه کرد: ما از نسل کسانی هستیم که اگر می‌دیدند مغازه روبرو کمتر کسب کرده، مغازه خود را زودتر تعطیل می‌کردند تا مغازه روبرو هم کسب و کاری داشته باشد.

وی گفت: بازار ما روزگاری انسان می‌ساخت و تحویل جامعه می‌داد، اما امروز، قبح فساد در جامعه ریخته است.
شافعی افزود: بر اساس مطالعات جهانی، فساد بین ۱ تا ۸ درصد روی رشد اقتصادی کشور‌ها اثر سوء می‌گذارد و در جامعه ایران، از دست دادن این سرمایه اجتماعی به شدت در حال کاهش است.
وی ادامه داد: رانت و فساد از عوامل اصلی گرایش جامعه به سوی تجمل گرایی است و وقتی تجمل گرایی به قاعده عمومی اجتماعی تبدیل شود، فقر احساسی که به مراتب از فقر واقعی خطرناک‌تر است بر جامعه حاکم می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با هشدار به اینکه اگر به سقوط اخلاقی جامعه توجه نکنیم دیر می‌شود گفت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، فساد، سرطان است و اگر پیشرفته شود لاعلاج خواهد بود بنابراین این خطر وجود دارد که بخش سالم جامعه را نیز درگیر کند و آن‌ها هم بگویند خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو.
وی افزود: عادت کرده ایم به معلول‌ها بپردازیم و از علت‌ها پرهیز کنیم و گرچه آن لازم است، اما کافی نیست.
شافعی گفت: اگر بجای مبارزه با فساد، با فاسد مبارزه کنیم و به فکر مبارزه ریشه‌ای با فساد نباشیم، فاسد مرتب تولید می‌شود بنابراین باید زمینه‌های ایجاد فساد از بین بروند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.